ARCHITEKTURA BAROKU - sztuka Kocioła kontrreformacji - kociół Il Gesu: # budowanie poczucia więzi między wiernymi, lecz również szczególnš uwagę powięcano modlitwie prywatnej # oszałamianie wiernych # krótka i szeroka nawa główna # zastšpienie naw bocznych rzędem kaplic - celem umożliwienia izolacji od innych i spokojnej modlitwy # połšczenie różnych dziuedzin sztuki dla uzyskania iluzji # malarstwo iluzjonistyczne # podział fasady na 2 kondygnacje @ dolna - szerokoć całego kocioła @ górna - szerokoć nawy głównej # plastyczne podziały na płaszczynie elewacji # nisze # nierównomiernie ustawione kolumny - najczęciej w grupach z pilastrami # gzyms przestaje być prostš liniš - Gianlorenzo Bernini & rozbudowa Bazyliki w. Piotra & przy nieuporzšdkowanej budowie wejcia ginęła monumentalnoć kopuły & plac w formie owalnej kolumnady z osiš skierowanš prostopadle do osi kocioła & otoczony 4 rzędami kolumn & obelisk na rodku placu kierował wzrok wchodzšcych na plac ludzi na kopułę & podkrelenie jednoci kocioła i placu & ulica wychodzšca z placu też jest jego projektem, lecz odbiega od pierwotnej koncepcji & "Tron w. Piotra" - ołtarz % witraż w rodku kompozycji % przedłużony przez rzebione promienie & skręcone kolumny & Ekstaza w. Teresy & - nasycone barwy - kontrasty - odejcie od formy koła - większy dynamizm - krótsza o elipsy jest osiš kocioła - zarys kocioła zgodny z półowalnš przestrzeniš placu przed kociołem - ułatwienie dostępu do wszystkich kociołów w Rzymie dla turystów przez przejrzystš sieć ulic - wprowadzenie kanalizacji - fontanny i wodotryski zapewniajšce mieszkańcom dostęp do wody - Boromini $ Kociół w. Karola przy 4 fontannach $ fontanny wbudowane w cianę na ciętych rogach kocioła $ płynne falowe linie kształtujšce zarówno fasadę, jak i wnętrze kocioła $ jednolitoć wnętrza $ zamknięty owalnš kopułš - wklęsła fasada + wypukły "bęben" kopuły - forma szecioramiennej gwiazdy - podstawa kopuły - przedłużenie podziałów z dolnej częci kocioła Francja - sztuka różni się zasadniczo od ekspresyjnoci i malowniczoci barokowej we Włoszech - architektura dšżšca do monumentalnoci, lecz nie malowniczoci - kocioły budowane na planie centralnym, lecz Z bardzo wysoko uniesionš kopułš - rozbudowa Luwru - kontrast wiata i cienia - rezydencje dworskie - nowy sposób prowadzenia łšcznoci między pałacem a jego otoczeniem % wspólna o dla ogrodu, pałacu i dziedzińców - nowy styl parku - staranne kompozycje rolinne ułożone na kilku poziomach - Ludwik XIV o rozbudowa Wersalu o mimo ogromu Pałac Wersalski ginie wród ogrodów będšcych za nim o zasada pałacu między dziedzińcem, a ogrodem o główna o ogrodu podkrelona tzw. Wielkim Kanałem o zbieganie się osi ulic we wspólnym punkcie pałacu o "król słońce" o marmurowy dziedziniec o architektura niezbyt imponujšca nie liczšc ogromu o galeria lustrzana - perspektywa osi cišgnšcej się w nieskończonoć - mam doć... - warstwy rolinnoci - labirynty służšce do dworskich rozrywek - natura podporzšdkowana woli człowieka - rzeby <?> Rzym - zaczęto myleć o otoczeniu budowli - pojebane to... - Plazza del Coppolo - koniec
kuba4651