Zbiorcze zestawienie wyników obserwacji końcowej ( kwiecień 2010 )
w oparciu o arkusz obserwacyjny GE – 5
Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka
A. Pięciolatek poznaje środowisko i siebie, uczy się rozumieć świat.
1. Bada przedmioty, pyta o przyczyny obserwowanych zjawisk, eksperymentuje
Tak – 7 osób, tj. 31, 8 % badanych
Raczej tak – 9 osób, tj. 40, 9 % badanych
Raczej nie – 6 osób, tj. 27, 3 % badanych
Nie - 0
2. Ma orientację w schemacie ciała.
Tak – 6 osób, tj. 27, 3 % badanych
Raczej tak – 10 osób, tj. 45, 5 % badanych
Raczej nie – 3 osoby, tj. 13, 6 % badanych
Nie - 3 osoby, tj. 13, 6 % badanych
3. Wymienia pory roku, związane z nimi zabawy dzieci, i zjawiska przyrody.
Tak – 4 osoby, tj. 18, 2 % badanych
Nie - 2 osoby, tj. 9, 1 % badanych
4. Zwraca uwagę na inne dzieci, przewiduje ich zachowania.
Tak – 13 osób, tj. 59, 15 % badanych
Raczej tak – 8 osób, tj. 36, 4 % badanych
Raczej nie – 1 osoba, tj. 4, 5 % badanych
5. Potrafi grupować przedmioty wg różnych kryteriów.
Tak – 16 osób, tj. 72, 7 % badanych
Raczej tak – 5 osób, tj. 22, 7% badanych
6. Potrafi umieścić nowy przedmiot w odpowiednie miejsce w już ułożonym szeregu.
Tak – 2 osoby, tj. 9, 1 % badanych
Raczej tak – 13 osób, tj. 59, 15 % badanych
Raczej nie – 5 osób, tj. 22, 7% badanych
7. Używa ze zrozumieniem słów wykraczających poza bezpośrednie doświadczenie.
Tak – 12 osób, tj. 54, 5 % badanych
Raczej nie – 0
B. Pięciolatek bawi się i uczy w grupie rówieśników, zdobywa doświadczenia społeczne.
8. Mówi w sposób zrozumiały dla innych, np. o swoich potrzebach.
Tak – 18 osób, tj. 81, 8 % badanych
Raczej tak – 3 osoby, tj. 13 % badanych
9. Zaprasza dzieci do zabaw i rozmów.
Tak – 15 osób, tj. 68, 2 % badanych
Raczej tak – 6 osób, tj. 27, 3 % badanych
Nie - 1 osoba, tj. 4, 5 % badanych
10. Sprawnie łapie i odrzuca piłkę.
11. Pomaga innym dzieciom spontanicznie lub na prośbę kolegi.
Tak – 14 osób, tj. 63, 6 % badanych
12. W zabawach i w czasie aktywności zabawowej reaguje gniewem, obraża się, odwraca, odchodzi.
Raczej tak – 0
Raczej nie – 2 osoby, tj. 9, 1 % badanych
Nie - 18 osób, tj. 81, 8 % badanych
13. Łatwo wybucha złością, płaczem, zachowuje się impulsywnie w stopniu utrudniającym mu kontakty z dziećmi.
Nie - 19 osób, tj. 86, 4 % badanych
14. Okazuje lęk, niepokój, wycofuje się.
Tak – 0
Nie - 21 osób, tj. 95, 5 % badanych
C. Pięciolatek uczy się samodzielności w nowych i trudnych sytuacjach.
15. Sam podejmuje próby radzenia sobie z trudnością.
Raczej tak – 7 osób, tj. 31, 8 % badanych
16. Wykazuje inicjatywę, wypróbowuje różne sposoby działania.
Tak – 17 osób, tj. 77, 3 % badanych
Raczej tak – 4 osoby, tj. 18, 2 % badanych
17. Unika sytuacji wymagających samodzielności.
Nie - 20 osób, tj. 90, 9 % badanych
18. Stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej osoby dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i naukę w grupie.
Nie - 22 osób, tj. 100 % badanych
D. Pięciolatek wykonuje zadania, pracuje pod kierunkiem nauczyciela.
19. Jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę.
Raczej nie – 3 osoby, tj. 13 % badanych
20. Okazuje radość z osiągniętego wyniku.
Tak – 20 osób, tj. 90, 9 % badanych
Raczej tak – 2 osoby, tj. 9, 1 % badanych
21. Potrafi zapamiętać i wykonać polecenie.
22. Często zadaje pytania.
Raczej nie – 8 osób, tj. 36, 4 % badanych
E. Pięciolatek przygotowuje się do nauki czytania, pisania, matematyki.
23. Potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową.
Tak – 3 osoby, tj. 13 % badanych
Raczej tak – 12 osób, tj. 54, 5 % badanych
24. Dzieli zdanie na wyrazy.
25. Dzieli wyrazy na sylaby i łączy sylaby w wyraz.
26. Interesuje się książkami dla dzieci, słucha, ogląda.
27. Rozumie sens umownych znaków.
Tak – 11osób, tj. 50 % badanych
Raczej tak – 11 osób, tj. 50 % badanych
28. Posługuje się prostymi narzędziami.
29. Buduje z drobnych klocków.
Raczej tak – 1 osoba, tj. 4, 5 % badanych
30. Lepi figurki z plasteliny.
31. Składa układanki typu puzzle.
Raczej nie – 10 osób, tj. 45, 5 % badanych
32. Prawidłowo trzyma ołówek ( chwyt, napięcie mięśni ).
Tak – 10 osób, tj. 45, 5 % badanych
33. Zna i stosuje liczebniki porządkowe.
34. Dodaje i odejmuje „konkretne” przedmioty, liczmany.
Raczej tak – 9osób, tj. 40, 9 % badanych
35. Chętnie rozwiązuje zagadki.
Tak – 19 osób, tj. 86, 4 % badanych
Z przedstawionych wyników badania dzieci w oparciu o arkusz obserwacji GE – 5 Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka wynika, że w zakresie pięciolatek poznaje środowisko i siebie, uczy się rozumieć świat największe trudności nadal sprawia dzieciom orientacja w schemacie ciała i wymienianie pór roku. W części pięciolatek bawi się i uczy w grupie rówieśników, zdobywa doświadczenia społeczne, oraz w części pięciolatek uczy się samodzielności w nowych i trudnych sytuacjach tylko dwoje dzieci uzyskało negatywny wynik. Z zakresu pięciolatek wykonuje zadania, pracuje pod kierunkiem nauczyciela też niewielki procent dzieci uzyskał negatywny wynik. W części pięciolatek przygotowuje się do nauki czytania, pisania, matematyki największe również niewielki procent dzieci uzyskało negatywny wynik.
rasti