rozdział 2-3.pdf
(
14231 KB
)
Pobierz
193334525 UNPDF
1
\
o
J
1
c
e
pcjepierwszych filozofow
s
en
su st
r
i
c
to
,
okreslanych przez Arystote
-
I
f
'
a
m
i
a
nemj
i
zyk6w,
koncentro
w
al
y
si~ wokol "szukania pier
w
szych zasad
pr
z
yc
zyn"
z
. W jonskiej filozofii natur
y
przedmiotem ow
y
ch poszukiwan
b
I
ni
ew
a.tpliwie z jednej strony pojmowany wieloa
s
p
e
ktowo pocza.tek -
p
o
c
za
.t
e
k
zarowno w aspekcie chronologicznym
,
jak i substancjalnym
,
I
w
i~
c c
o
s
,
z czeg
o
z
r
odzil si~ caloksztalt rzecz
y
wistosci dany w ogla.dzie
~
my
s
lowym
,
tworzywo
,
prasubstancja, pojmowana, jesli pozostaniemy przy
I
\
.
r
y
s
t
o
telesowym pojmowaniu przyczyn
,
jako prz
y
czyn
a
m
a
terialna natur
y
fy
si
s.
Z drugiej zas strony poszukiwania filozofo
w
natury zmierzaly
w
ki
er
unku ustalenia
,
co
o
wa.
natura. rza.dzi i okresl
a
jej posta
c,
struktur
~
1
T
e
rmin
a
r
c
h
e
(c
z
asow
nik:
a
r
c
h
a
-
z
aczy
n
a
m
, w
l
a
d
a
m, p
a
nuj
l
<
) w
jl
<
zy
ku pot
o
c
z
n
y
m
l
Jz
n
a
cz
a
l:po
c
zqtek, przyczynl
<
w aspekc
i
e
s
ub
s
tancj
a
lnym, co
s
,
c
o
j
es
t pie
r
ws
ze
, wlad
z
l
<.
pa-
I
l
ow
ani
e
; przejl<t
y z
k
zy
ka p
ot
o
cz
n
ego
d
o
f
i
lo
z
ofiije
st
tlum
a
c
z
o
n
y
ni
e ty
lko
w
jl
<z
y
kupol
s
kim
za
z
w
yciaj jako "zas
a
d
a
"
; poniewa
z
o
k
r
es
l
e
ni
e t
o nie odd
a
j
e
istotn
e
g
o z
n
a
c
ze
ni
a
owej pr
a
s
ub-
s
t
a
ncji, w tek
sc
ie
s
tosujl
<
termin
a
rc
h
e
.
lub ob
a
t
e
rmin
y za
mienni
e
.
2
A
r
ys
t
o
tel
e
s
,
M
e
taji
zy
k
a
I
9
8
3 a-b
.
6
5
postrzegajqcy filozofi~ swych poprze
dn
ik6w przez pryzmat swo
-
jej koncepcji materii i formy, jak i inni doksografowie. Wqtpliwosci w t
ej
kwestii
moie
nas
u
wae ki
l
ka faktow. Za ojca doksografii, jak zaznacza
no
wyiej
,
uznae naleiy niewqtp
l
iwie Arystotelesa, ktory zazwyczaj bada
nia
nad
j
akims problemem rozpoczynal od przytoczen
i
a pog
l
qd6w swych p
o-
przednikow
5,
referu
j
qCje je
d
nak j~zykiem swego systemu kategorii i poj~
e,
a
i
ch ocen doko
n
ywal przez pryzmat swojej koncepcji substancji
(
ousia
),
materi
i i f
ormy
,
moinosci i ak
tu.
Zgodnie zatem z tradycjq doksograficz
na"
archai
pierwszyc
h
f
i
zyk6w
-
woda, apejron, powietrze, czy ogien
_
po
j-
.
mowane jako jed
n
a
arche,
byly materia" ktora w tradycji perypa
t
etyck
i
e
j
byla pozbawiona ruc
h
u, posiadajqc jedynie
moinose
-
dynamis,
jak
tei,
ni
e
posiadajqc formy, nie mogla jako
j
edna zasa
d
a, bye irodlem swiata, po
j-
mowanego jako
kosmos
czyli str
u
ktura w najwyiszy
m
stop
n
iu
u
porzqdko
-
wana
,
ani
tei
irodle
m
"dobra i pi~kna w rzeczach". Tra
d
ycja perypatetyck
a
postrzega zate
m
w koncepcji
archai
jonskich filozof6w nat
u
ry wewn~trz
nq
sprzecznose
.
Archai
fi
l
ozof6w z Miletu i Efezu
mi
aly bowiem immanent
n
y
sobie r
u
c
h
toisamy
z iyciem
,
ktory umoiliwial ge
n
erowanie z nich swiat
a
b
qdi swiatow i wszystk
i
ego
,
co w swiec
i
e. Sprzecznose ta
j
awi nam si~
j
ako
oczywista
,
jesl
i
przyjmiemy Arystotelesowq interpretacj~ konce
p
c
j
i fi
l
o-
zofow jonskich
-
wte
d
y, g
d
y b~dziemy poglqdy fi
l
ozof6w z Mile
tu
i Efez
u
ana
li
zowae metod
q
po
r
ow
n
awczo-kontekstowq
.
]esli jednak zas
t
osujemy
meto
d
~ genetyczna"
u
jaw
ni
nam s
i
~
j
ako oczywis
t
y fakt, ii pierwsi fi
l
o
-
zofowie nie zna
li p
oj~cia materii w tym znaczeni
u
, jakie nadaje m
u
S
t
a
-
i
r
y
ta,
i to n
i
e ty
l
ko c
i
, k
t
or
z
y przyjmowa
l
i k~nce
pcj
~
j
e
dn
e
j
arche
z
im-
II
I
'
m
e
ntnymjej ruchem, lecz ich
n
as
t
~pcy, jak p
lt
agore
Jc
zycy, E
mped
~
kl
e
~
,
n
a
ks
agoras, ktorzy wyro
i
niali j
u
i
archai
bi
er
n
e
i
~
z
y
nn
e. Co wl(~ce
J
,
lI\oz
na
chy
b
a przy
j
qe,
ie
dl
a fi
l
oz~fow pr~e~platons
k
lc
h
arche
b
y
l
a ty
m
,
I
'
ll
'
IU
Uprzyslug
u
je s
t
a
tu
s bytowama
-
ousza .
,
P
o
twierdza to
l
ekt
u
ra
pl
a
t
onskiego
Sojisty
.
Ta
m
to
b
OWlemP
l
ato
~
po
1
.
\
7.
p
ierwszy opis
u
je jawiqcy si~ chyba w jego c
z
asac
h jU
i ~ako OCZYW
I
s
t
y
p
o
dz
ial
fi
l
ozofow na
d
wie grupy, mi~dzy kto~
,t
o
c
zy Sl~ ~wa ,,
:
va
l
k~
j
.
t
i
ga
n
tow"
(Sojista
246a): na tych, ktorzy utoisam
I
a
J
~
b
yt
~ousza~
z ~
l
alaml
(
s
om
a
ta),
oraz na tyc
h
,
d
la kt6ryc
h
bytem
"
prawd
zl
wy
m
Sq ~
l
ec
l
elesne
I d
os
t
~pne jedyn
i
e og
l
qdow
i n
oetycznemu idee
(
t
a eide).
Kryten
u
m owego
I
)odz
i
alu
d
la Pla
t
o
n
a
ni
e sta
n
ow
i j
ednak prob
l
em r
u
c
hu
,
l
e
,
cz s
t
a
tu
,s ~
n
-
I
Y
cI
'
al
"
i idei" J'ak
tei
wypracowana j
u
i w systemle p
l
a
t
ons
k
l
m
zn
" ",
.
.
.
I
«
)
n
c
e
pcja"byt
u
praw
d
z
i
wego", k
t
o
r
y
,
w przeciw
i
e
n
s
t
w
i
e do c
l
al, Jest
m
e
-
(
'
i
l
e
sny
,
niezrodzo
n
y i
ni
ez
n
iszcza
l
ny, a wi~c
pi
erwszy w porzqdku
b
y
t
o
-
wa
ni
a
.
i
's
t
substancjalnym iro
dl
em wszystkiego
,
co jest .]es
I
te same ag
m
e
n
.~
b
c
;
d
z
i
emy ana
l
izowae
m
etodq por6wnawczo-~0~t
e
ks
t
owa" zobaczy
m
y, IZ
lI
as
a
dzie pierwszyc
h
fi
l
o
z
o
f
ow
moiemy
przy
pl
sac stat
u
s byt
u
. ,
,
A
r
ch
e
filozofow z M
il
et
u
i z Efezu miala
dl
a
ni
c
h n
iewqtp
~I
WI:~ta
tu
s
i
>y
t
ui to byt
u
pierwszego
in ordine ess~ndi.
Nie
u
lega ;vqtphW~SC
I
fa
~t
,
i
i
,
jakko
l
wiek nazywa
na
m
i
ane
m m
atena
l
nyc
h
e
l
eme
n
tow czy zYW
l
Ol~w
(s
toi
ch
e
ia)
-
wo
d
y,
p
owie
t
rza, czy og
n
ia - nie byla
p
r
z
e
z
owyc
h
fI
l
ozof0;V
z
iy
wiolami utoisamia
n
a
.
Dal temu wyraz jui An
a
ksyma~d~r: podk~es=
l
i
ljq
Cii
arche
jest w
i
s
t
o
ci
e n
i
e
d
efiniowa
l
na,
j
es
li
c
hc
i
a
lo
b
y S
l
~
J
e
J p
rzy
p
lsac
,
7
'
I'
f
r
t
6
Term
in
ousia
(od gr. czasownika
einai)
nie pojawia s
i
~ we fragr
n
e
n
~c
h
p
i
sm fi
l
ozofo,
,
:
p
r
z
e
dp
l
atonskich' u Plato
n
a wyst~pu
j
e za
m
ienn
i
e z
t
ermine
m
t
o on
-
byt,l oz
n
acz
a
to, sa
r
no.
"
1I
~s
tancj~rMno
,
'od cie
l
esnej i zniszcza
l
ne
j
; doksografow
i
e
j
ed
na
k
u
Zywag
t
ego term
l
l
lu,
d
l
a
::
k
r
e
sle
n
ia status
u
ont
y
cz
n
ego
a
r
chai
pierwszych f
il
ozofo
w
;
p
o
r.
Ae
t
i~s (Her
m
an
n
D
l
e
l
s,
l
i
ox
ographi Graeci,
Ber
olini
/L
ip
siae
1
929, Wa
l
ter
d
e G
ru
yte
r
, 32
3 1
, 2,
7
1
Ill.
)
7
Herman
n
Die
l
sl
Walther Kr
a
nz,
Fragmen
t
e der
V
ors
okratik
er.
Gr
iec
hi
sc
h
und Deutsc
h,
Z
U
r
ich 1960, Weidman
n (dalej cyt
,
j
a
k
o
Di
e
l
s,
FVS),
A
n
ax
imande
r
B
9, A
n
axlmenes A 5,
67
I
l
e
r
aclit
u
s A 5,20, B
1
6, 3
0
, 3
1
, E
mp
e
d
ok
l
es B 8, 1
7
i
i
n.
3
Tamie
,
~
Arystote
l
es
,
Me
t
aji
zyk
a
I
,
Fizyka
I
.
5
Por
.
tamze, 0
d
us
zy
I, i in
.
4
,
i prawa, jakim
p
od
l
ega
-
Arystotelesowej przyczyny formalno
_
sprawc
z
e
j.
Pierwsi fi
l
ozofowie o
d
naleili 6w poczqtek i sprawc~ w je
d
nej prasubsta
ncji
.
Owa prasubs
t
ancja, okresla
n
a jui od czas6w A
n
aksymandra z Miletu m
ia
-
nem
arche,
to taka
(
T
ezrodzo
n
a i niezniszczalna pos
t
ae bytu, z kt6re
g
o
~owst~jq wszystkie. in?e rzeczy, po~c~as g
~
y on sam trwa
:
J
W jonsk
iej
fi
l
ozofn natury odna
j
d
u
jemy koncepCJ~jednej
arche:
wody Talesa
,
apejro
nu
Anaksymandra, pow
i
etrza Anaksymenesa i ognia Heraklita. Wobec s
t
a
nu
material6w iro
d
lowyc
h
, ze wzgl~du na ktory koncepcje jonskich filozo
f
ow
natury rekonstr
uu
jemy na podstawie przekazow doksograficznych
,
tru
dn
o
nam ustalie
,
czy owe
archai
przez pierwszyc
h
fizykow postrzegane by
ly
w aspekcie materia
l
nym, czy wr~cz
toisame
z materia
"
jak tego chce Ary
_
stote
l
es
'zy
m
oina jednak owe platonskie metaforyczne "skaly i drze-
wa
" o
dnosic do
archai
pierwszych filozof6w natury?
I
.
k
tura zachowa
n
yc
h f
rag
m
e
n
tow
i
ch tekstow w
p
orzqd
ku
?e
n
e
t
~czn~
I
'
a
w
nia ii
arche
-
zasada jest niezrodzona i niez
n
is
z
cza
ln
a, Jak tez
t
o, ze
I
J
,
dplato
n
s
ka
j
ak
o
po
szu lwaOl
'e zasad - archai
Filozo
f
ia prze
-
t OkreSlona miara
archai
ponadto
\
l
t6
w
_ teorii wiecznego powro u.
I'
'
1
"
i
n
o
wa1
aich asp~k: ~ormat~~o nauki 0 pierwszych
archai
zO,s~al~
I
'
t
o
t
e
lesowa defimqa filozofllJ
h
. kach rozwoJ'u greckiej mysll fl-
predykaty przynaleine postrzegalnym zmyslowo elementom
8
i
nazyw.
U
j~ "natur~ nieokreSlon~"
(apeiron fysin)9.
W
jakim znaczeniu w zachow
nych nielicznych fragmentach i testimoniach traktatu Anaksymandra ja
si~ ow termin
apeiron,
tlumaczony zazwyczaj jako
"
bezkres", czy "ni
ograniczone"? 10
Nie ulega w~tpliwosci, ii
archai
pierwszych filozofow natury, jako b
I
pierwszy
,
generuj~cy swiat, czy wielose swiatow rownoleglych, nie pod
legaly ogl~dowi zmyslowemu
,
a ich okreslenia formulowano ze wzglydu n
jawi~ce siy w sposob najbardziej oczywisty w swiecie ich manifestacj
,
Swiadcz~ 0 tym w dtiZej mierze naiwne testimonia doksograficzne, przy
pisuj~ce filozofom natury tok rozumowania, ktory da siy sprowadzie d
o
wywodu:
arche
to woda, poniewai wilgotnose jest warunkiem
iycia,
czy
:
arche
to powietrze, bo warunkiem
iycia
jest wdychane powietrze itp
,
Jonscy filozofowie musieli
jui
odroiniae dwa porz~dki struktury kosmosu
:
porz~dek bytowania i porz~dek poznawania
ll.
Daje temu wyraz decyzja
Anaksymandra, by
arche
okreslie mianem
apeironu:
bytu niedefiniowal
-
nego, lecz tylko w porz~dku poznawania, w iadnym aspekcie: jakoscio-
wym, ilosciowym
,
czy strukturalnym, poniewaz definicje z koniecznosci
musialyby przywolywae odniesienia do postrzegalnych zmyslowo obiek-
tow.
W
porz~dku bytowania bowiem
arche
jonskich filozofow natury musi
bye bytem okreslonym, jesli chodzi
0
ilose - zarowno samej zasady, jak i jej
wewnytrznej struktury
,
jakkolwiek usytuowany z koniecznosci w porz~dku
poznawania czlowiek nigdy jej nie pozna
.
Moina
zaryzykowae tezy,
ii
archai
pierwszych filozofow musialy miee okreslon~ miary
.
Inaczej bowiem
nie moglyby generowae swiata b~di swiatow jako struktur prawidlowych
12,
jak
tei
nie moglyby determinowae wiecznego procesu narodzin i zniszcze-
,
bl' k trzec Wle .
'
1
I 111\
I
I
o
w
a
n
a
ex
post
po :~
0
k' wala w calej filozofii greckleJ
,
w~-
.'
.
osc fun qono .' t m py-
tl
l
l
'
:
me
j,
le~z JeJ wazn filozofii chrzeScijanskiej. RodZl
.
SWz~ e
.
'
I
II
'
W
to
plerws
ze
nurty ..
h
e
u pierwszych fllozofow w JeJ
"
k
byla geneza koncepql
arc
I II
I
,
J
a
a
.
V
l
k
ic
h
funkcjach.
.
. h koncencji
sensu st
ri
cto
filozo-
.'
·
a.zkl plerwsZYc
Y
.
b' kty-
Il
k
po
k
a
zano wyz~J, Z~l m slen
i
a przedfilozoficzne
g
o, o. le .
I
.
I
l
yc
h
z
ustaleniaml raqon~lnegoickrch i lirycznych, s~ tak oCZYWlstez,~
.
yr
ru
'
w tekstach poeto
w
ep ""u od mitu do logosu ,
w
wa
n
dykalnym przeJs
c
l
" .
II
I
'
t.
n
a
jd
ujeuzasadni~ni.a tez~ 0 ra Moina zatem zaryzyko
wac
st:m~r~
I
I
I
I'~
O
mi
ala dokona~ filo~ofia ~~t~~blemow~ fibzofii prze~platonskleJ
.
" wyznaczaJ~ca Jednos
c
P bpdzie to Jedna
arch
e
I
l
l
t
'
m
e
,
lZ
.
aleinie od tego, cZ
7
"t'
•
\ 1
1
\
'e
p
c
ja zasady -
arche,
mez . 1
'
e
archai
z
i
:h podzialem na ble~e
ll
l
m
an
entnym jej ruch~m, ~Z:d~l~O: r6inych sviatow, ze swiata pol~s
l
'
z
y
n
n
e
,
wyrasta z
,
d:-,och ~rob~wiem dla czlowieka iyj~cego O? z~rama
~'
5
w
iata bogow. SWlat polls 01 Ch1
3
jest pierwszym wyrozmonym
I
'
wi
li
zacji we wspolnot~ch sp 1e~zn~ w ktorych postrzegac
moie
okre-
I
I
I
l
.
za
r
em podlegaj~~ym J~gOk?g~z;:~nowo-skutlOWe, reguly i normy
.
l
o
ne
prawidlowOS
Cl,
.. ZWla.z
1
p filozof _ czlo
wie1,
ktory uzys~al ?ostaw~
I
,
'
p
i
e
j,
nii
inni potrafl Je dostrzec zedmiotow swes
o
ogl~du. SWlade~tv.:a
'
o
n
alnego dystansu wobec pr
.
k' Anak;ymander zajmowall Sly
I
\
J
.,
'wno Tales, Ja
1 .
,
,
1
4
h
i
o
g
r
aficzne podaJa" ze zaro. d'
r
badania nad
(
latur~ rzeczYWlst?SCl ,
(
I
'
l.
i
a
l
a
l
nosci~polityczna"zam~.r0 J7C~Yk6WZachcwane fragmenty l
.
?rZe-
\
lO
Z
"
h1WTli
ocenian~ przez.
1
ez
d
YJ
do przypisTWaniaim refleksJl spo-
J
CJ •• -- • •
daJ~ po staw . . . . d k na-
,
a
z
y
doksograficzne me ,
.
'I teoretyczn
,
rm, niemmeJ Je na
l
e
c
z
no-politycznej 0 char~kter~e. S~~Sg~entypozwaaj~ na wysuniycie tezy,
w
e
t
tak ograniczone testlmo
ma
1
8
Diels,
FVS,
Anaksyrnander A
.
9
Tamie.
1
0
Ze wzgl~du na fakt, ii taki przeklad terminu greckiego oddaje tylko jeden aspekt jego
z
naczenia
,
pozostawiam go w brzmieniu oryginalnym, podobnie
,
jak nazwy
archai
w filozofii
pitagorejskiej.
11
D
a
ja,temu wyraz zachowane fragmenty traktatu Heraklita
,
por
.
Diels,
FVS
,
Heraclitus B
50-51 i in
.
,
gdzie filozof podkresla, ii to
,
co jawi si~ ludziom, jawi im si~ jako zmienne, mnogie
,
pod
z
ielne
,
a jest w istocie stale
,
jedno i niepodzielne
.
12
Swiat niemal od pocza,tk6w filozofii greckiej byl pojmowany jako kosmos - czyli
s
truktura
w
najwyis
z
yrn stopniu prawidlowa. Tradycja staroiytna przypisuje wprowadzenie
terminu
:
kosmos na okreslenie swiata jako struktury uporza,dkowanej i harmonijnej
Pitag
o
rasowi z Samos
,
lecz terminem tym najprawdopodobniej poslugiwali si~ jui filozofowie
68
z Miletu
,
jak
0
tym swiadcza
,
testimonia doksograf6w.
.
.
k
'
.
.
.
od czas6w
. .
w!asciwa cyv.!izaCjIgrec leI IUZ.
'
1
3
Specyficzn~ fo~~~:n~::;:~::~ s~~:~znego
,
~P?li:rc~egOafu~k~i;~o:;~:;~~~~o~
p
o
homerowych Ulllemo . , ie sami Grecy nie odrozmah P
a
l;tw
P
n
Press s 89 nn; por.
l
y;
nie da si~ n~e zauwazY~er
The G
r
eek Stat
e
, Oxford.1960,vlarend:litikon
'c~ naleiy tlu-
koi
n
onia;
por. Vlc:?r E~~:tele;~wej defini
c
ji czlowieka la~o
tc,dz:
~e wsp6inocie polis".
l
e
i
Wi~IO:::~Z~~~~a~a uzyskuja,ca pelni~ sw~o
~~;;;~C~~;~qd
Y
slynnychfilo
;.
of6w
,
prze\
ma
cz{4cJJesl~hodzi
0
Talesa
,
por
.
Dio
~
enesWLaez
a
o~a1982 PVN, dalej cyt. jako Diog
.
La
2
.
6
9
12
2-24
,
Herodot 17-75, 150
,
D
i
e
ls,
FVS,
Ta
l
es A 13
.
k
'
ert
.
1r Kronska ars ' D' L ert 111-
,
por
.
1
r
e
na Kronska i in., oprac
.
e~;O
.
Jesli chodzi
0
Anaksymanm
,
por
.
109.
a .
Fi
l
o
zo
fi
a
prz
e
dpl
a
tonska ]ak p
.
.
0
os
z
uki
wanie zasad - archai
it rozPOznanie wewn~trznych prawidlowosci w ohoszarz
e
polis legl
o
"
I
staw rozszerzenia zakresu badaJi z polis na wszechswiat
,
z WycinkI
I
czYwistosci na jej caloksztalt
.
Rozpoznane prawicllowosci W}'znacz
y
l
r6wno kierunek bada6 nad kosmosem (pylanie
'
0
arclu
t
rzeczyWi
""
o prawa ni
q
rZqdzqce)
,
jak i
najog61niejszy
wynik
tych
badan
:
WYeli'"l
1
w
anie z
caloksztaltu
natury wszechrzeczy czynmika transcendent/l
(
'
pojmowanie prawa natmy jako
we
wn~lrznych prawidlowosci swiata.
l
'
l
~
i stosunki w jej
obr~bie
panuj~ce to model, na
w
z
6r
kt6rego filozo!
o
z Miletu ksztaltujq wszechSwiat i jego struktur~.
Spr6bujemy to uzasadnic
.
Milezyjczycy uiywaj~ na okreslenie WSz
'
<
'
h
swiata lenninu "kosmos"1
5.
Terrain t
e
n (oznaczaj~cy pocz~tkowo st,
I
ubi6r, nas'l'pnie okreslony POI'Zijdek- u Hom
e
ra np. szyk wojskow
nabiera na
prze/omie
V!WI w
.
mi~dzy innYmi znaczenia prawn
R
porzqdku panstwa i sPolecznosci. Zastosowan
i
e tego terminu
/I
oznaczenie
caloksztaltu
rz
e
czYWi
s
tosci zaklada w pewnym stopniu /
'
dejinitw.
e
nie tylko poznawcze traktowanie Wszech
.
swiata jako struktur
y
Uporzqdkowanej
,
lecz
r6wniet
okreslony
stosunek p
o
znawc
z
y do wszech
.
wiata
,
uwarunkowany dokonan
y
m jui Wczesni
e
j POznaniem pa6stw
.
i sPO]ecznooci.
Ieszcze
Wyrainiej odzwierciedla
si
~
rzutowanie obserwacji
prawidlowosci sPolecznych na kszta/toWa!1iekoncePG
i
inatmy w pog4dach
AnaksYmandra. Cytowany jui Wytej s/ynny fragment
9
zilustrowany zostal
przez
Iaegera
nasuwaj~CYInmu si~ niepodparcie obrazem rynku j06
. si pOJ~
C
lamlze Sl'
I
I
II
w z
es
niej fragmencie, PkOS~g_UJ:s~nowienieprawne
,
Po~zl~dek
'
..
. .
.
~ery prawno-
I I
I
I
t
'
J
(
ftS1S
-
g
rz
y
wna,
ta
SlS
.
funkcjonowac Jako tenmny
,
.
.
okres aJqce
.
I )
I
c
t6
re
zacz
y
najq u mego
t rminem jest tu jednak.
dtk
e
_
'
,
,
.
t
KJuczowym e
morozowane
,
d
h,
w
os
c,
na my
,
I
I
'
w
os'
. , 'ako poj~cie odantropo
dk
c
traktowana JUz J .
rmatywna zasada porZq U
'
II
(
I
,
e
tak
jak u Hezjoda Ja
0
re
.
k guluJqco-no
=~:'
z~:~~
'
.
t
'
h 'ast
a
ch pokaz
y
w
ala,
lZ am
,
""
W
I
" ,
.
'
esc 0 dwac m'
."
. sto
I"
~
i
'
:O
~~
~~~:~s:~~:os~dziowie
0
:1
11 w
r
u
i
n~.
P
olis jest zatem. st~Ck:
:
la~ i porzqdek, jako niezb~dny
~da\;~~",:
II
i
1
t
l'r
ze n
ormatywny,
m detenrunuJ"
'
truktury dost~pna oglCliOWl
d
.
zmys/owe-
.
.
Taka postac s,
taje nast~pme
I
t
I
o
r
q
to sfer~ rzeczywlS
0
szukajqcy
archal
naturyi
I
I
II
,
.
'
ona
na jej caloksztalt - na to, c stkiego
"
(Ia panlll)
.
Tak,
I I
II
i
S
l
okreslajq mlanem
"
wsz~
'
1
8
II'
W
I
U~
r
Z'ldz
'
lcych
e
okr
e
slam mianem sOCJomodi"':~eJ
.
determinuje
'
"
I
1
'
I'
Pc
j~g
enezy
arch
.
modiczna geneza
k
oncepCJI
.
ar
c
h
e
kt swiato-
111
1"
'
k je
j t
r
wama.
.
tosci nazywam
s
!eG\ jawn'!, 'Os
.ak
tet
I
'
l
k
jui
zaznaczono
,
soc]o
Co determinuje JeJ asp
e
t
.
,
?
G
dzie szukac genezy
I II
I
zy
.
. . , . E!ezu
f
i
l
c
h
toi
samy
Z
zyClem
.
t h spuscizny po filozolach z MIl
e
tu, zd tego
W
zac
howanych fragmen ac
ar
c
h
e
_
zasada
,
niezalezme
0 ,
ol
udniowoitalskiej Krotony o~a ogniem
,
czy jest zawsze ob-
;
;,
~e
~t
ona woda" apejronem
h,
yow~:tyrzz~'::
i
amianem Bo
g
a
(Ih
e
os)".
N
~
'
I
d
l
l
:
l
k
ty
lko JeJ aspe
,
"
.
.
kt normatywny.
koncepcji p
r
z
y
znaJqceJ
arc
e
. .
h
immanen oy
polis
,
na kt6rym zasiada s~dzia, i us tala grzyWO~
j
kar~ moq swego
s~dzioWskiego
,
a
wi~c
nienaruSZaln
e
go si4 prawa postanowienia".
Nienaruszalnosc i wag~ postanowie6 s~dziego
P
odkresla jeszcze
i
to, it
lyra s~dzi<tjest Czas, kt6rego wladzy nic si~ nie WYJnknie,znany nam jui z
politycznych koncepcji Solona, w kt6rych pojl'cie "sprawiedliwosc czasu"
(Dik
e
Chronou)
jest WJ
'
razem przekonaoia 0 nieuchronnooci nast~pstw
przyczyn i skutk6w, spelniajqcych si~ w obr~bie spolecznosci, bez
interwencji sil zewn~trznYch (Solon, 1
,
28-29). AnaksYInander, doslrze_
gaj~c dzialaj~ce w obr~bie spolecznosci prawo koniecznosci, przenosi jego
dzialanie na WszechSwiat w przekonaniu
,
ii porza,dek natury WSzechrzeczy,
j
e
j sily i sprzecznooci podlegaj'!, podobnie jak IUdziejaltiemus immanent_
nemu prawn
,
poWszechnemu prawn natury
.
Daj~c temu Wyraz w
cy-
skiej
0
1
,,
,
,a
n
a bo' In: trua womacnialo okreilame
arc
e
-
,
.~
kw
e
stia
I
l
wa
si~ pytam~
,
co uP~ filozof6w, bo nie byla to z pewnoscl
k"
nem
to t
e
wn
,
.
h
zasady ffilane
IlO
s
k
im
przez plerwszyc
.
o
sci w fi
l
o
z
ofii prz
e
dplaton
s
kleJ
!
w t
e
kst
ac
h i kont
e
ksta
c
h
,
1
7
C
a
lok
sz
talt r
ze
c
z
ywlst
tk
o
")
ktory t
o
tennm Jawl
S
l
y. .
. dpowi
e
d
i s
t
o
su
j
q
ft
'
r
m
in
y
:
ta panta
lub
hapant
a
(
"W
~z:
~
e
d;
, g
d
y
filo
z
ofow
i
e u
zys
kuJq JU
r~ juZ odpo~
e
di na
ktor
ych fonnulowane Sq pyt
a
ma
,
dkow
a
n
a)
kto
r
y
s
am w sobl
e
z
a
Wl
e
• .. .
es
t
okr
es
lan
y
pr
ze
z d
w
a
"'
m
m
k_, ,
"
,"
)'Wi
,
"",'
.
f
"
,
Ii
,trllkt= ""
'
'
'
''
,
.
.
.
.
W
p
y
ta
ni
e,
Jaka Je
.s
t ~a~ura
y,
rz
ec
zywi
s
to
s
ci u pl
e
rw
s
zy
c
h
.
I..
k
za
zn
a
c
zo
n
o
wy
ie
J
,
Jean-
f
1"
"
"
6
w j
"
t pn
e
m",~"m
1
8
T
e
z
I
Z
wlzJa n
a
tury,
o-polity
c
zn
e
j p
o
s
ta
wil JU
z
,.Ja
•
k 1996 Wydaw.
s
lowo
l
truktury spo,eczn
J
Sza
c
ki, Gdan
s
,
.
.
k
obs
za
r k
o
smosu s
i
dla m
ys
li
g
r
ec
ki
e
j
(
pr
ze
l. er
z
y
.
t
ruktura monar
c
hll
0
r
es
u
P
i
e
rr
e
Vem
a
nt w pra
c
y
ro
.
dna
k
t
a
kirn model
e
m J
es
t
s
V manta moina zat
e
m
.
)
Dl
a
Vemant
a
J
e
. enezy
arch
e
11
e
d I
m
yk
enskiego, kto:
q
r
Z
~dz~
7
i rown
i
ei cyt
o
w
a
n
y
w
cz
e
s
ni
e
j V1a
s
to
s
,
~son
o
m
ia
)
jako t
~
post
a
t
. ladca -
a
n
a
ks;
k
o
ncepCJyg
r
z
yjmujqc ten s
a
m mo e
"
w
""IDa"a""
"","
,
~de
,
,,,,,,
,
,,"y
t~ t""
"
,
po '" pi_". "
Aa,"
'
""~
,
,,
a
t
kratomorflcznq;
z
0
e.
. ..
ob
y
w
a
teli wobec prawa
(
Diel
s
,
FVS
,
B 2)
,
W testimoniach _ u wszystkich Milezyjczykow
.
70
"
We",,,
j,-,
Paideia,
1.1, p"
c
l
.
M
m
-im PJe""
na
zw.
w polis ro
w
nosc
.
.
sion
y
n
a
k
o
smos
.
W"'
,
,'
"
,,"
""
'
iea~,
.
'"'''
',
''
71
kt6
"
'mje
pn" "a"r
o
w pn,m'114 B 67
,
78, 114;Em"dok!..
1962, PAX
,
,. 185.
raw
idlowo
s
ci
s
truk
t
ury
,
r
y
d A 3 15' Heraclitus A 16, ,
P
1
9
Por
.
Diels,
FVS,
An
aJ
{lman er
,
,
A
1
,
1
8,
B 17
,
112
,
128.
"
w
.
o
bra
z teryton
a.
stylu, czy retoryki
.
Moina przyja,.e,
ii
sarna koncepcja
arch
e
pows
t
a
w
w
yniku nam
y
slu filozof
i
cznego, u kt6rego zr6delleiala wnikliwa anali
z
por6wnawcza
:
analiza funkcj
i
i roli bog6w teologii poetyckich wobec swiat
i funk
c
ji i r
o
li owej pierwszej zasad
y
i przyczyny
.
W
sm
i
alym akcie int
t
'
lektu
a
lnego rozpoznania toisamosci owych funkcji, bo
s
kie miano filozof
i
przyznala ow
e
j prasubstancji
, "
z kt6rej
w
szelki b
y
t si~
w
ywodz
i
i do kt6
r
wraca, z kt
6r
ej po
w
staja,.ni
e
biosa
,
a w nich
s
wiaty
"
, kt6ra
j
est pierws
z
w aspekcie ontyczn
y
m i metafiz
y
cznym, pier
ws
za w porza,.dkub
y
towani
a
,
z kt6r
e
j p
o
wst
a
j
e w
sz
ys
t
k
o, co jest
,
a kt6ra sarna nie powstaje z niczeg
o
,
kt6ra det
e
rminuje
w
sz
y
stko
,
co jest
,
a sarn
a
nie je
s
t przez nic zdete
r
minowana. Te
o
morficzna koncepcja genezy
a
r
ch
e
uprawomocnia przy
.
znawanie zasadzi
e
przez filozof
6
w z
M
iletu i Efezu ru
c
hu, pojmowanego
jako sila
s
wiatotw6rcza
,
umoil
iwi
aja,.cego gene
r
owanie z ni
e
j swiata lub
s
wiat6
w. B6
g czy b
o
gowie mitu ni
e
p
ow
oluja,.
w
prawd
z
ie do iycia swiat
a
z ni
e
b
y
tu - m
i
t
H
om
e
ro
w
y lub
H
ezjodo
w
y nie zna tw
o
rzenia z nicosci, ni
znaja,.go
te
i
w
cze
s
niej
s
ze
k
o
s
m
o
gonie, niemnie
j
jedna
k w
ladaja,.moca,
.
Arc
h
e
pi
e
r
w
sz
y
ch fil
o
zof
6
w je
s
t swiatotw6
r
cza, ponie
w
ai rodza,.si~ z niej
sw
iat
y
, na kt
6
re sklada si~ wi
e
lo
s
e r6inych j
a
kosciow
o
f
e
nomen
6
w, lec
z
w kaidym z nich manifestuje si~ jedna i ta
s
arna zasada - ta sarna w ogniu,
powietrzu
, w
odzie i zi
e
m
i
.
D
o
takiej konc
e
pcji
ar
c
h
e
pier
w
szych filozof6w
natur
y
odwo
l
a si~
ex
pli
c
it
e
Platon
w
Fajdrosie,
utoisamiaja,.c ja,.z dusza,.:
"
Tylko t
o,
co inne rz
e
czy p
o
rusza
,
a sarno ska,.dina,.ruch bierze, maja,.c
koniec ruchu
,
ma
tei
i koniec iycia
.
Jedyni
e
t
y
l
ko
to, co sarno siebie
porusza, jako
i
i
sarn
o
siebi
e
nie opusci, nigdy s
i
~ poruszae nie przestaje,
ale jest dl
a
wszystkich
i
nnych rzecz
y,
kt6rym
r
uch nadaje
,
ruchu tego
zr
6
dlem i pocza,.tkiem
(
arc
h
e
)
2
0
.
A pocza,.tek
(ar
c
h
e
)
nie ma chwili narodzin
.
Z
niego si~
r
odzie mu
s
i
w
szystko
, c
o si~ tylko rodzi
,
al
e
on sam z niczego.
Pl-zeciei gdyby si~ rodzil z czegos, nie bylby pocza,.tkiem
(arch
e
).
A skoro
jest niezrodzony
,
musi
tei
bye i niezniszczalny. Bo gdyby pocza,.tek
(arche)
zgina)'
,
to aniby jui on sam z cz
e
gokolwiek, aniby nic z niego nie powstalo,
skoro ws
z
y
s
tk
o
si~ musi z nie
g
o rodzie. Tak wi~c pocza,.tkiemruchu jest to,
co sarno si
e
bie porusza
.
A to ani gina,.e,ani si~ rodzie nie
moie,
boby si~
cale nieb
o
i wszystko stworzenie zwalilo i stan~lo, a nie mialoby ska,.d
znowu ruchu nabrae i prz
y
j
s
e na swiat'>
2
l.
RO
Z
DZIAl3
,
'
.
y
t nego p
r
z
e
z Aryst
o
t
e
l
es
a w kr~gu
N
i
t
'
ule
g
a wa,.tpliwoSCfakt
,
lZ s
huowH
a
kll
'
tal nie spo
s
6b la,.czyejedno-
" '
d
'
asady -
arc
e
era .
W
()
l
e
n~l
ko
w
)e ne) ~
'
u choe he
r
aklitejska fizyka z fizyki mll
e-
1
1
1
\
'
z
m
e z flloz~fa~m ~ Mllet d'
"
t
tphwl
e
SI
P
wywo Zl 1 S ana
wi koleJ
'
ny
e
tap jej rozwoju
.
Jui
,
.
d
'
" .
nl'eJ
'
ednoznaczno
s
e konc
e
pCJl
. . trzegala
0
m
l
ennosc 1
,
I
I
l<
l
YC
J
starozytna pos
, "
twa dokso
g
raficzne zostaly nie
w
a,.tpliwle
,
/l
wzne
go
f
ilozof
a
, choc s':'lad
e
c
,
odz
<
>cysi~ od Arystot
e
lesa
.
ez nurt mterpr
e
tacy)ny wyw ~
"
d
o
m
lllo
w
a~e prz
,
drast cznie heraklitejska,.koncepCJ~ogma -
't"
'
I
'
'
o
fr
asta ,reduku)a,.ce wr~cz.,
\ai
pojmowanych jako pratworzywo
,
I
l
l
j
.
(
O
S
do milezyjskich konce
P
k
CJ
,
a
~
c
.
t'two
'
rczym Ponadto tradycja dok-
p
i
z
e
d
e
wszys 1m w l'U od Platona poczyna)a,.c
,
, tego slowa znaczen ,
o
l
o
(
ra
fl
Cznaw szerszym
,
"
,
'
"
za tego kt6ry "odebral
I
l
wa
i
a H
eraklita za filozofa
"
wleczne) zmlenno
s
Cl ,
tk
'
ich aspe Cle SWlao
·
,
'
w
i
a
tu
Spoczynek i stalose"
.
20
T
e
rmin
a
r
ch
e
w
y
st~puje tut
a
j w dw
6
e
h
z
naez
e
nia
e
h:
ar
c
h
e
-
zas
a
d
y
i p
o
ez<\tku
,
2
1
Platon,
F
aj
dr
o
s
2
45
e
-
e
, pr
ze
l.
,
wst
~
p
e
m i obja
s
nieni
a
rni opatrzyl Wl
a
dy
s
l
a
w Wit
w
ieki,
72
W
a
r
s
z
a
wa 195
8,
PWN,
.
.
e
m
0
atr
z
yl K
a
zirni
e
rz Le
s
ni
a
k
,
Warszaw
a
I
A
rystoteles
,
M
e
tajlzyka
I 984 a
,
p
r
z
e
l.
1
wst
~
p P ra
e
i z k
o
ment
a
rzem Williama D
,
I
I
H
:
.
l
,
P
W
N
(wedlug wydania
:
A
r
i
s
t
o
tl
e
's
.
M
e
t
a
ph
ys
l
c
s
»,
w o
p .
\
{
m
;s
a
, O
x
f
o
rd 19
2
4
,
Clarendon Pr
.
es
s
.
.
lini
/
Li siae 1929
,
W
a
lt
e
r d
e
Gruyt
e
r, s
,
475
;
7
3
2
H
ermann Di
e
ls
,
Doxo
g
raphl Gra
e
:
I
,
B
e
ro
.
P
g
ramat
y
k stoieki Di
o
dotos.
o(
llI
li
e
nny nurt interpretaeyjny prez
e
ntu)
<
\
stole
y
,
m.m.
,
I
'"
Y
I
H
<
I
e
)
mewa,.
Plik z chomika:
Misia_Gdansk
Inne pliki z tego folderu:
Gajda spis treści.pdf
(21 KB)
rozdział 8.pdf
(9483 KB)
rozdział 7.pdf
(7021 KB)
rozdział 6.pdf
(8132 KB)
rozdział 5.pdf
(16099 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
2020_DODANE NAJLEPSZE FILMY i SERIALE z lat 2010-2020
Bieszczady film
Bieszczady film dokumentalny
Celtic music from province Brittany (Bretagne - Bretonia) in northwest France
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin