Rola mediów w zarządzaniu sytuacją kryzysową w działalności przedsiębiorstw.pdf

(860 KB) Pobierz
40580189 UNPDF
Olsztyńska Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania 
im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego 
w Olsztynie 
Studia Podyplomowe PUBLIC RELATIONS 
Justyna Jurczyk 
ROLA MEDIÓW W ZARZĄDZANIU SYTUACJĄ 
KRYZYSOWĄ W DZIAŁALNOŚCI 
PRZEDSIĘBIORSTW 
Praca dyplomowa napisana 
pod kierunkiem naukowym 
dr Sebastiana Chachołka 
Katowice 2006
40580189.004.png 40580189.005.png
SPIS TREŚCI 
Wstęp................................................................................................................................3 
ROZDZIAŁ I: „Zarządzanie sytuacją kryzysową” a „środki masowego przekazu” – 
zdefiniowanie podstawowych pojęć i wzajemnych relacji 
A. Podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania sytuacją kryzysową 
1.1. Kryzys a konflikt........................................................................................................5 
1.2. Zarządzanie problemowe..........................................................................................10 
1.2.1. Wdrazanie zarzadzania problemowego.................................................................13 
1.3. Zarzadzanie sytuacja kryzysowa..............................................................................14 
1.4.Cechy sytuacji kryzysowych....................................................................................17 
1.5. Planowanie dzialan w sytuacji kryzysowej..............................................................19 
1.6. Komunikacja w sytuacji kryzysowej........................................................................31 
1.7.Zasady informowania w sytuacji kryzysowej..........................................................34 
1.8.Wzrost znaczenia komunikowania ryzyka...............................................................40 
1.9.Strategie postepowania w sytuacji kryzysowej .......................................................42 
1.10 Jak poglebic kryzys na wlasne zyczenie..................................................................46 
1.11 Kryzysowe mity.......................................................................................................49 
B. Podstawowe pojęcia dotyczące relacji ze środkami masowego przekazu 
1.1.Konflikt medialny.....................................................................................................51 
1.1.2. Komunikacja w konflikcie medialnym..................................................................53 
1.2. Rola opinii publicznej...............................................................................................55 
1.2.1. Definicje opinii publicznej....................................................................................56 
1.2.2. Charakterystyka opinii publicznej.........................................................................57 
1.3.Współpraca z mediami.............................................................................................59
40580189.006.png
ROZDZIAŁ II: Mechanizmy działania i oddziaływania środków masowego przekazu 
2.1   Wpływ mediów na społeczną percepcję konfliktów...............................................64 
2.2.  Media a konflikt / kryzys.........................................................................................70 
2.3.Rola środków masowego przekazu w inspirowaniu i kreowaniu 
konfliktów / kryzysów...............................................................................................74 
2.4.Rola mediów w przebiegu kryzysu..........................................................................77 
2.5. Środki masowego przekazu a rzeczywistość............................................................81 
2.5.1. Odpowiedzialność mediów....................................................................................82 
2.5.2. Społeczna ocena mediów.......................................................................................86 
ROZDZIAŁ III: Rola mediów w zarządzaniu kryzysem­ analiza sytuacji kryzysowej 
A. Metodologia badań.....................................................................................................87 
B. Opis sytuacji kryzysowej...........................................................................................89 
C. Analiza sytuacji kryzysowej 
3.1.Rys deregulacji transportu autobusowego w Wielkiej Brytanii...............................91 
3.2. Przyczyny kryzysu....................................................................................................95 
3.3.Cele Programu..........................................................................................................98 
3.4.Publicznosci .............................................................................................................99 
3.5. Strategia . ...............................................................................................................100 
3.6.Program..................................................................................................................101 
3.7. Rezultaty................................................................................................................104 
3.8. Konkluzja ...............................................................................................................105 
Podsumowanie.............................................................................................................108 
Bibliografia...................................................................................................................113 
Spis rysunków..............................................................................................................119 
Spis zdjęć......................................................................................................................119
40580189.007.png
WSTĘP 
Prasa, radio, telewizja to nieodłączne atrybuty dnia codziennego. Trudno sobie 
wyobrazić lepsze źródło informacji i wiedzy o świecie. To właśnie media dyktują nam 
najnowsze trendy w modzie, kreują kult gwiazd filmowych, informują o wydarzeniach 
na świecie, upowszechniają pewien styl życia oraz nowe obyczaje. 
Ogromna popularność kina i radia, a dzisiaj jeszcze większa telewizji, od 
samego początku istnienia tych mediów skłania do naukowej refleksji oraz badań nad 
siłą wpływu i rolą środków komunikowania masowego we współczesnym 
i w przyszłym społeczeństwie. Skoro zdobyły one tak wielkie audytoria i poświęca się 
im tak wiele czasu, to wręcz narzucają się pytania o siłę ich władzy nad odbiorcami, 
o zmiany zachowań, postaw, opinii społeczeństwa. Proste pytania („Jaka jest 
skuteczność prasy, radia i telewizji?”, „Jakie zmiany wywołują programy radiowe, 
filmowe, telewizyjne w społeczeństwie?”) nie prowadzą jednak do prostych 
odpowiedzi. 
Bowiem, czy my sami jesteśmy świadomi, w jakim stopniu środki masowej 
komunikacji wpływają na nasze życie społeczne? Czy zdajemy sobie sprawę z ryzyka 
jakie przynosi nam obcowanie ze starymi i nowymi mediami, czy też jesteśmy go 
nieświadomi, pasjonując się wizją społeczeństwa informacyjnego, możliwościami 
niezliczonych kanałów telewizyjnych, programów czy usług informacyjnych? 
Media dysponują potężnym arsenałem przeróżnych technik i narzędzi 
pozwalających na kształtowanie pewnej rzeczywistość społecznej. Wynika to z faktu, że 
są tak powszechne i dostępne niemal dla każdego, stanowiąc obecnie podstawowe 
źródło informacji w każdym nowoczesnym społeczeństwie. 
Co prawda, przekazy masowe mają odmienny wpływ na każdą jednostkę, 
dlatego nie należy przeceniać siły mediów. Jednak równie niebezpieczne jest 
niedocenianie ich potęgi. 
T. Goban­Klas, Public Relations, czyli promocja reputacji.Businessman Press, Warszawa 1997, s. 99. 
H. Dordick, The Information Society. London­New Delhi, 1993.
40580189.001.png 40580189.002.png
W związku z powyższym, celem mojej pracy będzie poszukiwanie odpowiedzi na 
pytanie o rzeczywisty wpływ i siłę oddziaływania mediów masowych na kształtowanie 
oraz przebieg konfliktów społecznych we współczesnym świecie. 
Postaram się udowodnić, że środki masowego przekazu mogą i oddziałują na opinie 
i postawy społeczne dla kreowania ich stosunku do przedstawianych wydarzeń 
kryzysowych. 
Dążąc do realizacji postawionego sobie celu, w pierwszym rzędzie przedstawię 
charakterystykę podstawowych pojęć z zakresu teorii mediów oraz  sytuacji 
kryzysowych. Zrozumienie podstawowych pojęć i mechanizmów działania mediów 
w sytuacjach kryzysowych ma służyć dalszej, prawidłowej ocenie wpływu i skutków 
oddziaływania środków masowego przekazu na szeroko pojętą publiczność. 
Drugi rozdział poświęcę wyżej wspomnianemu wpływowi, ze szczególnym 
uwzględnieniem roli mediów w inspirowaniu oraz przebiegu sytuacji konfliktowych. 
W trzeciej części pracy przedstawię analizę sytuacji kryzysowej, która pojawiła się w 
przedsiębiorstwie transportowymScottish Bus Group (SBG). 
W zrozumieniu konfliktu i jego ocenie posluzylam sie internetem oraz dostepną 
literaturą. Wykorzystałam zarówno literaturę polską jak i obcojęzyczną, gdyż problem 
oddziaływania mediów, jak i samo Public Relations są zagadnieniami stosunkowo 
młodymi w Polsce, zatem nie ma jeszcze wielu publikacji z tego zakresu.
40580189.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin