SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI ŚWIĘTA KONSTYTUCJI 3 MAJA
Dekoracja: biało- czerwona flaga i godło Polski, data 3 V 1791 i napis Konstytucja, portrety twórców Konstytucji
Scenografia: okrągły stolik, a na nim wazon z biało- czerwonymi kwiatami, bujany fotel, na którym siedzi dziewczynka ucharakteryzowana na babcię (babcia szydełkuje).
Narrator:
Szkoła to taki niewielki świat. Zamknięty, swój nasz świat. Są tu jasne i mniejsze głowy, radości i smutki, porządki i nieporządki. Gdy chcemy mocno, to z nieporządków możemy zrobić porządki, ze smutków radości, a nawet z niedobrych serc mogą zrobić się czułe, wrażliwe serca. Dużo wymaga to wysiłku, a czasem nawet boli.
Polska to także nasz świat. I tu także są dobre i niedobre serca, radości i smutki, sukcesy i porażki. Każdy porządek, żeby był trwały, musi być spisany i na papierze i w sercach. Na papierze, żeby ludzie nie zapomnieli, w sercach, żeby życzliwie i wytrwale te porządki spełniali. Nasza szkoła swój porządek spisany ma na papierze w postaci regulaminu samorządu szkolnego. Polska także ma swój spisany porządek państwowy, czyli Konstytucję, bo tak się ustawa nazywa. Mówi ona o tym, kto ma rządzić i jak ma rządzić. Polska spisywała tę ustawę piórem, zaprzysięgła sercem w dniu 3 maja 1791r. Samiśmy sobie uchwalili to prawo. Szanujemy je zatem, bo jest nasze własne, jak własna jest nasza szkoła, jak własną jest cała nasza Polska.
Recytator I:
Ojczyzna- bliskie słowo.
Czemu tak bliskie?
Ojczyzna- to czas dawny,
Ojczyzna- to czas bliski!
To miły dom rodzinny
i matki oczy jasne.
Ojczyzna- to jest mowa
znajoma od kołyski.
Ojczyzna- to my sami,
to nasze młode serce.
Piosenka: ,,Tu wszędzie jest moja ojczyzna”
Recytator II:
Opowiedz nam, moja Ojczyzno,
jak matka dzieciom ciekawym,
o latach znaczonych blizną,
na wiekach chwały i sławy.
Recytator III:
Wytłumacz nam, tak jak umiesz,
Skąd czerwień i biel sztandarów,
niech ludzie żyją tu w dumie,
że taki wydał ich naród.
Piosenka: ,,Polskie kwiaty”
(Na scenę wbiegają dzieci: dziewczynka i chłopiec. Na plecach mają tornistry).
Chłopiec:
Babciu, babciu, a wiesz, że nie mieliśmy dzisiaj sprawdzianu z historii!
Babcia:
A co się stało, pani zachorowała?
Dziewczynka:
Nie, nasza pani nigdy nie choruje. Była uroczysta akademia, którą przygotowały dzieci ze starszych klas.
No, i byli tak odświętnie ubrani. Ich białe koszule lśniły w porannym majowym słońcu, a ciemne spodnie dodawały powagi strojowi.
A z jakiej okazji był ten apel?
Z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
(Dzieci siadają obok babci).
Konstytucja to takie trudne słowo. Co ono znaczy?
Konstytucja to zbiór praw i obowiązków ludzi, którzy mieszkają na terenie danego kraju. Każde państwo ma swoją własną Konstytucję.
A czy wiecie, który kraj w Europie jako pierwszy uchwalił Konstytucję?
Pewnie Francja albo Rosja...........
Nie, tym państwem była właśnie Polska. Francja uchwaliła Konstytucję kilka miesięcy później.
A ja wiem, który kraj jako pierwszy na świecie uchwalił Konstytucję- to Stany Zjednoczone.
Stany Zjednoczone pierwsze na świecie, a Polska w Europie. Tak?
Tak.
Dlaczego rocznicę majowej Konstytucji obchodzi się nawet dzisiaj, a o innych rocznicach pamięta się mniej i niewiele się o nich mówi?
Uchwalenie Konstytucji miało miejsce w bardzo ważnym dla Polaków okresie. Zapewne wiecie, co to były zabory?
Pewnie, inne kraje zabrały nasze ziemie.
Masz rację. Działo się to za czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Polska była po I rozbiorze.
To było ich więcej?
Tak, trzy. Polakom było źle, rządzili obcy, panowała bieda. Znalazło się kilku patriotów, którzy dostrzegli zło w kraju i grożące niebezpieczeństwo utraty wolności. Byli to: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj, Ignacy Potocki, Józef Wybicki i król Stanisław August. Zasiedli na sali obrad, ale wielokrotnie dochodziło między nimi do sprzeczek. Zwolenników Konstytucji było 110, a 72 przeciwników.
I co babciu, pogodzili się?
Tak, polscy patrioci pogodzili się i uchwalili. Było to 3 Maja 1791 roku.
Mówisz,,polscy patrioci”. Co to za ludzie?
Patriota to człowiek, która kocha swoją ojczyznę, który troszczy się o jej dobro.
A co uchwalili?
Zwiększyła się liczba wojska, za religię panującą uznana została religia rzymsko-katolicka. Konstytucja brała chłopów pod opiekę prawa. Znosiła liberum veto i wolną elekcję-, czyli odtąd tron w Polsce stał się dziedziczny.
No tak- liberum veto- znowu trudne słowo. Czy możesz mi je wytłumaczyć?
Owszem. Był Sejm. Co to jest Sejm, to chyba wiesz? Tatuś często ogląda jego obrady w telewizji. W tamtych czasach poseł miał prawo nie zgadzać się ze zdaniem innych i swój przeciw ogłaszał mówiąc,,liberum veto”, co znaczyło,,nie pozwalam”. Dzięki Konstytucji uchwały sejmowe zapadały większością głosów.
I co z tego? Przecież i tak później obcy zabrali nasze polskie ziemie i Polski nie było na mapie świata.
To prawda. Ale dzięki Konstytucji 3 Maja odnieśliśmy zwycięstwo moralne. Polska weszła na drogę postępu i reform. Polacy sami znaleźli siły do wydobycia kraju z upadku. Czuliśmy się prawdziwymi obywatelami. To było bardzo ważne.
Chyba już rozumiem, dlaczego dzisiaj w szkole było tak uroczyście, odświętnie. Musimy przecież wiedzieć o tych ważnych dziejach w historii naszego kraju.
Piosenka: ,,Majowa jutrzenka”
Dniu trzeci Maja, dniu nam święty,
Hołd ci należy nieść.
Choć dziś narodu cel wytknięty,
Pamięci twojej cześć!
W sercach ci trzeba wznieść ołtarze
za jasny wspomnień kwiat,
Który rokrocznie niesiesz w darze
z minionych dawnych lat...
Święto przeszłości- świętem dla nas,
bo nas nie spodli wróg.
Czcić je będziemy po wieczny czas.
Tak nam dopomóż Bóg!
Piosenka:,,Rota”
MARIOLA GARSTKA
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEODOROWIE
pati_label