pytania_filozofia_2009.pdf
(
335 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - pytania_filozofia_2009.doc
Egzamin z filozofii
Psychologia (dzienna i wieczorowa) I rok
Kognitywistyka I rok
Rok akademicki 2008/2009
Spis zagadnień egzaminacyjnych
Szanowni Państwo,
Oddaję do Państwa dyspozycji spis pytań egzaminacyjnych. Są to pytania dwóch ty-
pów:
1.
Pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Za poprawną odpowiedź można uzyskać
jeden punkt. Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał 12 takich pytań.
2.
Pytania otwarte. Za poprawną odpowiedź można uzyskać maksymalnie trzy punkty
lub cztery punkty, w zależności od rodzaju pytania. Arkusz egzaminacyjny będzie
zawierał dwa pytania tego typu; jedno o maksymalnej punktacji „cztery” oraz
jedno o maksymalnej punktacji „trzy”.
Na egzaminie spotkają się Państwo z podanymi niżej pytaniami oraz z jednym pyta-
niem-niespodzianką. Udzielenie poprawnej odpowiedzi na pytanie-niespodziankę jest warun-
kiem niezbędnym (ale nie wystarczającym!) uzyskania oceny bdb.
Aby zdać egzamin, należy uzyskać
co najmniej
trzy punkty za odpowiedzi na pytania
otwarte
oraz co najmniej
siedem punktów za odpowiedzi na pytania zamknięte. Znaczy to
m.in., że uzyskanie dziesięciu (lub więcej) punktów za same odpowiedzi na pytania zamknięte
nie wystarczy, aby otrzymać ocenę pozytywną z egzaminu.
Pytania nie wykraczają poza materiał przedstawiony w prezentacjach dostępnych w
Internecie – uważna lektura prezentacji da Państwu wszystkie odpowiedzi. Najszybszym spo-
sobem przygotowania się do egzaminu jest po prostu zapoznanie się – z długopisem w ręku –
z prezentacjami.
Opowieść o tym, co może się zdarzyć, gdy przyjmą Państwo inną strategię, zamiesz-
czam na końcu.
1. Pytania zamknięte jednokrotnego wyboru
Uwaga: kolejność, w jakiej zostaną podane odpowiedzi, może być inna.
Za pierwszego filozofa uważa się:
o
Sokratesa
o
Talesa z Miletu
o
Pitagorasa
Epistemologia jest tym samym, co:
o
teoria poznania
o
psychologia poznania
o
logika wiedzy
Zagadnienie istoty prawdy jest zagadnieniem:
o
metafizycznym
o
epistemologicznym
o
etycznym
1
Zdanie „Złodziej-kieszonkowiec nie uważa drobnej kradzieży za zło” jest wypowiedzią z za-
kresu:
o
etyki normatywnej
o
teorii moralności
o
epistemologii
Tales z Miletu twierdził, że zasadą (
archė
) wszystkiego jest:
o
bezkres
o
woda
o
ogień
Anaksymander twierdził, że zasadą (
arche
) wszystkiego jest:
o
bezkres
o
woda
o
ogień
Hilozoizm to pogląd, zgodnie z którym:
o
wszystkie ciała fizyczne składają się z materii i formy
o
wszystkie ciała fizyczne są upsychicznione
o
wszystkie ciała fizyczne są ożywione
Pogląd, zgodnie z którym zjawiska nie są prawdziwym bytem, natomiast prawdziwy byt jest
poznawalny tylko rozumowo, głosił:
o
Arystoteles
o
Anaksymenes
o
Parmenides
Za twórcę atomizmu uważa się:
o
Demokryta z Abdery
o
Sokratesa
o
Anaksagorasa
Platon był:
o
uczniem Arystotelesa i nauczycielem Sokratesa
o
uczniem Sokratesa i nauczycielem Arystotelesa
o
uczniem Sokratesa i Arystotelesa
W opinii Platona trzy wartości naczelne to:
o
Sprawiedliwość, Pewność i Piękno
o
Prawda, Dobro i Piękno
o
Prawda, Sprawiedliwość i Harmonia
Uniwersalia są:
o
powszechnie uznawanymi poglądami
o
przedmiotami ogólnymi
o
znaczeniami nazw jednostkowych
Który z poniższych obiektów zasługuje na miano powszechnika (łac.
universale
):
o
zbiór wszystkich psychologów
o
Polska
o
ta kartka
W świetle filozofii Platona idee to:
o
znaczenia nazw ogólnych, istniejące tylko w umyśle
o
przedmioty ogólne, istniejące rzeczywiście, idealnie i samoistnie
2
o
przedmioty ogólne, istniejące rzeczywiście, realnie i niesamoistnie
Platon twierdził, że idee:
o
są rzeczywiście istniejącymi przedmiotami ogólnymi, różnymi od przedmiotów
jednostkowych
o
są realnie istniejącymi przedmiotami jednostkowymi, różnymi od przedmiotów
fizycznych
o
są ideałami, które istnieją tylko w umyśle
Skrajny realizm pojęciowy w sporze o uniwersalia jest stanowiskiem głoszącym, iż:
o
uniwersalia istnieją rzeczywiście i niesamoistnie
o
uniwersalia istnieją rzeczywiście i samoistnie
o
uniwersalia mają byt tylko pomyślany i są pojęciami ogólnymi
Umiarkowany realizm pojęciowy to pogląd, zgodnie z którym:
o
rzeczywistość możemy poznać tylko przez pojęcia wrodzone
o
chociaż większość pojęć ma swoją genezę w doświadczeniu, istnieją również
pojęcia nie mające swojego źródła w doświadczeniu
o
przedmioty ogólne istnieją rzeczywiście, ale niesamoistnie
Nominalizm w sporze o uniwersalia jest stanowiskiem głoszącym, iż:
o
uniwersalia istnieją w sposób tylko pomyślany i są znaczeniami nazw ogólnych
o
skrajna postać konceptualizmu w sporze o uniwersalia
Własności konstytutywne przedmiotu to takie, które:
o
decydują o tym, że przedmiot jest tym, czym jest
o
przedmiot może, ale nie musi posiadać
o
są tym samym, co własności przypadłościowe tego przedmiotu
O tym, że dany przedmiot jest tym, czym jest, decydują jego własności:
o
konsekutywne
o
konstytutywne
o
przypadłościowe
Pogląd, zgodnie z którym poznawanie polega na przypominaniu sobie tego, co przed życiem
wiedzieliśmy lepiej, jest zasadniczym składnikiem:
o
irracjonalizmu
o
mistycyzmu
o
teorii anamnezy, wysuniętej przez Platona
Mówiąc, ze dany polityk jest prawdziwym politykiem, używamy pojęcia prawdy w jego sen-
sie:
o
epistemologicznym
o
metafizycznym
o
klasycznym
Załóżmy, że rozumiemy pojęcie prawdy w sensie klasycznym. Wówczas wypowiedź:
Zdanie „Euzebiusz uwielbia Eulalię” jest prawdziwe.
znaczy tyle, co:
o
Zdanie „Euzebiusz uwielbia Eulalię” jest zgodne z rzeczywistością
o
Zdanie „Euzebiusz uwielbia Eulalię” jest zgodne z całokształtem naszej wie-
dzy
o
Zdanie „Euzebiusz uwielbia Eulalię” jest pewne
3
o
istnieją tylko przedmioty jednostkowe
Które z poniższych zdań nie jest prawdziwe:
o
prawda rozumiana w sensie klasycznym nie zależy od okoliczności
o
klasyczna definicja prawdy dostarcza nam kryterium prawdy
o
gdy prawdę rozumiemy w sensie klasycznym, z dwóch zdań sprzecznych tylko
jedno jest prawdziwe
W tzw. epistemicznych teoriach prawdy przyjmuje się, ze:
o
zdanie jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy można uprawomocnić jego ak-
ceptację
o
zdanie jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy jest ono użyteczne
o
zdanie jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy mamy pewność, że jest ono
zgodne z faktami
Zasadniczą ideę tzw. koherencyjnej definicji prawdy wyraża następujące sformułowanie:
o
zgodność myśli między sobą jest oznaką ich zgodności z rzeczywistością
o
prawdziwość polega na zgodności zdań między sobą
o
prawdziwość przekonania polega na jego użyteczności
Zasadniczą ideę tzw. pragmatycznej teorii prawdy wyraża następujące sformułowanie:
o
prawdziwość przekonania polega na jego użyteczności
o
jeśli przekonanie jest użyteczne, jest ono również zgodne z rzeczywistością
o
przekonanie jest użyteczne pod warunkiem, że jest ono prawdziwe
Tzw. klasyczna koncepcja wiedzy przyjmuje, iż:
o
wiemy, że
A
zawsze i tylko wtedy, gdy: (i) zdanie „
A
” jest prawdziwe, (ii)
jesteśmy przekonani, że
A
, oraz (iii) mamy wystarczające uzasadnienie dla
naszego przekonania, że
A
o
wiemy, że
A
zawsze i tylko wtedy, gdy: (i) zostało sprawdzone empirycznie,
że zachodzi
A
oraz (ii) nie są znane żadne fakty, które przeczą temu, że
A
o
wiemy, że
A
zawsze i tylko wtedy, gdy: (i) zdanie „
A
” jest twierdzeniem na-
ukowym oraz (ii) jesteśmy świadomi tego, że zdanie „
A
” jest twierdzeniem
naukowym
Klasyczna koncepcja wiedzy przyjmuje, iż:
o
wiemy, że
A
zawsze i tylko wtedy, gdy: (i) zdanie „
A
” jest prawdziwe, (ii) je-
steśmy przekonani, że
A
, oraz (iii) mamy wystarczające uzasadnienie dla na-
szego przekonania, że
A
o
wiemy, że
A
zawsze i tylko wtedy, gdy: (i) zdanie „
A
” ma dowód lub (ii) za-
przeczenie zdania „
A
” jest sfalsyfikowane
o
wiemy, że
A
zawsze i tylko wtedy, gdy: (i) jesteśmy przekonani, że
A
oraz (ii)
mamy wystarczające uzasadnienie dla naszego przekonania, że
A
Sformułowanie „Niczego nie ma w umyśle, co by wpierw nie znajdowało się w zmysłach” z
pewnością zyska akceptację:
o
natywisty
o
sensualisty
o
empirysty metodologicznego
Racjonalizm genetyczny jest poglądem, zgodnie z którym:
o
racjonalność ludzkiego myślenia jest zdeterminowana genetycznie
o
istnieją pojęcia i przekonania wrodzone
o
wszystkie pojęcia i przekonania są wrodzone
Empirysta genetyczny:
4
o
dopuści istnienie wiedzy apriorycznej
o
wyklucza istnienie wiedzy apriorycznej
o
nie wypowiada się na ten temat
Empiryści genetyczni twierdzili, że:
o
tylko doświadczenie jest źródłem wartościowych pojęć i przekonań
o
wyposażenie genetyczne determinuje, że tak a nie inaczej spostrzegamy świat
o
wszystkie pojęcia i przekonania mają swoje źródło w doświadczeniu
Natywizm to stanowisko, zgodnie z którym:
o
wszystkie nasze pojęcia i przekonania są wrodzone
o
przynajmniej niektóre nasze pojęcia i przekonania są wrodzone
o
nasze wartościowe przekonania maja swoje źródło w intuicji
W nauce współczesnej wątki natywistyczne występują w teorii, której twórcą jest:
o
Albert Einstein
o
Noam Chomski
o
Alfred Tarski
Wyrażenie „a priori” znaczy tyle, co:
o
„w oparciu o doświadczenie”
o
„bezzasadnie”
o
„przed doświadczeniem, niezależnie od doświadczenia”
Wyrażenie „a posteriori” znaczy tyle, co:
o
„bezzasadnie”
o
„po doświadczeniu, w oparciu o doświadczenie”
o
„przed doświadczeniem, niezależnie od doświadczenia”
Aprioryzm to inaczej:
o
racjonalizm metodologiczny
o
racjonalizm genetyczny
o
irracjonalizm
Skrajny apriorysta:
o
uzna każde przekonanie uzyskane w oparciu o doświadczenie zmysłowe za
bezwartościowe
o
dopuszcza, że możemy uzyskać wiedzę o świecie dzięki doświadczeniu, ale nie
sądzi, że zawsze jest to możliwe
o
uważa, że świat jest niepoznawalny
Umiarkowany apriorysta:
o
uzna, że jedynym źródłem wartościowych przekonań jest jakiś rodzaj poznania
czysto rozumowego, niezależnego od doświadczenia
o
uzna, że jednym ze źródeł wartościowych przekonań jest jakiś rodzaj poznania
czysto rozumowego, niezależnego od doświadczenia
o
nie uzna żadnego z powyższych twierdzeń
Umiarkowany aprioryzm:
o
dopuszcza istnienie wartościowych przekonań nie mających swojego źródła w
doświadczeniu, jednakże twierdzi, że przekonania te nie dotyczą świata ze-
wnętrznego
o
nie dopuszcza istnienia wartościowych przekonań opartych na doświadczeniu
5
Plik z chomika:
pracocholikownik
Inne pliki z tego folderu:
pytania_filozofia_2009.pdf
(335 KB)
01. Dyscypliny filozoficzne.doc
(55 KB)
02. Powstanie filozofii.doc
(45 KB)
03. Spór o uniwersalia.doc
(141 KB)
04. Metafizyczne i epistemologiczne pojęcia prawdy.doc
(85 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia psychologii
Psychobiologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin