PROGRAM ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH DLA UCZNIÓW KLASY III GIMNAZJUM
"Ja nie mam z tym problemu"
Cele główne problemu :
a. dostarczenie informacji o zagrożeniach narkotykami,
b. wskazanie możliwości unikania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi,
c. pokazanie korzyści wynikających ze zdrowego życia.
Cele szczegółowe programu :
a. opracowanie norm i zasad obowiązujących na zajęciach,
b. zwiększenie poczucia zaufania i otwartości,
c. uczenie się tolerancji,
d. ćwiczenie umiejętności wyrażania swoich myśli i uczuć w grupie,
e. zachęcanie do bezkonfliktowego rozwiązywania problemów,
f. wzbudzanie uczucia akceptacji,
g. ukazanie atrakcyjnych i pozytywnych norm i celów w życiu,
h. ukazanie nieprawdziwych przekonań na temat narkotyków – mity i fakty,
narkotyk "pomaga" rozwijać osobowość itp.,
i. wyjaśnienie słownictwa,
j. poznawanie wzajemnych związków między używaniem narkotyków a
życiem uczuciowym.
Zasady mojej pracy :
a. zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach,
b. chwalenie za każde pozytywne działanie na lekcji,
c. tolerancja i życzliwość,
d. poszanowanie indywidualności,
e. otwartość wobec pomysłu.
Zasady pracy uczniów :
a. jesteśmy dla siebie życzliwi,
b. gdy ktoś mówi, to go słuchamy,
c. nie wyśmiewamy poglądów czy sposobu prezentacji innego kolegi czy
koleżanki.
Metody i formy pracy :
- integracyjne : zgadnij kim jestem, gra w imiona, graffiti,
- tworzenie definicji, pojęć, twórcze rozwijanie problemów : burza mózgów,
puste krzesło,
- metoda hierarchizacji : piramida wartości, diamentowe uszeregowanie,
- gry inscenizacyjne,
- metody ewolucji zajęć :
٠ kosz i walizka
٠ termometr uczuć
٠ tarcza
Tematyka zajęć i osiągane cele :
1.Opracowujemy normy zachowań
na zajęciach.
-tworzą zasady zachowania,
-znają swoje słabe i mocne strony i
potrafią o nich mówić
2.Za co szanujemy innych ?
-są zmotywowane do pomagania
kolegom,
-potrafią korzystać z pomocy innych,
-potrafią wyrażać swoje myśli
3.Jesteśmy otwarci w kontaktach z
ludźmi.
-nie mają uprzedzeń,
-pracują i porozumiewają się ze
wszystkimi,
-znają pojęcia: kolega, przyjaciel
4.Znamy uczucia i potrafimy je
wyrażać.
-umie wymienić podstawowe uczucia,
-umie otwarcie o nich mówić,
-mówi co czuje
5.Co jest ważne w naszym życiu ?
-sprawy dla, których warto żyć,
-wie co to jest dobre życie i jak można
dobrze żyć, wie co to miłość, wolność,
przyjaźń, radość
6.Co wiemy o zagrożeniu
narkotykami ?
-zna naturalne i sztuczne sposoby do
uzyskania dobrego samopoczucia
-ma świadomość, że narkotyk oszukuje
7.Czym grozi "branie" narkotyków ?
- wie czym może skończyć się próba
"brania" narkotyków,
-potrafi dostrzec sygnały ostrzegające
o uzależnieniu
8.Jaki wpływ ma narkotyk na
nasze życie.
-umie nazwać związek między braniem
a życiem uczuciowym oraz zagrożenie
spowodowane przez zagrożenie
9.Jak nie "zarazić się" narkomanią ?
-ma poczucie własnej wartości,
-potrafi nadać pragnieniom właściwą
hierarchię wartości,
-rozumie pojęcie prawdziwej przyjaźni
10.Jestem asertywny.
-umie podjąć właściwą decyzje :
(brać – nie brać)
-potrafi odmówić mimo nacisków
otoczenia
11.Jak osiągnąć w życiu sukces ?
-potrafi dostrzec osiągnięcia swoje
i innych,
-umie stawiać cele i wytrwale do nich
dążyć
12.Jak bawić się bez środków
chemicznych ?
-umie zorganizować spotkanie
towarzyskie bez narkotyków i innych
środków uzależniających,
-potrafi zaakceptować siebie – swoje
"wady" i "zalety",
-umie znaleźć pożyteczne hobby i
zainteresować nim innych
Literatura
1. Częstochowski R., Czas klęski ?, Problemy narkomanii wśród młodzieży szkolnej, Broszura dla rodziców, Oficyna Wydawnicza NAPRZECIW, Bydgoszcz 1994r.
2. Łukjaniuk J., Mechanizmy uzależnień, Kwartalnik KARAN, nr.26
3. Pasek M., Narkotyki i co dalej ?, TORET, Sp.z o.o., Warszawa 1997r.
4. Pasek M. Na pewno nie moje dziecko, j.w.
5. Ratujmy dzieci, Jak uchronić dzieci od środowiska narkotycznego, Materiał dydaktyczny pomocny w wychowaniu dzieci i młodzieży, Biuro Koordynacji Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji, Warszawa 2000r., Oprac. Wiśniewski P.
Opracowała: Renata Groszak
amelka67