Technik_bezpieczenstwa_i_higieny_pracy_315[01].O4.02_n.pdf

(1577 KB) Pobierz
Technik_bezpieczenstwa_i_higieny_pracy_315[01].O4.02_n
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Wojciech J. Klimasara
Zastosowanie podstawowych technik wytwarzania części
maszyn 315[01].O4.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
308206558.004.png 308206558.005.png 308206558.006.png
Recenzenci:
mgr inŜ. Wanda Bukała
mgr inŜ. Agnieszka RoŜycka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Wojciech Klimasara
Konsultacja:
dr inŜ. Anna Kordowicz-Sot
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].O4.02
„Zastosowanie podstawowych technik wytwarzania części maszyn”, zawartego w programie
nauczania dla zawodu technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
308206558.007.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Przykładowe scenariusze zajęć
7
5. Ćwiczenia
11
5.1. Organizacja przedsiębiorstwa produkcyjnego
11
5.1.1. Ćwiczenia
11
5.2. Obróbka ręczna, mechaniczna obróbka wiórowa, połączenia spajane oraz
organizacja napraw
5.2.1. Ćwiczenia
12
5.3. Obróbka plastyczna
17
5.3.1. Ćwiczenia
17
5.4. Odlewanie, przetwórstwo tworzyw sztucznych
18
5.4.1. Ćwiczenia
18
5.5. Dokumentacja techniczna, normy techniczne, trwałość i niezawodność
19
5.5.1. Ćwiczenia
19
5.6. Kontrola jakości i zarządzanie jakością
21
5.6.1. Ćwiczenia
21
5.7. Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz ochrona środowiska przedsiębiorstwa
produkcyjnego
22
5.7.1. Ćwiczenia
22
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia
23
7. Literatura
39
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
12
308206558.001.png
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny
pracy. W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć juŜ ukształtowane,
aby bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas pracy
z poradnikiem,
-
przykładowe scenariusze zajęć,
-
przykładowe ćwiczenia ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi metodami nauczania–
uczenia oraz środkami dydaktycznymi,
-
ewaluację osiągnięć ucznia, przykładowe narzędzie pomiaru dydaktycznego,
-
literaturę.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone róŜnymi metodami
ze szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróŜnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Jako pomoc w realizacji jednostki modułowej dla uczniów przeznaczony jest Poradnik
dla ucznia. Nauczyciel powinien ukierunkować uczniów na właściwe korzystanie z poradnika
do nich adresowanego.
Materiał nauczania (w Poradniku dla ucznia) podzielony jest na rozdziały, które zawierają
podrozdziały. Podczas realizacji poszczególnych rozdziałów wskazanym jest zwrócenie
uwagi na następujące elementy:
-
materiał nauczania – w miarę moŜliwości uczniowie powinni przeanalizować
samodzielnie. Obserwuje się niedocenianie przez nauczycieli niezwykle waŜnej
umiejętności, jaką uczniowie powinni bezwzględnie posiadać – czytanie tekstu
technicznego ze zrozumieniem,
-
pytania sprawdzające mają wykazać, na ile uczeń opanował materiał teoretyczny i czy
jest przygotowany do wykonania ćwiczeń. W zaleŜności od tematu moŜna zalecić
uczniom samodzielne odpowiedzenie na pytania lub wspólne z całą grupą uczniów,
w formie dyskusji opracowanie odpowiedzi na pytania. Druga forma jest korzystniejsza,
poniewaŜ nauczyciel sterując dyskusją moŜe uaktywniać wszystkich uczniów oraz
w trakcie dyskusji usuwać wszelkie wątpliwości,
-
dominującą rolę w kształtowaniu umiejętności oraz opanowaniu materiału spełniają
ćwiczenia. W trakcie wykonywania ćwiczeń uczeń powinien zweryfikować wiedzę
teoretyczną oraz opanować nowe umiejętności. Przedstawiono dosyć obszerną
propozycję ćwiczeń wraz ze wskazówkami o sposobie ich przeprowadzenia,
uwzględniając róŜne moŜliwości ich realizacji w szkole. Nauczyciel decyduje, które
z zaproponowanych ćwiczeń jest w stanie zrealizować przy określonym zapleczu
technodydaktycznym szkoły. Prowadzący moŜe równieŜ zrealizować ćwiczenia, które
sam opracował,
-
sprawdzian postępów stanowi podsumowanie rozdziału, zadaniem uczniów jest
udzielenie odpowiedzi na pytania w nim zawarte. Uczeń powinien samodzielnie czytając
zamieszczone w nim stwierdzenia potwierdzić lub zaprzeczyć opanowanie określonego
zakresu materiału. JeŜeli wystąpią zaprzeczenia, nauczyciel powinien do tych zagadnień
wrócić, sprawdzając czy braki w opanowaniu materiału są wynikiem niezrozumienia
przez ucznia tego zagadnienia, czy niewłaściwej postawy ucznia w trakcie
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
308206558.002.png
nauczania. W tym miejscu jest szczególnie waŜna rola nauczyciela, gdyŜ od postawy
nauczyciela, sposobu prowadzenia zajęć zaleŜy między innymi zainteresowanie ucznia.
Uczeń nie zainteresowany materiałem nauczania, wykonywaniem ćwiczeń nie nabędzie
w pełni umiejętności załoŜonych w jednostce modułowej. NaleŜy rozbudzić wśród
uczniów tak zwaną „ciekawość wiedzy”. Potwierdzenie przez ucznia opanowania
materiału nauczania rozdziału moŜe stanowić podstawę dla nauczyciela do sprawdzenia
wiedzy i umiejętności ucznia z tego zakresu. Nauczyciel realizując jednostkę modułową
powinien zwracać uwagę na predyspozycje ucznia, ocenić, czy uczeń ma większe
uzdolnienia manualne, czy moŜe lepiej radzi sobie z rozwiązywaniem problemów
teoretycznych,
-
testy zamieszczone w rozdziale Ewaluacja osiągnięć ucznia zawierają zadania z zakresu
całej jednostki modułowej i naleŜy je wykorzystać do oceny uczniów, a wyniki osiągnięte
przez uczniów powinny stanowić podstawę do oceny pracy własnej nauczyciela
realizującego tę jednostkę modułową. KaŜdemu zadaniu testu przypisano określoną
liczbę moŜliwych do uzyskania punktów (0 lub 1 punkt). Ocena końcowa uzaleŜniona
jest od ilości uzyskanych punktów. Nauczyciel moŜe zastosować test według własnego
projektu oraz zaproponować własną skalę ocen. NaleŜy pamiętać, Ŝeby tak
przeprowadzić proces oceniania ucznia, aby umoŜliwić mu jak najpełniejsze wykazanie
swoich umiejętności.
Metody polecane do stosowania podczas kształcenia modułowego to:
-
pokaz,
-
ćwiczenie (laboratoryjne lub inne),
-
projektów,
-
przewodniego tekstu.
315[01].O4
Podstawowe techniki
wytwarzania
315[01].O4.01
Wykonywanie pomiarów
warsztatowych
315[01].O4.02
Zastosowanie podstawowych
technik wytwarzania części
maszyn
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
308206558.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin