Rola mediów w zarządzaniu sytuacją kryzysową w działalności przedsiębiorstw.pdf
(
860 KB
)
Pobierz
40580189 UNPDF
Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania
im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego
w Olsztynie
Studia Podyplomowe PUBLIC RELATIONS
Justyna Jurczyk
ROLA MEDIÓW W ZARZĄDZANIU SYTUACJĄ
KRYZYSOWĄ W DZIAŁALNOŚCI
PRZEDSIĘBIORSTW
Praca dyplomowa napisana
pod kierunkiem naukowym
dr Sebastiana Chachołka
Katowice 2006
SPIS TREŚCI
Wstęp................................................................................................................................3
ROZDZIAŁ I: „Zarządzanie sytuacją kryzysową” a „środki masowego przekazu” –
zdefiniowanie podstawowych pojęć i wzajemnych relacji
A. Podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania sytuacją kryzysową
1.1. Kryzys a konflikt........................................................................................................5
1.2. Zarządzanie problemowe..........................................................................................10
1.2.1. Wdrazanie zarzadzania problemowego.................................................................13
1.3. Zarzadzanie sytuacja kryzysowa..............................................................................14
1.4.Cechy sytuacji kryzysowych....................................................................................17
1.5. Planowanie dzialan w sytuacji kryzysowej..............................................................19
1.6. Komunikacja w sytuacji kryzysowej........................................................................31
1.7.Zasady informowania w sytuacji kryzysowej..........................................................34
1.8.Wzrost znaczenia komunikowania ryzyka...............................................................40
1.9.Strategie postepowania w sytuacji kryzysowej .......................................................42
1.10 Jak poglebic kryzys na wlasne zyczenie..................................................................46
1.11 Kryzysowe mity.......................................................................................................49
B. Podstawowe pojęcia dotyczące relacji ze środkami masowego przekazu
1.1.Konflikt medialny.....................................................................................................51
1.1.2. Komunikacja w konflikcie medialnym..................................................................53
1.2. Rola opinii publicznej...............................................................................................55
1.2.1. Definicje opinii publicznej....................................................................................56
1.2.2. Charakterystyka opinii publicznej.........................................................................57
1.3.Współpraca z mediami.............................................................................................59
1
ROZDZIAŁ II: Mechanizmy działania i oddziaływania środków masowego przekazu
2.1 Wpływ mediów na społeczną percepcję konfliktów...............................................64
2.2. Media a konflikt / kryzys.........................................................................................70
2.3.Rola środków masowego przekazu w inspirowaniu i kreowaniu
konfliktów / kryzysów...............................................................................................74
2.4.Rola mediów w przebiegu kryzysu..........................................................................77
2.5. Środki masowego przekazu a rzeczywistość............................................................81
2.5.1. Odpowiedzialność mediów....................................................................................82
2.5.2. Społeczna ocena mediów.......................................................................................86
ROZDZIAŁ III: Rola mediów w zarządzaniu kryzysem analiza sytuacji kryzysowej
A. Metodologia badań.....................................................................................................87
B. Opis sytuacji kryzysowej...........................................................................................89
C. Analiza sytuacji kryzysowej
3.1.Rys deregulacji transportu autobusowego w Wielkiej Brytanii...............................91
3.2. Przyczyny kryzysu....................................................................................................95
3.3.Cele Programu..........................................................................................................98
3.4.Publicznosci .............................................................................................................99
3.5. Strategia . ...............................................................................................................100
3.6.Program..................................................................................................................101
3.7. Rezultaty................................................................................................................104
3.8. Konkluzja ...............................................................................................................105
Podsumowanie.............................................................................................................108
Bibliografia...................................................................................................................113
Spis rysunków..............................................................................................................119
Spis zdjęć......................................................................................................................119
2
WSTĘP
Prasa, radio, telewizja to nieodłączne atrybuty dnia codziennego. Trudno sobie
wyobrazić lepsze źródło informacji i wiedzy o świecie. To właśnie media dyktują nam
najnowsze trendy w modzie, kreują kult gwiazd filmowych, informują o wydarzeniach
na świecie, upowszechniają pewien styl życia oraz nowe obyczaje.
Ogromna popularność kina i radia, a dzisiaj jeszcze większa telewizji, od
samego początku istnienia tych mediów skłania do naukowej refleksji oraz badań nad
siłą wpływu i rolą środków komunikowania masowego we współczesnym
i w przyszłym społeczeństwie. Skoro zdobyły one tak wielkie audytoria i poświęca się
im tak wiele czasu, to wręcz narzucają się pytania o siłę ich władzy nad odbiorcami,
o zmiany zachowań, postaw, opinii społeczeństwa. Proste pytania („Jaka jest
skuteczność prasy, radia i telewizji?”, „Jakie zmiany wywołują programy radiowe,
filmowe, telewizyjne w społeczeństwie?”) nie prowadzą jednak do prostych
odpowiedzi.
1
Bowiem, czy my sami jesteśmy świadomi, w jakim stopniu środki masowej
komunikacji wpływają na nasze życie społeczne? Czy zdajemy sobie sprawę z ryzyka
jakie przynosi nam obcowanie ze starymi i nowymi mediami, czy też jesteśmy go
nieświadomi, pasjonując się wizją społeczeństwa informacyjnego, możliwościami
niezliczonych kanałów telewizyjnych, programów czy usług informacyjnych?
2
Media dysponują potężnym arsenałem przeróżnych technik i narzędzi
pozwalających na kształtowanie pewnej rzeczywistość społecznej. Wynika to z faktu, że
są tak powszechne i dostępne niemal dla każdego, stanowiąc obecnie podstawowe
źródło informacji w każdym nowoczesnym społeczeństwie.
Co prawda, przekazy masowe mają odmienny wpływ na każdą jednostkę,
dlatego nie należy przeceniać siły mediów. Jednak równie niebezpieczne jest
niedocenianie ich potęgi.
1
T. GobanKlas, Public Relations, czyli promocja reputacji.Businessman Press, Warszawa 1997, s. 99.
2
H. Dordick, The Information Society. LondonNew Delhi, 1993.
3
W związku z powyższym, celem mojej pracy będzie poszukiwanie odpowiedzi na
pytanie o rzeczywisty wpływ i siłę oddziaływania mediów masowych na kształtowanie
oraz przebieg konfliktów społecznych we współczesnym świecie.
Postaram się udowodnić, że środki masowego przekazu mogą i oddziałują na opinie
i postawy społeczne dla kreowania ich stosunku do przedstawianych wydarzeń
kryzysowych.
Dążąc do realizacji postawionego sobie celu, w pierwszym rzędzie przedstawię
charakterystykę podstawowych pojęć z zakresu teorii mediów oraz sytuacji
kryzysowych. Zrozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów działania mediów
w sytuacjach kryzysowych ma służyć dalszej, prawidłowej ocenie wpływu i skutków
oddziaływania środków masowego przekazu na szeroko pojętą publiczność.
Drugi rozdział poświęcę wyżej wspomnianemu wpływowi, ze szczególnym
uwzględnieniem roli mediów w inspirowaniu oraz przebiegu sytuacji konfliktowych.
W trzeciej części pracy przedstawię analizę sytuacji kryzysowej, która pojawiła się w
przedsiębiorstwie transportowymScottish Bus Group (SBG).
W zrozumieniu konfliktu i jego ocenie posluzylam sie internetem oraz dostepną
literaturą. Wykorzystałam zarówno literaturę polską jak i obcojęzyczną, gdyż problem
oddziaływania mediów, jak i samo Public Relations są zagadnieniami stosunkowo
młodymi w Polsce, zatem nie ma jeszcze wielu publikacji z tego zakresu.
4
Plik z chomika:
apd61
Inne pliki z tego folderu:
Otoczenie kulturowe public relations korporacji transnarodowych.pdf
(1927 KB)
Public relations w działaniach policji.pdf
(3531 KB)
Relacje medialne między organami administracji samorządowej a mediami lokalnymi.pdf
(277 KB)
Rola mediów w zarządzaniu sytuacją kryzysową w działalności przedsiębiorstw.pdf
(860 KB)
Rola mowy ciała w kreowaniu wizerunku publicznego polityków.pdf
(1239 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin