I Przedmiot i zadania dydaktyki DYDAKTYKA
gr. didaktikos - pouczjący; didasko - uczęświadoma działalność (podporządkowana celom) obejmująca procesy uczenia się-nauczania, treści, metody,środki, sposoby organizacji, ich przebieg
przedmiot i zadania:
º analiza i formułowanie celów procesu dydaktycznegoº dobór treściº badanie procesu dydaktycznegodla ukazania jego prawidłowościº formułowanie metodyk
Cechą charakterystyczną jest występowanie sprzężenia zwrotnego - o wielkości zależnej od stopnia wpływu oraz przyjmowanych celów - pomiędzy nauczycielem (rola kierownicza) a uczniem.
Nauczyciel - nauczanie
Uczeń - uczenie się
def.planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami polegająca na: (działalność intencjonalna)
• wywoływaniu i utrwalaniu zmian w ich wiedzy, dyspozycjach, postępowaniu i całej osobowości (W.Okoń)• motywowanie i nastawianie na uczenie się uczniów• stawianie zadań poznawczych• kierowanie, naprowadzanie, zachęcanie, podtrzymywanie• kontrola i ocena wyników
def.proces w toku którego na podstawie doświadczenia, poznawania i ćwiczenia zmieniają się formy zachowania się i działania (W.Okoń)świadoma, kreacyjna praca nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności w warunkach sprzyjających
odkrycie, przeżycie, zrozumienie, przyswojenie
WIELCY DYDAKTYCY. SYSTEMY DYDAKTYCZNE.
Jan Amos Komeński
Wprowadził termin "dydaktyka" dla oznaczenia osobnej dyscypliny naukowej w ramzch której nauczano i wychowywano;Nauczanie wszystkich wszystkiego; uniwersalność, poglądowość, podstawą metodycznie ułożony podręcznik
HerbartDeweyBaleyDydaktyka współczesnaZmiana mechanizmów wielostronności dydaktycznego wpływu na interakcyjną, selektywną, specjalistyczną interdyscyplinarność wymagającą dokładnej korelacji faz rozwojowych z metodami stymulacji i progresji procesówpoznawczych. Celem istotnej grupy działań dydaktycznych staje się nie ukierunkowanie na skutek, wynik, a tworzeniewysoce ustrukturyzowanych układów, zespołów, zadań z rozwiniętą siecią przede wszystkim ujemnych sprzeżeńzwrotnych stabilizujących intencjonalność zachowań i zmuszających do samoograniczeń systematyzujących.
CZYM SIĘ ZAJMUJE DYDAKTYKA?
• Cele nauczania-uczenia się• Treści• Procesy• Zasady (reguły, normy)• Środki• Metody
sposobyformy - jak organizowany jest zespół do pracy
• Systemy dydaktyczne
JAKIE FUNKCJE SPEŁNIA DYDAKTYKA?
Diagnostyczne - dlaczego?
prognostyczne - kto? i ku czemu?
instrumentalno - techniczne - jak?
Reguły, sposoby podnoszące skutecznośćnauczania-uczenia się:poglądowość, indywidualizacja, przystepność, systematyczność, praktyczność, aktywność, operatywność
madziorek95