rzeczowniki własne i pospolite klasa 5b.doc

(41 KB) Pobierz

Zespół szkolono-przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim

Klasa: V b

Data: 27.09.2010 r.

Student: Magdalena Wierzbicka

Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska

Metodyk: dr Renata Makarewicz

 

 

Temat lekcji:

 

 

CELE LEKCJI:

a)     Poziom wiedzy:

-          Uczeń wie, czym jest rzeczownik.

-          Uczeń wie, które rzeczowniki to pospolite, a które własne.

-          Uczeń wie, że rzeczowniki własne piszemy wielką literą.

-          Uczeń wie, przez co odmieniają się rzeczowniki.

 

b)     Poziom umiejętności:

-          Uczeń potrafi wskazać rzeczowniki własne i pospolite.

-          Uczeń potrafi poprawnie zapisać rzeczowniki własne.

-          Uczeń umie odmienić rzeczowniki przez przypadki i liczbę.

 

c)      Poziom postaw:

-          Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

-          Uczeń dba o poprawność zapisu rzeczowników własnych.

 

METODYKA NAUCZANIA:

-          Pogadanka heurystyczna

-          Metoda ćwiczeń praktycznych

-          Praca z tekstem

 

FORMY PRACY:

-          zbiorowa

-          indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

-          karta pracy

-          zeszyt ćwiczeń „Między nami”

-          podręcznik „Między nami”

 

 

LITERATURA:

1.      Merytoryczna:

- Język polski „Między nami” Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010, str.

 

2.      Metodyczna:

 

 

 

Zespół szkolono-przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim

Klasa: V a

Data: 21.09.2010 r.

Student: Magdalena Wierzbicka

Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska

Metodyk: dr Renata Makarewicz

 

 

Temat lekcji: Rzeczowniki są wśród nas. Pospolite i własne.

 

 

CELE LEKCJI:

d)     Poziom wiedzy:

-          Uczeń wie czym jest rzeczownik.

-          Uczeń zna różnicę między rzeczownikami własnymi i pospolitymi.

-          Uczeń wie jak poprawnie zapisać rzeczowniki własne.

-          Uczeń wie, że nazwy krain geograficznych piszemy wielką literą, województw małą.

 

e)      Poziom umiejętności:

-          Uczeń potrafi odróżnić rzeczownik od innych części mowy.

-          Uczeń potrafi wskazać rzeczowniki pospolite i własne.

-          Uczeń potrafi poprawnie zapisać nazwy województw i krain geograficznych.

-          Uczeń potrafi utworzyć rzeczownik od czasownika.

 

f)       Poziom postaw:

-          Uczeń dba o poprawny zapis rzeczowników własnych.

-          Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

 

METODYKA NAUCZANIA:

-          Metoda aktywizująca.

-          Metoda podająca.

-          Praca z kartą pracy.

 

FORMY PRACY:

-          zbiorowa

-          indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

-          karty pracy

-          podręcznik Między nami

 

LITERATURA:

1.      Merytoryczna:

 

2.      Metodyczna:

 

 

 

 

Etapy budowy lekcji

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Uwagi

Część wstępna

Wita się z uczniami.

 

Sprawdza listę obecności.

 

Podaje temat lekcji.

 

 

Witają nauczyciela.

 

 

 

 

Zapisują w zeszytach temat lekcji.

 

 

 

 

 

 

 

Zeszyty przedmiotowe.

 

 

Część właściwa

Prosi o otworzenie podręczników na str. I przeczytanie polecenia nr

 

Prosi uczniów o głośne odczytanie tekstu zawartego w ćwiczeniu nr

 

Pyta, jaki to rodzaj tekstu?

 

Pyta, co wskazuję na to, że jest to list?

 

 

 

 

 

Prosi o wykonanie zadania nr

 

 

 

 

Pyta, dlaczego wyrazy z zadania  zapisujemy wielką literą?

 

Wprowadza pojęcie rzeczownika własnego.

 

Prosi o przeczytanie definicji zawartej na str. xx w podręczniku.

 

Pyta, dlaczego zatem takie rzeczowniki, jak pies czy rzeka piszemy mała literą?

 

Wprowadza pojęcie rzeczownika pospolitego.

 

Prosi o przeczytanie definicji  zamieszczonej w podręczniku na str.

 

Mówi, że będzie teraz podawać różne rzeczowniki, a uczniowie mają zaklasyfikować dany wyraz do odpowiedniej grupy własnych lub pospolitych.

 

Podaje wyraz typu: dom, Ala, pies, Azor, Jowisz, stół, Mazowsze, kuchnia.

 

Prosi o zapisanie w zeszycie krótkiej definicji: Rzeczowniki własne zawsze zapisujemy wielką literą. Nazywają one: imiona i nazwiska, krainy geograficzne, planety, kontynenty, kraje, ulice, morza, rzeki. Rzeczowniki pospolite nazywają obiekty ogólne.

 

Prosi o otworzenie zeszytu ćwiczeń na str. i przeczytanie treści polecenia nr

 

Wspólnie z uczniami wykonuje to zadanie.

 

 

 

 

Prosi i zwrócenie uwagi na rubrykę „czynności i stany”. Pyta się jaka część mowy opisuje czynności i stany?

 

Rysuje na tablicy tabelę i wpisuje w nią czasowniki: latać, pływać, mówić, pisać, stać, padać, bawić się, skakać.

 

Prosi i zamienienie czasowników, umieszczonych w tabeli na tablicy, na rzeczowniki.

 

 

Otwierają podręczniki. Chętny uczeń odczytuje polecenie.

 

Wskazani uczniowie odczytują tekst.

 

 

 

Odpowiadają, że jest to list.

 

Odpowiadają, że wskazuje na to data i miejsce napisania listu, pozdrowienie nadawcy, zwrot do adresata.

 

Wykonują zadanie nr ,a wskazani uczniowie zapisują odpowiedzi na tablicy.

 

Odpowiadają, że piszemy je wielką literą, bo nazywają coś lub kogoś.

 

 

 

 

 

Chętny uczeń odczytuje definicję.

 

 

Ponieważ nie są one nazwą konkretnej rzeczy lub osoby.

 

 

 

 

 

 

Chętny uczeń odczytuje definicję.

 

 

 

Klasyfikują podany im rzeczownik do odpowiedniej grupy i tłumaczą swój wybór.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapisują w zeszytach definicję.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otwierają zeszyty ćwiczeń na wskazanej stronie.

 

 

Wykonują zadanie wpisując odpowiednie rzeczowniki w odpowiednie rubryki w tabelce.

 

Wykonują polecenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chętni podchodzą do tablicy i wykonują polecenie.

 

 

 

 

 

Część końcowa

Zadaje pracę domową: ćwiczenie nr na str.

 

Dziękuje za udział w lekcji i żegna uczniów.

Zapisują w zeszytach pracę domową.

 

 

Żegnają nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin