Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5 – 6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
TEMAT: Sprzedawca dywanów
ZAGADNIENIE: Długość, kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości
„Cześć ! Cześć! – zabawa integrująca
CEL: wzmocnienie przynależności do grupy
Dwoje dzieci znajdujących się po przeciwnej stronie koła trzyma wstążkę, tworzą pary witają się imiennie, wstążkę można zastąpić metrem krawieckim, sznurkiem itp.
dzieci witają się wypowiadając miłe słowa do kolegi
np. Witam cię Michałku, ładnie się do mnie uśmiechasz
„Która prawa” – zabawa logarytmiczna
CEL: orientacja w schemacie ciała i przestrzeni, oznaczenie prawej ręki
Rytmicznie recytujemy wierszyk i wykonujemy odpowiednie gesty:
Tak słońce świeci /unosimy ręce do góry i pokazujemy słońce rozkładając ramiona
tak maszerują dzieci.. /marsz w miejscu
tak płyną chmurki po niebie /kołyszemy rękami w prawą i lewą stronę
prawa ręka przed siebie /wysuwamy prawą rękę przed siebie
„Boogie – woogie” – zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: utrwalenie schematu ciała z podziałem na prawą i lewą stronę
Dzieci zwrócone twarzami ośrodka koła, wykonują ruchy zgodnie z tekstem piosenki nr 49 cz. II „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.
Do przodu prawą rękę daj , /wyciągają prawą rękę do przodu
do tyłu prawą rękę daj, /przenoszą ją do tyłu
do przodu prawą rękę daj /znów do przodu
I pomachaj nią ! /machają nią
Bo przy Boogie – Boogie – Woogie /dzieci tańcząc wykonują pełny obrót
Trzeba w kółko kręcić się…
No i klaskać trzeba ,raz, dwa, trzy! /klaszczą
Boogie – Woogie ahoj! - 3 razy /zbliżają się do środka koła, podskakują unosząc ręce do góry i wykrzykują: ahoj! Następnie cofają się, podskakują w górę i ponownie wykrzykują : ahoj!, kolejny raz zbliżają się do środka koła, podskakują i wykrzykują :ahoj!
I od nowa zaczynamy taniec ten! /cofają się i klaszczą
Do przodu lewą rękę daj…. itd. W następnych zwrotkach wymieniają kolejne części
ciała np. lewą rękę, prawą i lewą nogę, ramiona, kolana, biodra, stopy, uszy, policzki.
„Sprzedawca dywanów” – zabawa tematyczna
CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów, zachęcanie dzieci do stosowania w wypowiedziach określenia: jest tej samej długości co…
Sprzedawca dywanów (osoba prowadząca) prezentuje 2 dywany (jednakowe 2 kawałki szarego papieru inaczej ozdobione), dzieci wybierają jeden i określają go jako „nasz dywan”.
1. porównujemy dywany: wielkość, kolor, długość, szerokość
2. długość i szerokość określana jest przez odmierzanie klockiem lub linijką
3. następnie „sprzedawca” wprowadza zmiany – zwija 1 dywan w rulon, składa w harmonijkę, porównujemy go z drugim
4. pytamy dzieci czy „nasz dywan” jest dalej tej samej długości, czy jest krótszy czy dłuższy?
5. określamy długość dywanu poprzez przycinanie sznurków i pasków papieru tej samej długości co dywan – porównujemy, że są tej samej długości
„Kto zmierzy? – zabawa tematyczna
CEL: doświadczenie pomagające dzieciom w uświadomieniu sobie stałości długości – przez wprowadzanie i niwelowanie zmian ułożenia porównywalnych i mierzonych obiektów
Przygotowujemy dla każdego dziecka dywanik i trzy różnej wielkości paski papieru, dziecko mierzy dywanik paskami, przycina nożyczkami jeżeli uważa, że pasek jest za długi.
„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne głosek na głoskach d, t
CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka
Dzieci powtarzają za nauczycielem, wykonują ćwiczenia języka (podnoszenie języka, zwijanie w rulon itp.), powtarzają słowa wiersza; wiersz można zilustrować.
PREZENT
Ponad trawą motyl lata,
Tam szumią topole
Tosia zrywa tulipany
Postawi na stole.
Jest tu obrus haftowany
Stoi wazon złoty
Będzie prezent dla mamusi
Na wieczór w sobotę
(Dorota Krupa „Rymowanki – utrwalanki”. Materiały do ćwiczeń logopedycznych).
Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: kształcenie funkcji kinestetyczno – motorycznych, rozwijanie koncentracji uwagi
Każde dziecko otrzymuje kartę nr I – 20.
(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).
POMOCE:
· wstążka ,nożyczki
· piosenka, wiersz
· dywaniki – paski – duże do prezentacji
· dywaniki i paski dla każdego dziecka
· karty pracy
1
gosia_lab1