Czy tylko ludzie myślą?
Jak myślimy, czyli co się dzieje w naszych umysłach w trakcie myślenia? Jakie są poszczególne kroki czy etapy w myśleniu?
Czy rozwiązywanie problemów zawsze wymaga myślenia?
W jaki sposób myślenie zależy od tego nad czym myślimy? Czy myślenie o niebieskich migdałach jest myśleniem i czy zasadniczo różni się od myślenia w trakcie rozwiązywania zadania matematycznego?
Czym jest myślenie twórcze? Czy jest wyłącznie przywilejem jednostek wybitnie uzdolnionych, czy też niekoniecznie?
Dlaczego popełniamy systematyczne błędy w rozumowaniu czy podejmowaniu decyzji? Jakie są to błędy?
Myślenie to złożona aktywność wysokiego rzędu, która wypełnia luki w posiadanych danych Bartlett, 1958
Myślenie to proces przeszukiwania przestrzeni problemu Newel i Simon, 1972
Myślenie to wychodzenie poza dostarczone informacje Bruner, 1978
Myślenie to proces łączenia elementów poznawczej reprezentacji świata (obrazów, pojęć lub sądów) w dłuższe ciągi. Tak utworzony ciąg zastępuje realne, obserwowalne zachowanie w rzeczywistym świecie fizycznym lub społecznym, uwalniając nas od konieczności ponoszenia natychmiastowych skutków własnych działań.
NOS
Funkcje myślenia
· modelowanie rzeczywistości
· umysł jest modelem rzeczywistości
· myślenie jest narzędziem modelowania
· symulowanie zachodzących w niej wydarzeń
· rozwiązywanie problemów
Teorie poznawcze (np. Sternberg, 1990; Jausovec, 1994)
· piętro operacji myślowych
· piętro metapoznania: decyzje, monitorowanie i kontrola procesu myślenia (przebiegu operacji)
Matakomponenty (Sternberg, 1995) są to procesy wykonawcze wyższego rzędu (higher-order executive procesess) wykorzystywane w planowaniu, monitorowaniu i podejmowaniu decyzji w trakcie wykonywania zadania poznawczego.
Matakomponenty (Sternberg, 1985):
1. Decyzja co do istoty problemu, który należy rozwiązać.
Resnick i Glaser, 1976, inteligencja a zdolność uczenia się w warunkach braku albo niekompletnej instrukcji.
Sternberg, 1982, osoby bardziej inteligentne szybciej i skuteczniej oswajają nowość.
2. Selekcja komponentów niższego rzędu.
Sternberg, 1979, błędy w rozumowaniu wymagającym ujmowania związków logicznych polegają na błędnym kodowaniu tych związków
3. Selekcja sposobu reprezentowania albo organizowania informacji
Sternberg i Weil, 1980, wybór określonej reprezentacji (werbalnej, przestrzennej lub werbalno-przestrzennej) w sylogizmach (linear-syllogism task) zależy od poziomu werbalnych i przestrzennych zdolności
4. Selekcja strategii kombinowania komponentów niższego rzędu
Sternberg, 1981, planowanie lokalne lub globalne wpływa na wynik w zadaniach wymagających rozumowania
Decyzja odnośnie do alokacji zasobów uwagi
Sternberg, 1980, skrócenie czasu na poszukiwanie rozwiązania w sylogizmach o 1 sek. (zwiększenie wymagań co do zasobów uwagi) powoduje zwiększenie poziomu błędów z 1% do 7%.
6. Monitorowanie rozwiązania
Quinton & Fellows, 1975, doświadczenie w rozwiązywaniu problemu powiązane z monitorowaniem przebiegu procesu powoduje uświadomienie sobie najlepszych strategii
7. Wrażliwość na zewnętrzne sprzężenie zwrotne
Przykład: Korygowanie błędów językowych (gramatyka, wymowa)
Carraher, Carraher i Schliemanna (1985), „codzienna” arytmetyka
Zadania izomorficzne, ale różnie reprezentowane
§ abstrakcyjne równanie matematyczne,
§ realistyczne zadanie tekstowe
§ transakcja kupna-sprzedaży
Wyniki:
§ w przypadku abstrakcyjnej formy zadania poprawność wykonania wyniosła 37%, kiedy było to zadanie tekstowe – 74% , a gdy przybrało postać transakcji kupna-sprzedaży – 96%.
Rozumowanie jest procesem formułowania wniosku w oparciu o przesłanki, czyli z wykorzystaniem uprzednio nabytej lub powszechnie dostępnej wiedzy.
Rozumowanie formalne
Przesłanki są dane explicite
Rozumowanie nieformalne
Przesłanki są domyślne, ukryte
Dedukcyjne
Od ogółu do szczegółu
Indukcyjne
Od szczegółu do ogółu
Abdukcyjne
szczegół à prawo ogólne à szczegół
Przez analogię
Od szczegółu do szczegółu
Przesłanki:
1. Jan jest starszy od Stefana
2. Stefan jest młodszy od Kazia
Kto jest najstarszy?
Wniosek: …
Cole i in. (1971) – badania wśród Kpelle z Liberii
Zadanie:
Flumo i Yakpalo zawsze razem piją sok trzcinowy.
Flumo pije sok trzcinowy.
Czy Yakpalo pije sok trzcinowy?
Przykłady odpowiedzi:
„W dniu, w którym Flamo pił sok trzcinowy, Yakpalo nie było w wiosce”,
„Yakpalo tutaj teraz nie ma. Dlaczego nie pójdziesz do niego i sam go nie spytasz?”.
Anegdota głosi, że kiedy eksperymentator chciał przejść do kolejnego pytania, jeden z badanych zapytał:
„Chwila, chcesz wiedzieć czy Yakpalo pije sok trzcinowy, czy nie chcesz?”.
Błąd „atmosfery” (Woodworth i Sells, 1935)
§ Wszystkie A są B
§ Wszystkie C są B
§ Wniosek: wszystkie A są C
§ Niektórzy ludzie są leniwi
§ Niektóre mrówki są leniwe
§ Wniosek: niektórzy ludzie są mrówkami
Błąd atmosfery - 51-72% wszystkich błędów
Błąd inwersji terminów w przesłankach (Chapman i Chapman, 1959)
§ Wniosek: Wszystkie B są A
(to, że „wszyscy kawalerzy są mężczyznami” nie jest tożsame z tym, że „wszyscy mężczyźni są kawalerami”)
§ Wszyscy ludzie mają układ nerwowy
§ Mam układ nerwowy
§ Wniosek: jestem człowiekiem
(myśli rozwielitka)
Zgodność treści wniosku z wiedzą potoczną
Żaden ssak nie może oddychać pod wodą
Niektórzy ludzie, posługując się akwalungiem, oddychają pod wodą
więc
Niektórzy ludzie nie są ssakami.
Powyższy wniosek jest prawidłowy w świetle reguł logiki, ale nie jest zgodny z prawdą.
Potwierdzenie następnika i zaprzeczenie poprzednika
Jeśli nie zrobię badań, to nie napiszę magisterki w terminie
§ Nie zrobiłem badań. Wniosek: nie napisałem magisterki
§ Zrobiłem badania. Wniosek: napisałem magisterkę w terminie
§ Nie napisałem magisterki w terminie. Wniosek: nie zrobiłem badań
§ Napisałem magisterkę. Wniosek: zrobiłem badania
Jeśli A to B
§ A
§ Więc B (modus ponens)
§ Nie B
§ Więc nie A (modus tollens)
metaanaliza: Oaksford i Chater, 1994
„A”? 89%
„7”? 62%
„4”? 25%
„D” 16%
Griggs i Cox (1982)
Wyobraź sobie, że jesteś policjantem na służbie. Twoja praca polega na kontroli respektowania obowiązujących norm. Karty leżące przed tobą zawierają informacje o czterech osobach siedzących przy stole. Na jednej stronie karty podany jest wiek osoby, a na drugiej stronie – co dana osoba pije. Obowiązująca reguła jest następująca: Jeżeli osoba pije piwo, to musi mieć ukończone 18 lat. Wskaż kartę albo karty, które koniecznie musisz odwrócić, aby ustalić, czy reguła została naruszona.
à efekt materiału tematycznego
Cosmindes (1989)
Mężczyźni pewnego plemienia w dniu ożenku oznaczani byli specjalnym tatuażem i otrzymywali dostęp do części wyspy, w której rosło ziele cassava (afrodyzjak). Reguła społeczna brzmiała wiec następująco:
„Jeżeli ktoś je ziele cassava, to ma na twarzy tatuaż”.
Okazało się, że pochwycono czterech mężczyzn, podejrzanych o nielegalne używanie cassavy. Pierwszy kręcił się w okolicy, w której rośnie ziele, a drugi w zupełnie innej części wyspy. O obu nie wiadomo, czy mają tatuaż. Kolejna dwójka pochwycona została z jakimś zielem (nie wiadomo jakim), ale tylko jeden z nich ma tatuaż.
à mechanizm wykrywania oszustów
(1) logicznie uprawniony i prawdziwy,
(2) uprawniony, ale fałszywy,
(3) nieuprawniony, ale prawdziwy
(4) nieuprawniony i fałszywy.
Wyniki badań:
(1) i (3) – 92%
(2) – 46%
(4) - 8 %
…
10
mofek