Pedagoika Pracy.doc

(55 KB) Pobierz
1

1. Co to jest mobbing?

 

Mobbing to proces nękania pracownika, trwający nie mniej niż 6 miesięcy, stosowany systematycznie, przynajmniej raz w tygodniu, godzący w godność i osobowość człowieka, naruszający integralność psychiczną czy fizyczną, wywołujący lęk związany z utratą zatrudnienia, oraz wpływający na pogorszenie atmosfery i wydajności pracy w przedsiębiorstwie.

 

 

2. Rodzaje mobbingu.

 

          poziomy, gdy pracownik występuje przeciwko koledze

          pionowy, gdy podwładny występuje przeciwko przełożonemu

          pochyły, w którym przełożony występuje przeciwko podwładnemu

 

 

3. Skutki dla ofiar prześladowań.

 

          obniżenie samooceny i szacunku dla siebie

          choroby psychiczne i fizyczne

          próby samobójcze

          finansowe koszty z tytułu leczenia

          gwałtowny spadek lub przyrost wagi ciała

          choroby układu krążenia, nieprawidłowa praca serca

          przewlekłe bóle migrenowe

          dolegliwości trawienne (wrzody żołądka)

          choroby dermatologiczne (wypadanie włosów).

 

 

4. Kim jest mobber?

 

          traktuje innych instrumentalnie,

          nie odczuwa wyrzutów sumienia z powodu wykorzystywania i poniżania innych,

          nie ma zdolności empatii,

          posiada wyolbrzymione poczucie własnej wartości,

          egoista i autokrata,

          podstępny, tchórzliwy i zakłamany,

          sam udaje ofiarę.

 

 

5. Jakie osoby są podatne na mobbing?

 

          osoby „nietypowe” tzn. wyraźnie wyróżniające się na tle grupy,

          osoby samotne, oraz pracownicy pozbawieni tzw. układów,

          kobiety,

          osoby wyjątkowo sumienne, zdolne i kompetentne,

          pracownicy w wieku przedemerytalnym

 

 

 

1.Planowanie kariery zawodowej – to ustalanie celów, poszukiwanie rozwiązań i podejmowanie decyzji, a także wybór najodpowiedniejszej drogi między różnymi rozwiązaniami w celu osiągnięcia sukcesu w nieodległym terminie.

 

2. Co powinniśmy wziąć pod uwagę aby racjonalnie nakreślić własny autoportret:

-umiejętności w zakresie wyobraźni przestrzennej (orientacja w terenie)

- sprawność językową (płynne wypowiadanie się w mowie i piśmie)

-sprawność fizyczną (podejście do wysiłku fizycznego)

-zdolności artystyczne

-cechy charakteru (otwartość, kreatywność, cierpliwość)

-możliwości psychiczne (odporność na stres, sytuacje konfliktowe)

 

3. Gdzie należy szukać pracy? Co należy zrobić aby osiągnąć sukces?

 

-Należy opracować plan działań, należy określić pracę jaką jest się zainteresowanym, odpowiedzieć sobie na pytania: Co lubisz robić?, W czym jesteś dobry? itp.

-Należy popytać się swoich znajomych na temat wolnych stanowisk pracy

-iść do urzędy pracy

-posłużyć się mediami tzn. przeglądać ogłoszenia w gazecie lub Internecie

-zamieścić informacje o poszukiwaniu pracy w gazecie, w Internecie

 

4.Korzystana autoprezentacja. Co to znaczy korzystnie się zaprezentować:

 

Na korzystna autoprezentację składa się to co chcemy o sobie powiedzieć i w jaki sposób to komunikujemy. Istotny jest nieoceniony przekaz niewerbalny czyli mowa ciała. By przekonać pracodawcę, że jesteśmy otwarci nie powinniśmy unikać z nim kontaktu. Ważne jest nie tylko to co mówimy ale też jak to komunikujemy. Ważny jest kontakt wzrokowy, postawa ciała, ton głosu, ubiór i gestykulacja.

 

5. Jakie czynniki powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze zawodu?

 

-jakie są zawody

-jakie czynności się w nim wykonuje

-jakie są narzędzia pracy

-jakie są wymagania w tym zawodzie

 

 

 

 

Pedagogika. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna gr.1 Kształcenie ustawiczne.

  1. Czym jest kształcenie ustawiczne?

Kształcenie ustawiczne, czyli kształcenie przez całe życie, to koncepcja zakładająca rozwój indywidualny człowieka w ciągu całego życia, w drodze podejmowania zarówno kształcenia formalnego, jak i nieformalnego.

 

2.Bariery w podejmowaniu kształcenia ustawicznego:

Ø      brak świadomości o konieczności uzupełniania swoich kwalifikacji,

Ø      brak środków finansowych oraz brak czasu,

Ø      brak przekonania społeczeństwa, że uczyć się trzeba przez całe życie,

Ø      instytucje szkoleniowe znajdujące się przede wszystkim w dużych ośrodkach,

Ø      niskie wyposażenie uczniów w umiejętności kluczowe. 

 

3. Co daje nam kształcenie ustawiczne?

          zapewnia poprawę sytuacji jednostki na rynku pracy,

          zmniejsza ryzyko utraty pracy oraz przyczynia się do wzrostu dochodów z pracy

          edukacja przez całe życie, to również sposób na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu

          zapoznanie się z nowymi dziedzinami, wzbogacenie wiedzy,

          zdobycie nowych umiejętności w swojej specjalności,

          zmiana specjalizacji czyli przekwalifikowanie,

          dodanie nowej specjalizacji do już posiadanej,

          poszerzanie horyzontów, pogłębianie zrozumienia otaczającego świata i ludzi.

 

4. Dlaczego warto się uczyć przez całe życie?

v     możliwość dostosowywania się do ciągłych zmian otaczającego świata.

v     uczestnictwo w kształceniu ustawicznym pozwala zaspokoić aspiracje i osobiste potrzeby,

v     wspomaga i ukierunkowuje rozwój osobowości,

v     stymuluje kreatywność człowieka,

v     posiadając wiedzę, umiejętności i kwalifikacje zyskujemy przewagę na rynku pracy nad innymi osobami,

v     możemy podjąć satysfakcjonujące nas zatrudnienie,

 

5. Co to jest kształcenie korespondencyjne?

Edukacja prowadzona przez pośrednictwo i pomoc poczty bez kontaktów bezpośredniej edukacji między nauczycielem a uczniem. Kształcenie jest realizowane przez pisane lub drukowane i nagrane materiały przesyłane do ucznia, którego postępy są ustalone przez pisemne lub drukowane ćwiczenia przekazywane nauczycielom do kontroli i poprawy, a następnie zwracane uczniom z uwagami i oceną.

 

1.Jakie wyróżniamy form zatrudnienia ze względu na stopień ich elastyczności i czas pracy ?

ü      Formy mało elastyczne- zalicza się tutaj umowy na czas próbny, umowę na czas wykonania pracy, umowę na czas określony, pracę sezonową

ü      Formy średnio elastyczne- umowa przedwstępna, umowa agencyjna, umowa o pracę nakładczą, praca w niepełnym wymiarze godzin

ü      Formy bardzo elastyczne -kontrakty menadżerskie, umowa o dzieło, umowa-zlecenie, umowa akwizycyjna

 

2. Czym charakteryzuje się elastyczny model zatrudnienia ?

umowa może być nieco inna niż umowa o pracę na czas nieokreślony, wymiar czasu może odbiegać od zatrudnienia na pełny etat. Miejsce pracy może być inne niż siedziba pracodawcy, regularność zatrudnienia może być różna, tak samo jak i długość zatrudnienia

 

3.Czym jest samozatrudnienie?

W ramach samozatrudnienia prace niewymagające nadzoru, najczęściej proste lub wysoko specjalistyczne, są zlecane do wykonywania osobom pracującym na własny rachunek. Odbywa się to poprzez wydzielenie części zadań wykonywanych w przedsiębiorstwie na podmioty zewnętrzne. W związku z tym, że samozatrudnienie polega na świadczeniu usług przez samodzielny podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie stosuje się wobec niego prawa pracy, ale prawo cywilne.

 

4.Jakie są zalety elastycznych form zatrudnienia?

n      aktywizacja zawodowa osób o utrudnionym dostępie do rynku pracy lub zagrożonych  wykluczeniem  z  rynku  pracy  np.  osób  niepełnosprawnych,  starszych, długotrwale bezrobotnych, opiekujących się dziećmi;

n      wejście  lub  powrót  na  rynek  pracy  osób  po  dłuższej  nieobecności,  np.  kobiet  po urlopach wychowawczych;

n      wprowadzenie    w    życie    zawodowe    ludzi    młodych,    bez    doświadczenia  zawodowego;

n      godzenie pracy zawodowej z obowiązkami poza pracowniczymi np. nauką,

n      zdobywanie doświadczenia zawodowego, rozwijanie kompetencji i nawiązywanie kontaktów poprzez pracę w wielu przedsiębiorstwach, co często jest pierwszym etapem do zdobycia satysfakcjonującego zatrudnienia.

 

5. Wymienić 10 obszarów, będących podstawą oceny jakości pracy

-— jakość miejsc pracy i zatrudnienia;

— kwalifikacje, ustawiczną edukację, rozwój kariery zawodowej;

— równość płci;

— bezpieczeństwo i higienę pracy;

— elastyczność i zabezpieczenie praw pracowniczych w związku z rozwojem nowych form pracy i organizacji czasu pracy;

— integrację i dostęp do rynku pracy;

— organizację pracy i równowagę między pracą i życiem pozazawodowym;

— dialog społeczny i zaangażowanie pracowników;

— zróżnicowanie i brak dyskryminacji;

— całościowe efekty ekonomiczne i produktywność

 

1.Co to jest doradztwo zawodowe?

Doradztwo zawodowe- świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji.

2.Gdzie można spotkać doradcę zawodowego?

- mobilnych centrach informacji zawodowej Ochotniczych Hufców Pracy

- szkole (gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej)

- poradni psychologiczno – pedagogicznej

- powiatowym urzędzie pracy

- akademickim biurze karier

- centrum informacji i planowania kariery zawodowej

- klubie pracy

- agencjach zatrudnienia

3.W czym pomoże Ci doradca zawodowy?

- Pokaże sposób radzenia sobie w trudnych sytuacjach

- Pomoże w ocenie Twoich cech psychofizycznych

- Wskaże źródła informacji o ścieżkach kształcenia i rynku pracy

- Przygotuje do roli pracownika

- Udzieli pomocy w momentach niezdecydowania przy realizacji planu kariery zawodowej

4.Co cechuje doradcę zawodowego?

- Wiedza i dobre przygotowanie zawodowe;

- Sprawiedliwy i obiektywny stosunek do problemów osób radzących się;

- Partnerski i szczery kontakt z radzącym się;

- Konsekwencja i wytrwałość w postępowaniu;

- Tolerancja i zrozumienie;

5.Co oznacza pojęcie wewnątrzszkolny system doradztwa?

Wewnątrzszkolny system doradztwa – ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia

Zgłoś jeśli naruszono regulamin