Fonetyka - sprawdzian kl.6.doc

(29 KB) Pobierz
FONETYKA

………………………………

Imię i nazwisko, klasa

FONETYKA

- test dla klasy szóstej

 

 


1. Narządy mowy to:

    a) jama ustna, język, jama gardłowa

    b) jama ustna, płuca, przepona

    c) płuca, tchawica, krtań, jama gardłowa, ustna i nosowa

    d) płuca, tchawica, jama ustna

 

2. Głoski dźwięczne powstają w wyniku:

    a) drgania języka

    b) drgania wiązadeł głosowych

    c) starannej wymowy

    d) przepływu powietrza przez nos

 

3. Napisz sześć głosek dźwięcznych:

    ……………………………………………………

 

4. Do podanych głosek dopisz ich dźwięczne odpowiedniki:

    a) p - …………………………………..

    b) t - …………………………….……..

    c) k - ……………………………………

    d) s - …………………………………..

 

5. Do podanych wyrazów dopisz formę uzasadniającą pisownię głoski dźwięcznej:

    a) chleb - ………………………………………………

    b) groźba - ………………………………………….

    c) ławka - ………………………………………………

    d) torebka - ………………………………………

 

6. Do podanych wyrazów dopisz formę uzasadniającą pisownię głoski bezdźwięcznej:

    a) sklep - …………………………………………….

    b) prośba - …………………………………………

    c) łapka - ………………………………………………

    d) kwiat - ……………………………………………..

 

7. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające głoski dźwięczne:

    Głowa, mżawka, dziewczynka, bagaż, bez, hałas, głaz, żółw

 

8. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające głoski bezdźwięczne:

    Szum, zapach, lisek, tartak, firanka, przylaszczka, cisza, kłos

 

9. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające samogłoski nosowe:

    Gęsi, kąkol, klomb, ząb, brąz, gęstwina, wentyl, głąb

 

10. Wpisz ę lub en:

    a) leg___da

    b) kol___da

    c) b___zyna

    d) p___dzel

 

11. Wpisz ą lub om:

    a) p___pka

    b) k___piel

  c) s___siad

    d) d___b

 

12. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające głoski miękkie:

    Pośpiech, uśmiechnięty, ściąć, dźwigać, środek, ćwierć, źródło

 

13. Podkreśl wyrazy, w których występują głoski miękkie:

    a) pasek – piasek

    b) miały – mały

    c) piła – pała

    d) las – lis

 

14. Podane wyrazy napisz obok, dzieląc je na sylaby:

    a) parasol - …………………………………

    b) wanna - …………………………………

    c) kalendarz - ……………………………….

    d) awanturnica - …………………………….

 

15. Przeczytaj uważnie podane wyrazy i podkreśl wyraźnie sylabę akcentowaną, pamiętając, że akcent w języku polskim pada na drugą, trzecią lub czwartą sylabę od końca:

    a) szkoła

    b) gimnazjalista

    c) muzyka

    d) chcielibyśmy

Zgłoś jeśli naruszono regulamin