PIELEGNIARSTWO.doc

(499 KB) Pobierz
Wykaz zagadnień do zaliczenia Podstaw Pielęgniarstwa (rok 2005/2006)

Wykaz zagadnień do zaliczenia Podstaw Pielęgniarstwa (rok 2005/2006)

 

1.      Podaj definicję – pielęgniarstwo, pielęgnowanie, pielęgniarka.

·         Pielęgniarstwo – zawód o charakterze opiekuńczym, którego działalność praktyczna oparta jest na wiedzy weryfikowanej praktyką i teorią; działalność praktyczna realizowana jest na rzecz osób, rodzin, określona jako dyscyplina naukowa.

·         Pielęgnowanie – profesjonalna pomoc i towarzyszenie człowiekowi lub grupie ludzi w zdrowiu i chorobie, kształcenie u nich umiejętności do samodzielnej opieki.

·         Pielęgniarka – osoba mająca wykształcenie pielęgniarskie po ukończeniu obowiązującego w Polsce programu szkoły pielęgniarskiej. Jest kompetentna do podejmowania decyzji dotyczących pielęgnowania. Samodzielna, niezależna w swoim zawodzie.

 

2.      Wymień funkcje zawodowe pielęgniarki realizowane na rzecz podmiotu opieki. Omów zadania pielęgniarki wynikające z jednej z nich /wybranej/.

Funkcje zawodowe pielęgniarki:

·         promowania zdrowia

·         profilaktyczna

·         wychowawcza

·         terapeutyczna

·         rehabilitacyjna

·         opiekuńcza

 

3.      Scharakteryzuj zadania pielęgniarki wynikające z pełnienia funkcji pośredniej.

·         Kształcenia – to zadania związane z procesem kształcenia własnego oraz przedstawicieli zawodu na każdym poziomie a także doskonalenie zawodowe i specjalizacje.

To inwestowanie we własny rozwój zawodowy (np. udział w kursach, szkoleniach, kontynuowanie nauki na studiach wyższych, podyplomowych).

Współudział w procesie adaptacji nowych pracowników.

Współudział w tworzeniu planów i programów kształcenia i doskonalenia pielęgniarek.

·         Zarządzania – to planowanie i organizowanie zespołów pielęgniarskich na potrzeby ważnych kategorii odbiorów i warunków, w jakich opieka jest realizowana.

Planowanie i organizowanie pracy własnej i zespołów pielęgniarskich.

Podejmowanie decyzji dotyczących służb pielęgniarskich.

Projektowanie działań, koordynowanie ich wykonania.

·         Naukowo – badawcza – rozpoznawanie zapotrzebowania na rodzaj, zakres i charakter badań naukowych w pielęgniarstwie i dla pielęgniarstwa.

Ocenianie wyników badań pod kątem ich wykorzystania w praktyce.

Współpraca w zespołach prowadzących badania podstawowe i kliniczne.

Korzystanie z informacji naukowej.

 

4.      Omów zadania pielęgniarki wynikające z funkcji opiekuńczej.

Funkcja opiekuńcza uwarunkowana jest brakiem sił u pacjenta, obejmuje gotowość pielęgniarki do niesienia pomocy i szacunek dla drugiego człowieka w każdej sytuacji i stanie. To pomaganie, towarzyszenie, asystowanie i wspieranie przy rozwiązywaniu problemów podopiecznego dotyczących zdrowia i życia.

Zadania:

·         stwarzanie optymalnych warunków do podtrzymania funkcji życiowych;

·         pomoc w wykonywaniu czynności życiowych gwarantujących komfort;

·         rozpoznanie stanu zapotrzebowania na opiekę, jej rodzaj, zakres i charakter;

·         pomoc w radzeniu sobie w rozwiązywaniu problemów związanych np. z hospitalizacją, leczeniem)

·         pomoc w wejściu w rolę pacjenta różnych instytucji ochrony zdrowia i opiekuńczych

·         ułatwianie wejścia do grup wsparcia

·         ułatwianie dostępu do informacji o stanie zdrowia, planowanych działaniach opiekuńczych

 

5.      Omów zadania pielęgniarki wynikające z funkcji wychowawczej.

Pielęgniarka występuje jako wychowawca, nauczyciel, musi posiadać wiedzę z pedagogiki, która pozwoli jej prowadzić pracę dydaktyczno – wychowawczą z pacjentem w różnym wieku.

Zadania:

·         kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie

·         przygotowanie podopiecznego i jego najbliższych do współpracy

·         przygotowanie podopiecznego do samoopieki

·         przygotowanie osób do realizowania opieki nieprofesjonalnej

 

6.      Omów zadania pielęgniarki wynikające z funkcji promującej zdrowie.

To proces i działania zorientowane na zdrowie, jego wzmacnianie, ukazywanie jako wartości, w którą należy inwestować i planować. Doradzanie ludziom jak wzmacniać i utrzymywać zdrowie.

Zadania:

·         poznanie programów promocji zdrowia, włączanie się w ich realizację

Propagowanie zachowań zdrowotnych.

·         współdziałanie z osobami, grupami osób i instytucjami pracującymi na rzecz wzmacniania zdrowia społeczeństwa

·         tworzenie warunków do promowania zdrowia

·         przygotowanie podopiecznego do zwiększenia kontroli nad stanem własnego zdrowia

·         kształtowanie postaw prozdrowotnych

 

7.      Omów zadania pielęgniarki wynikające z funkcji profilaktycznej.

Działania zapobiegające lub ograniczające ryzyko wystąpienia chorób i powikłań wynikających z warunków środowiskowych i preferowanego stylu życia.

Zadania:

·         rozpoznanie stanu zagrożenia zdrowia indywidualnych osób, rodzin i grup społecznych

·         planowanie i realizowanie działań profilaktycznych w oparciu o dokonane rozpoznanie

·         planowanie i realizowanie działań zapobiegających lub ograniczających ryzyko wystąpienia powikłań w czasie stosowania metod diagnozowania, leczenia, rehabilitacji

 

8.      Omów zadania pielęgniarki wynikające z funkcji rehabilitacyjnej.

Pomaganie pacjentowi w uzyskaniu niezależności i umiejętności radzenia sobie w zmienionej sytuacji życiowej, która powstała z przyczyn rozwojowych, choroby, urazu.

Zadania:

·         pomaganie w zdobyciu naszych umiejętności lub wyćwiczeniu funkcji niezbędnych do poradzenia sobie w nowej sytuacji powstałej w wyniku choroby, urazu lub zastosowanej metody leczenia

·         współpraca z rodziną pacjenta w zakresie usprawniania

·         tworzenie atmosfery zachęcającej pacjenta do pokonywania trudności w okresie usprawniania

·         pomoc w przygotowaniu środowiska domowego na przyjęcie osoby niepełnosprawnej

 

9.      Omów zadania pielęgniarki wynikające z funkcji terapeutycznej.

Terapia to inaczej leczenie

 

Cele:

  1. udzielanie pomocy przedlekarskiej w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pacjenta
  2. wykonywanie badań służących ocenie stanu pacjenta, zleconych w procesie diagnozowania
  3. wykonywanie zabiegów ustalonych w planie terapii

 

Zadania:

1.      Wykonywanie zadań i zabiegów w ramach pierwszej pomocy przedlekarskiej.

·         przy utracie przytomności

·         zatrzymywaniu krążenia

·         przy braku oddechu

·         w omdleniach

·         krwawieniach

·         w zachłyśnięciach

·         przy zranieniu

·         w odmrożeniu

2.      Współudział w procesie diagnozowania pacjenta.

·         wykonywanie i dokumentowanie pomiarów podstawowych czynności życiowych

- tętno

- ciśnienie tętnicze krwi

- oddech

- temperatura ciała

·         pobieranie materiału do badań laboratoryjnych i wykonywanie niektórych z nich

- krew

- mocz

- kał

- plwocina

- treść żoładka i dwunastnicy

- wydzielina z nosa i gardła

·         wykonywanie prób

- uczuleniowych

- wysiłkowych

·         wykonywanie badań

- bilansowych (np. płynów)

- elektrokardiograficznych (EKG)

·         wykonywanie pomiarów

- wzrostu

- masy ciała

- ostrości wzroku i słuchu

·         pomoc lekarzowi w wykonywaniu badń

- nieinwazyjnych np. yrografia

- inwazyjnych np.: rektoskopia, kolonkoskopia, nakłucie mostka, nakłucie lędźwiowe

3. Wykonywanie zabiegów zleconych w planie terapii

·         leczenie farmakologiczne, podawanie leków, wykonywanie zabiegów

- przez przewód pokarmowy (doustnie, doodbytniczo)

- przez układ oddechowy (inhalacje)

- przez błony śluzowe

- przez skórę

- dodatkowo (różne wstrzykniecia i wlewy dożylne)

·         leczenie dietetyczne

·         leczenie zabiegowe

- przygotowanie pacjenta

- przygotowanie i obsługa aparatury i sprzętu

Wykonywanie i zmiana opatrunków

 

10.  Omów fazy w relacji pielęgniarka – pacjent.

 

1.      Faza orientacji wstępnej.

2.      Faza identyfikacji (wzajemnego poznania się)

3.      Faza aktywnej interwencji (aktywnej interakcji)

4.      Faza zakończenia

 

Ad.1

·         zebranie informacji o pacjencie

·         przygotowanie dobrych warunków otoczenia przed rozmową (zapewnienie wygody, prywatności i spokoju)

·         przewidzieć dogodny czas i długośc trwania rozmowy a także możliwości rozmowy z rodziną

·         przychylne nastawienie pielęgniarki do pacjenta

·         przygotowanie pielęgniarki do tego, że pacjent może się różnie zachowywać, nie zawsze miło

Ad.2

              Wzajemne poznanie się i aktywne kształtowanie relacji terapeutycznej, rozpoczyna się z chwilą pierwszego zetknięcia z pacjentem.

Pielęgniarka powinna poznać pacjenta:

·         kim jest

·         jakie działania będzie podejmowała w stosunku do niego

·         w jakim celu

·         kiedy i jak długo będzie to trwać

Rozmowa powinna koncentrować się:

·         wokół problemów pacjenta i ich określenia

·         wyjaśniania i okazania zrozumienia

Trzeba pamiętać, ze każdy człowiek potrzebuje czasu na przełamanie barier obcości, na początku rozmowy można podjąć temat obojętny (skąd pacjent pochodzi, jaką ma prace, co skłoniło go do zgłoszenia się do szpitala).

Ze wstępnego kontaktu z pielęgniarką pacjent powinien wynieść:

·         lepsza orientację o swojej sytuacji zdrowotnej

·         przeświadczenie, ze pielęgniarka jest osobą na która można liczyć

 

Ad.3

Pielęgniarka rozwija partnerską współ[racę z pacjentem:

·         obserwacja jego zachowań i reakcji emocjonalnych

·         wygląd

·         weryfikowanie spostrzeżeń

·         korygowanie zmieniających się potrzeb

·         dostosowanie interwencji pielęgniarskich do stanu zdrowia pacjenta

·         gromadzenie przekazywanych przez niego informacji

 

Ad.4

·         usamodzielnienie się pacjenta

·         zaakceptowanie rozstania z pielęgniarką (pacjent musi wiedzieć kiedy współpraca z pielęgniarką zostanie zakończona)

·         ocena całego okresu współpracy i jej efektów

·         uzyskanie przez pacjenta dodatkowych informacji przydatnych do dalszego radzenia sobie ze sprawami swojego zdrowia

 

11.  Kształtowanie terapeutycznej relacji pielęgniarka – pacjent jest osiągane za pośrednictwem komunikowania terapeutycznego. Omów stosowane techniki mające znaczenie w komunikowaniu.

Komunikowanie jest to jedna z podstawowych potrzeb człowieka.

 

Cele komunikowania się:

·         przenoszenie informacji

·         kształtowanie reakcji międzyludzkich

 

Rodzaje komunikowania:

1. Werbalne (słowa).

2. Niewerbalne

·         dźwięki (śmiech, płacz)

·         wyraz twarzy i spojrzenia

·         dotyk

·         sposób ubierania się

 

Techniki stosowane w komunikowaniu terapeutycznym:

 

·         Zapewnienie warunków zewnętrznych i wewnętrznych.

o       zapewnienie prywatnośc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin