Tachograf elektroniczny T-130P.pdf

(398 KB) Pobierz
Borucki.indd
Pomiary Automatyka Robotyka 9/2005
Tachograf elektroniczny T-130P
Bogusław Borucki
Jan Goska
Jerzy Niewiatowski *
Przedstawiony elektroniczny tachograf jest przeznaczony do pojazdów szynowych.
W artykule opisano rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w tachografie T–130P
oraz rozwiązania ideowe jednostki rejestrującej i pozostałych zespołów tachografu,
a także program do odczytywania i prezentacji zapisu za pomocą komputera PC
i ekonomika ich eksploatacji wymaga ciągłego
pomiaru i rejestrowania podstawowych para-
metrów ruchu – prędkości, drogi i czasu oraz rejestra-
cji funkcji roboczych pojazdu i czynności maszynisty.
Funkcje te spełnia tachograf stanowiący obowiązkowe
wyposażenie pojazdów trakcyjnych poruszających się
po torach, niezależnie od tego czy ruch odbywa się po
torach PKP, czy też po torach będących własnością wiel-
kich zakładów przemysłowych (np. kopalń, hut).
Przez długi czas zapis podstawowych parametrów
ruchu realizowano na taśmie papierowej woskowa-
nej [1]. Ta forma zapisu była powszechnie stosowana
od lat 30. do 80. XX wieku. Tachografy tej generacji
są dotychczas powszechnie stosowane na kolei. Zapis
na taśmie papierowej ma szereg wad: odczyt jest mało
precyzyjny, archiwizowanie i analiza dużej liczby taśm
są kłopotliwe, zapis ma małą trwałość i małą odporność
na uszkodzenie. Stosowane dotychczas tachografy me-
chaniczne, rejestrujące na taśmie papierowej, w coraz
mniejszym stopniu spełniają współczesne wymagania,
szczególnie dotyczące dokładności oraz możliwości
współpracy z urządzeniami pojazdu.
W ostatnich latach powstała możliwość wykorzy-
stania pamięci elektronicznej jako nośnika informacji.
Ta forma zapisu jest bardzo wygodna do przecho-
wywania i łatwa do analizy. Taki zapis zastosowano
w tachografie T-130P, który został opracowany i jest
wytwarzany przez Przemysłowy Instytut Automatyki
i Pomiarów [2]. Typ T-130P pochodzi z serii T, liczba
130 oznacza maksymalną prędkość
w km/h, a litera P oznacza, że reje-
stracja informacji odbywa się w elek-
tronicznej karcie pamięci – EKP. Za-
stosowanie pamięci elektronicznej
zapewnia łatwy odczyt, prezentację,
analizę i archiwizację zapisanych in-
formacji. Małe w ymiar y, brak części
ruchomych i zwarta konstrukcja mo-
dułu pamięci elektronicznej umoż-
liwia dobre zabezpieczenie zapisu
podczas zderzenia, pożaru itp.
Zasada działania
Tachograf T-130P składa się z jednostki centralnej, prze-
twornika prędkości zamocowanego na piaście koła
jezdnego i kabinowych mierników prędkości umiesz-
czonych w polu widzenia maszynisty. Schemat funkcjo-
nalny zestawu tachografu T-130P przedstawia rys. 1.
Impulsy z przetwornika prędkości są przetwarzane
przez układ mikroprocesorowy i przeliczane na war-
tość prędkości z uwzględnieniem średnicy koła jezd-
nego pojazdu. Jednostka centralna wytwarza sygnał do
sterowania kabinowych wskaźników prędkości oraz
sygnały dwustanowe do sterowania i sygnalizacji, np.
przekroczenia określonych prędkości progowych.
Wszystkie informacje są rejestrowane w sposób ciągły
w elektronicznej karcie pamięci (EKP). Karta jest włą-
czana do gniazda rejestrującego przed rozpoczęciem
jazdy. Maszynista przez wpisanie kodu potwierdza
swoją tożsamość. Każde wyłączenie EKP lub wyłączenie
napięcia zasilania, równoważne z przerwaniem ciągło-
ści zapisu, jest rejestrowane i sygnalizowane podczas
odczytu. Po odbyciu jazdy karta pamięci EKP jest prze-
kazana do odczytania i archiwizacji zapisu. Po odczyta-
niu i skasowaniu zapisu karta pamięci EKP jest gotowa
do ponownego zapisu. W przypadku przepełnienia się
pamięci zapis jest kontynuowany, z tym że najstarsze
informacje są zastępowane nowymi zapisami. Zacho-
wywane jest zawsze ostanie 75 godzin zapisu.
%+0
7EJuCIA
DWUSTANOWE
WEJu¿
N
%+0
7YJuCIA
DW USTANOWE
DOWYJu¿
+ABINOWE
WSKAxNIKI
PRÃDKOuCI
*EDNOSTKACENTRALNA
TACHOGRAFU
.ADAJNIK
PRÃDKOuCI
* dr inż. Bogusław Borucki,
mgr inż. Jan Goska,
inż. Jerzy Niewiatowski
– Przemysłowy Instytut
Automatyki i Pomiarów, PIAP
#YFROWATRANSMISJA
DANYCH23
Rys. 1. Schemat funkcjonalny tachografu kolejowego T-130P
6
B ezpieczeństwo ruchu pojazdów szynowych, jak
18645642.055.png 18645642.066.png 18645642.076.png 18645642.087.png 18645642.001.png 18645642.006.png 18645642.007.png 18645642.008.png 18645642.009.png 18645642.010.png 18645642.011.png 18645642.012.png 18645642.013.png 18645642.014.png 18645642.015.png 18645642.016.png 18645642.017.png 18645642.018.png 18645642.019.png 18645642.020.png 18645642.021.png 18645642.022.png 18645642.023.png 18645642.024.png 18645642.025.png 18645642.026.png 18645642.027.png 18645642.028.png 18645642.029.png 18645642.030.png 18645642.031.png 18645642.032.png 18645642.033.png 18645642.034.png 18645642.035.png 18645642.036.png 18645642.037.png 18645642.038.png 18645642.039.png 18645642.040.png 18645642.041.png 18645642.042.png 18645642.043.png 18645642.044.png 18645642.045.png 18645642.046.png 18645642.047.png 18645642.048.png 18645642.049.png 18645642.050.png 18645642.051.png 18645642.052.png 18645642.053.png 18645642.054.png 18645642.056.png 18645642.057.png 18645642.058.png 18645642.059.png 18645642.060.png 18645642.061.png 18645642.062.png 18645642.063.png 18645642.064.png 18645642.065.png 18645642.067.png 18645642.068.png 18645642.069.png 18645642.070.png
 
Pomiary Automatyka Robotyka 9/2005
Jednostka centralna tachografu
Oprócz zapisu w EKP włączanej przez maszynistę
w zewnętrzne gniazdo jednostki centralnej tachografu
równolegle następuje rejestracja w wewnętrznej EKP
w jednostce centralnej. Przy czym w pamięci we-
wnętrznej pozostaje zawsze zapis z ostatnich 75 godzin
pracy, który w sposób ciągły jest zastępowany nowymi
informacjami. Pamięć wewnętrzna może być odczytana
w wypadku utraty zapisu EKP zewnętrznej lub w przy-
padku innych zdarzeń, jako potwierdzenie zapisu karty
podstawowej.
Do jednostki centralnej tachografu są doprowadzane
informacje z pojazdu, tj. sygnał prędkości, sygnały
dwustanowe oraz informacje z klawiatury. Informa-
cje te są przetwarzane i porównywane z zapisanymi
w pamięci tachografu wartościami progowymi oraz
zapisywane w elektronicznej karcie pamięci (EKP).
Ponadto jednostka centralna tachografu wytwarza sy-
gnał cyfrow y do sterowania kabinow ymi wskaźnikami
prędkości (RS-485) oraz sygnały dwustanowe związane
z przekroczeniem ustalonych wartości prędkości pro-
gowych do sterowania układami pojazdu, np. aktywa-
cja czuwaka, blokada otwarcia drzwi. Dwa wyjścia
są wykorzystane do sygnalizacji obecności i stopnia
zapełnienia EKP. Jedno z wyjść tachografu jest przy-
stosowane do współpracy ze sterownikiem. Wyjście
to generuje sygnał prostokątny, który może służyć do
sterowania procesami realizowanymi w funkcji drogi
– np. w autobusach szynowych sygnały używane są do
automatycznego zapowiadania kolejnych przystanków.
Jednostka centralna tachografu powinna być zlokalizo-
wana w miejscu gdzie nie jest narażona bezpośrednio
na zniszczenie zarówno podczas normalnej eksploata-
cji, jak i podczas zderzenia.
Na płycie czołowej jednostki centralnej tachografu
znajduje się gniazdo elektronicznej karty pamięci
(EKP), wyświetlacz i klawiatura. EKP, na której na
bieżąco są zapisywane informacje, jest włączana do
gniazda jednostki centralnej tachografu przed rozpo-
częciem jazdy. Maszynista po włączeniu karty wpisuje
kod identyfikacyjny, co jest potwierdzane odpowied-
nim komunikatem. Brak karty lub kodu, prócz komuni-
katu na wyświetlaczu, może być sygnalizowany lampką
umieszczoną na pulpicie sterującym maszynisty. Od-
dzielnie jest sygnalizowany końcowy etap zapisu EKP,
gdy do całkowitego zapełnienia pamięci pozostaje
mniej niż 10 godzin pracy.
Wyświetlacz i klawiatura służą do wprowadzania nie-
zbędnych nastaw: dat y, czasu, kodu ID (kod ident yfika-
cyjny), średnicy rzeczywistej koła jezdnego, wartości
progowych sygnalizacji prędkości. Widok wyświetlacza
wraz z klawiaturą przedstawia rys. 2. Na wyświetlaczu
są wyświetlane informacje potwierdzające poprawne
wpisanie kodu, wskazujące bieżący czas, prędkość
i inne informacje niezbędne podczas wykonywania
nastaw za pomocą klawiatury. Za pomocą klawiatury
można nastawiać czas zegara wewnętrznego, wpisy-
wać kod identyfikacyjny maszynisty, sprawdzić czas
pracy pamięci, wpisywać aktualną wartość średnicy
koła, ustawiać wartości prędkości progowych. Niektóre
funkcje nastaw są zastrzeżone wyłącznie dla obsługi
serwisowej, np. zerowanie licznika drogi tachografu,
zmiana średnicy nominalnej koła. Czynności te wyma-
gają włączenia „serwisowej” EKP. Karta EKP pozwala
na zapisanie 75 godzin pracy. Na 10 godzin przed za-
pełnieniem EKP pojawia się sygnał ostrzegający ma-
szynistę. Przed całkowitym zapełnieniem EKP należy
włączyć inny egzemplarz pamięci, a zapisany przekazać
do odczytu.
Przetwornik prędkości
Przetwornik prędkości pojazdu jest mocowany do tulei
łożyskującej oś wózka jezdnego pojazdu. Część wiru-
jąca rotor przetwornika jest sprzęgnięta z osią wózka
za pomocą zabieraka. Przetwornik prędkości wytwarza
sygnał do sterowania układem pomiaru prędkości i dro-
gi. Konstrukcja przetwornika jest przystosowana do
trudnych warunków pracy, jakie panują w miejscu jego
zainstalowania (na osi pojazdu), tj. silnych drgań, uda-
rów i bezpośredniego oddziaływania warunków atmos-
ferycznych. Przetwornik wytwarza sygnał impulsowy.
Data
Czas – godz. : min
Prędkość
Liczba godzin
zapisu w EKP
21 - 03 - 2004 11:55
000 km/h
EKP:37h
Droga przebyta od czasu resetu
jednostki centralnej
0.033.737,543km
SPRAWDZ ID! Wy7=0
Wezwanie do wpisania kodu
Rys. 2. Wyświetlacz i klawiatura jednostki centralnej tacho-
grafu
Elementem przetwarzającym jest czujnik hallotronowy
pobudzany przez magnesy trwałe umieszczone w roto-
rze przetwornika. Podczas jednego obrotu koła są wy-
twarzane cztery impulsy. Zapewnia to rozdzielczość
zapisu nie gorszą niż 1 m. Zespół czujnika jest umiesz-
czony w stalowej grubościennej obudowie zapewniają-
cej niezbędną odporność mechaniczną i ekranowanie
od wpływu zewnętrznych pól magnetycznych.
Kabinowe wskaźniki prędkości
Kabinowy wskaźnik prędkości umieszczony na pulpi-
cie maszynisty wskazuje aktualną prędkość pojazdu.
Zastosowano tu szerokokątne (270°), czytelne wskaź-
niki o zakresie odczytu dostosowanym do rodzaju po-
jazdu. Jest to typowy ustrój logometryczny stosowany
w technice motoryzacyjnej. Transmisja pomiędzy jed-
nostką centralną a kabinowymi wskaźnikami prędkości
odbywa się za pomocą sygnałów cyfrowych RS-485.
7
18645642.071.png 18645642.072.png 18645642.073.png 18645642.074.png 18645642.075.png 18645642.077.png 18645642.078.png 18645642.079.png 18645642.080.png 18645642.081.png 18645642.082.png 18645642.083.png 18645642.084.png 18645642.085.png 18645642.086.png 18645642.088.png 18645642.089.png 18645642.090.png 18645642.091.png 18645642.092.png 18645642.093.png
 
Pomiary Automatyka Robotyka 9/2005
Program do odczytu i prezentacji
zapisu „TACHOxGRAF”
Wraz z konstrukcją tachografu serii T-130P opraco-
wano program TACHOxGR AF do odczytu, archiwizacji
i prezentacji zapisu informacji z elektronicznych kart
pamięci (EKP) [2]. Rys. 3 przedstawia tytułową planszę
tego programu. Program przenosi informacje zapisane
w EKP do komputera PC w celu odczytania i archiwi-
zacji. Połączenia EKP do gniazda komputera (RS) doko-
nuje się za pomocą specjalistycznego interfejsu.
Informacje zilustrowane na tym rysunku, to przebieg
trasy zapisanej przez tachograf T-130P zamontowany
w autobusie szynowym (numer służbowy – 711857).
Dane zapisane do zbioru są szyfrowane i zaopatrzo-
ne w sumę kontrolną celem zabezpieczenia ich przed
ingerencją z zewnątrz. Przyjęta forma zapisu pozwala
na łatwą archiwizację i wyszukiwanie potrzebnych in-
formacji.
Rys. 4. Rozwinięte okno „Wykres” – obraz prezentowany na ekra-
nie komputera
Rys. 3. Tytułowa plansza programu TACHOxGRAF
Program TACHOxGRAF realizuje dwie funkcje
(usługi), związane z przetwarzaniem informacji zapi-
sanych w EKP:
1. Obsługa EKP – funkcja umożliwia zebranie infor-
macji z EKP i zapisanie ich do zbioru (archiwizacja). Ko-
rzystając z tej funkcji, można również skasować pamięć,
zmienić nr ID EKP, zmienić hasła dostępu do zmiany
numeru EKP i zerowania EKP. Można też dopisać in-
formację tekstową.
2. Wykres – funkcja pozwala obejrzeć na ekranie
graficznie przedstawione dane ze zbioru uprzednio
utworzonego w funkcji Obsługa EKP.
Przykładowy zapis prezentowany na ekranie kompu-
tera przedstawia r ys. 4. Jest to fragment rzeczy wistego
zapisu dokonanego (jak można odczytać) 04 sierpnia
2003 r. o godzinie 18:13:12 po przebyciu przez pojazd
5478,743 km – w tym punkcie stoi kursor „Pozycja”.
Ustawienie kursora w punkcie, który ma być anali-
zowany powoduje wyświetlenie informacji jakie mu
odpowiadają. Poniżej zapisu prędkości znajduje się
8 linii ilustrujących stan wejść sygnałów roboczych.
Stan spoczynkowy zapisany w postaci ciągu pionowych
kresek czerwonych zapisywanych co 1 sekundę na sta-
łym poziomie. Stan aktywny wejścia jest sygnalizowany
zmianą poziomu położenia kresek.
Kolor zapisu zmienia się na zielony. W dolnej części
znajdują się okna dialogowe i „przyciski” umożliwia-
jące zmianę skali czasu obserwowanego zapisu. Mak-
symalna rozdzielczość odczytu (zapisu) jest możliwa
co 1 sekundę. Program pozwala również na wydruko-
wanie obrazu obserwowanego na ekranie.
Badania laboratoryjne i eksploatacyjne
tachografu T-130P
Tachografy kolejowe, jako urządzenia wytwarzające
w efekcie swego działania dokument z przebiegu jazdy,
podlegają szczegółowym przepisom krajowym i mię-
dzynarodowym i muszą spełniać wymagania określone
tymi przepisami.
Podstawowe wymagania zawarte są w dokumentach
normatywnych [3, 4, 5].
Badania laboratoryjne zostały wykonane przez Cen-
trum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Badania eks-
ploatacyjne zostały wykonane u użytkowników pod
nadzorem CNTK.
Badania te potwierdziły spełnienie wymagań przez
tachografy serii T-XXXP. Wytwarzane w PIAP tacho-
grafy są instalowane w pojazdach szynowych nowych
i modernizowanych. Tachografy T-130P zainstalowano
w autobusach szynowych obsługujących regionalne
przewozy pasażerskie oraz w lokomotywach eksplo-
atowanych w przewozach towarowych.
Podsumowanie
Opracowanie i wdrożenie do produkcji elektronicz-
nego tachografu rejestrującego informacje w pamięci
stałej umożliwiło pełną modernizację trakcyjnych po-
jazdów szynowych, eksploatowanych zarówno przez
koleje państwowe, jak i przez prywatnych przewoźni-
ków (szczególnie przewozów towarowych). Moderni-
zacja taka stała się niezbędna ze względu na wzrastające
8
18645642.094.png 18645642.095.png 18645642.096.png 18645642.002.png
Pomiary Automatyka Robotyka 9/2005
wymagania bezpieczeństwa oraz konieczność
poprawy ekonomiki eksploatacji pojazdów.
Tachogra f y w y t warzane w Przemysłow ym
Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP są in-
stalowane w pojazdach szynowych nowych
i modernizowanych. Tachografy T-130P zain-
stalowano w autobusach szynowych obsługu-
jących regionalne przewozy pasażerskie oraz
w lokomotywach eksploatowanych w przewo-
zach towarowych.
Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane
w tachografach serii T-XXXP (np. T-130P,
T-160P) są umożliwiają łatwe wprowadzanie
zmian wynikających z rozwoju techniki i ewen-
tualnych nowych wymagań użytkowników.
Dodatkowe informacje, np. parametry tech-
niczne, znajdują się na stronie internetowej:
www.piap.pl.
Bibliografia
1. B. Borucki, Dobór cech konstrukcyjnych
układu zapisu na papierowej taśmie ta-
chografu , Praca doktorska, Politechnika
Warszawska, Wydział Mechatroniki, 1998.
2. B. Borucki, J. Goska, J. Niewiatowski, Po-
miar i rejestracja parametrów ruchu
i funkcji roboczych w szynowych pojaz-
dach trakcyjnych. tachograf T-130P, Mate-
riały konferencyjne AUTOMATION 2004,
Wyd. PIAP, s. 571–578.
3. PN-EN 50155:2002 (U) Zastosowania ko-
lejowe. Wyposażenie elektroniczne stoso-
wane w taborze.
4. IEC 61133:1992 Trakc ja elektr yczna . Tabor
kolejowy. Metody prób elektrycznego i cie-
płoelektrycznego taboru kolejowego po za-
kończeniu budowy i przed przekazaniem
do eksploatacji .
5. Tymczasowe Warunki Techniczne Wykona-
nia i Odbioru – TWTO , PI A P, 2003.
REKLAMA
9
18645642.003.png 18645642.004.png 18645642.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin