historia sztuki 21.01.2011.txt

(3 KB) Pobierz
	ARCHITEKTURA BAROKU

- sztuka Kocioła kontrreformacji
- kociół Il Gesu:
	# budowanie poczucia więzi między wiernymi, lecz również szczególnš uwagę powięcano modlitwie prywatnej
	# oszałamianie wiernych
	# krótka i szeroka nawa główna
	# zastšpienie naw bocznych rzędem kaplic - celem umożliwienia izolacji od innych i spokojnej modlitwy
	# połšczenie różnych dziuedzin sztuki dla uzyskania iluzji
	# malarstwo iluzjonistyczne
	# podział fasady na 2 kondygnacje
		@ dolna - szerokoć całego kocioła
		@ górna - szerokoć nawy głównej
	# plastyczne podziały na płaszczynie elewacji
	# nisze
	# nierównomiernie ustawione kolumny - najczęciej w grupach z pilastrami
	# gzyms przestaje być prostš liniš
- Gianlorenzo Bernini
	& rozbudowa Bazyliki w. Piotra
	& przy nieuporzšdkowanej budowie wejcia ginęła monumentalnoć kopuły
	& plac w formie owalnej kolumnady z osiš skierowanš prostopadle do osi kocioła
	& otoczony 4 rzędami kolumn
	& obelisk na rodku placu kierował wzrok wchodzšcych na plac ludzi na kopułę
	& podkrelenie jednoci kocioła i placu
	& ulica wychodzšca z placu też jest jego projektem, lecz odbiega od pierwotnej koncepcji
	& "Tron w. Piotra" - ołtarz
		% witraż w rodku kompozycji
		% przedłużony przez rzebione promienie
	& skręcone kolumny
	& Ekstaza w. Teresy
	& 
- nasycone barwy
- kontrasty
- odejcie od formy koła - większy dynamizm
- krótsza o elipsy jest osiš kocioła
- zarys kocioła zgodny z półowalnš przestrzeniš placu przed kociołem
- ułatwienie dostępu do wszystkich kociołów w Rzymie dla turystów przez przejrzystš sieć ulic
- wprowadzenie kanalizacji
- fontanny i wodotryski zapewniajšce mieszkańcom dostęp do wody
- Boromini
	$ Kociół w. Karola przy 4 fontannach
	$ fontanny wbudowane w cianę na ciętych rogach kocioła
	$ płynne falowe linie kształtujšce zarówno fasadę, jak i wnętrze kocioła
	$ jednolitoć wnętrza
	$ zamknięty owalnš kopułš
- wklęsła fasada + wypukły "bęben" kopuły
- forma szecioramiennej gwiazdy
- podstawa kopuły - przedłużenie podziałów z dolnej częci kocioła

	Francja

- sztuka różni się zasadniczo od ekspresyjnoci i malowniczoci barokowej we Włoszech
- architektura dšżšca do monumentalnoci, lecz nie malowniczoci
- kocioły budowane na planie centralnym, lecz Z bardzo wysoko uniesionš kopułš
- rozbudowa Luwru
- kontrast wiata i cienia
- rezydencje dworskie
- nowy sposób prowadzenia łšcznoci między pałacem a jego otoczeniem
	% wspólna o dla ogrodu, pałacu i dziedzińców
- nowy styl parku
- staranne kompozycje rolinne ułożone na kilku poziomach
- Ludwik XIV
	o rozbudowa Wersalu
	o mimo ogromu Pałac Wersalski ginie wród ogrodów będšcych za nim
	o zasada pałacu między dziedzińcem, a ogrodem
	o główna o ogrodu podkrelona tzw. Wielkim Kanałem
	o zbieganie się osi ulic we wspólnym punkcie pałacu
	o "król słońce"
	o marmurowy dziedziniec
	o architektura niezbyt imponujšca nie liczšc ogromu
	o galeria lustrzana
- perspektywa osi cišgnšcej się w nieskończonoć
- mam doć...
- warstwy rolinnoci
- labirynty służšce do dworskich rozrywek
- natura podporzšdkowana woli człowieka
- rzeby

	<?>

	Rzym

- zaczęto myleć o otoczeniu budowli
- pojebane to...
- Plazza del Coppolo
- koniec
Zgłoś jeśli naruszono regulamin