KONSPEKT V.docx

(12 KB) Pobierz

KONSPEKT V

 

TEMAT: ODPOWIEDZIALNOŚĆ

 

CELE:

- pobudzenie myślenia na temat odpowiedzialności,

- sporządzenie listy działań zwiększający poczucie odpowiedzialności,

- rozwijanie umiejętności dyskusji.

 

MATERIAŁY: kartki i długopisy

MIEJSCE REALIZACJI: Policyjna Izba Dziecka

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1.      Przed podaniem tematu prowadzący proponuje odegranie dwóch scenek. W każdej z nich występuje dwóch nieletnich: jeden z nich ma zachowywać się jak osoba odpowiedzialna, a drugi – jak nieodpowiedzialna. Mają przedyskutować oni powstałą sytuację.

 

Scenka 1: osoba A pożyczyła od osoby B książkę, a potem ją zgubiła.

Scenka 2: osoba C obiecała starszej osobie zrobić zakupy, ale zapomniała.

 

Pozostałe osoby, jako widownia, pilnują przestrzegania wyznaczonych ról. Prowadzący prosi o komentarz dotyczący konsekwencji wynikających z nieodpowiedzialnego zachowania i samopoczucia osób, których role odgrywali „aktorzy”.

 

2.      Prowadzący informuje o treści zajęć. Nieletni próbują określić, co to jest odpowiedzialność

 

3.      Każdy podaje swoje określenie odpowiedzialności, prowadzący dopowiada od siebie i zostaje ustalone wspólne pojęcie odpowiedzialności. Zapisuje je na tablicy.

 

4.      Nieletni podają różne kategorie odpowiedzialności. Prowadzący wspólnie z nieletnimi porządkuje wypowiedzi i ustala kilka kategorii, np. za siebie, za Ojczyznę, za idee, za rodzinę, za dobre imię klasy i szkoły itp.

 

5.      Każdy nieletni wybiera jedną kategorię i wypisuje na kartce odpowiedzialne dla niej działania.

 

6.      Dyskusja z prowadzącym i innymi nieletnimi na temat zapisanych na kartkach treści i ewentualne uzupełnienie o wypowiedzi innych.

 

7.      Nieletni podpisują się pod każdą listą odpowiedzialnych zadań.

 

8.      Końcowa wypowiedź prowadzącego o ważności tematu zajęć, o potrzebie podejmowania zadań i odpowiedzialności za ich wykonanie.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin