39.pdf

(1180 KB) Pobierz
24
www.mateusz.pl/ligamm
Rok IX nr 1 (39) 2002
Koszt egz.: 2,5 z³
JESZCZE
KILKA
POWODÓW,
BY PRAGN¥Æ
DZIECKA
Wielbiê dobroæ i mi³oæ Boga,
poniewa¿ ka¿de dziecko, w rodzinie
biednej i bogatej, jest dzieckiem Bo¿ym,
stworzonym przez Stwórcê
wszechrzeczy.
Matka Teresa z Kalkuty
Aby stworzyæ rodzinê
Rodzina jest pierwszym miejscem,
w którym m³ody cz³owiek uczy siê do-
strzegaæ drugiego cz³owieka, jego po-
trzeby. W rodzinie zawi¹zuj¹ siê
pierwsze relacje mi³oci, przyjani. Tu
m³ody cz³owiek uczy siê troskliwoci,
opiekuñczoci, serdecznego otwarcia
siê na bliniego.
Wchodz¹c w nowe rodowisko
szko³y, grup rówieniczych, dziecko
wnosi ze sob¹ wszystko to, co zosta³o
w nim zakorzenione poprzez pierwsze
dowiadczenie ¿ycia rodzinnego.
W klimacie radosnego spotkania,
obecnoci bliskich osób, dziecko uczy
siê bardziej byæ cz³owiekiem. Dom
pe³en serdecznego umiechu i wzajem-
nej ¿yczliwoci pomo¿e dziecku otwo-
rzyæ siê na wiat, na drugiego cz³owie-
ka. Radosna zabawa, twórcza rywali-
zacja miêdzy rodzeñstwem, a nawet
dzieciêca sprzeczka w klimacie rodzin-
nego ciep³a, pomog¹ m³odemu cz³o-
wiekowi nabieraæ sprawnoci, zdoby-
waæ wiedzê i uczyæ siê podstawowych
umiejêtnoci, potrzebnych w codzien-
nym ¿yciu.
Starsze rodzeñstwo to niezast¹piona
pomoc, przyk³ad, a nawet wzór dla m³o-
dego cz³owieka, który boryka siê z trud-
nociami wchodzenia w doros³e ¿ycie.
Jednoczenie wiadomoæ obecnoci
osób, które przygl¹daj¹ siê, naladuj¹ po-
stêpowanie, mobilizuje do pracy nad
sob¹, uczy odpowiedzialnoci.
Relacje, jakie powstaj¹ miêdzy
dzieæmi mog¹ w doros³ym ¿yciu za-
owocowaæ wyj¹tkow¹ przyjani¹. Wy-
j¹tkow¹, gdy¿ przyjañ braterska, sio-
strzana, to nie tylko wiê duchowa, ale
równie¿ wiê krwi. Jest to wiê wspól-
nego dorastania, wiêtowania, radoci
i smutków.
Aby w³¹czyæ siê w dzie³o
odnawiania oblicza ziemi.
Niech zst¹pi Duch Twój i odnowi
oblicze ziemi tymi s³owami rozpo-
czyna³ pierwsz¹ pielgrzymkê do Pol-
ski Ojciec wiêty, Jan Pawe³ II.
Dokoñczenie na s. 3
ISSN 1234 8112
64159424.051.png 64159424.062.png 64159424.073.png 64159424.084.png 64159424.001.png 64159424.002.png 64159424.003.png 64159424.004.png 64159424.005.png 64159424.006.png 64159424.007.png 64159424.008.png 64159424.009.png 64159424.010.png 64159424.011.png 64159424.012.png 64159424.013.png 64159424.014.png 64159424.015.png 64159424.016.png 64159424.017.png 64159424.018.png 64159424.019.png 64159424.020.png 64159424.021.png 64159424.022.png 64159424.023.png 64159424.024.png 64159424.025.png 64159424.026.png 64159424.027.png 64159424.028.png 64159424.029.png 64159424.030.png 64159424.031.png 64159424.032.png 64159424.033.png 64159424.034.png 64159424.035.png 64159424.036.png 64159424.037.png 64159424.038.png 64159424.039.png 64159424.040.png 64159424.041.png 64159424.042.png 64159424.043.png 64159424.044.png 64159424.045.png 64159424.046.png 64159424.047.png 64159424.048.png
C YKLE
NIEP£ODNOÆ
PRZEDOWULACYJNA
stanie z pozosta³ych regu³ (oprócz
wspomnianych wczeniej tak¿e regu-
³a Doeringa). Jeli praktykujemy wy-
znaczanie koñca fazy I na podstawie
ostatniego dnia suchego, musimy pa-
miêtaæ o przedstawionych powy¿ej
sugestiach dotycz¹cych wspó³¿ycia,
a tak¿e o sprawdzeniu, czy w poprzed-
nich cyklach luz by³ obecny przynaj-
mniej przez 5 dni (licz¹c od dnia poja-
wienia siê do dnia szczytu w³¹cznie).
Jeli ten okres we wczeniej obserwo-
wanych cyklach by³ krótszy, to ma³-
¿onkom odk³adaj¹cym poczêcie odra-
dzamy stosowanie regu³y ostatniego
suchego dnia, ze wzglêdu na mo¿li-
woæ przetrwania plemników do dnia
owulacji. Je¿eli wiêc w ci¹gu dnia po-
jawi³ siê luz, to nale¿y ten dzieñ uznaæ
za pocz¹tek fazy II.
W fazie III niep³odnoæ trwa od
dnia wyznaczonego przez wzrost tem-
peratury potwierdzony zanikiem lu-
zu (objanienie regu³ mo¿na znaleæ
w naszym podrêczniku oraz w po-
przednich dwóch numerach Funda-
mentów) do koñca cyklu - poranne
wspó³¿ycie w dniu, w którym póniej
pojawi³o siê krwawienie miesi¹czko-
we, nie doprowadzi do poczêcia, jeli
krwawienie jest rzeczywist¹ miesi¹cz-
k¹, to znaczy zosta³o poprzedzone faz¹
wy¿szych temperatur. Natomiast po
miesi¹czce d³ugoæ okresu niep³odno-
ci wyznaczaj¹ poszczególne regu³y
i je¿eli nie planujemy poczêcia, mo-
¿emy podejmowaæ wspó³¿ycie do dnia
wyznaczonego jako ostatni w fazie I.q
Maciej Tabor
Cieszê siê ¿e Pañstwo tak wietnie opisuj¹ naturalne planowanie rodziny.
We wrzeniu wysz³am za ma¿ i w raz z mê¿em ostro trzymamy siê naturalnego
planowania rodziny. Materia³y mamy od Pañstwa i s¹ bardzo dobre.
Mam pytanie i potrzebuje fachowej odpowiedzi (za co z góry dziêkujê). Otó¿
chodzi o fazê I, jako pocz¹tkuj¹ce ma³¿eñstwo, powstrzymujemy siê od wspó³-
¿ycia w fazie I, poniewa¿ mamy problemy z ustaleniem jej koñca. Obserwacje
swojego cyklu prowadzê od  13 miesiêcy. Czy mo¿na stosowaæ zawsze regu³ê
21 dni i ostatniego dnia suchego i czy to wystarczy? A z innych pytañ to np. czy
je¿eli rano nie wykryto luzu i by³o wspó³¿ycie, a póniej w ci¹gu dnia pojawi³
siê luz, to co to oznacza? Jak postêpowaæ w fazie I? Kolejne to takie: w III
fazie, czy niep³odnoæ trwa do samego dnia wyst¹pienia miesi¹czki? Czy mo¿-
na wspó³¿yæ w dniu wyst¹pienia miesi¹czki? Chodzi o sytuacje, ze wspó³¿ycie
jest rano a miesi¹czka jest po po³udniu? Bardzo proszê o odpowiedz na to pyta-
nie. I tak samo w fazie I, czy koniec miesi¹czki jest przeszkoda do tego by wspó³-
¿yæ? Z góry jeszcze raz dziêkuje za odpowiedz na te pytania. S¹ one dla mnie
doæ istotne.Z pozdrowieniami dla ca³ego zespo³u. Dziêkujê, za to co robicie.
iele ma³¿eñstw, szczególnie
na pocz¹tku praktykowania
metod NPR, czuje siê nie-
pewnie w wyznaczaniu okresu nie-
p³odnoci przed jajeczkowaniem. Za-
sady, których uczymy na naszych
kursach, s¹ nastêpuj¹ce: aby móc sto-
sowaæ regu³y: 21 dni i ostatniego dnia
suchego, potrzeba przynajmniej 6 cy-
kli dowiadczenia w prowadzeniu ob-
serwacji luzu. Poniewa¿ pojawienie
siê jakiejkolwiek wydzieliny luzowej
lub odczucia mokroci po dniach su-
chych na pocz¹tku cyklu oznacza po-
cz¹tek okresu p³odnoci, wa¿ne jest,
aby kobieta nauczy³a siê zauwa¿aæ ten
moment. Tak wiêc mog¹ Pañstwo z
pewnoci¹ stosowaæ regu³ê 21 dni
(najkrótszy cykl minus 21 = ostatni
dzieñ fazy I), pamiêtaj¹c o tym, ¿e je-
li na przyk³ad wskazuje ona na dzieñ
7, a w tym dniu pojawi³by siê luz, to
uznajemy ten dzieñ za pierwszy dzieñ
fazy II. Poniewa¿ luz obserwujemy
przez ca³y dzieñ i dopiero wieczorem
okrelamy, czy by³o sucho, sugeruje-
my, by w fazie I nie podejmowaæ
wspó³¿ycia rano, lecz wieczorem, aby
pozosta³oæ nasienia nie przeszkadza-
³a w obserwacjach luzu. Z tego sa-
mego powodu pocz¹tkuj¹cym w me-
todzie sugeruje siê niepodejmowanie
wspó³¿ycia w fazie I w kolejne dni.
Regu³a 21 dni zwykle wyznacza ko-
niec p³odnoci doæ wczenie. Po 12
cyklach obserwacji mo¿emy przejæ na
regu³ê 20 dni (najkrótszy cykl minus
20 = ostatni dzieñ fazy I).
Regu³a ostatniego dnia suchego
przewa¿nie bêdzie wyznacza³a pó-
niejszy koniec fazy I, wiêc ma³¿eñ-
stwom maj¹cym powa¿ne powody
od³o¿enia poczêcia sugerujemy korzy-
Najkrótszy dotychczasowy cykl = 27 dni; regu³a 21 dni = 6, ostatniego dnia suchego = 6;
pocz¹tek okresu p³odnoci = 7, koniec = 17
2
Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002
W
64159424.049.png 64159424.050.png 64159424.052.png 64159424.053.png 64159424.054.png 64159424.055.png 64159424.056.png 64159424.057.png 64159424.058.png
D ZIECKO
Terminy
najbli¿szych
kursów NPR
prowadzonych przez
nauczycieli
Ligi Ma³¿eñstwo
Ma³¿eñstwu
dokoñczenie ze s. 1
JESZCZE KILKA POWODÓW,
BY PRAGN¥Æ DZIECKA
Bóg przyj¹³ postaæ dziecka, aby po-
kazaæ wiatu swoj¹ dobroæ i mi³oæ.
Cz³owiek osoba jest obrazem same-
go Boga, odbiciem Jego czu³ej obec-
noci w wiecie. Ka¿de nowe ¿ycie to
kolejny dar Boga, dar Mi³oci, która
pragnie udzielaæ siê Tobie i mnie, nam
wszystkim.
rakie dziedzictwo wartoci. (Jan Pa-
we³ II, w ONZ, 2.10.1979) Aby prze-
trwa³a tradycja i kultura narodu trze-
ba, aby m³ode pokolenia zapozna³y siê
z ni¹ i przyjê³y do serca jako bezcen-
n¹ wartoæ. Aby za przetrwa³ naród,
potrzeba dzieci, które kiedy przejm¹
od nas to dziedzictwo.
Bielsko - Bia³a: 17 marca
Informacje: Urszula i Zbigniew
Gzylowie, tel. (033) 816 38 81;
e-mail: z.gzyl@maspex.com.pl
Bochnia: 2 marca
Informacje: Bo¿ena i Maciej Tabo-
rowie, tel. (014) 685 69 61;
e-mail: maciejtabor@wp.pl
Aby ubogaciæ
swoj¹ rodzinê.
Ma³y cz³owiek pojawia siê poród
codziennego zabiegania i trosk. Spra-
wia, ¿e uczymy siê pokonywaæ w³a-
sne s³aboci, potrafimy wyciszyæ emo-
cje, stajemy siê bardziej opanowani i
gotowi pomagaæ sobie nawzajem.
Powiêcamy dziecku nasz czas,
nasze si³y, z pozoru nie otrzymuj¹c
samemu nic. W³aciwie jednak ono
nam oddaje wszystko, co ma swoj¹
mi³oæ, ufnoæ, radoæ. Codziennie
obdarowuje nas tak¿e prezentem ma-
terialnym, najwspanialszym na jaki je
staæ, opakowanym w pieluszkê. Ro-
dzice obdarzaj¹ swym dojrza³ym cz³o-
wieczeñstwem nowo narodzonego
cz³owieka, a ten z kolei obdarza ich
ca³¹ nowoci¹ i wie¿oci¹ cz³owie-
czeñstwa, które z sob¹ przynosi na
wiat. (Jan Pawe³ II, List do rodzin,
nr 16) Dziecko ju¿ w Starym Testa-
mencie postrzegano jak znak Bo¿ego
b³ogos³awieñstwa, szczególny dar
Boga dla rodziny. Ma³y cz³owiek, któ-
ry wymaga tak wiele, staje siê dla naj-
bli¿szych niepowtarzalnym darem.
Aby wspó³uczestniczyæ
w budowaniu Królestwa
Bo¿ego na ziemi.
Budowaæ Królestwo Bo¿e na zie-
mi, to obdarzaæ ludzi mi³oci¹, nieæ
im Chrystusa poprzez wiadectwo co-
dziennego ¿ycia, g³oszenie Ewangelii.
Przyjmuj¹c Bo¿e zaproszenie, aby
wasza mi³oæ ma³¿eñska zaowocowa³a
nowym ¿yciem, bêd¹cym obrazem sa-
mego Boga, budujecie wspólnotê mi-
³oci, w której obecny jest sam Chry-
stus. To mi³oæ usposabia was, aby
przyk³adem ¿ycia, s³owem i s³u¿b¹
wiadczyæ o obecnoci Boga wród nas.
Piaseczno: do uzgodnienia
Informacje: Aleksandra i Roman
Strusowie, tel. (022) 717 01 71;
e-mail: rstrus@strus.com.pl
Piotrków Trybunalski: 2 marca
Informacje: Irena i Mieczys³aw
W³ókowie, tel. (044) 647 72 75;
e-mail: mwloka@wp.pl
Poznañ: 5 stycznia (rozpoczêty)
Informacje: Agata i Krzysztof Jan-
kowiakowie, tel. (061) 879 77 69;
e-mail: A.Jankowiak@oaza.org.pl
Aby daæ wyraz mi³oci,
jaka przepe³nia wasze serca.
Jeste moj¹ mi³oci¹. Jeste
w moim sercu. Zapewne takie lub po-
dobne s³owa padaj¹ z waszych ust, gdy
zwracacie siê do siebie z czu³oci¹.
Troszczycie siê o siebie nawzajem,
toczycie walkê ze swoimi s³abocia-
mi, staracie siê o ¿yczliwoæ, dobroæ
we wzajemnych relacjach. Thomas
Merton napisa³ w jednej ze swoich
ksi¹¿ek: wiat zewnêtrzny jest obra-
zem ludzkiego serca. Czy w waszych
sercach, pe³nych mi³oci, znajdzie siê
doæ miejsca, by przyj¹æ nowego cz³o-
wieka, którym przychodzi sam Bóg?q
Poznañ: 23 stycznia (rozpoczêty)
Informacje: Hana i Jerzy Matusz-
kowie, tel. (061) 879 71 67
e-mail: matuszek@poznan.home.pl
widnik: raz w miesi¹cu
Informacje: Agnieszka i Bogus³aw
Zarembowie, tel. (081) 751 21 93
Warszawa: do uzgodnienia
Informacje: Magdalena i Antoni
Gugulscy, tel. 0605 404 037
Dzieci zapewniaj¹ ci¹g³oæ
narodu, wraz z jego kultur¹
i tradycj¹.
Pragnê (...) wypowiedzieæ tê ra-
doæ, jak¹ dla ka¿dego z nas stanowi¹
dzieci, wiosna ¿ycia, zadatek przysz³o-
ci ka¿dej dzisiejszej ojczyzny. ¯aden
kraj na wiecie (...) nie mo¿e myleæ o
swej przysz³oci inaczej, jak tylko po-
przez wizjê tych nowych pokoleñ, któ-
re przejm¹ od swoich rodziców wielo-
Kurs sk³ada siê z czterech comie-
siêcznych spotkañ: prezentacja
metody objawowo termicznej
z wykorzystaniem slajdów, æwi-
czenia, konsultacje, literatura.
Jeli ten tekst pobudzi³ Ciê do refleksji - napisz
do nas: Liga Ma³¿eñstwo Ma³¿eñstwu,
Kopaliny 73, 32-720 Nowy Winicz;
e-mail: ligamm@npr.pl
Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002
3
64159424.059.png 64159424.060.png
O JCOSTWO
Steven Wood
SERCE OJCA,
CZAS OJCA
I sk³oni serce ojców
u synom, a serce synów
ku ich ojcom,
abym nie przyszed³
i nie porazi³ ziemi
przekleñstwem (Mal 3, 24)
nie wiê miêdzy ojcem i jego
dzieæmi, któr¹ wzmacnia
wspólna praca.
Podobnie jak wielu ojców bezu-
stannie odczuwam pokusê zbytniego
zaanga¿owania w pracê poza domem.
Choæ w naszym nowym domu miesz-
kamy ju¿ od prawie roku, program
zajêæ nie pozwala³ mi spe³niæ wielu
planów co do zagospodarowania tere-
nu za domem. Zajmowa³em siê roz-
wijaniem i utrzymywaniem p³ynnoci
finansowej mojej rodziny, usi³uj¹c za-
robiæ na sp³atê czterech ró¿nych zo-
bowi¹zañ zaci¹gniêtych w poprzednim
roku. Mog¹ to byæ wa¿ne powody
ciê¿kiej pracy zawodowej, ale nie s¹
one wystarczaj¹cym usprawiedliwie-
niem bycia zbyt zajêtym, by popraco-
waæ razem z moim synem,.
Naprawdê istotne s¹ w ¿yciu te
sprawy, które maj¹ trwa³e skutki. Jako
ojciec, poprzez spêdzanie czasu z moim
synem na pracy przy domu, mogê mieæ
wp³yw na wiat za 20, 30, a nawet 50
lat, kszta³tuj¹c moje dzieci, a potem
wnuki. Skoñczy³ ¿ycie jego ojciec, ale
jakby nie umar³, gdy¿ podobnego so-
bie zostawi³. (Syr 30,4)
Odkrycie naszego ojcostwa zaczy-
na siê i rozwija w naszej rodzinie. Nie
musimy wyje¿d¿aæ na drugi koniec
kraju, by je znaleæ. Nasze ojcostwo
znajdziemy na w³asnym podwórku.
Jest to podwójne b³ogos³awieñstwo, bo
mo¿emy pomóc naszym synom i cór-
kom w odkrywaniu ich to¿samoci.
niewielk¹ iloci¹ jakociowego cza-
su daj¹ receptê na niepowodzenia ro-
dzicielskie. Dzieciom potrzebne jest
spêdzanie du¿ej iloci czasu z w³a-
snym ojcem.
Wiele lat temu, gdy zajmowa³em
siê m³odzie¿¹, odwiedzi³em szko³ê
niedzieln¹ w Dniu Ojca i poprosi³em
dzieci, by wype³ni³y puste miejsce
przy poni¿szym zdaniu: Kocham
mojego tatê, poniewa¿... Niezapo-
mniana by³a odpowied jednego
ch³opczyka Kocham mojego tatê,
poniewa¿ w ka¿¹ sobotê rano zabiera
mnie ze sob¹ na mietnisko. Co chcia³
powiedzieæ ten malec? Nie to, ¿e
mietnisko jest jego ulubionym miej-
scem, ale to, ¿e regularnie spêdza czas
ze swoim ojcem. Dzieci ceni¹ sobie
czas spêdzany z ojcem w ka¿dym ty-
godniu, bardziej ni¿ doroczne kosz-
towne wyprawy do Disneylandu.
raz z moim czteroletnim sy-
nem Johnem w³anie skoñ-
czylimy uk³adaæ siódmy
worek kompostu przeznaczonego na
zagospodarowanie podwórza za do-
mem, gdy John wyprostowa³ siê i po-
wiedzia³: Jestem prawdziwym sy-
nem. To owiadczenie zjawi³o siê jak
wczesny prezent z okazji Dnia Ojca, ale
kompletnie mnie zaskoczy³o. Nigdy
wczeniej tak nie mówi³. Co wzbudzi-
³o takie uczucia w moim synu?
Pracowalimy razem przez kilka
godzin. Razem wykopalimy dó³, by
zasadziæ drzewko pomarañczowe na
pierwsze urodziny Matthew. Odmie-
rzylimy, wyciêlimy i przybilimy
deski, ¿eby odnowiæ p³ot. Potem za-
montowalimy now¹ z³¹czkê do ogro-
dowego wê¿a. Pozwala³em Johnowi
aktywnie uczestniczyæ w ka¿dej z tych
prac, aby móg³ zdobyæ kilka nowych
umiejêtnoci. Naszym ostatnim zada-
niem by³o wy³adowanie siedmiu
osiemnastokilogramowych worków
z kompostem z naszej pó³ciê¿arówki.
John wiedzia³, ¿e to mêskie zajêcie
i radonie podskoczy³ do pomocy.
Mój syn zyska³ wiêcej szacunku do
siebie podczas dwóch godzin ciê¿kiej
pracy, ni¿ gdyby wypiewywa³ w kó³-
ko w klasie tysi¹c razy: Jestem wyj¹t-
kowy. Od pocz¹tku ludzkiej historii a¿
do rewolucji przemys³owej by³o rzecz¹
zwyczajn¹, ¿e ojcowie i dzieci, szcze-
gólnie synowie, pracowali razem. Choæ
wspó³czesna epoka przynios³a nam nie-
porównywalne z tamtymi czasami bo-
gactwo materialne, zubo¿y³a jednocze-
Kiedy tatu wróci do domu?
Nieobecni ojcowie gwa³townie sta-
j¹ siê norm¹. Miliony ojców opuci³o
swoje rodziny przez rozwody, separa-
cjê i rozstania. Jednak¿e istnieje tak¿e
inna, mniej zauwa¿alna forma opusz-
czenia przez ojca. Wielu ojców jest
poch³oniêtych swoj¹ karier¹, prac¹ za-
wodow¹ i pogoni¹ za dobrami material-
nymi. Ka¿dy ojciec jest wezwany do
tego, by zapewniæ godziwy byt rodzi-
nie. Tak wiêc wszyscy spodziewaj¹ siê,
¿e w ka¿dym tygodniu powiêci sporo
czasu na zapewnienie bytu rodzinie, Dla
niektórych mê¿czyzn ta zbo¿na praca
zamieni³a siê w zabijanie siê za pie-
niêdzmi. Ca³¹ energiê poch³ania im
dotrzymywanie kroku innym w kiera-
cie finansowym skutek jest taki, ¿e
zamiera ¿ycie rodzinne.
Jak dzieci literuj¹
s³owo mi³oæ
Dla dzieci mi³oæ to czteroliterowe
s³owo, które pisze siê c-z-a-s. Dzie-
ci nie potrzebuj¹ naprawdê zbyt wielu
rzeczy. Jednak¿e potrzebuj¹ czasu spê-
dzanego z ojcem. Eksperci od rodzi-
ny twierdz¹cy, ¿e dzieci mog¹ obyæ siê
4
Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002
W
64159424.061.png 64159424.063.png 64159424.064.png 64159424.065.png 64159424.066.png 64159424.067.png 64159424.068.png 64159424.069.png 64159424.070.png 64159424.071.png 64159424.072.png 64159424.074.png 64159424.075.png 64159424.076.png 64159424.077.png 64159424.078.png 64159424.079.png 64159424.080.png 64159424.081.png 64159424.082.png
O JCOSTWO
Odbudowanie naszych
priorytetów
Spraw¹ kluczow¹ jest ustawienie
czasu jako sprawy priorytetowej. Cza-
su nie mo¿na odzyskaæ gdy mija, to
raz na zawsze. Wiêkszoæ ojców od-
czuwa potrzebê takiego ustawienia
priorytetów, aby móc powiêciæ wiê-
cej czasu swoim dzieciom.
W³aciwe gospodarowanie czasem
jest podobne do gospodarowania pie-
niêdzmi: albo s³u¿¹ nam, albo staje-
my siê ich niewolnikami. Najwa¿niej-
sz¹ spraw¹ aby unikn¹æ
przywi¹zania do czasu i pieniêdzy
jest oddanie pierwszej czêci Bogu,
uznaj¹c, ¿e to On jest ich Panem. Mê¿-
czyni, którzy s³u¿¹ Bogu swym cza-
sem i pieniêdzmi staj¹ siê wolni.
Du¿ym wyzwaniem dla naszej wia-
ry jest nauczenie siê, jak oddawaæ
Bogu dziesiêcinê z czasu, czyli jak
oddawaæ Mu pierwsz¹ czêæ naszego
czasu w ka¿dym tygodniu. Nasze spo-
³eczeñstwo powtarza czas to pie-
ni¹dz. Dla rodzin czas jest cenniej-
szy ni¿ pieni¹dze, poniewa¿ jest on
istot¹ silnego ¿ycia rodzinnego.
w wieczny odpoczynek Boga, odna-
wiaj¹c nasze stroskane serca i zmêczo-
ne cia³a. Z drugiej strony, jeli nigdy
nie wy³¹czamy siê z m³yna codzien-
nej pracy, burzymy w³aciw¹ hierar-
chiê zadañ, czego skutkiem s¹ zanie-
dbane rodziny, przedwczesne
problemy ze zdrowiem i kryzys wie-
ku redniego.
Samuel Dresner, ¿ydowski teolog
i autor ksi¹¿ki Can Families Survive
in Pagan America? wskazuje na silny
zwi¹zek miêdzy trzecim i czwartym
przykazaniem. Pisze:
Szabat jest dniem odnowienia dla
ka¿dego cz³owieka i jest to równie¿
wyj¹tkowy dzieñ dla rodziny. Niewa¿-
ne jak wyczerpuj¹cy i zwariowany by³
ca³y tydzieñ pracy czêsto odci¹gaj¹-
cy cz³onków rodziny w ró¿ne odleg³e
strony nadejcie szabatu wymiata
to wszystko, zamyka umys³ na zmar-
twienia dnia powszedniego, gromadzi
rodzinê. Nie jest przypadkiem, ¿e
w dziesiêciorgu przykazañ przykaza-
nie Czcij ojca swego i matkê swoj¹
nastêpuje po przykazaniu wiêcenia
szabatu.
W Nowym Testamencie w. Pawe³
wzywa nas do rozwa¿nego traktowa-
nia naszego czasu: Baczcie wiêc pil-
nie jak postêpujecie: nie jako niem¹-
drzy, ale jako m¹drzy. Wyzyskujcie
chwile sposobn¹, bo dni s¹ z³e. Nie
b¹dcie przeto nierozs¹dni, lecz usi-
³ujcie zrozumieæ, co jest wol¹ Pana.
Ef 5, 15-17. Po zachêceniu do m¹dre-
go korzystania z czasu, w. Pawe³ prze-
chodzi do rozwa¿añ o ma³¿eñstwie
i relacjach w rodzinie w rozdzia³ach 5
i 6 listu do Efezjan.
Nowy katechizm równie¿ ³¹czy
¿ycie rodzinne z zachowaniem trzecie-
go przykazania: Chrzecijanie powin-
ni tak¿e wiêtowaæ niedzielê, oddaj¹c
swojej rodzinie i bliskim czas i stara-
nie, o które trudno w pozosta³e dnia
tygodnia. (2186) q
ewien mê¿czyzna w wie-
ku piêædziesiêciu kilku lat
pomierci swego ojca za-
cz¹³ przeszukiwaæ jego pamiêtni-
ki, bo chcia³ znaleæ jeden szcze-
gólny, pamiêtny dzieñ, kiedy to by³
na rybach - ca³y dzieñ sam na sam
z ojcem. Ten dzieñ w du¿ym stop-
niu zawa¿y³ na jego przysz³oci,
na jego relacji z ojcem. Odnalaz³
ten dzieñ i przeczyta³: By³em
z synem na rybach. Kompletnie
stracony czas.
Czy mê¿czyzna naprawdê nie
mo¿e powiêciæ dzieciom czasu?
Je¿eli przeciêtny Polak spêdza
przed telewizorem 3 godziny i 42
minuty dziennie, a jednoczenie
przeciêtny mê¿czyzna nie spêdza
nawet 3 minut na rozmowie z w³a-
snym dzieckiem, to nie jest kwe-
stia niemo¿liwoci, to jest kwestia
pewnego wyboru. S¹ niedziele,
s¹ ró¿ne sytuacje. Gdyby mê¿-
czyzna siê troszeczkê podszko-
li³, to w ci¹gu naprawdê kilkudzie-
siêciu sekund dziennie nasyci³by
potrzeby kontaktu jego dziecka z
nim. Wystarczy, by spojrza³ g³ê-
boko w oczy, spokojnie, by obj¹³
je ramieniem. Na to nie potrzeba
wiele czasu, ale on przecie¿ nie
ma czasu, bo musi kolejne wia-
domoci w dzienniku obejrzeæ.
Tak wiêc powiêcenie czasu
dzieciom musi siê staæ programem
mê¿czyzny i w ogóle chyba jednym
z wiêkszych problemów i trudno-
ci mê¿czyzny jest to, ¿e on swo-
jego ojcostwa nie traktuje jako ka-
riery ¿yciowej, bo dla kariery jest w
stanie powiêciæ czas, wysi³ek, a
ojcostwo nie jest karier¹. Proponujê
wszystkim ojcom, ¿eby zaofiarowa-
li mo¿e w najbli¿sz¹ niedzielê
pó³ godziny z tatusiem, ka¿demu
dziecku pó³ godziny. Jestem prze-
konany, ¿e w wielu domach wy-
buchnie sza³ radoci wiêkszy ni¿
z powodu otrzymania jakiego dro-
gocennego prezentu.q
(Z ksi¹¿ki Jacka Pulikowskiego
Warto byæ ojcem.
Najwa¿niejsza kariera mê¿czyzny;
zamówienia na s. 23)
Stary sekret
gospodarowania czasem
Ka¿dy mê¿czyzna zainteresowany
znalezieniem czasu dla rodziny musi
odkryæ na nowo star¹ Bo¿¹ zasadê roz-
porz¹dzania czasem, zawart¹ w trze-
cim przykazaniu. Jest to jedyne z dzie-
siêciu przykazañ, w którym Bóg mówi
pamiêtaj. Zadziwiaj¹ce, ¿e jest to
w³anie to przykazanie, o którym je-
stemy sk³onni zapominaæ:
Pamiêtaj o dniu szabatu, aby go
uwiêciæ. Szeæ dni bêdziesz pracowaæ
i wykonywaæ wszystkie twe zajêcia.
Dzieñ za siódmy jest szabatem ku czci
Pana, Boga twego. Nie mo¿esz przeto
w dniu tym wykonywaæ ¿adnej pracy
(Wj 20,8-10)
Poddaj¹c na pocz¹tku tygodnia
nasz cenny czas pracy Bogu, zyskuje-
my wiadomoæ w³aciwych prioryte-
tów, wartoci wiecznych i ostateczne-
go celu cz³owieka. Porz¹dkuj¹c nasz¹
pracê zgodnie z trzecim przykazaniem,
zyskujemy Bo¿¹ perspektywê w od-
niesieniu do czasu. W³¹czamy siê
Fragment ksi¹¿ki Christian Fatherhood Ste-
vea Wooda i Jamesa Burnhama. Family Fo-
undations nr 3, XI-XII 1999; t³um. AJ, opr. MT.
Cytaty biblijne wg Biblii Tysi¹clecia.
Dokoñczenie w nastêpnym numerze
Fundamenty Rodziny nr 1 (39)/2002
5
P
64159424.083.png 64159424.085.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin