KOD UCZNIA
KOD SZKOŁY
-
DZIEŃ
MIESIĄC
ROK
DATA URODZENIA UCZNIA
Motyw przewodni:
Być albo nie być...rzecz o książce i słowie
Drogi Uczniu,
witaj w II etapie konkursu polonistycznego. Przeczytaj uważnie instrukcję i postaraj się prawidłowo odpowiedzieć na wszystkie pytania.
· Test liczy 12 stron i zawiera 28 zadań.
· Przed rozpoczęciem pracy sprawdź, czy Twój test jest kompletny. Jeżeli zauważysz usterki, zgłoś je Komisji Konkursowej.
· Zadania czytaj uważnie i ze zrozumieniem.
· Odpowiedzi wpisuj czarnym lub niebieskim długopisem, bądź piórem.
· Dbaj o czytelność pisma i precyzję odpowiedzi.
· Nie używaj korektora.
· W przypadku testu wyboru (A,B,C,D) zaznacz prawidłową odpowiedź, stawiając znak X na literze poprzedzającej treść wybranej odpowiedzi.
Jeżeli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz znakiem X inną odpowiedź.
· Odpowiedzi do pozostałych zadań wpisuj w wyznaczone miejsca w teście.
· Oceniane będą tylko odpowiedzi, które zostały umieszczone w miejscu do tego przeznaczonym.
· Pracuj samodzielnie.
Czas pracy:
90 minut
Liczba punktów możliwych
do uzyskania:
67
— Ta książka... skąd ją pan wziął?
— Ukradłem.
Faber po raz pierwszy podniósł oczy i spojrzał prosto w twarz Montaga.
— Jest pan dzielny — rzekł.
— Nie — powiedział Montag. — Moja żona umiera. Moja przyjaciółka już nie żyje. Ktoś, kto mógłby być moim przyjacielem, został spalony dwadzieścia cztery godziny temu. Pan jest jedynym człowiekiem, którego znam i który może mi pomóc. Żeby zrozumieć. Żeby zrozumieć...
Dłoń Fabera poruszyła się nerwowo na jego kolanach.
— Czy mogę?
— Przepraszam. — Montag podał mu książkę.
— Tyle już lat... Nie jestem religijny. Tyle już lat... — Faber przewracał stronice, zatrzymując się tu i ówdzie, by poczytać. — Jest nadal tak dobra, jak zapamiętałem. [...] Faber powąchał książkę. — Wie pan, że książki pachną jak gałka muszkatołowa czy jakaś przyprawa z dalekich krajów? Lubiłem je wąchać, kiedy byłem chłopcem. Boże, niegdyś istniało mnóstwo pięknych książek, zanim je porzuciliśmy. [...] — No... może mi pan powie, po co pan tu przyszedł?
— Nikt już nie słucha. Nie mogę mówić do ścian, ponieważ one wrzeszczą do mnie. Nie mogę mówić do mojej żony — ona słucha ścian. Po prostu chcę, by ktoś posłuchał, co mam do powiedzenia. I może, jeśli będę mówił wystarczająco długo, potrafię sklecić jakąś myśl. I chcę, żeby mnie pan nauczył rozumieć to, co czytam. [...] — Mamy wszystko, co nam potrzeba do szczęścia, ale nie jesteśmy szczęśliwi. Czegoś nam brak. Rozejrzałem się dokoła. Jedyną rzeczą, o której z pewnością wiedziałem, że jej nie ma, są książki, które palę od dziesięciu czy dwunastu lat. Więc pomyślałem, że książki mogłyby pomóc. [...]
— Nie książek panu potrzeba, tylko niektórych rzeczy, które ongiś były w książkach. [...] Szukać tego trzeba w naturze i sobie samym. Książki były kiedyś tylko jednym ze skarbczyków, gdzie gromadziliśmy mnóstwo rzeczy, których baliśmy się zapomnieć. Nie było w nich w ogóle nic magicznego. Magia tkwiła jedynie w tym, co książki mówiły, jak zszywały razem skrawki wszechświata w jedną szatę dla nas. [...] Brakuje nam trzech czynników. Po pierwsze: wie pan, dlaczego książki jako takie są tak ważne? Ponieważ mają jakość. A co oznacza słowo jakość? Dla mnie oznacza tkankę. Ta książka ma pory. Ma rysy. Tę książkę można obserwować pod mikroskopem. W szkiełku ujrzy pan życie, płynące w nieskończonej obfitości. [...] Widzi pan teraz, dlaczego niektórzy ludzie nienawidzą książek i boją się ich? Książki ukazują pory na twarzy życia. Wygodni ludzie chcą tylko woskowych księżycowych twarzy, bez porów, bez włosów, bez wyrazu. [...] Jakość, tkanka informacji o życiu.
— A drugi punkt?
— Odpoczynek.
— Och, przecież mamy mnóstwo wolnego czasu.
— Wolnego czasu, owszem. Ale czy mamy czas na myślenie? Jeśli człowiek nie pędzi sto mil na godzinę w maszynie, gdzie nie może myśleć o niczym oprócz niebezpieczeństwa, to bawi się w jakąś grę albo siedzi w jakimś pokoju, gdzie nie może dyskutować z czterościennym telewizorem, Dlaczego? Telewizor jest „realny”. Jest bezpośredni, ma wymiar. Mówi człowiekowi, co ma myśleć i wbija to w niego. Musi mieć rację. Wydaje się, że ma rację zawsze. Popycha pana tak szybko do swych własnych konkluzji, że pana umysł nie ma czasu zaprotestować: „Co za nonsens!” [...]
— Dokąd my zmierzamy? Czy książki nam pomogą?
— Tylko wtedy, jeśli otrzymamy trzeci niezbędny czynnik. Czynnikiem pierwszym, jak powiedziałem, jest wysoka jakość wiedzy o życiu. Czynnikiem drugim: wolny czas, by ją przetrawić. A czynnik trzeci: to prawo postępowania w myśl tego, czego się nauczymy ze współdziałania dwóch pierwszych czynników. I nie bardzo sobie wyobrażam, żeby bardzo stary człowiek i rozgoryczony strażak mogli wiele zdziałać w tej sprawie...
Ray Bradbury, 451°Fahrenheita, Alkazar, Warszawa 1993, s. 54
Przy rozwiązaniu zadań 1-4 wykorzystaj wiedzę dotyczącą całej powieści.
Zadanie 1. (0-1)
Książka, którą Montagowi udało się wynieść z pożaru biblioteki, to:
A. historia cywilizacji,
B. baśnie Andersena,
C. Biblia,
D. powieść Chata wuja Toma.
Zadanie 2. (0-1)
Guy Montag przychodzi do prof. Fabera, gdyż odkrywa:
A. brak książek w swoim życiu,
B. pozory, zamiast „prawdziwego” życia,
C. złamanie przez Beatty zakazu czytania książek,
D. katastrofę grożącą ludzkości.
Zadanie 3. (0-1)
Guya Montaga nie można nazwać konformistą, ponieważ:
A. zdaje sobie sprawę z konieczności przestrzegania form,
B. nie jest bezkrytyczny,
C. żyje zgodnie z normami obowiązującymi społeczeństwo,
D. nie szanuje poglądów innych ludzi.
Zadanie 4. (0-1)
Wśród wartości cenionych przez powieściowych bohaterów na pierwszym miejscu jest:
A. szczęśliwa rodzina.
B. godna praca.
C. osobiste szczęście.
D. dozgonna przyjaźń.
Zadanie 5. (0-1)
Zacytuj z tekstu zdanie, które charakteryzuje relacje międzyludzkie w świecie Montaga.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie 6. (0-3)
Ray Bradbury przedstawia w powieści futurystyczny obraz świata, w którym ludzie przestali potrzebować książek, filozofii, sztuki. Wymień cztery konsekwencje takiego modelu życia dla człowieka.
· ........................................................................................................................................................
· ......................................................................................................................
apd61