projektowanie i konstrukcje inżynierskie- czerwiec 2008.pdf

(15705 KB) Pobierz
PiKI_6(09)2008_ready.indd
Systemy CAD
i sektor automotive
Modelowanie złożeń
w Autodesk Inventor 2009
Oprogramowanie CAM:
technologia RapidRough
Raport:
Szybkie prototypowanie
Szybkie prototypowanie
i inżynieria odwrotna: Skanery 3D.
s. 12
s. 12
MES
w oprogramowaniu
w oprogramowaniu
Calculix
Calculix
s. 32
s. 32
Jak to robią inni:
Neander
Neander
s. 46
s. 46
Polskie projekty:
Syreny naszych
marzeń... s. 50
s. 50
Raport:
i inżynieria odwrotna: Skanery 3D.
MES
Jak to robią inni:
Syreny naszy
Syreny naszych
Syreny naszych
Syreny naszych
marzeń...
46861609.015.png 46861609.016.png 46861609.017.png 46861609.018.png 46861609.001.png 46861609.002.png 46861609.003.png 46861609.004.png 46861609.005.png
Kierowcy oczekują od silników, Īeby byáy wydajne i niezawodne. Nasi Klienci uĪywają
rozwiązaĔ SIMULII do projektowania silników, które są cichsze, trwalsze i bardziej
oszczĊdne. SIMULIA oferuje swoim klientom zaawansowane technologie symulacji
zespoáów napĊdowych, dziĊki którym wyniki symulacji są coraz bardziej zbliĪone
do rzeczywistego zachowania siĊ projektowanych silników. W ten sposób powstają
silniki coraz lepsze, zarówno dla kierowców jak i Ğrodowiska naturalnego.
SIMULIA jest marką Dassault Systèmes do Realistycznych Symulacji. SIMULIA rozwija
i dostarcza klientom pakiet programów
Skontaktuj siĊ z przedstawicielem SIMULII w Polsce:
BUDSOFT Sp. z o.o.
ul. ĝw. Marcin 58/64, 61-807 PoznaĔ
T: (61) 8508 466, F: (61) 8508 467
info@budsoft.com.pl, www.budsoft.com.pl
do analiz metodą elementów skoĔczonych
i rozwiązywania zagadnieĔ z róĪnych dyscyplin nauki i techniki (Multiphysics) oraz platformĊ
do zarządzania cyklem Īycia produktu (PLM): do zarządzania danymi symulacji, procesami
oraz wáasnoĞcią intelektualną.
Dowiedz siĊ wiĊcej na stronie: www.simulia.com
Abaqus
46861609.006.png
W numerze...
6(09) czerwiec 2008
www.konstrukcjeinzynierskie.pl
NOWOŚCI
5 150 tysięcy rocznie
6 Autodesk Inventor 2009 dostępny w języku
polskim
7 Inwalidzki z Polski
7 Inventor na start!
8 Międzynarodowe Targi Przetwórstwa Tworzyw
Sztucznych 2008
10 Blisko 1000 osób na PROCAD EXPO 2008
32 Kalkulacje z CalculiX
Czy to możliwe, by program do analiz z wykorzystaniem MES
(metody elementów skończonych), był dostępny za darmo?
34 Koła zębate. Parametry, obliczenia,
geometria. Quickfindera ciąg dalszy
Paweł Lonkwic
36 Funkcjonalnie i bez „wodotrysków”. Modelowanie
zespołów w środowisku Autodesk Inventor 2009
Anna Nowak
40 Bliższe spotkania z Bricscad V8. Zwiększanie
możliwości
Marek Staszyński
42 Szybciej na rynku dzięki Digital Manufacturing
Krzysztof Meller
RAPORT
12 Szybkie prototypowanie cz.II
Skanery 3D. Wstęp do inżynierii odwrotnej...
Mateusz Bubicz
Jak przyspieszyć proces projektowania, testowania
i przygotowania produkcji? Jednym ze sposobów,
najprawdopodobniej powszechnie stosowanym w Państwie
Środka, jest wykorzystanie od razu na początku procesu
projektowania obiektu łatwego do interpretowania przez
system CAD.
WBREW POZOROM
44 Każdy człowiek musi mieć swój honor
Tomasz Gerard
ROZWIĄZANIA
22 Systemy CAD w przemyśle motoryzacyjnym
Marek Staszyński
W zasadzie nie znajdziemy współczesnego systemu CAD,
przeznaczonego dla branży mechanicznej, który nie znalazłby
zastosowania w obszarze szeroko rozumianego przemysłu
motoryzacyjnego. Od ponad stu lat właśnie ten sektor
jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się dziedzin
działalności człowieka.
JAK TO ROBIĄ INNI
46 Pierwszy na świecie
Ryszard Romanowski
Motocykl za 95 tys. euro? Dlaczego nie. Jeżeli jest oryginalny
i jedyny na świecie – może odnieść rynkowy sukces. Firma
Neander-Motorcyles z Kolonii wyprodukowała pierwszego
jednośladowego turbodiesla o osiągach nie gorszych od...
benzynowych braci z Japonii.
POLSKIE PROJEKTY
50 Co by było gdyby, czyli... Syreny naszych marzeń
Maciej Stanisławski
Czy kupno licencji na produkcję hybrydy Fiata 125
(nadwozie) z Fiatem 1300 (układ napędowy, zawieszenie,
wnętrze) przesądziło o wstrzymaniu prac nad rozwojem
polskiej konstrukcji, która rzeczywiście miała szansę
na zmotoryzowanie naszego społeczeństwa, a także
umożliwienie rozwoju eksportu polskiej myśli technicznej?
PROGRAMY
28 TrueMill w 3D... czyli technologia RapidRough
Adam Seremak
W sierpniu 2005 roku programiści z SURFWARE ukończyli
pracę nad technologią TRUEMILL i udostępnili ją
użytkownikom w programie SURFCAM Velocity. W pierwszym
wydaniu zastosowanie nowej technologii ograniczało się do
produkcji części 2D.
31 Programy do analiz MES sprawiają, że dobrzy
inżynierowie stają się lepsi, a źli – niebezpieczni
Na okładce: wizualizacja Syreny Sport,
autor: Szymon Krygicz.
Więcej informacji na stronie 50.
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie www.konstrukcjeinzynierskie.pl
redaktor naczelny Maciej Stanisławski, ms@konstrukcjeinzynierskie.pl, 0602 336 579
reklama sales manager: Przemysław Zbierski, pz@konstrukcjeinzynierskie.pl,
0606 416 252, (022) 402 36 10, reklama@konstrukcjeinzynierskie.pl
adres redakcji ul. Pilicka 22, 02-613 Warszawa,
tel.: (022) 402 36 10, faks: (022) 402 36 11, redakcja@konstrukcjeinzynierskie.pl
wydawca ITER, wydawnictwo@iter.com.pl
opracowanie graficzne, DTP skladczasopism@home.pl druk www.drukarnia-interdruk.pl
www.konstrukcjeinzynierskie.pl 3
46861609.007.png 46861609.008.png 46861609.009.png 46861609.010.png 46861609.011.png 46861609.012.png
Od redakcji
Eko (ideo) logia czyli... „Dzień Bez Torby”
Ostatnio ogólnopolskie dzienniki podchwytują wiele wdzięcznych, modnych i ekologicznie
poprawnych tematów. Na pierwszy plan wysunęła się kwestia szkodliwości... biopaliw, a zaraz
za nią – a może nawet równolegle – plastikowych reklamówek.
Biopaliwa... Narzucone odgórnie, dyktowane odpowiednimi dyrektywami wydawały się
– mnie na przykład – złem samym w sobie. Ekolodzy zdecydowanie lobbowali na ich korzyść,
wyliczając, jak na ich używaniu skorzysta środowisko naturalne. – Nie tylko środowisko
– zwykł mawiać mój znajomy, wlewając do baku swojego starego mercedesa kolejne litry
zużytego oleju słonecznikowego. Takiego po przesmażonych frytkach – rzadszy, lepiej się spala
i mniej kosztuje. Same zalety. A silnik był już w takim stanie, że i tak było mu wszystko jedno.
Tymczasem prasa jednogłośnie poinformowała, że to, co miało pomóc naszemu naturalnemu
środowisku... truje. Że emisje zanieczyszczeń trafiających do atmosfery w związku z
wytwarzaniem biopaliw wielokrotnie przekraczają to, co uda się zaoszczędzić na ich
eksploatacji...
Zgłupiałem kompletnie. Czy naprawdę NIKT tego wcześniej nie sprawdził, nie wyliczył?
Nie wierzę. Natomiast dostrzegam pewien związek z informacjami o szkodliwości biopaliw
i lamentami na temat szybujących w górę cen żywności. No tak, sąsiad Kargula znowu obsiał
pole rzepakiem i zabrakło kartofli dla świń.
Wygląda na to, iż straszak w postaci zwiększania produkcji i udziału biopaliw był wymierzony
od początku w naftowe koncerny. I wygląda na to, że zadziałał (tzn. określonym grupom
przyniósł zamierzony skutek), skoro obserwujemy teraz zwrot o 180 stopni w retoryce
„proekolo”. Oznajmia się nam teraz, jakie to korzyści dla środowiska ma wytwarzanie paliwa
ze źródeł naturalnych. I jaka ta ropa jest jednak proekologiczna. Lepsza od biopaliw!
A więc skasujmy teraz uprawy, płaćmy drożej za benzynę, a alkohol wyprodukowany z kartofli
(bo zamiast rzepaku przerzucamy się na ziemniaki) spożytkujemy ekologicznie, wlewając go...
wiadomo, gdzie.
A tak na poważnie, dlaczego nie zacząć produkować etyliny z węgla kamiennego – ten sposób
wytwarzania stał się opłacalny, gdy cena baryłki ropy przekroczyła 20 dolarów, czyli już jakiś
czas temu...
I plastikowe torebki... Sam przyznaję, iż z sentymentem wspominam włóczkową siateczkę,
w której jako mały berbeć wiele razy przynosiłem bułki ze sklepiku. I nie mam nic przeciwko
korzystaniu z toreb tekstylnych wielokrotnego użytku.
Bo papierowe... cóż, niedługo okaże się, iż produkcja torebek jednorazowych z papieru
powoduje większe szkody dla środowiska, niż używanie reklamówek foliowych.
Ale co tam! Będę „pro” i „eko”, modny i poprawny politycznie: ogłaszam niniejszym Dzień
Bez Torby! Koniec z wynoszeniem śmieci, pakowaniem kanapek, czy taszczeniem laptopa.
Bez Torby to Bez Torby.
A jeśli nie chcecie Państwo – i słusznie – poprzeć mojej akcji, to po wyrzuceniu resztek
plastikowej folii, w którą troskliwie pakowane są nasze magazyny, poczytajcie na naszych
papierowych łamach o „konsumentach” paliw i biopaliw. Nasz fotoreportaż przybrał postać
hybrydy, zawieszonej z jednej strony we współczesnych technikach komputerowej wizualizacji,
a z drugiej – w niedoszłych projektach biura konstrukcyjnego związanego z FSO. Bardzo
paliwożernych, bo jakże często – dwusuwowych.
Widzę oczami wyobraźni drzewa ścinane w celu pozyskania dla nas cennego papieru, który
następnie pokryjemy farbą drukarską. Zachęcam do lektury. Całego numeru. Od początku do
końca, i na odwrót – jak w reverse engineering .
W imieniu zespołu
Maciej Stanisławski
red. naczelny
4 P rojektowanie i K onstrukcje I nżynierskie czerwiec 2008 www.konstrukcjeinzynierskie.pl
46861609.013.png
Nowości, wieści ze świata
150 tysięcy rocznie
Ogłoszone niedawno plany firmy Scania
na najbliższą dekadę zakładają osiągnięcie
sprzedaży na poziomie 150 tys. pojazdów rocznie
ok. 2015 r. Wzrost sprzedaży będzie rezultatem
wzmocnienia obecności Scania na rynkach
i w sektorach charakteryzujących się
spodziewanym dużym popytem zarówno
na pojazdy, jak i usługi. Droga do celu ma
prowadzić również poprzez efektywny rozwój
oraz wykorzystanie zasobów kapitałowych
i produkcyjnych.
Podczas spotkania kierownictwa firmy z przedstawicielami
rynku kapitałowego, udziałowcami i akcjonariuszami, Leif
Ostling, prezes i dyrektor generalny Scania przedstawił spo-
sób osiągnięcia planowanego poziomu sprzedaży.
– Poziom sprzedaży 150 tys. pojazdów rocznie osiągnie-
my poprzez przemyślane i efektywne rozszerzanie naszej
działalności. Do 2015 r. będziemy w stanie produkować taką
liczbę pojazdów w ramach istniejącej struktury produkcyj-
nej. Już obecnie produkujemy dwukrotnie więcej pojazdów
niż 15 lat temu, przy jednoczesnym mniejszym zatrudnieniu
– powiedział Ostling. Podkreślił, że Scania czerpie swoją
siłę z trzech kluczowych wartości: zasady „najważniejszy
jest klient”, szacunku dla jednostki i jakości.
– Strategię rozwoju opieramy na poszukiwaniu klientów,
branż i zastosowań na wszystkich rynkach, na których model
biznesowy Scania zapewnia przewagę. Koncentrujemy się
na klientach, którzy oczekują pojazdów zapewniających
wysoką wydajność w całym okresie eksploatacji.
Fot.: Scania
REKLAMA
Profesjonalna grafika
dla konstruktorów
Servodata Elektronik Sp. z o.o., ul. Jana Sawy 8 lok. 02, 20-632 Lublin, tel.: 081 525 43 19, servodata@servodata.com.pl, www.servodata.com.p l
46861609.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin