Rozdział 2
ASK – definicje, pole działania, struktury i organizacja. Fazy i kierunki rozwoju. Ambiwalencja i dylematy
PRAKTYKA
1. Dążenie do rozwoju jednostek
2. Do nieustannego przekształcania środowiska i społeczeństwa
§ różnorodność zakresów i heterogeniczność definicji
§ odmienność stanowisk, zakresu i charakteru praktyki animacyjnej
§ złożoność ASK
§ niechęć niektórych praktyków do badań naukowych
ODNIESIENIA DO IDEI – wolności, sprawiedliwości, prawdy, altruizmu, piękna, pokoju
CELE ANIMACJI
à przywrócenie jednostce i małym grupom zainteresowania i warunków rozwijania ich stosunków ze środowiskiem
àumożliwienie podejmowania inicjatyw, działania i tworzenia
àułatwia zetknięcie publiczności z dziełami sztuki, upowszechnia produkty kulturalne
àuczestnictwo - możliwość interwencji w podejmowanie decyzji, w działanie
à wyzwolenie – usunięcie barier przeszkadzających w tworzeniu środowiska
à autonomia – gwarancja możliwości życia zgodnie z własnymi przekonaniami
ETYMOLOGIA – anima (dusza) + animo ( ożywiać)
„tchnąć duszę”, ożywić „samotny tłum”
LIMBOS - animacja = tchnąć duszę, sens w grupę, zbiorowość, społeczeństwo i wywołać ożywienie, aktywność
- nastawienie ku przyszłości, ku zmianie osób, grup, struktur.
- animuje się wspólnie
- różni się od rozpowszechniania (konsumpcji produktów kulturalnych)
- aktywność i uczestnictwo
- adresowana do całej zbiorowości, bardziej ogólna niż ASwychowawcza
SHAW – animować to dać życie, przez pobudzenie ludzi do dzialania w sprawach dotyczących ich
- pomóc w dążeniu do odgrywania autentycznej roli w życiu społecznym
BESNARD –
„animator SK” =
interweniuje bezpośrednio w życie społeczne i kulturalne przez pracę związaną z treściami kultury
- wyklucza „techników” zajmujących się zarządzaniem, administracją, rolą polityczną czy technologiczną
SIMONT - ASK = sektor życia społecznego, którego działacze uznają za cel pewne przekształcenie postaw i stosunków między jednostkowych i w zbiorowości oddziałując bezpośrednio na jednostki
Działanie to jest realizowane za pomocą zajęć, w których stosu je się metody pedagogiki niedyrektywnej lub aktywnej
THERY - animacja to 3 powiązane procesy:
HURSTEL – animacja nie jest technologią ani metodologią,
ale przeobrażeniem społecznym, mającym na celu stworzenie demokracji kulturalnej
DUMAZEDIER – zespól metod, aktywności i stosunków, które dotycz zainteresowań jednostek i grup
Zainteresowania odpowiadają:
· Potrzebom kształcenia i pełnią funkcje odprężenia, rozrywki, rozwoju
· Uczestnictwo w zajęciach animacji jest dobrowolne
· Otwarte dla wszystkich kategorii osób – nie ma cenzusu
· Nie wymagają przygotowania
· Celem nie jest zdobycie dyplomu czy kwalifikacji
· Przebiegają z udziałem animatora ze specjalistycznym przygotowaniem
Zainteresowania:
a) artystyczne
b) intelektualne
c) społeczne
d) praktyczne
e) fizyczne
MOULINIER – animuje się tylko to co jest martwe. Potrzeba animacji odnosi się do jakiegoś braku, nieobecności. Dopóki jest życie nie ma konieczności, aby o nim wspominać: ono istnieje. Przywoływać życie – to uznać jego nietrwałość, obecność śmierci. Gdy zanikła zaczęto o niej mówić, dopuszczać jej istnienie do świadomości. Stąd paradoks – animacja jest poczynając od momentu, w którym już nie ma animacji.
POUJOL –
‘działanie społeczno-kulturalne’
Stara się ułatwić ekspresję i twórczość jednostek w grupie i zbiorowości
7 cech charakterystycznych sektora społeczno-kulturalnego:
1. baza stowarzyszeniowa i ochotnicza; instytucje sytuują się w przestrzeni społecznej obok podstawowych instytucji społecznych (przedsiębiorstwa, związki, kościoły, partie ) a nie w ich łonie
2. sektor społeczno-kulturalny zamuje się czasem poza pracą zawodową, organizacją zajęć czasu wolnego
3. nie ma zajęć typu konsumpcyjnego, ideologia implikuje aktywne uczestnictwo publiczności na poziomie wyboru lub tworzenia produktu kulturalnego
4. rozmaitość zajęć i sposobócw animowania – wszystko jest możliwe – od ekonomii społecznej, kursy kulinarne
5. różnorodność specyficznych instytucji
6. pochodzenie instytucji trzeba szukać w przeszłości
7. publiczny charakter finansowania, wspólpraca władz i stowarzyszeń + zbiorowości lokalne
POUJOL WYRÓŻNIA różne animacje:
1. kulturalną
2. społeczną
3. społeczno-kulturalną
4. sportową
5. szkolną
ELEMENTY WSPÓLNE:
1) istnienie grup i zbiorowości
2) doniosłość komunikacji społecznej
3) relacje interpersonalne i międzystrukturalne na różnych poziomach
4) odniesienie do nurtów pedagogiki aktywnej i niedyrektywnej
5) akcent na autonomię jednostek i grup, ich podmiotowość
6) metoda integracji i partycypacji
7) stosowanie = ulepszenie komunikacji s połecznej
8) pobudzenie rozwoju osób i odpowiedzialności
9) uczestnictwo w życiu społecznym przez współpracę i samorządność
10) aktywizacja środowiska społecznego
11) umożliwienie ekspresji, wymiany myśli
12) prowadzenie do wzajemnego zrozumienia i porozumienia
ASK powstaje z 2 nurtów:
1. wzrastanie potrzeb wynikających z poczucia bezsilności i samotności jednostek i małych grup
2. nurt „szkoły aktywnej”, ‘niedyrektywności’, ekspresji, ducha liberalnego i demokratycznego w wychowaniu
Określenie zakresu ASK trudne, bo: Złożoność, poszerzające się granice praktyki animacyjnej
Współpraca różnych dyscyplin nauki
EUROPA ZACHODNIA – animacja zawodem – animatorzy szkolni, handlowi, kościelni, związkowi…
Konkretny sektor animacji wymaga spojrzenia na płaszczyzny:
1. Cele (instytucji, animatorów, uczestników)
2. Animatorów (ich cechy, motywacje, plany, kształcenie)
3. Uczestników (cechy demograficzno-społ., motywy)
4. Proponowane metody i stosowane techniki
5. Treści
6. Wyposażenie służące do prowadzenia zajęć
7. Uzyskiwane wyniki i ich ocenę
8. Koszty
Określając dominujący aspekt animacji można stosować różne kryteria:
1. Geograficzne (animacja miejska-wiejska)
2. Płaszczyzny interwencji (społeczna, kulturalna)
3. Głównego sektora działania (polityczna, handlowa, szkolna, estetyczna)
4. Statusu animatora (zawodowy, dobrowolny)
5. Przynależności instytucjonalnej i celów (państwowa lub prywatna, nastawiona na zysk Lub nie)
6. Stosunku do kryteriów pedagogicznych (skoncentrowana na treści, grupie, kształceniu, relacjach..)
7. Stosunku do organizacji społecznej (spontaniczna czy zinstytucjonalizowana)
8. Związane z uczestnikami ( wiek, płeć, kategoria zawodowa, poziom kulturalny)
9. Związane z treściami (muzyczne, teatralne, filmowe, sportowe…)
6. kulturalną
7. społeczną
8. społeczno-kulturalną
9. sportową
10. szkolną
1. Grupy nieformalne (dzieci, młodzieży, dorosłych)
· Cele: towarzyskie, ludyczne, sportowe,
· bez udziału animatora
· bez kategoryzacji
· część animacji naturalnej
· nie należy do struktury instytucjonalnej
2. Stowarzyszenia – podstawowe jednostki i naturalne ramy animacji
§ Rozbudzają i pobudzają w środowisku lokalnym zainteresowania, potrzeby i projekty jednostek
§ Pomagają w realizacji projektów
§ Dobór i promocja działaczy społecznych
§ Dobrowolność przynależności, wspólnota celów, decentralizacja zarządzania
§ Powstają z różnych inicjatyw – instytucji, Ministerstw,
§ Działanie lokalne, regionalne, narodow...
animacja