Wykład 3.docx

(15 KB) Pobierz

Geografia społeczno-ekonomiczna (GSP) vs. Gospodarka Przestrzenna (GP)

Dychotomiczny podział – przedmiotowy; metodologiczny; cel badań

              GSP – formalne; opisowe; poznawcze

              GP –empiryczne; teoretyczne; praktyczne

GP bada relację pomiędzy

·         Społeczeństwem

·         Gospodarką

·         Środowiskiem przyrodniczym

·         Przestrzenią

Analizuje relacje między składnikami, syntezuje całości przestrzenne.

 

GSE bada przestrzenne zróżnicowanie i organizację działalności człowieka oraz ich współzależności ze środowiskiem przyrodniczym. Analizuje przeznaczenie przestrzeni zasady zagospodarowania, syntezuje wymiary przestrzenne systemów społeczno-ekonomicznych.

 

GSE i GP –dyscypliny naukowe zajmujące się organizacja przestrzenna działalności człowieka; wykorzystują dorobek metodologiczny i teoretyczny innych nauk; konkretne, systematyczne, pochodne

 

Przestrzeń:

·         Dobro coraz bardziej ograniczone

·         Zagospodarowanie przestrzeni ziemskiej

·         Potrzeba

o        Organizacja przestrzenna – stan zagospodarowania przestrzeni wykazujący porządek funkcji elementów przestrzeni fizycznej służący celom społecznym

o        Ładu przestrzennegostan zagospodarowania zawierający porządek funkcji z uwzględnieniem istotnych wartości społecznych

·         Kompresja czasu i przestrzeni

·         Rozwój zrównoważony danego obszaru

·         Kategoria instrumentalna – pomiar relacji przestrzennych i oddziaływań

·         Kategoria substancyjka – obszar integrujący elementy wpływające na działalność człowieka

 

GSE i GP

·         Relacjonizm – metoda badanie rzeczywistości przy ograniczonym rozwoju teorii; nakierunkowane nie na przedmioty, ale stosunki między nimi; przedmiot charakteryzowany przez relacje;

o        Typy relacji

§         Współwystępowanie

§         Równokształtność (podobieństwo form)

§         Stopniowanie (skupienie –rozproszenie)

§         Następstwo w czasie

§         Przejściowość (miasto –wieś)

§         Przetrwałość (nowe – stare)

§         Funkcja a forma

§         Korelacja statystyczne

§         Część a całość

o        Naturalizm – nauki społeczne pod względem własności poznawczych nie różnią się od nauk przyrodniczych i powinny stosować te same metody i uzyskiwać podobne wyniki

o        Antynaturalizm – nauki społeczne wymagają stosowania odmiennych podejść metodologicznych uwzględniających „doświadczenia wewnętrzne” badanych ludzi i podejście samego badacza

Typy działalności naukowej

·         Empiryczno-analityczne – dostarcza środków i umiejętności do przystosowania lub przekształcenia otoczenia; funkcje techniczne, instrumentalne; celem jest obiektywne poznanie rzeczywistości na podstawie jednolitego wzorca badawczego; sądy/oceny są nieistotne; fakty niezależne od obserwatora, identyfikowane na podstawie obserwacji i doświadczeń, ich wyjaśnienie polega na odniesieniu do teorii, częstości lub tendencji współwystępowania;  prawidłowości i teorie służą do przewidywania zjawisk i procesów

·         Hermeneutyczna – dostarcza wiedzy umożliwiającej poznania i rozumienia sensu samych siebie i otoczenia; składna poszanowania cudzych wartości i życzliwości; funkcja interaktywna, humanistyczne; odrzucenie bezstronności obserwacji i doświadczenia, neutralności badacza; poznanie wymaga uwzględnienia wiedzy badanych ludzi o ich otoczeniu; możliwości przewidywania są nikłe; możliwe są różne zachowania przy tych samych uwarunkowaniach

·         Krytyczne – składnia do refleksji nad funkcjonowanie społeczeństwa w całości; stymuluje do zmiany zasad funkcjonowania społeczeństw; funkcja emancypacyjna; normy i reguły postępowania są wytworem społecznym; celem badań jest poznanie stopnia znajomości reguł przez ludzi; badacz uświadamia ludziom zasady funkcjonowania

Orientacje

·         Klasyczna – duży udział opisu kosztem wyjaśniania; wyjaśnienia przyczynowo-skutkowe i hipotetyczne; wysoki stopień ogólności i komunikatywności

·         Neopozywistycznametodyczna i teoretyczna - wyjaśnienie formy struktury przestrzennej (model grawitacji i potencjału; zasada minimalizacji kosztów); organizacja przestrzenna (wzajemne położenia, odległości, oddziaływania i funkcje obiektów); stworzyła podstawy metodologiczne GSE i GP; zwiększa rolę dedukcji; wprowadza metody ilościowa; podjęcie prób prognozowania zjawisk i procesów

·         Behawioralna – metodyczna i faktograficzna - zachowania człowieka są wynikiem sposobu postrzegania, doświadczania i wartościowania przestrzeni w której żyje i działa; otoczenie – zbiór informacji odbieranych zmysłowo i innymi drogami (?!?!); człowiek zniekształca odebrane informacje; zachowania uwarunkowane jakością i ilością informacji; nie oddziela faktów od wartości; nie przestrzega biernej roli badacza; stosuje metody statystyczne; ograniczenia – informacje nie są jedynym czynnikiem wpływającym na zachowania; zachowania zadowalające a nie racjonalne

·         Humanistyczna – faktograficzna - problem egzystencji – podział świata na: rzeczy i świadomości(zmysłowo-umysłowe odzwierciedlanie świata rzeczy); sposobem adaptacji człowieka do świata rzeczy jest nadanie im znaczeń; niski stopień uniwersalizmu

·         Strukturalna –teoretyczna - skoncentrowana na kwestiach nierówności, dyskryminacji i konfliktach; możliwa przewaga krytyki nad konstruktywnymi propozycjami rozwiązania; forma, funkcja i znaczenie przestrzeni są wytworem działalności danej grupy społecznej; kształtowanie i użytkowanie przestrzeni jest uwarunkowane struktura społeczną – relacjami ekonomicznymi, kulturowymi i społecznymi

·         Postmodernistyczna –faktograficzna – podważa postulat bezstronności i obiektywności badacza; ważne nie rzeczy, a subiektywne wyobrażenia rzeczy; przeciwstawia przypadki ogólności;  poszukiwanie sposobów skutecznego działania na podstawie indywidualnych ludzkich przypadków życia codziennego.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin