POTRZEBY DZIECKA I POTRZEBY OPIEKUŃCZE
I. Klasyfikacja potrzeb dziecka według głównych sfer rozwoju i kształtowania się jego osobowości::
a) potrzeby związane z rozwojem fizycznym (biologicznym)
b) potrzeby związane z rozwojem psychicznym
c) potrzeby związane z rozwojem społecznym
d) potrzeby związane z rozwojem kulturalnym.
v Rola opieki, wychowania i nauczania w zaspokajaniu potrzeb:
Działanie na rzecz zaspokojenia potrzeb dziecka wymaga równoległego podejmowania czynności opiekuńczych, wychowawczych, dydaktycznych (zadania opiekuńczo-wychowawcze).
OPIEKA – działanie polegające na dostarczaniu środków zaspokojenia potrzeb (dobra materialne, duchowe, więzi osobowe), gdy dziecko nie może/nie potrafi zdobyć ich i spożytkować własnym działaniem.
WYCHOWANIE – służy ukierunkowaniu rozwoju i sposobów zaspokajania potrzeb dziecka( rodzaj i zakres oddziaływania wychowawczego zależy od właściwości potrzeb, wieku i doświadczeń społecznych dziecka)
NAUCZANIE – zmierza do rozwijania świadomości potrzeb we wszystkich sferach rozwoju dziecka i do dokonywania wyboru środków zaspokajania potrzeb (dóbr materialnych, duchowych, więzi osobowych) oraz ukształtowania hierarchii zaspokajania potrzeb według uznanego systemu wartości.
v Oprócz wyżej wymienionej klasyfikacji pedagogika opiekuńcza klasyfikuje i analizuje sytuacje, w których zaspokojenie potrzeb dziecka może być utrudnione lub stwarzać zagrożenie dla jego życia i rozwoju. Te sytuacje to tzw. „potrzeby opiekuńcze”. – opieka wkracza wtedy, gdy dziecka własnymi siłami nie może zaspokoić własnych potrzeb.
Ø W określeniu „potrzeba dziecka” – punkt odniesienia tkwi w dziecku ( ono odczuwa brak potrzeby, daje temu wyraz, sygnalizuje jej brak lub potrzebę zaspokojenia)
Ø W określeniu „potrzeba opiekuńcza” – punkt odniesienia tkwi w opiekunie (potrzebę podjęcia opieki przeżywa opiekun i dla niego jest ona motywem działania )
II. Klasyfikacja potrzeb opiekuńczych według głównych środowisk opieki i wychowania oraz według właściwości organizmu dziecka (według sytuacji zagrożenia):
a) potrzeby wynikające z funkcjonowania rodziny
b) potrzeby związane z działalnością szkoły
c) potrzeby związane z aktywnością dziecka w środowisku zamieszkania
d) potrzeby wynikające z właściwości organizmu dziecka.
1. Pozbawienie opieki:
- sieroctwo naturalne pełne (brak obojga rodziców) i niepełne (brak jednego z rodziców),
- sieroctwo społeczne (porzucenie dziecka, odebranie władzy rodzicielskiej przez sąd),
- okresowe pozbawienie dziecka opieki z powodu choroby rodziców, ich wyjazdu, zdarzeń losowych.
2. Brak środków materialnych:
- rodzina pozbawiona środków materialnych na zaspokojenie potrzeb dziecka,
- rodzina mająca trudne warunki materialne, nie pozwalające na zaspokojenie wszystkich niezbędnych potrzeb dziecka,
- rodzina pozbawiona środków materialnych okresowo, na skutek zdarzeń losowych (choroba, powódź, pożar, klęski żywiołowe).
3. Brak dostatecznej opieki w związku z pracą zawodową obojga rodziców:
- rodzice pracujący zawodowo w jednakowym czasie i nie mogący zapewnić dzieciom opieki w okresie swego pobytu w pracy,
- rodziny niepełne, w których pracują zawodowo ojcowie lub matki,
- rodzice pracujący zawodowo w wymiarze godzin lub w warunkach uniemożliwiających opiekę nad dzieckiem (wyjazdy).
4. Zaburzenia funkcjonalne rodziny:
- rodzina w rozkładzie (sprawy rozwodowe, rozpad dotychczasowej rodziny),
- poważne błędy wychowawcze rodziców, powodujące utratę więzi z dzieckiem,
- brak troski o dziecko, alkoholizm i demoralizacja w rodzinie (prowadzące zwykle do sieroctwa społecznego).
1. Bezpieczeństwo osobiste dziecka:
- w drodze do szkoły (problemy ruchu drogowego),
- w toku zajęć szkolnych (pracownie, wycieczki, zajęcia sportowe),
- w czasie przerw rekreacyjnych (niebezpieczne zabawy w różnych porach roku).
2. Niepowodzenia szkolne:
- wynikające z indywidualnych właściwości dziecka powodujących trudności w nauce,
- wynikające z wadliwej organizacji życia dziecka w rodzinie i braku odpowiednich warunków do nauki własnej w domu,
- wynikające z niedostatecznej pracy szkoły (słabe przygotowanie uczniów do samodzielnej pracy umysłowej).
3. Utrudniony dostęp do szkoły ponadpodstawowej:
- odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka, uniemożliwiająca mu podjęcie nauki,
- odległość szkoły od miejsca zamieszkania dziecka, wymagająca dojazdu do szkoły,
- brak środków materialnych na opłacenie przez rodzinę kosztów pobytu dziecka w internacie lub na stancji.
1. Potrzeba aktywności indywidualnej:
- ograniczenie pożytecznej samodzielności dziecka w zabawie, nauce, życiu domowym,
- brak troski o rozwój i zaspokajanie zainteresowań dziecka (zwłaszcza poznawczych),
- niewystarczająca/wadliwa opieka nad dzieckiem utalentowanym.
2. Potrzeba kontaktów społecznych:
- brak/nieumiejętność nawiązywania kontaktów koleżeńskich i przyjaźni,
- wypaczone kontakty koleżeńskie (fałszywa solidarność, zbiorowe wagary i in.),
- trudności wychowawcze (lenistwo, kłamstwo, agresywność, zazdrość, nieposłuszeństwo) utrudniające ułożenie prawidłowych kontaktów dziecka z innymi dziećmi/dorosłymi.
3. Potrzeba przydatności społecznej:
- egoizm i niechęć do współdziałania,
- postawa konsumpcyjna i pasożytnicza,
- niedostosowanie społeczne (w tym przestępczość nieletnich).
1. Defekty fizyczne:
- kalectwo ograniczające/uniemożliwiające samodzielne poruszanie się dziecka,
- upośledzenia narządów ruchu, nie ograniczające poruszania się dziecka,
- wady rozwojowe i mikrouszkodzenia, utrudniające pełną sprawność organizmu dziecka i wymagające zabiegów korekcyjnych/kompensacyjnych.
2. Upośledzenia:
- słuchu (niedosłyszący, głusi)
- wzroku (niedowidzący, niewidomi),
- umysłowe.
3. Zagrożenia zdrowia:
- zły stan higieny domowej, wadliwy tryb życia dziecka,
- stany osłabienia organizmu (wątła budowa, rekonwalescencja i in.)
- choroby (zwł. przewlekłe, wymagające stałej opieki lekarskiej, o charakterze epidemicznym).
v Ta klasyfikacja ma charakter ramowy, dlatego osoby i instytucje zajmujące się opieką powinny dokładnie i całościowo poznać sytuację dziecka.
Według A. Kelma proces opieki obejmuje 2 cykle:
( Etapy postępowania w zapewnieniu opieki dziecku osamotnionemu )
I. Cykl diagnostyczny (rozpoznanie sytuacji dziecka):
1) sygnalizacja potrzeby opieki ( sygnalizować potrzeby mogą sąsiedzi, służba zdrowia, placówki oświatowo- wychowawcze, szkoły itp. )
2) rozpoznanie potrzeby opieki (diagnoza sytuacji dziecka dokonana prze osoby upoważnione lub P P-P, placówki diagnostyczne )
3) kwalifikacja potrzeby opieki (ocena sytuacji dziecka oraz podjęcie decyzji o opiece częściowej lub całkowitej )
4) zastosowanie odpowiedniej formy opieki nad dzieckiem (częściowej lub całkowitej)
II. Cykl realizacyjny (wykonanie zadań składających się na osiągnięcie celów opieki):
1) włączenie dziecka do życia w nowym dla niego środowisku
2) realizacja zadań okresowych obejmujących przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia w społeczeństwie (wyznaczanych przez wiek dziecka, zdolność, szczebel edukacji)
3) okres bezpośredniego usamodzielniania (mieszkanie, praca)
4) opieka wspomagająca w pierwszym okresie samodzielnego życia.
v W praktyce nie muszą być spełnione wszystkie etapy z cyklu realizacyjnego. Postępowanie opiekuńcze może zakończyć się wcześniej.
Inne klasyfikacje potrzeb:
1. fizjologiczne
2. bezpieczeństwa
3. przynależności i miłości
4. aktywności i twórczości
5. samodzielności i autonomii
6. uznania
7. nowych wrażeń, doświadczeń
8. sensu życia
9. samorealizacji
10. szczęścia, zadowolenia z życia
11. wiedzy i rozumienia
12. estetyczne
II. Klasyfikacja potrzeb dzieciństwa ( M, Tyszkowa 1992 )
1. przywiązania ( bliskiego, fizycznego )
2. stymulacji zmysłowej i społeczno-uczuciowej
3. stałości otoczenia ( zwłaszcza osobowego)
4. wzrostu i rozwoju
5. znaczenia i ważności
6. aktywności przedmiotowej ( zabawowej ) w środowisku
7. oparcia, wzoru
8. relacji partnerskich
9. poczucia własnej tożsamości, wartości
10. eksperymentowania w pełnieniu różnych ról społecznych
1. potrzeby biologiczne
2. potrzeby psychologiczne
3. potrzeby społeczno-kulturowe
4. potrzeby instrumentalne
1. Potrzeby samozachowania
- potrzeby fizjologiczne, związane z fizjologicznymi czynnościami organizmu, jak: odpowiedniej ilości substancji budulcowych i energetycznych, pokarmu, właściwej temperatury, tlenu, wypoczynku, wody, snu
- potrzeby orientacyjne- związane z orientacją w otoczeniu – są to potrzeby: poznawcze, kontaktu emocjonalnego, sensu życia
2. potrzeba rozmnażania ( zachowania gatunku )
V. Klasyfikacja potrzeb indywidualnych ( K. Obuchowski 1983 , G. Gajewska 1997 )
1. nawykowe
2. nałogowe
3. chorobowe
4. utrwalone dążenia pragnienia
5. trwałe zainteresowania
„Potrzeby indywidualne” mają indywidualny charakter i są wytworem jednostkowych biografii i osobowości w „zaawansowanych” etapach ontogenezy.
Temat opracowała mgr Dorota Ławecka- Bednarska na podstawie:
...
magdazawada1