¤ Innowacyjność Zeszyt naukowy.pdf

(260 KB) Pobierz
230326503 UNPDF
Zeszyty
Naukowe nr 730
Akademii Ekonomicznej w Krakowie
2006
Jan Targalski
Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji
Innowacyjność – przyczyna i skutek
przedsiębiorczości
1. Wprowadzenie
We współczesnej teorii przedsiębiorczość traktowana jest jako specyficzny pro-
ces zarządzania (podejście procesowe), a nie jako cecha osobowa przedsiębiorcy
(podejście osobowe), wskazująca na jego talenty i umiejętności, uznawany sys-
tem wartości i motywację rzeczywistych zachowań. Podejście procesowe zostało
wypracowane w latach 80. i 90. XX w. przez „szkołę harwardzką”, której głów-
nymi przedstawicielami są Jeffrey A. Timmons i Howard H. Stevenson. Uwa-
żają oni, że przedsiębiorczość jest „procesem tworzenia lub rozpoznawania szans
oraz wykorzystywania ich bez względu na posiadane aktualnie zasoby[…]. Jest
ona aktem twórczym przedsiębiorcy, który znajduje w sobie i poświęca dość ener-
gii, aby zainicjować i zbudować przedsiębiorstwo lub organizację, zamiast tylko
obserwować, analizować i opisywać ją” . Interpretacja tej definicji może wywo-
ływać pewne kontrowersje w związku z minimalizowaniem roli zasobów, które
przedsiębiorca potrafi pozyskać dzięki swojej wiedzy, umiejętnościom i powią-
zaniom, stanowiącym zresztą także zasoby o charakterze niematerialnym 2 .
Do innych definicji zawierających się w tym samym nurcie należy definicja
Neila Churchilla, który określa przedsiębiorczość jako „proces odkrywania
i kształtowania możliwości dla stworzenia nowych wartości poprzez innowacje,
pozyskanie potrzebnych zasobów i zarządzanie procesem tworzenia wartości” .
J.A. Timmons, New Venture Creation , Irvin, Boston 1990, s. 5.
2 S. Kwiatkowski, Przedsiębiorczość intelektualna , PWN, Warszawa 2000, s. 87–89.
N.C. Churchill, V.L. Lewis, The Five Stages of Small Business Growth [w:] The Entrepre-
neurial Venture , Readings selected by W.A. Sahlman, H.H. Stevenson, Harvard Business School
Publications, Boston 1992, s. 27.
k_730.indb 5
1/16/08 1:56:46 PM
230326503.044.png 230326503.045.png 230326503.046.png 230326503.047.png 230326503.001.png 230326503.002.png 230326503.003.png 230326503.004.png 230326503.005.png 230326503.006.png
6
Jan Targalski
Podejście procesowe przyjmują także inni teoretycy przedsiębiorczości i zarzą-
dzania spoza „szkoły harwardzkiej”. Znany autor podręczników z zakresu przed-
siębiorczości, Donald F. Kuratko, przyjmuje definicję Roberta Runstadta, zgod-
nie z którą przedsiębiorczość to „dynamiczny proces tworzenia wartości dodanej.
Wartość ta jest tworzona przez jednostki, które akceptują ryzyko majątkowe, czasu
i (lub) kariery, związane z dodaniem wartości do jakiegoś produktu lub usługi.
Produkt ten lub usługa może, ale nie musi, być nowy czy unikalny, ale wartość
musi w jakiś sposób być dodana przez przedsiębiorcę przez zapewnienie i roz-
mieszczenie niezbędnych umiejętności i zasobów” 4 . Podobne rozumienie przed-
siębiorczości przedstawia profesor przedsiębiorczości na uniwersytecie w Tulsa,
Robert Hisrich, w podręczniku poświęconym tworzeniu, rozwijaniu i zarządzaniu
nowym przedsiębiorstwem. Według niego jest to „proces tworzenia czegoś nowego
i wartościowego przez poświęcenie czasu i wysiłku, akceptację towarzyszącego
ryzyka finansowego, psychologicznego, społecznego, z oczekiwaniem satysfakcji
materialnej i osobistej” 5 .
Sięgnijmy również do uznanego w wielu krajach i przetłumaczonego na język
polski podręcznika z zakresu zarządzania autorstwa R.W. Griffina. W rozdziale
poświęconym przedsiębiorczości i tworzeniu nowych przedsiębiorstw autor tak
objaśnia istotę przedsiębiorczości: „jest to proces organizowania i prowadze-
nia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka”,
a przedsiębiorca to: „ktoś, kto podejmuje działania objęte mianem przedsiębior-
czości, ktoś, kto organizuje i prowadzi działalność gospodarczą oraz podejmuje
ryzyko” 6 .
Można przyjąć, że tak szeroko rozumiana przedsiębiorczość obejmuje wszelką
działalność gospodarczą, nawet naśladownictwo przedsiębiorców zakładających
małe firmy, sklepiki czy punkty usługowe. Wprawdzie P. Drucker uważa, że nie
każde nowe, małe przedsiębiorstwo cechuje się przedsiębiorczością. Jeśli naśladuje
już istniejące, nie tworzy niczego nowego, a zwłaszcza nowego klienta, nowego
popytu, nowego rynku, czy nowego sposobu zaspokajania potrzeby, to nie jest
przejawem przedsiębiorczości. Tylko takie, które jest oparte na celowej innowa-
cji, można uznać za systematycznie przedsiębiorcze 7 . Pogląd ten – jak się wydaje
– jest prawdziwy w odniesieniu do gospodarki amerykańskiej, ale w krajach mniej
rozwiniętych naśladowcza przedsiębiorczość może tworzyć nowy popyt i nowego
4 D.F. Kuratko, R.M. Hodgets, Entrepreneurship. A Contemporary Approach , The Dryden
Press, Philadelphia–San Diego–New York–Orlando–Toronto–Montreal–London–Sydney–Tokyo
1998, s. 5.
5 R.D. Hisrich, M.P. Peters, Entrepreneurship , Irvin, Boston 1992, s. 6.
6 R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami , PWN, Warszawa 1997, s. 730–731.
7 P. Drucker, Innowacje i przedsiębiorczość , PWE, Warszawa 1992, s. 35–38.
k_730.indb 6
1/16/08 1:56:46 PM
230326503.007.png 230326503.008.png 230326503.009.png 230326503.010.png 230326503.011.png 230326503.012.png 230326503.013.png 230326503.014.png 230326503.015.png 230326503.016.png
Innowacyjność – przyczyna i skutek przedsiębiorczości
klienta, a, co ważniejsze, nową grupę społeczną przedsiębiorców, gromadzących
stopniowo kapitał, który w przyszłości być może będzie przeznaczony na bar-
dziej innowacyjne przedsięwzięcia. To konkurencja rynkowa zmusi ich do poszu-
kiwania innowacji, w przeciwnym razie nie będą w stanie przetrwać na rynku. Nie
wdając się w polemikę z największym obecnie autorytetem w dziedzinie przed-
siębiorczości na świecie, przyjmijmy, że przedsiębiorczość, rozumiana jako dzia-
łalność gospodarcza, to szerokie jej znaczenie, a przedsiębiorczość innowacyjna,
to przedsiębiorczość w wąskim znaczeniu.
2. Modele innowacyjności przedsiębiorstw
Niewątpliwie największy wpływ na współczesne rozumienie procesów inno-
wacyjnych i ich znaczenie dla przedsiębiorczości wywarły sformułowane w pierw-
szej połowie XX w. poglądy J. Schumpetera, a następnie pochodzące z lat 80.
poglądy P. Druckera. Pierwszy z nich istotę innowacji postrzegał w zmianach
o „znacznym zasięgu”, burzących dotychczasowy stan równowagi i tworzących
nowe „kombinacje czynników wytwórczych”. Dzięki wprowadzanym innowacjom
przedsiębiorcy uzyskują ponadprzeciętne zyski, przez co dynamizują gospodarkę.
Szczególne znaczenie mają innowacje produktowe, nowe procesy technologiczne
oraz nowe formy organizacji i zarządzania. Dzięki nim przedsiębiorcy mogą nie
tylko łatwiej pokonywać bariery wejścia na rynek, ale również łatwiej sprostać ist-
niejącej konkurencji. Zgodnie z koncepcją J. Schumpetera innowacje mają cha-
rakter nieciągły i nieregularny, nie powstają w izolacji, lecz mają charakter kom-
plementarny; w sposób stopniowy, skokowo lub falowo, opanowują gospodarkę 8 .
Kontynuatorzy myśli J. Schumpetera rozróżniają dwa modele działalności
innowacyjnej. W pierwszym z nich, określanym mianem modelu przedsiębiorczej
innowacji, przyjmuje się założenia wolnej konkurencji. W takich warunkach każdy
przedsiębiorca ma swobodny dostęp do wiedzy, może zatem kreować innowacje
(przedsiębiorca-innowator). W drugim modelu, określanym jako „model kre-
atywnej akumulacji”, przyjmuje się, że wiedza jest zasobem wewnętrznym przed-
siębiorstwa i powstaje w wyniku jego własnych, niedostępnych dla konkurencji
prac badawczo-rozwojowych, wymagających stosownych warunków technicznych
i nakładów finansowych, możliwych tylko w dużych przedsiębiorstwach 9 .
Pogląd J. Schumpetera o przewadze dużych przedsiębiorstw w kreowaniu
innowacji dominował w teorii i praktyce przez pierwsze trzy dekady po II wojnie
światowej. Wyrazem tego było tworzenie ośrodków badawczo-rozwojowych w ra-
mach dużych przedsiębiorstw. Dopiero od początku lat 80., wraz z „renesansem”
8 E. Stawasz, Innowacje a mała firma , Wydawnictwo UŁ, Łódź 1999, s. 47.
9 Ibidem , s. 50.
k_730.indb 7
1/16/08 1:56:47 PM
230326503.017.png 230326503.018.png 230326503.019.png 230326503.020.png 230326503.021.png 230326503.022.png 230326503.023.png 230326503.024.png 230326503.025.png
Jan Targalski
przedsiębiorczości w Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie, pojawił się
i zaczął być uznawany pogląd o komplementarności innowacyjnej małych i śred-
nich przedsiębiorstw w stosunku do dużych przedsiębiorstw.
P. Drucker, uznający (podobnie jak J. Schumpeter) tylko przedsiębiorców-inno-
watorów, odmawia uznania przedsiębiorcom-imitatorom, czyli milionom naśla-
dowców tych firm, które odniosły sukcesy rynkowe. Rolę i źródła innowacji
postrzega jednak odmiennie od J. Schumpetera. Na pierwszy plan wysuwa wymóg
systematyczności. Systematyczna innowacja polega – jego zdaniem – na „celo-
wym i zorganizowanym poszukiwaniu zmian i na systematycznej analizie oka-
zji do społecznej lub gospodarczej innowacji, którą taka zmiana mogłaby umoż-
liwić” 10 . Systematyczne badanie obszarów zmian stwarza przedsiębiorcze okazje,
dlatego niezbędne jest stałe i ciągłe poszukiwanie zmian, traktowanych jako źró-
dła innowacji. Źródła te P. Drucker ujmuje w dwóch zbiorach. Pierwszy to źródła,
których symptomy lub wyróżniki zachodzących zmian postrzegane są wewnątrz
organizacji. Zalicza się do nich takie zjawiska, jak:
– nieoczekiwane powodzenie lub niepowodzenie,
– niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej,
– innowacje wynikające z potrzeb procesu,
– zaskakujące zmiany w strukturze rynku lub przemysłu.
Drugi zbiór to źródła, które wiążą się ze zmianami w otoczeniu organizacji,
wynikające ze zmian:
– demograficznych,
– zmian w postrzeganiu, nastrojach, i wartościach,
– w stanie wiedzy (nowa wiedza) .
Te przedsiębiorstwa, które systematycznie poszukują, odkrywają i wykorzy-
stują wskazane źródła, można uznać za nastawione na innowacje, a stosowany
przez nie proces zarządzania za przedsiębiorcze zarządzanie. Jest ono nie tylko
charakterystyczne dla fazy powstawania przedsiębiorstwa, ale może również
występować w organizacjach już dobrze utrwalonych na rynku, posiadających
w rezultacie dotychczasowego rozwoju (ewolucji) potencjał „przywództwa przed-
siębiorczego”, głównie ludzki.
3. Aktualne kierunki badań
Koncepcje J. Schumpetera i P. Druckera nadal oddziałują na sposób interpreto-
wania relacji przedsiębiorczość – innowacja, na rolę, jaką przypisuje się tej ostat-
niej w stymulowaniu przedsiębiorczości, która ewoluując w rozwijającej się orga-
10 P. Drucker, op. cit ., s. 44.
Ibidem.
k_730.indb 8
1/16/08 1:56:47 PM
230326503.026.png 230326503.027.png 230326503.028.png 230326503.029.png 230326503.030.png 230326503.031.png 230326503.032.png 230326503.033.png 230326503.034.png
Innowacyjność – przyczyna i skutek przedsiębiorczości
9
nizacji, nadal poszukuje i wykorzystuje okazje do zmian i kształtowania podstaw
dalszego jej rozwoju.
Poszczególni autorzy i zespoły badawcze przyjmują różne punkty widzenia
nawiązujące do aktualnych tendencji badań. Jedną z takich tendencji jest badanie
rzeczywistego stanu przedsiębiorczości i poziomu innowacyjności sektora MŚP
w Polsce w poszczególnych regionach kraju. Poziom ten kształtują procesy glo-
balizacji społecznej i ekonomicznej, a potencjał innowacyjny światowych liderów
przedsiębiorczości znajduje wielu naśladowców. Obiektywna weryfikacja stanu
i poziomu innowacyjności jest możliwa dzięki badaniom potencjału innowacyj-
nego i rzeczywistego jego wykorzystania. W tym celu potrzebne są odpowiednie
modele i narzędzia badań. Ważnym elementem badań naukowych jest pomiar,
a jedną z miar innowacyjności regionu jest jego potencjał badawczo-rozwojowy
w organizacjach różnej wielkości.
Regiony w swoich staraniach o wzrost konkurencyjności opracowują i reali-
zują strategie rozwoju gospodarczego. Na przykład w strategii rozwoju Małopolski
przyjmuje się, że jednym z głównych celów i kierunków działania na rzecz wzro-
stu konkurencyjności jest stymulowanie wzrostu eksportu. Istnieją bardzo istotne
związki pomiędzy innowacjami i eksportem, przy czym można je badać zarówno
z perspektywy makroekonomicznej, jak i mikroekonomicznej, tj. traktując eks-
port jako innowację organizacyjną w przedsiębiorstwie i poddając analizie trud-
ności w ich wdrażaniu.
Nowym kierunkiem zainteresowań badawczych jest też innowacyjność usług
publicznych, w czym województwo małopolskie jest znacznie zaawansowane.
Potwierdzają to programy podnoszenia innowacyjności usług publicznych oraz
praktycznego ich wdrożenia, np. w postaci projektów internetowych, takich jak
„Wrota Polski” i „Wrota Małopolski”.
Projekty innowacyjne, a zwłaszcza ich dyfuzja, wymagają stosownego finan-
sowania. Małe i średnie przedsiębiorstwa sięgają po różne źródła finansowania
swojej działalności innowacyjnej, ale nadal dominującym źródłem dla sektora są
środki własne. Tylko w niektórych branżach (takich np., jak przemysł drzewny)
występuje charakterystyczne dla przedsiębiorczości sięganie po kapitały obce.
Zjawiska te potwierdzają wyniki badań empirycznych, a pełniejszym ich obja-
śnieniem może być ich odniesienie do sytuacji stwierdzonej w porównywalnym
regionie niemieckiej północnej Saksonii.
Za innowacyjną koncepcję zarządzania nadal uważana jest intraprzedsiębior-
czość. Jej wdrażanie, zwłaszcza w dużej organizacji, wymaga rozlicznych zmian
w zakresie struktur, kultury organizacyjnej, komunikacji, partycypacji pracowni-
ków. Zmiany te pobudzają innowacyjność przedsiębiorstwa, warto więc do nich
przekonywać zarówno przedsiębiorców, jak i menedżerów. Stąd też wskazane
obszary badań stały się przedmiotem rozważań w niniejszym artykule.
k_730.indb 9
1/16/08 1:56:48 PM
230326503.035.png 230326503.036.png 230326503.037.png 230326503.038.png 230326503.039.png 230326503.040.png 230326503.041.png 230326503.042.png 230326503.043.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin