SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ
- ZWYCZAJE I TRADYCJE ANDRZEJKOWE.
TEMAT : „W krainie wróżb”
Miejsce: hol na I piętrze, sala grupy I, sala grupy II
Data : 29-11-2010
Grupa wiekowa: 3,4,5 i 6-latki
CELE OGÓLNE:- zapoznanie z tradycjami związanymi z wieczorem andrzejkowym poprzez uczestnictwo
w zabawach i wróżbach- stwarzanie miłego nastroju, integracja dzieci- wdrażanie do współpracowania w grupie
CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
-rozumie znaczenie ludowej tradycji spotkań andrzejkowych,
-pogłębia własne wiadomości i bierze aktywny udział w kultywowaniu
tradycji andrzejkowych,
-tańczy i śpiewa znane piosenki,
-odtwarza ruchem melodie zabaw ruchowych ze śpiewem
FORMY PRACY:
-indywidualna
- z całą grupą
METODY PRACY:
słowna – rozmowa, opowiadanie
czynna , metod aktywnych- zabawy taneczno-ruchowe
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wiersz, piosenki, list, stanowiska do wróżb z
potrzebnymi materiałami( grosze, miska z wodą, wosk, duży klucz, świeca lub lampa, gwiazdy-symbole, plastikowa butelka, papierowe kubeczki, serduszka z wypisanymi imionami chłopców i dziewczynek, serce z wypisanymi zawodami, przedmioty będące symbolem danego zawodu, magnetofon, płyta CD z muzyką, świece(lampiony), dekoracja sali.
PRZEBIEG:
Wszystkie grupy
1. Powitanie dzieci, wprowadzenie wesołego nastroju.
Wszyscy stoją w dużym kole. Puszczenie iskierki przyjaźni, by obeszła cały krąg lub
piosenka powitanka.
2. Krótkie opowiadanie nauczyciela o tradycjach andrzejkowych, tajemniczości, wróżbach, magii i czarach. Zaproszenie dzieci do uczestnictwa we wróżbach Andrzejkowych.
Święty Andrzeju daj nam znać
Co się będzie z nami dziać!!!”
3. I WRÓŻBA „ Moneta”
Grupa I i II ( lub wszystkie grupy)
Na środku sali stoi miska z wodą. Każde dziecko otrzymuje 1 grosz i wypowiadając zaklęcie wrzuca go do miski. Rzut odbywa się przez lewe ramię, a czyja moneta wpadnie do wody ten ma szansę na spełnienie wszystkich życzeń.„Hokus, pokus, Czary, mary,Aby wróżby się spełniłyZłóżmy dary…”
4. II WRÓŻBA „Wróżenie z butelki”
Gr I, II, III, IV
Na środku sali ( holu) leży butelka, a wokół niej gwiazdy symbole.
Każdy kręci butelką i odczytuje symbol, który wskazuje butelka.Korona – w przyszłości będziesz ważną osobą, obejmiesz ważne stanowisko.Książka –będziesz pisarzem lub naukowcemSerce – czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne.Moneta – będziesz bardzo bogatyGwiazda – przed tobą kariera aktorska lub piosenkarska, będziesz gwiazdą.Palma – czekają cię wspaniałe przygody, zostaniesz podróżnikiem.
Gr I i II zamiast kręcenia butelką może mieć te same symbole przygotowane pod papierowymi kubeczkami.
5. Zabawa integrująca przy piosence „Tańczymy labado” (Wszystkie grupy)
6. III WRÓŻBA „Serca z imionami”,
Dzieci przekłuwają papierowe serce na odwrocie którego dla
Gr III i IV
-Wypisane są imiona chłopców( na jednym sercu) i imiona dziewcząt ( na drugim sercu). Zaznaczone imię będzie imieniem przyszłej sympatii.
Gr I i II
- Wypisane są różne zawody, zaznaczony zawód będzie tym, z którym zwiążemy naszą przyszłość
7. IV WRÓŻBA „Wróżenie z butów”
Grupa I, II, III, IV
Dzieci zdejmują po jednym bucie. Ustawiają je jeden za drugim. Czyj but pierwszy wyjdzie za próg sali, ten pojedzie na daleką wycieczkę.
( Gr III i IV – czyj but pierwszy dojdzie do schodów).
8. Zabawa ruchowo- naśladowcza przy melodii „Ojciec Wirgiliusz”. Wszyscy naśladują
ruchy Wirgiliusza.
9. V WRÓŻBA - „Kim będę – nazwy zawodów?”
Gr III i IVAby dowiedzieć się, jaki zawód dziecko będzie wykonywać w przyszłości,
każdy losuje z worka lub pudełka przedmiot będący symbolem danego zawodu:- słuchawki lekarskie- lekarz,- termometr – pielęgniarka,- mikrofon – piosenkarka,- chochla lub łyżka – kucharz,- długopis – nauczyciel,- pędzel - malarz,- piłka – sportowiec,- książka – naukowiec, pisarz- grzebień – fryzjer,- pantofelek – tancerka,
10. VI WRÓŻBA „ Lanie wosku”
Nauczyciel mówi:A teraz wosku lanieCo ma stać się niech się stanie...Dzieci podchodzą kolejno do stolika na którym stoi miska z wodą i przy pomocy nauczycielki przelewają wosk przez dziurkę od klucza.. Swoje odlewy kładą na kartce papieru, a następnie przy pomocy światła świecy lub lampy próbują odczytać swoją przyszłość.
11. Zakończenie. Podziękowanie za wspólną zabawę.
Zabawa taneczna przy piosence „ Pingwin”
Opracowała: Beata Michalska
pati_label