moje rejony.doc

(31 KB) Pobierz
Temat: Region, w którym mieszkam

Temat: Region, w którym mieszkam.
Cele:
     Poznanie zróżnicowania regionalnego Polski i specyfiki swojego regionu.
Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i regionalnej narodu i państwa.
Uświadamianie dzieciom rangi wartości tradycji

Metody:
pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca z mapą, opowiadanie, dyskusja, metody aktywizujące (mapy mentalne, piramida priorytetów)

Środki dydaktyczne:
mapa, ilustracje, zdjęcia, gazety, karty indywidualne ucznia, karty z bloku rysunkowego, karteczki samoprzylepne, kaseta video, akordeon, magnetofon

Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne

Przebieg lekcji

1.        Rozmowa na temat podziału terytorialnego Polski

o        województwa

o        powiaty

o        gminy

N. Obecnie mamy 16 województw. W jakim województwie leży nasze miasto?
U. Nasze miasto leży na Mazowszu. Płońsk leży w województwie mazowieckim.

o        pokazanie na mapie

2.        Wyjaśnienie pojęcia "region"

o        Poinformowanie uczniów, że oprócz podziału na województwa nasz kraj podzielny jest również na krainy zwane regionami.

o        Podział uczniów na 4 grupy: rozdanie kart z napisem "region". Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie pojęcia "region". Dwie grupy mają wyjaśnić- za pomocą słów, skojarzenia z tym pojęciem. Pozostałe grupy otrzymują zdjęcia wycięte z gazet i przyklejają te, które kojarzą się z tym pojęciem.

o        Po 10 minutach prezentacja grup

o        Odczytanie definicji regionu zamieszczonej w podręczniku historii kl. IV "Regiony to obszary różniące się od sąsiednich terenów min. pod względem historii i krajobrazu. Ich mieszkańcy mają odrębne obyczaje, budownictwo i mówią gwarą czyli językiem nieco innym niż język polski."

3.        Podział Polski na 6 regionów historycznych

o        Pomorze

o        Wielkopolska

o        Śląsk

o        Mazury

o        Mazowsze

o        Małopolska                                                         Pokazanie ich na mapie.

4.        Nasz region- Mazowsze

o        Określenie położenia, że leży ma południe od Mazur w centralnej Polsce. Sąsiaduje z regionami Mazury, Małopolska i Wielkopolska.

o        Rozdanie kart do indywidualnej pracy ucznia. Uczniowie mają zaznaczyć- na mapie region, w którym mieszkają.

o        Największe miasta Mazowsza (Warszawa, Łódź, Płock, Radom)

o        Kraina rolnicza, nizinna.

5.        Zwyczaje i obrzędy Mazowsza

o        Praca w grupach metodą aktywizującą piramida priorytetów.
Poszczególne grupy (podział grup taki sam jak wcześniej) otrzymują po dwie karty i karteczki samoprzylepne. Na jednej wypisane są zwyczaje i obrzędy polskie, zaś na drugiej karcie narysowana jest piramida. Na karteczkach samoprzylepnych uczniowie mają wypisać te obyczaje, które dotyczą naszego regionu. Następnie przyklejać je w kolejności, zaczynając od najważniejszych.

o        Po 10 min, prezentacja grup. Wypisanie na tablicy najważniejszych obyczajów.

6.        Stroje mazowieckie

o        wyjaśnienie, że w naszym regionie występuje kilka strojów: łowicki, opoczyński, kurpiowski, piotrowski, kołbielski i sieradzki

o        Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje ilustracje strojów wraz z krótkim opisem. Zadaniem grupy jest wybranie cechy właściwej dla przedstawionego stroju.

o        Po dyskusji w grupach przedstawienie najważniejszych cech danego stroju.

7.        Tańce i pieśni mazowieckie

o        Wyjaśnienie uczniom, że tańcami typowymi dla naszego regionu są: mazurki, oberki, kujawiaki, chodzone i polki, a także rzadziej tańczone przepióreczki, drabanty, szewce, kowale, kozy, klapoki, tramblanki i krzyżoki.

o        Najbardziej popularne pieśni na Mazowszu to: "Kukułeczka", "Bandoska", "Gaik", "Turoń", "Bociek"

o        Wysłuchanie kilku fragmentów pieśni.

o        Prezentacje z kasety video krótkiego fragmentu koncertu zespołu pieśni i tańca "Mazowsze". Zwrócenie uwagi na stroje i tańce typowe dla naszego regionu

8.        Podsumowanie

o        Zawieszenie na tablicy dużego arkusza papieru z napisem "Mazowsze". Metodą mapy pojęciowej zdefiniowanie tego pojęcia.
Zadanie: Dokończyć ćwiczenie na indywidualnej karcie ucznia. Jaki taniec ludowy jest najbardziej popularny w Twoim regionie? Opisz lub narysuj strój regionalny.

o        przypomnienie wcześniej nauczonej pieśni ludowej pt. "Kukułeczka" (nauczyciel akompaniuje na akordeonie)

Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi: dokonać podziału terytorialnego Polski , wyjaśnić pojęcie "region" , wymienić i pokazać na mapie 6 regionów historycznych , określić położenie Mazowsza, wymienić największe miasta mazowieckie, przedstawić najważniejsze obyczaje tego regionu, odróżnić stroje mazowieckie , wymienić najważniejsze tańce swojego regionu , wymienić kilka pieśni i zaśpiewać- "Kukułeczkę"

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin