199909_nowe_baterie_do_urzadzen.pdf

(265 KB) Pobierz
Nowe baterie do urz¹dzeñ przenoœnych
do urzdzeÄ przenoænych
Akumulatory s k¸opotliwe i drogie. Miniaturowe ogniwa
paliwowe zastpi je w telefonach komrkowych, komputerach
przenoænych, wideokamerach i innych urzdzeniach
Christopher K. Dyer
urzdzeÄ elektronicznych baterie* zmieni-
¸y si« tylko nieznacznie. Nadal jednak s
bezkonkurencyjne w urzdzeniach wymagajcych nie
wi«cej niý 20 W mocy, poczynajc od zabawek, a na
komputerach przenoænych koÄczc. Baterie bywaj
ci«ýkie i drogie, czasem niespodziewanie si« wyczer-
puj, co wymaga ich wymiany (i powstaje problem
utylizacji zuýytych) lub ponownego ¸adowania (po-
wodujcego strat« czasu). Czy naprawd« nie ma lep-
szego rozwizania?
Niewykluczone, ýe okaýe si« nim inny wynalazek
rodem z poprzedniego stulecia Ð ogniwa paliwowe.
Na pozr jest to technologia w rwnym stopniu przy-
jazna dla uýytkownika jak baterie; zachodzi w niej ci-
cha i czysta przemiana energii chemicznej w elektrycz-
n. Ale prawdziwa zaleta ogniw paliwowych to ich
zadziwiajca zdolnoæ pozyskiwania elektrycznoæci
z atomw wodoru. Zasilane metanolem (alkoholem
metylowym) ogniwa paliwowe o rozmiarach zbliýo-
nych do tradycyjnych akumulatorw niklowo-kad-
mowych, ale lýejsze i taÄsze, mog pracowa nawet
20 razy d¸uýej. Inna korzyæ to brak d¸ugotrwa¸ego
procesu ¸adowania: ogniwa moýemy szybko i ¸atwo
zregenerowa, uzupe¸niajc paliwo.
W przesz¸oæci badania koncentrowa¸y si« na zasto-
sowaniu ogniw paliwowych w pojazdach [patrz: A. John
Appleby, ãElektrochemiczne silniki samochodoweÓ,
strona 38], ale doskonalone przez dziesitki lat silniki
spalinowe okaza¸y si« trudne do pokonania. By moýe
ich szans b«dzie mniej energoýerna aparatura, gdzie
g¸wnym rywalem s baterie. Wiadomo, ýe niedawne
prby miniaturyzacji ogniw paliwowych doprowadzi-
¸y do znacznego post«pu, pozwalajc wyd¸uýy do mie-
si«cy czas czuwania telefonw komrkowych, a do bli-
sko 100 godz. prac« komputerw przenoænych z jednym
niewielkim rd¸em zasilania. Wraz ze zmniejszaniem
si« rozmiarw ogniw paliwowych ze szczegln wy-
razistoæci ujawniaj si« rýne problemy techniczne. Mi-
niaturyzacja wymaga trudnego kompromisu mi«dzy
wieloma czynnikami Ð zw¸aszcza moc, rozmiarami,
wygod uýytkowania i kosztami.
Osigni«cia elektrochemii
Obecnie ogniwa paliwowe i baterie wykazuj wi«cej
podobieÄstw niý rýnic. W obydwu technologiach reak-
cje elektrochemiczne s¸uý do przemiany energii che-
micznej w elektrycznoæ. W typowym ogniwie paliwo-
wym ca¸y proces zaczyna si« z udzia¸em katalizatora,
ktry pomaga uwolni elektrony z czsteczek paliwa.
Nast«pnie elektrony p¸yn przez obwd zewn«trzny
od jednej elektrody do drugiej, podczas gdy powsta¸e
jony podrýuj przez elektrolit wype¸niajcy przestrzeÄ
mi«dzy elektrodami. Dwa rwnoleg¸e prdy Ð elektro-
nowy (ujemny) i jonowy (dodatni) Ð si« znosz, dzi«ki
czemu ¸adunek wypadkowy nie ulega zmianie. Bezpo-
ærednia ekstrakcja elektronw w celu uzyskania ener-
gii elektrycznej z chemicznej jest procesem cichym, pro-
stym, stosunkowo czystym i nie powoduje wydzie-
lania wi«kszych iloæci ciep¸a. Jego sprawnoæ moýe by
do trzech razy wi«ksza niý porwnywalnych uk¸adw
nap«dzanych przez niewielkie silniki spalinowe.
Moc uzyskiwana z ogniw paliwowych lub baterii
jest bezpoærednio zwizana z napi«ciem pomi«dzy
elektrodami, ktre z kolei zaleýy od w¸aæciwoæci uýy-
tych materia¸w. W standardowym ogniwie paliwo-
wym atomy wodoru (paliwo) oddaj elektrony jednej
elektrodzie (anodzie), a nast«pnie ¸cz si« z elektro-
nami i tlenem (utleniaczem) na drugiej elektrodzie
(katodzie). Jedynym produktem chemicznym zacho-
dzcych reakcji jest woda, a elektrody nie ulegaj prze-
mianom. W bateriach elektrody bior udzia¸ w reak-
cjach elektrochemicznych (np. w akumulatorach
niklowo-kadmowych elektrodami s tlenowodorotle-
nek niklu i kadm).
W przypadku ma¸ych akumulatorw litowych, za-
projektowanych z myæl o przenoænych urzdzeniach
MIKROOGNIWA PALIWOWE przeznaczone do telefonw komrkowych mog zmieæci si« w tej samej obj«toæci, kt-
r obecnie zajmuj akumulatory (z prawej) . Niewielkie rd¸o zasilania zawiera szereg ogniw utworzonych na dwch
cienkich p¸ytkach. Kaýde ogniwo sk¸ada si« z kilku warstw (u gry z prawej) wytwarzanych podobnie jak p¸ytki
drukowane i uk¸ady scalone. Firma Manhattan Scientifics zamierza zbudowa prototyp do koÄca bieýcego roku.
30 å WIAT N AUKI WrzesieÄ 1999
Nowe baterie
M imo gwa¸townego rozwoju przenoænych
13205217.018.png 13205217.019.png
elektronicznych, napi«cia nie przekraczaj obecnie
3Ð4 V. Paliwa wodorowe nie pozwalaj uzyska na-
pi« powyýej 1 V, ale mniejsza masa i obj«toæ ogniw
umoýliwiaj wi«ksze upakowanie i wi«cej energii elek-
trycznej, podczas gdy rozmiary pozostaj zbliýone.
ELEKTRONY
WODA
ELEKTROLIT
PRZEPUSZCZAJCY
PROTONY
WARSTWA
BARIERY
KATODA
Za i przeciw
TLEN
Kiedy porwnujemy ogniwa paliwowe z bateria-
mi, podstawowym kryterium nie jest wcale spraw-
noæ, gdyý obydwie technologie s wysoce skuteczne
w zamianie energii chemicznej na elektryczn. Natu-
raln zalet ogniw paliwowych jest wykorzystanie bo-
gatych w energi« paliw zawierajcych wodr. Czysty
ciek¸y wodr o tej samej masie zawiera 800 razy wi«-
cej energii elektrochemicznej niý uk¸ad nikielÐkadm.
Problem tkwi w tym, ýe ciek¸y wodr trzeba przecho-
+
PLASTIKOWA
MEMBRANA
ANODA
ELEKTROLIT
WODîR
METANOL
I WODA
DWUTLENEK
W¢GLA
KOLEKTOR POWIETRZA
OGNIWA PALIWOWE
KOLEKTOR PALIWA
OGNIWA PALIWOWE
KOLEKTOR POWIETRZA
å WIAT N AUKI WrzesieÄ 1999 31
13205217.020.png 13205217.021.png 13205217.001.png
 
13205217.002.png 13205217.003.png 13205217.004.png 13205217.005.png 13205217.006.png 13205217.007.png 13205217.008.png
wywa w temperaturze Ð250¡C, co sprawia, ýe nie na-
daje si« on do zastosowania w urzdzeniach po-
wszechnego uýytku.
Rwnie godne uwagi s zwizki zawierajce wodr.
Teoretycznie 1 l metanolu mg¸by dostarczy 5 kWh
energii, co wystarczy¸oby do przesz¸o tygodniowego
dzia¸ania komputera przenoænego. Charakteryzujce
si« najwi«ksz wydajnoæci energetyczn akumulatory
litowo-jonowe o porwnywalnej obj«toæci zdolne s
zmagazynowa mniej niý dziesit cz«æ tej energii.
Co wi«cej, w ogniwach paliwowych wystarczy zgro-
madzi jedynie paliwo (np. metanol), poniewaý tlen
niezb«dny w reakcjach elektrochemicznych na og¸
pobiera si« z otaczajcego powietrza. Natomiast ba-
terie musz zawiera oba reagenty Ð pokane iloæci
substancji sta¸ych w obszarze katodowym i anodo-
wym Ð co zwi«ksza ich koszty, rozmiary i ci«ýar.
Wygoda uýytkowania to kolejna kwestia do rozwa-
ýenia. Ogniwa moýemy szybko zregenerowa, uzu-
pe¸niajc paliwo na przyk¸ad z ampu¸ki z metanolem
lub wymieniajc wk¸ad ze sta¸ym wodorkiem. Aku-
mulatory ¸aduj si« powoli, a baterie trzeba wymie-
nia. Pod tym wzgl«dem ogniwa paliwowe maj ta-
kie same zalety jak silnik spalinowy w samochodzie,
ktry dzi«ki szybkiemu uzupe¸nianiu paliwa jest prak-
tycznie stale gotowy do pracy.
S takýe powody finansowe. Ogniwa paliwowe by¸y
kiedyæ niezmiernie drogie, co ogranicza¸o ich stosowa-
nie do sytuacji, w ktrych rzeczywiæcie potrzebowano
lekkich i wytwarzajcych wod« rde¸ zasilania Ð w za-
¸ogowych statkach kosmicznych. Wyrafinowane roz-
wizania technologiczne spowodowa¸y ostatnio wyra-
n obniýk« kosztw. Na przyk¸ad naukowcy zdo¸ali
znacznie zmniejszy iloæ drogiej platyny stosowanej
w katalizatorach. W tym samym czasie ceny wysoko
wydajnych baterii ros¸y ze wzgl«du na zastosowanie
w nich zaawansowanych technologicznie materia¸w.
Moýliwe wi«c, ýe pewnego dnia ogniwa paliwowe za-
stpi baterie w wielu urzdzeniach powszechnego
uýytku.
Nast«pujce liczby pozwol zrozumie przyczyn«.
W urzdzeniach elektronicznych wymagajcych mocy
mniejszej niý 100 W koszty zasilania bateryjnego s sto-
sunkowo wysokie (ýeby nie powiedzie nieracjo-
nalne) w dowolnej skali czasu. Akumulator niklo-
wo-kadmowy o mocy 20 W i masie 0.5 kg b«dzie funk-
cjonowa¸ przez p¸ godziny (jego cena wynosi oko¸o
20 dolarw). Aby wyd¸uýy czas dzia¸ania, trzeba si«-
gn po bateri« litowo-jonow, ktra dostarczy t« sam
moc przez jakieæ 3 godz., ale za cen« co najmniej cztero-
krotnie wyýsz. Ogniwo paliwowe o podobnych para-
metrach mog¸oby pracowa przez blisko 30 godz., a war-
toæ zuýytego paliwa waha¸aby si« od 2 do 5 dolarw.
Oczywiæcie w rachunku ekonomicznym trzeba
uwzgl«dni koszt wyprodukowania ogniwa paliwo-
wego, i na tym w¸aænie polega trudnoæ. Zaprojekto-
wanie miniaturowych ogniw, ktre da¸oby si« tanio
produkowa na skal« masow, to powaýne przedsi«-
wzi«cie. Pod wzgl«dem inýynierskim jest duýym wy-
zwaniem, wymagajcym wielu innowacji.
i elektrolit. Tu jednak pi«trz si« trudnoæci. Poniewaý
pojedyncze ogniwa paliwowe nie zapewniaj na og¸
wystarczajcej mocy, trzeba je ¸czy w zespo¸y. Ale ta-
kie po¸czenia komplikuj struktur« wewn«trzn,
szczeglnie w przypadku poduk¸adw sterujcych
dop¸ywem paliwa i tlenu. Podobnie ogniwa szerego-
we Ð te z kolei nie mog pracowa w wysokiej tem-
peraturze, a zatem potrzebuj uk¸adu ch¸odzcego, co
stanowi dodatkow komplikacj«.
Wszystkie problemy staj si« powaýniejsze, gdy
zmniejszamy rozmiary ogniw, aby zmieæci je w kame-
rze wideo lub telefonie komrkowym. Przy obecnych
rozwizaniach uk¸ady sterujce mia¸yby wi«ksz mas«
i obj«toæ niý cz«æ wytwarzajca prd. Jak wida, mi-
niaturyzacja to przede wszystkim problem techniczny.
Wybr paliwa ma waýne implikacje dla konstruk-
cji ca¸ego uk¸adu. Wodr to substancja dajca si« naj-
¸atwiej utlenia, ale zastosowany w czystej postaci (ja-
ko gaz lub ciecz kriogeniczna) w przenoænych urz-
dzeniach powszechnego uýytku by¸by bardzo niewy-
godny i wr«cz niebezpieczny.
Dobrym rozwizaniem jest przechowywanie wo-
doru w rýnych metalach. Najlepiej znany spoærd
nich to pallad, ale w gr« wchodzi teý wiele tanich sto-
pw, jak zawierajce lantan z niklem lub ýelazo z ty-
tanem. Jednym z wymagaÄ jest ¸atwoæ uwalniania
wodoru w temperaturze i ciænieniu zbliýonym do oto-
czenia, a wi«c bez stosowania dodatkowych uk¸adw.
Zalet wodorkw metali jest ¸atwoæ uzupe¸niania pa-
liwa. W temperaturze 0¡C wodorek metalu moýna na-
syci gazowym wodorem w cigu 30 min. W przy-
sz¸oæci potrzebny wodr da¸oby si« wytwarza
w domowych elektrolizerach.
Chemiczne wodorki, na przyk¸ad zawierajce lit,
glin, sd czy bor, mog okaza si« por«cznym r-
d¸em wodoru jako lýejsze od swoich metalicznych od-
powiednikw. Niestety, s rwnieý drogie i nie nada-
j si« do powtrnego wykorzystania, a produkty ich
rozpadu s ýrce.
Znacznie taÄsze s ciek¸e zwizki organiczne, jak
dekalina czy metylocykloheksan. Jednakýe uwolnienie
z nich wodoru wymaga uýycia katalizatora i tempera-
tury powyýej 200¡C.
Bardziej obiecujcym zwizkiem organicznym jest
metanol. Po wieloletnich badaniach naukowcy doszli
do wniosku, ýe on najlepiej nadaje si« do zastosowa-
nia w niewielkich ogniwach paliwowych. Bogaty
w energi« alkohol jest stosunkowo niedrogi (moýna
go wytwarza z gazu ziemnego lub biomasy po cenie
zbliýonej do benzyny) i wygodny w uýytkowaniu. Te-
lefon komrkowy zasilalibyæmy, kupujc tanie am-
pu¸ki z metanolem w drogerii lub supermarkecie.
Istnieje jednak pewna przeszkoda. Aby uzyska wo-
dr z metanolu, trzeba go podda procesowi refor-
mingu, czyli skomplikowanej przemianie chemicznej.
W jej wyniku powstaj dwa produkty uboczne: dwu-
tlenek w«gla oraz niewielkie iloæci tlenku w«gla. Na
szcz«æcie nie s wytwarzane tlenki azotu.
Nawet niewielka iloæ tlenku w«gla stanowi pro-
blem, poniewaý wiýe si« on z platyn, blokujc jej
katalityczne dzia¸anie. Potrzebny jest kolejny stopieÄ
Ð usuni«cie szkodliwego gazu. Co prawda, ostatnio
opracowano uk¸ady reformujce z pierwszym stop-
niem do wytwarzania wodoru i drugim usuwajcym
tlenek w«gla, jednakýe jest oczywiste, ýe komplikuj
one budow« ogniw i podnosz ich cen«.
Liczne komplikacje
W zasadzie ogniwa paliwowe s bardzo prostymi
urzdzeniami Ð wszystko, czego potrzeba, to paliwo
wodorowe, rd¸o tlenu, dwie elektrody katalityczne
32 å WIAT N AUKI WrzesieÄ 1999
 
UKüADY STERUJCE
ELEKTRON
RîDüO PALIWA
(STAüY WODOREK)
3
1
WODîR
WLOT POWIETRZA
I MIESZALNIK GAZU
+
TLEN
STOS OGNIW
PALIWOWYCH
Ð
2
+
PRD ELEKTRYCZNY
+
+
WODA
KONSTRUKCJA CIENKOWARSTWOWA
umoýliwia budow« miniaturowych ogniw
paliwowych, ktre wytwarzaj energi« elek-
tryczn, pobierajc wodr i tlen z mieszani-
ny obu tych gazw (w tradycyjnych rozwi-
zaniach obydwa reagenty musz by po-
dawane osobno). Uk¸ad sk¸ada si« ze stosu
szeæciu ogniw, z ktrych kaýde zawiera bar-
dzo cienk (poniýej 1
+
4
PODüOûE
m) membran« (po-
wyýej) . Porowata warstwa stanowi elektro-
lit rozdzielajcy katod« i anod« (z prawej) .
Na anodzie wodr oddaje elektrony (1)
i przenika przez membran« w stron« katody.
Tlen rwnieý dyfunduje przez elektrolit (2) ,
podczas gdy uwolnione elektrony p¸yn
przez obwd zewn«trzny (3) . Na katodzie
jony wodoru, elektrony i tlen ¸cz si« ze so-
b (4) , tworzc wod«.
H
WODA
ELEKTROLIT W POSTACI
CIENKIEJ MEMBRANY
PLATYNOWA
KATODA
PLATYNOWA
ANODA
Specjalne katalizatory sprawi¸yby, ýe ogniwo b«dzie
wykorzystywa metanol, pomijajc reforming, juý
w temperaturze poniýej 100¡C. Proces ten ogranicza
uzyskiwan moc. Rwnieý ewentualny przeciek me-
tanolu do obszaru katodowego powoduje spadek mo-
cy i sprawnoæci. Moýemy temu przeciwdzia¸a, roz-
cieÄczajc metanol, ale to k¸ci si« z jego podstawow
zalet, ktr jest duýa wydajnoæ energetyczna. Dla-
tego niektrzy specjaliæci s przekonani, ýe ostateczna
akceptacja metanolu jako paliwa zaleýy od opracowa-
nia membran nieprzepuszczalnych dla tej cieczy.
stosowania w urzdzeniach przenoænych, ich para-
metry juý teraz s zbliýone do akumulatorw litowo-
jonowych.
Wykorzystanie w ogniwach paliwowych cieÄszych
komponentw oraz mniejszych i lýejszych uk¸adw
wspomagajcych powinno przynieæ zwyci«stwo nad
bateriami. Juý teraz liczne grupy badawcze na ca¸ym
æwiecie konstruuj uk¸ady, po ktrych wiele sobie
obiecuj. Duýo prac utrzymuje si« w tajemnicy, ale
publikowane wst«pne wyniki wskazuj, ýe rozwiza-
nia s zaskakujco rýne.
Fraunhoferowski Instytut Uk¸adw Energii S¸onecz-
nej we Fryburgu (Niemcy) wraz z Siemens PC Syste-
me zbudowa¸ prototypowe ogniwo paliwowe prze-
znaczone do komputerw przenoænych. Ca¸oæ sk¸ada
si« z pi«ciu cienkich p¸ytek zawierajcych po pi«
ogniw paliwowych po¸czonych szeregowo. Macierz
25 ogniw zaopatrywanych w paliwo dzi«ki metalicz-
nym wodorkom pozwala uzyska moc 20 W. Uk¸ad,
Nigdy zbyt cienkie
Kilka firm, w tym Ballard Power Systems z Bur-
naby w Kolumbii Brytyjskiej oraz H Power z Bellevil-
le w New Jersey, rozszerzy¸o technologi« konwencjo-
nalnych ogniw paliwowych na ma¸e uk¸ady o mocy
20Ð100 W. Mimo ýe s to wczesne prototypy do za-
34 å WIAT N AUKI WrzesieÄ 1999
13205217.009.png 13205217.010.png 13205217.011.png 13205217.012.png 13205217.013.png 13205217.014.png 13205217.015.png 13205217.016.png
 
m) jest bombardowana jonami,
a pniej trawiona chemicznie, dzi«ki czemu powsta-
j pory (ogniwa) wype¸niane polimerowym elektroli-
tem. Nast«pnie dzi«ki technologiom znanym z pro-
dukcji uk¸adw scalonych, w tym naparowywaniu
prýniowemu, na powierzchni« takiej struktury na-
k¸ada si« i wytrawia selektywnie przepuszczajc ba-
rier« (uniemoýliwiajc przeciek metanolu), dwie elek-
trody, katalizator i æcieýki przewodzce, ktre ¸cz
poszczeglne ogniwa.
Ogniwa paliwowe moýna zasila bezpoærednio rw-
nieý rozcieÄczonym metanolem. Dostarczana przez
nie moc jest przy takim paliwie wprawdzie niewiel-
ka, ale dadz si« ¸czy w zespo¸y o ma¸ej obj«toæci,
ktre wsp¸pracuj z akumulatorami litowo-jonowy-
mi, poprawiajc w ten sposb efektywnoæ uk¸adu.
Rozruch odbywa si« powoli i wymaga wykorzysta-
nia baterii, ktra pniej pozwala zaspokoi zwi«k-
szone zapotrzebowanie na energi«. Jeýeli koszty wie-
loetapowego procesu produkcji uda si« utrzyma na
niskim poziomie, takie nowatorskie rozwizanie mo-
ýe zaowocowa niedrogimi urzdzeniami.
Rzd Stanw Zjednoczonych za poærednictwem kil-
ku programw realizowanych na uniwersytetach
i w laboratoriach rzdowych rwnieý wspiera rozwi-
zania wykorzystujce bezpoærednio metanol. Przyk¸a-
dem jest wynik wsp¸pracy Jet Propulsion Laborato-
ry w Pasadenie w Kalifornii i University of Southern
California Ð mikroogniwo z polimerowym elektroli-
tem oraz katalizatorem anodowym ze stopu platyny
H
z rutenem, taÄszym od czystej platyny. Prototypy
o mocy 10, 40, 150 W i wi«kszej dzia¸a¸y nieprzerwa-
nie przesz¸o osiem dni w temperaturze 90¡C.
Niestety, wspomniane ogniwa wymagaj paliwa
w postaci najwyýej dwuprocentowego wodnego roz-
tworu metanolu. Pomys¸owym rozwizaniem jest kie-
rowanie wody wytwarzanej w obszarze katodowym
do niewielkiego zbiorniczka umieszczonego w pobli-
ýu anody i wykorzystanie jej tam do rozcieÄczania
czystego metanolu. Wzrasta wtedy sprawnoæ uk¸a-
du i moýna zachowa miniaturowe rozmiary. Obec-
nie uk¸ad charakteryzuje warta odnotowania wydaj-
noæ energetyczna 30 W/l, a celem jest podwojenie jej
do koÄca bieýcego roku.
Moje zainteresowania skupiaj si« na cienkowarstwo-
wych ogniwach paliwowych, wytwarzajcych energi«
z gazowej mieszaniny wodoru i tlenu, rýnicych si«
od uk¸adw klasycznych, w ktrych oba gazy musz
by dostarczane osobno. Prostsze dzia¸anie powinno
gwarantowa taÄsz i bardziej zwart konstrukcj«.
W rozwizaniu przedstawionym po raz pierwszy
w 1990 roku wykorzystuje si« bardzo cienk (poniýej
1
m) warstw« elektrolitu przepuszczajcego gaz. Ta-
ka membrana jest umieszczona pomi«dzy dwiema
cienkimi warstwami platyny (elektrodami), z ktrych
jedna jest wyeksponowana na dzia¸anie gazu, a druga
umieszczona na pod¸oýu. Ogniwo tego typu jest praw-
dopodobnie najcieÄsze i najlýejsze z dotychczas
zbudowanych.
Wodr szybciej utlenia si« (czyli oddaje elektrony)
na elektrodzie zewn«trznej, poniewaý pozostaje ona
w bezpoærednim kontakcie z gazem. Elektroda ta (ano-
da) jest bardzo wydajnym rd¸em jonw wodoro-
wych, ktre gwa¸townie dyfunduj przez membran«
do elektrody umieszczonej bezpoærednio na pod¸oýu
(katody). Tam w¸aænie jony wodoru oraz nap¸ywaj-
ce przez obwd zewn«trzny elektrony ¸cz si« z tle-
nem, ktry przedosta¸ si« przez porowat membran«.
H
Potencja¸ energetyczny ogniw paliwowych
ZGROMADZONA ENERGIA ELEKTROCHEMICZNA
w jednostce masy
w jednostce obj«toæci
(Wh/kg)
(Wh/l)
OGNIWA PALIWOWE
Dekalina (C 10 H 18 )
2400
2100
Ciek¸y wodr
33000
2500
Borowodorek litu (LiBH 4 i4H 2 O)
2800
2500
Sta¸y wodorek metalu (LaNi 5 H 6 )
370
3300
Metanol
6200
4900
Wodr w nanow¸knach grafitowych
~16000
~32000
AKUMULATORY
O¸owiowo-kwasowy
30
80
Niklowo-kadmowy
40
130
Niklowo-wodorkowy
60
200
Litowo-jonowy
130
300
Uwaga: Przyj«to, ýe dla paliwa wodorowego i w«glowodorowego zachodzi ca¸kowite utlenianie. Podane wartoæci s teo-
retyczne (najwi«ksze dopuszczane przez termodynamik«) Ð z wyjtkiem wodorkw metali i nanow¸kien grafitowych.
Liczby dla tych dwch materia¸w dotycz wodoru, ktry moýna z nich wydzieli. Nanow¸kna grafitowe to nowy ma-
teria¸, obecnie wciý badany: przyj«to jego g«stoæ 2 g/cm 3 . W przypadku akumulatorw podano obecnie uzyskiwa-
ne energie elektrochemiczne.
å WIAT N AUKI WrzesieÄ 1999 35
ktry juý teraz ma nieco lepsze parametry niý baterie
litowo-jonowe, jest nadal udoskonalany.
Zupe¸nie inne rozwizanie zastosowa¸ Robert Ho-
ckaday z Manhattan Scientifics w Nowym Jorku, pra-
cujcy nad mikroogniwami paliwowymi nadajcymi
si« do produkcji masowej z wykorzystaniem techno-
logii stosowanych w przemyæle elektronicznym. W je-
go projekcie cienka warstwa tworzywa sztucznego
(gruboæci zaledwie 25
13205217.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin