filozofia_pr.pdf

(275 KB) Pobierz
Microsoft Word - filozofia_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z FILOZOFII
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
180 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron
(zadania
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Rozwiązania zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z linijki.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
8. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
Część I – 20 pkt
Część II – 30 pkt
MFI-R1_1P-102
1 – 16).
399897084.104.png 399897084.115.png 399897084.126.png 399897084.137.png 399897084.001.png 399897084.012.png 399897084.023.png 399897084.034.png 399897084.045.png 399897084.056.png 399897084.060.png 399897084.061.png 399897084.062.png 399897084.063.png 399897084.064.png 399897084.065.png 399897084.066.png 399897084.067.png 399897084.068.png 399897084.069.png 399897084.070.png 399897084.071.png 399897084.072.png 399897084.073.png 399897084.074.png 399897084.075.png 399897084.076.png 399897084.077.png 399897084.078.png 399897084.079.png 399897084.080.png 399897084.081.png 399897084.082.png 399897084.083.png 399897084.084.png 399897084.085.png 399897084.086.png 399897084.087.png 399897084.088.png 399897084.089.png 399897084.090.png 399897084.091.png 399897084.092.png 399897084.093.png 399897084.094.png 399897084.095.png 399897084.096.png 399897084.097.png 399897084.098.png 399897084.099.png 399897084.100.png 399897084.101.png 399897084.102.png 399897084.103.png 399897084.105.png 399897084.106.png 399897084.107.png 399897084.108.png 399897084.109.png 399897084.110.png 399897084.111.png 399897084.112.png 399897084.113.png 399897084.114.png 399897084.116.png 399897084.117.png 399897084.118.png 399897084.119.png 399897084.120.png 399897084.121.png 399897084.122.png 399897084.123.png 399897084.124.png 399897084.125.png 399897084.127.png 399897084.128.png 399897084.129.png 399897084.130.png 399897084.131.png 399897084.132.png 399897084.133.png 399897084.134.png 399897084.135.png 399897084.136.png 399897084.138.png 399897084.139.png 399897084.140.png 399897084.141.png 399897084.142.png 399897084.143.png 399897084.144.png 399897084.145.png 399897084.146.png 399897084.147.png 399897084.002.png 399897084.003.png 399897084.004.png 399897084.005.png 399897084.006.png 399897084.007.png 399897084.008.png 399897084.009.png 399897084.010.png 399897084.011.png 399897084.013.png 399897084.014.png 399897084.015.png 399897084.016.png 399897084.017.png 399897084.018.png 399897084.019.png 399897084.020.png 399897084.021.png 399897084.022.png 399897084.024.png 399897084.025.png 399897084.026.png 399897084.027.png 399897084.028.png 399897084.029.png 399897084.030.png 399897084.031.png 399897084.032.png 399897084.033.png 399897084.035.png 399897084.036.png 399897084.037.png 399897084.038.png 399897084.039.png 399897084.040.png 399897084.041.png 399897084.042.png 399897084.043.png 399897084.044.png 399897084.046.png 399897084.047.png 399897084.048.png 399897084.049.png 399897084.050.png 399897084.051.png 399897084.052.png 399897084.053.png 399897084.054.png 399897084.055.png 399897084.057.png
2
Egzamin maturalny z filozofii
Poziom rozszerzony
CZĘŚĆ I (20 punktów)
Zadanie 1. (2 pkt)
Do każdej z poniższych tez dopasuj nazwy stanowisk, wybierając spośród:
racjonalizm, deizm, idealizm, deontologizm, konsekwencjonalizm, hedonizm, relatywizm,
pragmatyzm
a) Jedynym kryterium moralnej wartości czynu jest jego skutek.
.................................................................................................................................................
b) Zjawiska są tylko kopiami wiecznych idei.
.................................................................................................................................................
c) Istnieje Bóg, pierwszy poruszyciel, obojętny na dalsze losy świata.
.................................................................................................................................................
d) Prawdziwe jest to, co sprawdza się w praktyce.
.................................................................................................................................................
Zadanie 2. (2 pkt)
Wybierz trafne zakończenie zdania i wpisz je we właściwe miejsce.
a) Zgodnie z klasyczną definicją sztuka .....................................................................................
.................................................................................................................................................
1) prowokuje.
2) naśladuje rzeczywistość.
3) jest odzwierciedleniem określonej teorii.
b) Zgodnie z tezą obiektywizmu estetycznego to, co piękne .....................................................
.................................................................................................................................................
1) nie dlatego jest piękne, że się podoba, ale dlatego się podoba, że jest piękne.
2) polega na intuicyjnym, niewyrażalnym, ale obiektywnym czynniku zawartym w dziele.
3) pochodzi od Boga.
Zadanie 3. (2 pkt)
Podaj znaczenie następujących terminów:
a) transcendencja – .....................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b) harmonia – ..............................................................................................................................
.................................................................................................................................................
c) infinityzm – ............................................................................................................................
.................................................................................................................................................
d) egalitaryzm – ..........................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z filozofii
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4. (2 pkt)
Przedstaw ontologiczny argument za istnieniem Boga.
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Zadanie 5. (2 pkt)
Jak do poniższych tez odniósłby się monista, a jak dualista? Wpisz w odpowiednich
miejscach tabeli „tak”, jeśli dane stanowisko aprobuje tezę.
Teza
Monista
Dualista
A.
Jeśli Bóg istnieje, to jest immanentny wobec całej
rzeczywistości.
B.
Wszystko, co istnieje, podlega jednakowym
prawom przyrody.
Zadanie 6. (2 pkt)
Podaj nazwy poniższych stanowisk filozoficznych.
a) Umysł jest najlepszym instrumentem prawdziwego poznania rzeczywistości.
..................................................................................................................................................
b) Piękno jest cechą rzeczy niezależną od obserwatora.
..................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Nazwij dziedzinę filozofii, do której odnoszą się poniższe cytaty.
Cytat
Dziedzina
filozofii
A. „Piąta droga wychodzi od rządów nad rzeczami. Widzimy bowiem, że
niektóre byty pozbawione poznania, mianowicie ciała naturalne,
działają ze względu na cel. Widać to z tego, że zawsze lub bardzo często
działają w taki sam sposób, by osiągnąć to, co najlepsze. Stąd jest jasne,
że osiągają cel nie z przypadku, ale z zamierzenia [...]. Istnieje zatem
coś poznającego umysłowo, co prowadzi wszystkie rzeczy naturalne do
celu, i to nazywamy Bogiem.”
B. „Nienależy chrześcijaństwa ozdabiać i przystrajać: wydało ono
śmiertelną wojnę temu wyższemu typowi człowieka, wyklęło wszystkie
podstawowe tego typu instynkty, wydestylowało z tych instynktów zło,
samego złego, człowieka silnego jako typowo pogardy godnego, jako
„wyrzutka”.
C. „Pięknem jest to, co będąc dobrem jest przyjemne.”
399897084.058.png 399897084.059.png
4
Egzamin maturalny z filozofii
Poziom rozszerzony
Zadanie 8. (2 pkt)
Z którą z podanych tez (a–d) autor poniższego tekstu by się zgodził, a z którą nie?
Odpowiedz, wpisując we wskazane miejsca „tak” lub „nie”.
Jest z pewnością bardzo trudno określić naturę człowieka. [...] Wszelkie wysiłki, by objąć
pełnię jego istoty określeniem zadowalającym i adekwatnym, okazują się daremne.
Do każdego rysu, który znajdujemy w jego istocie, można dobrać konkretne fakty, które zdają
się dowodzić czegoś wręcz przeciwnego. [...] Z pewnością egoizm dominuje w większości
ludzkich czynów indywidualnych, społecznych czy narodowych. Jest jednak czymś
specyficznie ludzkim działać wyłącznie dla cudzego dobra czy szczęścia i w wypadkach
wyjątkowych oddać swe życie dla uratowania cudzego życia, czasem nawet kogoś zupełnie
obcego. [...] Lecz człowiek nie znajduje tych wartości po prostu w przyrodzie, w świecie
materialnym. Musi wytworzyć realne warunki ich zaistnienia i ukazywania się w świecie.
Źródło: Roman Ingarden, Książeczka o człowieku , Kraków 1987, s. 21-22.
a) Natura ludzka nie daje się zdefiniować. ..................................................................................
b) Jedynym gwarantem wartości jest Bóg. ..................................................................................
c) Przyroda czyni człowieka bezinteresownym. ..........................................................................
d) Specyfiką ludzkiej natury jest to, że człowiek tworzy kulturę. ...............................................
Zadanie 9. (4 pkt)
„Jedynie pierwiastek boski w człowieku może być źródłem prawdziwie etycznej
wspólnoty ludzkiej.” Podaj przykład filozofa, który zgodziłby się z tym twierdzeniem
oraz takiego, który by się z nim nie zgodził. Odpowiedź uzasadnij, przedstawiając
argumentację, jaką mógłby się posłużyć dany filozof.
Tak ...............................................................................................................................................
Argumentacja: ..............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Nie ................................................................................................................................................
Argumentacja: ..............................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z filozofii
Poziom rozszerzony
5
CZĘŚĆ II (30 punktów)
Na podstawie fragmentu tekstu Bertranda Russella Problemy filozofii wykonaj podane
niżej polecenia.
(a) Kartezjusz [...] wynalazł metodę, którą nadal można z pożytkiem stosować – metodę
systematycznego wątpienia. Postanowił, że nie uwierzy w nic, czego prawdziwości nie
pojmie całkowicie jasno i wyraźnie. [...]. Stosując tę metodę, doszedł stopniowo
do przekonania, że całkowitą pewność może posiąść jedynie co do własnego istnienia.
Wyobraził sobie podstępnego demona, który jego zmysłom wiecznie przedstawiał rzeczy
nierealne; istnienie takiego demona było wielce nieprawdopodobne, a jednak możliwe,
a zatem można też było wątpić w istnienie rzeczy postrzeganych przez zmysły.
(b) Jego własne istnienie nie mogło jednak budzić wątpliwości; gdyby on bowiem nie
istniał, to żaden demon nie mógłby go zwodzić. Jeśli wątpi, to musi istnieć; jeśli
czegokolwiek doświadcza, to musi istnieć. A zatem jego własne istnienie było dlań absolutnie
pewne. „Myślę, więc jestem”, powiedział [...], a zdobywszy tę pewność, począł na nowo
tworzyć świat wiedzy, który wcześniej swym wątpieniem zburzył. Poprzez odkrycie metody
wątpienia i pokazanie, że najpewniejsze są rzeczy subiektywne, Kartezjusz w ogromnym
stopniu przyczynił się do rozwoju filozofii [...].
(c) Ale argumentem Kartezjusza posługiwać się należy ostrożnie. „Myślę, więc jestem”
mówi nieco więcej niż to, co jest ściśle pewne. Mogłoby się wydawać, że mamy całkowitą
pewność, iż dziś jesteśmy tą samą osobą, którą byliśmy wczoraj – i to, bez wątpienia, jest
w pewnym sensie prawdą. Ale do rzeczywistego „ja” dotrzeć jest równie trudno, jak
do rzeczywistego stołu i nie wydaje się, aby przysługiwała mu ta absolutna, przemożna
pewność, jaka przynależy poszczególnym doznaniom. Gdy patrzę na swój stół i widzę
brązowy kolor, to tym, co jest z miejsca pewne, nie jest „ja widzę brązowy kolor”, ale raczej
„brązowy kolor jest widziany”. To oczywiście wymaga czegoś (lub kogoś), co (lub kto) ten
kolor widzi; ale samo przez się nie wymaga tej mniej czy bardziej trwałej osoby, którą
określamy mianem „ja”. Jest możliwe – jeśli o bezpośrednią pewność chodzi – że owo coś
widzącego brązowy kolor jest czymś zupełnie chwilowym i bynajmniej nie tym samym, co to
coś, co ma jakieś inne doznanie w chwili następnej.
(d) A zatem, to naszym poszczególnym myślom i uczuciom przysługuje pierwotna
pewność. Odnosi się to w równym stopniu do marzeń sennych i halucynacji, jak
do normalnych postrzeżeń: kiedy śnimy lub widzimy ducha, to z pewnością doznajemy tych
wrażeń, których, jak sądzimy, doznajemy, a jednak z różnych powodów twierdzi się, że żaden
przedmiot fizyczny wrażeniom tym nie odpowiada. [...] Rozważyć musimy problem
następujący: Czy – przyjąwszy, że nasze dane zmysłowe są pewne – mamy jakieś racje, aby
uważać je za oznaki istnienia czegoś innego, co nazwać by można przedmiotem fizycznym?
Czy – wyliczywszy wszystkie dane zmysłowe, które zwykle wiążemy ze stołem –
powiedzieliśmy wszystko, co jest na temat stołu do powiedzenia, czy też nadal istnieje coś
jeszcze – coś nie będącego daną zmysłową, coś, co trwa, gdy wychodzimy z pokoju? Zdrowy
rozsądek bez wahania odpowiada, że tak. To, co można kupić i sprzedać, przesunąć i nakryć
obrusem i tak dalej, nie może być jedynie zbiorem danych zmysłowych. Jeśli obrus
całkowicie zakryje stół, to nie będzie on już dostarczał żadnych danych zmysłowych; a zatem,
gdyby był jedynie danymi zmysłowymi, to musiałby przestać istnieć, zaś obrus wisiałby
w powietrzu, spoczywając jakimś cudem w miejscu, w którym poprzednio znajdował się stół.
To oczywiście brzmi absurdalnie; a jednak ten, kto chce zostać filozofem, musi oduczyć się
lęku przed absurdem.
Źródło: B. Russell, Problemy filozofii , Warszawa 2003, s. 23-25.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin