Techniki mnemoniczne
Scenariusz zajęć nr 1
Cele:
Uczeń:
- poznaje swoje mocne i słabe strony
- postanawia być skuteczniejszym i efektywniejszym
Przebieg zajęć:
1. Swobodna rozmowa z uczniami podczas, której dzieci zastanawiają się:
· do czego potrzebna jest pamięć?
· czy pomaga w życiu?
· w kontaktach z drugim człowiekiem?
· czy pomaga w nauce?
· czy znalazłeś się kiedyś w sytuacji, w której chociaż bardzo chciałeś, jednak nie mogłeś sobie czegoś przypomnieć? Co wtedy czułeś?
· itp.
W efekcie uczniowie sami dochodzą do stwierdzenia, że pamięć odgrywa w życiu człowieka ważną rolę.
2. Nauczycielka proponuje uczniom zapamiętać kilka wyrazów (łatwy zestaw)
i powtórzyć je w takiej samej kolejności, np.:
- drzwi
- obiad
- kanapa
- piłka
- mama
- poduszka
Nauczycielka sprawdza poprawność wykonanego zadania i pyta,, czy trudno było zapamiętać te wyrazy. Za każdy prawidłowo odgadnięty wyraz przydziela
po 1 punkcie. Dzieci porównują swoje wyniki.
3. Zaznajomienie dzieci z prostym sposobem zapamiętania kolejnych wyrazów – są nim wyobrażenia.
4. Powtórzenie ćwiczenia, ale tym razem z zastosowaniem poznanej mnemotechniki. Nauczycielka podaje inny zestaw, ale również łatwy do zapamiętania.
Wszyscy uczniowie odnoszą sukces.
5. Podsumowanie zajęć i wyciągnięcie wniosków.
Opracowała: Iwona Jacek
zuza_k5