projektowanie i konstrukcje inżynierskie- grudzień 2007.pdf

(7432 KB) Pobierz
PiKI_3(03)2007_gotowy.indd
PDM Enterprise 2008
Nowe możliwości systemu
PLM – synchronizacja
łańcucha wartości cz. II
Edukacja – laboratorium
robotów mobilnych
3(03) grudzień 2007
Raport:
Polskie konstrukcje
XX wieku
Subiektywny i retrospektywny
przegląd osiągnięć
polskiej myśli technicznej
polskiej myśli technicznej
CAM: efektywne
wytwarzanie
s. 23
Klejenie...
samolotów
s. 46
s.12
Polskie konstrukcje
XX wieku
Subiektywny i retrospektywny
przegląd osiągnięć
46840907.023.png 46840907.024.png 46840907.025.png 46840907.026.png 46840907.001.png 46840907.002.png 46840907.003.png 46840907.004.png
46840907.005.png 46840907.006.png 46840907.007.png 46840907.008.png 46840907.009.png 46840907.010.png 46840907.011.png 46840907.012.png
W numerze...
3(03) grudzień 2007
www.konstrukcjeinzynierskie.pl
NOWOŚCI, WIEŚCI ZE ŚWIATA
3 6Dg czyli... nowa manewrowa
3 Opatentowana precyzja
4 Akademia CAD/CAM/CNC
5 Manipulatory 3D nie tylko dla mechaniki
6 PLM Automotive Forum po raz czwarty
8 Best Practices: ogólnopolskie forum Autodesk
10 PDMWorks Enterprise 2008 z SolidWorks
Corporation
ROZWIĄZANIA
45 RP... z wosku?
Producenci urządzeń do szybkiego prototypowania
(RP – rapid prototyping), a w szczególności drukarek
3D, bardzo często opisują możliwości uzyskania za
ich pomocą gotowych form odlewniczych, które mogą
być z powodzeniem wykorzystywane do produkcji już
nie jednostkowych prototypów, ale – niewielkich serii
produktów. W innej z kolei metodzie można doszukać się
wielu podobieństw do znanej i sprawdzonej technologii
wosku traconego.
46 Klejenie... samolotów?
Lotnictwo zawsze było wiodącą dziedziną inżynierii,
właściwie niewiele osób kwestionuje takie postawienie
sprawy. Jako pierwsze wdrażało technikę klejenia, gdyż
klejenie i lotnictwo mają ważną cechę wspólną: korzystny
stosunek ciężaru do sztywności. A to oznacza oszczędności.
W lotnictwie każdy kilogram jest ważny, a przede wszystkim:
koszt jego wyniesienia tych kilkaset metrów nad ziemię
47 Laboratorium robotów przemysłowych
i mobilnych
TEMAT NUMERU:
12 Polskie konstrukcje XX wieku
„Coś, co jest piękne, będzie także działać doskonale”...
czyli subiektywny i retrospektywny przegląd polskich
konstrukcji XX wieku.
PROGRAMY
23 Efektywne wytwarzanie dzięki optymalnej strategii
obróbki HSM
28 Zwiększenie wydajności obróbki CNC
30 Generator ram w AIS 2008
34 Filozofia programów HiCAD neXt i HELiOS neXt
36 Synchronizacja łańcucha wartości... a postęp
techniczny przedsiębiorstw cz. II
Współcześni producenci globalizują swoje operacje w celu
zdobycia jak najlepszej pozycji rynkowej, umożliwiającej
dochodowy wzrost danej firmy. Liderzy nieustannie
rozwijają geograficznie rozproszone siatki dostawców
i partnerów strategicznych, którym użyczają ekspertyz,
analiz rynkowych, wiedzy i potencjału produkcyjnego,
aby w efekcie zapewnić sobie sukces – dzięki produkcji
innowacyjnych produktów. Istnieją oczywiście czynniki
dotyczące synchronizacji łańcucha wartości związane
z elementami otoczenia wewnętrznego firmy tworzącej
produkty, ale w opracowaniu tym, którego pierwsza część
opublikowana została w poprzednim wydaniu*, skupiono się
na składowych należących do otoczenia zewnętrznego.
WBREW POZOROM
50 PRAWDA – wbrew pozorom albo refleksje
okołoświąteczne
HISTORIA
52 A gdyby tak teraz... podobnie?
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie www.konstrukcjeinzynierskie.pl
redaktor naczelny Maciej Stanisławski, ms@konstrukcjeinzynierskie.pl, 0602 336 579
reklama sales manager: Przemysław Zbierski, pz@konstrukcjeinzynierskie.pl,
0606 416 252, (022) 402 36 10, reklama@konstrukcjeinzynierskie.pl
adres redakcji ul. Pilicka 22, 02-613 Warszawa,
tel.: (022) 402 36 10, faks: (022) 402 36 11, redakcja@konstrukcjeinzynierskie.pl
wydawca ITER, wydawnictwo@iter.com.pl
opracowanie graficzne, DTP skladczasopism@home.pl druk www.drukarnia-interdruk.pl
www.konstrukcjeinzynierskie.pl 1
46840907.013.png
Od redakcji
Idą Święta
N iby nic niezwykłego, a jednak są to szczególne dni w roku. Niniejsze wydanie też
okazało się szczególne: zabrakło naszej stałej rubryki – fotoreportażu z cyklu „Pol-
skie projekty”. Ale w połączeniu z tematem numeru, mogłoby być tego trochę za
dużo jak na jeden raz. Co prawda to samo można powiedzieć w odniesieniu do publikowanej
przez nas drugiej – i zarazem ostatniej – części artykułu dotyczącego synchronizacji łańcucha
wartości. Tym razem porcja tekstu do przeczytania i przyswojenia jest niemalże dwukrotnie
większa, niż ostatnio. Z drugiej strony, dzięki temu nie trzeba będzie czekać na kontynuację
materiału do przyszłego roku.
Coraz więcej pracy czeka nas w związku ze wszystkimi uruchamianymi inicjatywami
i pomysłami, ale najtrudniejszy okres mamy za sobą. A wracając do tematu numeru...
Uwzględnione w nim (i nieuwzględnione) konstrukcje to bardzo osobisty wybór doko-
nań, które moim zdaniem zasługują na zainteresowanie. Liczę, że będą one inspiracją do
podejmowania nowych działań, realizacji nowych projektów, stawiania czoła nowym
wyzwaniom. O tych wszystkich „nowych” – napiszemy niebawem. Ale o starych na pewno
nie zapomnimy.
Wystarczy. Ponieważ drukarnia czeka w zasadzie już tylko na ten tekst, popełniany przeze
mnie – jak zwykle – po zamknięciu całego wydania (czyżbym ujawniał tajemnice warszta-
tu?), pozostała do zrobienia – na tym etapie cyklu życia naszego czasopisma – tylko jedna
rzecz:
W imieniu całego zespołu
pragnę złożyć naszym Czytelnikom,
Sympatykom i Współpracownikom
Serdeczne Życzenia Zdrowych
i Pogodnych Świąt Bożego Narodzenia,
a także Wszelkiej Pomyślności
w Nadchodzącym 2008 Roku!
Jak najmniej spędzających sen z powiek problemów – niech towarzyszą
nam tylko takie, które uda nam się przezwyciężyć i które będą stanowiły dla
nas cenne doświadczenie. Jak najbardziej elastycznych godzin – takich, by
24 mogły zamienić się przynajmniej w 32, by starczyło czasu na wszystko
dla wszystkich. Albo procedur, które pozwolą nam na zaoszczędzenie...
zdrowia i czasu.
Do zobaczenia w przyszłym roku!
Maciej Stanisławski
redaktor naczelny
2 P rojektowanie i K onstrukcje I nżynierskie grudzień 2007 www.konstrukcjeinzynierskie.pl
46840907.014.png 46840907.015.png 46840907.016.png 46840907.017.png 46840907.018.png 46840907.019.png
Nowości, wieści ze świata
Maszyny i urządzenia...
6Dg czyli... nowa manewrowa
6Dg to nowa spalinowa lokomotywa manewrowa, wyprodukowana przez
NEWAG S.A. Powstała na skutek całkowitej przebudowy lokomotywy
spalinowej serii SM42. Jest przeznaczona do prowadzenia średnich
i lekkich prac manewrowych. Ponadto lokomotywa może wykonywać
pracę liniową.
W wyniku dokonanej modernizacji
powstała pierwsza – zarówno na rynku
polskim, jak i europejskim – lokomotywa
z silnikiem spalinowym nowej generacji,
spełniającym normy emisji spalin, które
dopiero zaczną obowiązywać od
1 stycznia 2009 r. Dotychczasowy silnik
a8c22 został zastąpiony nowym,
12-cylindrowym wysokoprężnym silni-
kiem spalinowym C27 produkcji amery-
kańskiej firmy CATERPILLAR. Mikro-
procesorowe sterowanie lokomotywy
umożliwia maksymalne wykorzystanie jej
właściwości trakcyjnych. Na lokomoty-
wie został zainstalowany układ zdalnego
(radiowego) sterowania lokomotywą typu
Remotus duplex z nadajnikiem Euro
w komunikacji dwukierunkowej. Ponadto
na lokomotywie zainstalowany został
zmechanizowany sprzęg śrubowy sterowa-
ny manualnie. Kabina maszynisty została
poddana kompleksowej modernizacji wraz
ze zwiększeniem jej powierzchni użytko-
wej i zabudową ergonomicznych pulpitów
sterowniczych z fotelami maszynisty.
Pojazd został wyprodukowany dla ukra-
ińskiego koncernu ISD, w skład którego
wchodzi Huta Częstochowa.
– spalinowy silnik wysokoprężny napę-
dza prądnicę główną wytwarzającą prąd
zmienny, który przez prostowniki trakcyj-
ne zasila elektryczne, szeregowe silniki
w wózkach połączone równolegle w dwie
grupy (typowa SM42 posiada przekładnię
elektryczną DC/DC – prądnica od razu
produkuje prąd stały, co sprawiało wiele
trudności w eksploatacji).
Zbigniew Brodowski
Z pozoru niewiele różni się od swojej
poprzedniczki. Bliższe oględziny wskazują
na wszystkie przeprowadzone zmiany.
Chociaż pudło pozostało w zasadzie takie
samo, jest to zupełnie inna lokomotywa.
W oczy rzuca się powiększona przestrzeń
oszklona kabiny maszynisty.
Opatentowana precyzja
Pomysł na świąteczny prezent?
Szwajcarskie zegarki owiane są legendą.
W manufakturze Maurice Lacroix zakoń-
czono trwające ponad trzy lata prace nad
nowym modelem ekskluzywnego chrono-
metru: Masterpiece Le Chronographe.
W całości wykonywany ręcznie, swój pre-
cyzyjny mechanizm skrywa w kopercie
z różowego złota. Jak w przypadku każ-
dego nowego modelu tej wytwórni, rów-
nież tym razem firma opatentowała kilka
nowych rozwiązań technicznych.
Z limitowanej serii 250 egzemplarzy, tylko
dwa – w cenie około 80 000 złotych – tra-
fią do Polski. Czy nie za drogo, jak
na prezent „pod choinkę”?
Projekt i budowa
Projekt lokomotywy opracowano
w NEWAG S.A. przy współpracy
z Wydziałem Mechanicznym Politechniki
Krakowskiej i Wydziałem Form Przemy-
słowych ASP w Krakowie.
Z elementów oryginalnej lokomoty-
wy SM42 produkowanej w FABLOK-u
wykorzystano w jedynie ostoję oraz wózki
jezdne z całkowicie wyremontowanymi
silnikami trakcyjnymi.
Lokomotywa została wyposażona
w przekładnię elektryczną typu AC/DC
www.konstrukcjeinzynierskie.pl 3
46840907.020.png 46840907.021.png 46840907.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin