Przedmiot i zadania dydaktyki.doc

(32 KB) Pobierz
I Przedmiot i zadania dydaktyki

I Przedmiot i zadania dydaktyki

DYDAKTYKA

gr. didaktikos - pouczjący; didasko - uczę
świadoma działalność (podporządkowana celom) obejmująca procesy uczenia się-nauczania, treści, metody,
środki, sposoby organizacji, ich przebieg

przedmiot i zadania:

º analiza i formułowanie celów procesu dydaktycznego
º dobór treści
º badanie procesu dydaktycznegodla ukazania jego prawidłowości
º formułowanie metodyk

Cechą charakterystyczną jest występowanie sprzężenia zwrotnego - o wielkości zależnej od stopnia wpływu oraz
przyjmowanych celów - pomiędzy nauczycielem (rola kierownicza) a uczniem.

Nauczyciel - nauczanie

Uczeń - uczenie się

def.
planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami polegająca na: (działalność intencjonalna)

 wywoływaniu i utrwalaniu zmian w ich wiedzy, dyspozycjach, postępowaniu i całej osobowości (W.Okoń)
 motywowanie i nastawianie na uczenie się uczniów
 stawianie zadań poznawczych
 kierowanie, naprowadzanie, zachęcanie, podtrzymywanie
 kontrola i ocena wyników

def.
proces w toku którego na podstawie doświadczenia, poznawania i ćwiczenia zmieniają się formy zachowania się i działania (W.Okoń)

świadoma, kreacyjna praca nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności w warunkach sprzyjających

odkrycie, przeżycie, zrozumienie, przyswojenie

 

WIELCY DYDAKTYCY. SYSTEMY DYDAKTYCZNE.


Jan Amos Komeński

Wprowadził termin "dydaktyka" dla oznaczenia osobnej dyscypliny naukowej w ramzch której nauczano i wychowywano;
Nauczanie wszystkich wszystkiego; uniwersalność, poglądowość, podstawą metodycznie ułożony podręcznik

Herbart
Dewey
Baley

Dydaktyka współczesna
Zmiana mechanizmów wielostronności dydaktycznego wpływu na interakcyjną, selektywną, specjalistyczną
interdyscyplinarność wymagającą dokładnej korelacji faz rozwojowych z metodami stymulacji i progresji procesów
poznawczych. Celem istotnej grupy działań dydaktycznych staje się nie ukierunkowanie na skutek, wynik, a tworzenie
wysoce ustrukturyzowanych układów, zespołów, zadań z rozwiniętą siecią przede wszystkim ujemnych sprzeżeń
zwrotnych stabilizujących intencjonalność zachowań i zmuszających do samoograniczeń systematyzujących.

CZYM SIĘ ZAJMUJE DYDAKTYKA?

 Cele nauczania-uczenia się
 Treści
 Procesy
 Zasady (reguły, normy)
 Środki
 Metody

sposoby
formy - jak organizowany jest zespół do pracy

 Systemy dydaktyczne

JAKIE FUNKCJE SPEŁNIA DYDAKTYKA?

Diagnostyczne - dlaczego?

prognostyczne - kto? i ku czemu?

instrumentalno - techniczne - jak?

 

 

Reguły, sposoby podnoszące skuteczność
nauczania-uczenia się:

poglądowość, indywidualizacja, przystepność, systematyczność, praktyczność, aktywność, operatywność

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin