Objawy obserwowane przez psychologów, pedagogów, nauczycieli, rodziców
Skala występowania objawów:
brak
Rzadko występują
Występują często
Występują bardzo często
1. Słaba lub nieobecna zdolność do używania lub rozumienia mimiki twarzy, gestu, tonu, pauzy lub języka ciała
+
2.Wolny rozwój mowy bez zwykle następujących zmian.
(z wywiadu: mowa rozwijała sie poprawnie).
3. Używanie mowy w celu uzyskania nagrody albo informacji a rzadko w celu komunikacji.
4. Brak zainteresowania zadowalaniem innych ludzi (np. nauczycieli i rodziców) oraz brak reakcji na zwyczajne subtelne tego sygnały.
5. Brak reakcji na sygnały niezadowolenia, takie jak np. kręcenie głowa.
6. Stała nieświadomość niewerbalnych reakcji (włączając w to następstwa czynności).
7. Dobry poziom mowy ekspresywnej oraz wysoka kompetencja w liczeniu często maskuje słabe rozumienie.
(bardzo słabe umiejętności matematyczne)
8. Dosłowna, literalna interpretacja mowy.
9. Biegłość w układaniu puzzli.
(tylko komputerowo co wynika z zainteresowań chłopca)
10. Mają holistyczne (globalne) podejście do zadań i nie dają sobie rady
z mało precyzyjnymi informacjami.
( wymaga jasno sprecyzowanych poleceń)
11. Brak spontaniczności w eksplorowaniu nowych sytuacji.
12. Są bardziej zainteresowani książkami, niż faktycznymi, informacjami.
13. Niezdarność i słaba koordynacja ruchów.
14. Radzą sobie dobrze w przewidywalnym środowisku z przejrzystymi i prostymi zasadami, jasno wyrażonymi i konkretnie zdefiniowanymi - będą ich wówczas przestrzegać co do litery.
15. Bardzo egocentryczni.
( na zarzuty, ze sie źle zachował odpowiada, ze jest przecież grzecznym i ślicznym chłopcem)
16. Uczą sie przez bezpośrednią instrukcje, nie zaś poprzez intuicyjną percepcje.
(instrukcja musi być skierowana bezpośrednio do chłopca)
mpwjs