Jak pisać listy formalne i nieformalne.doc

(34 KB) Pobierz
Jak pisać listy formalne

Jak pisać listy formalne?

§         W prawym górnym rogu wpisz swój adres i datę.

§         W lewym górnym rogu, kilka linijek pod Twoim adresem, wpisz adres odbiorcy. (Nie jest to konieczne)

§         Pisząc datę użyj formatu: 15th January, 2005 (albo January 15th, 2005).

§         W przypadku listów formalnych należy wyjątkowo dbać o odpowiedni styl.

§         Rozpocznij list słowami w stylu: Dear Sir/Madam - wybierz odpowiednią formę albo napisz całość, jeśli nie wiesz jakiej płci jest adresat.

§         Wytłumacz w jakiej sprawie piszesz.

§         Nie używaj form ściągniętych, np. "I'm" zamiast "I am".

§         Nie używaj phrasal verbs, ponieważ są one stosowane w języku potocznym.

§         W przypadku pytań należy pamiętać o formie grzecznościowej, zaczynając np. od "Could you please...?" (Czy mógłby Pan...?).

§         Listy formalne pisane są w różnych sytuacjach. Może to być prośba, skarga czy podanie o pracę. W każdym przypadku stosowane są odpowiednie wyrażenia.

§         Na początku możesz użyć zwrotów w stylu: I am writing to complain about (Piszę aby złożyć skargę w sprawie), We are sorry to have to inform you that (Przykro nam poinformować Pana, że), I am sorry to inform you that (Przykro mi informować, że), I would be grateful if you could (Byłbym wdzięczny gdybyś), I would like to have further information about (Chciałbym dowiedzieć się szczegółowych informacji o) itp.

§         Na zakończenie możesz użyć zwrotów w stylu: I would appreciate an early reply (Byłbym wdzięczny za szybką odpowiedź), Yours sincerely (Z poważaniem), With kindest regards (Łączę najserdeczniejsze pozdrowienia) itp.

§         Podpis powinien znajdować się bezpośrednio pod zwrotem pożegnalnym.

Jak pisać listy nieformalne?

§         W prawym górnym rogu wpisz swój adres i datę.

§         Pisząc datę użyj formatu: 15 January, 2005 (albo January 15, 2005).

§         Mimo że Twój list będzie czytał nauczyciel bądź egzaminator, wobraź sobie, że piszesz do przyjaciela.

§         Zatytułuj list, np. Dear Joan, My dearest Joan itp.

§         Rozpoczynając list, nawiąż do listu, który wcześniej dostałeś/aś od przyjaciela. Podziękuj za niego i wytłumacz czemu nie odpisywałeś/aś tak długo. Możesz użyć zwrotów takich jak: Thank you for your letter. It was nice to hear from you. (Dziękuję za Twój ostatni list. Miło było usłyszeć co u Ciebie), It was very kind of you to write (To było bardzo miłe, że napisałeś), I am sorry for the delay in answering your letter (Przepraszam za opóźnienie w odpowiedzi na Twój list), I'm sorry I haven't written to you for such a long time (Przepraszam, że tak długo nie pisałem). Zauważ, że w języku angielskim nie kapitalizujemy zwrotów "you", tak jak w polskim. W angielskim kapitalizuje się tylko "I" (ja).

§         Możesz używać form ściągniętych, np. zamiast "I am" napisać "I'm", a także słów łączących jak: well (więc), by the way (przy okazji), even though (chociaż), in spite of (pomimo, że), nevertheless (pomimo to), so (więc), anyway (tak czy owak).

§         Możesz także używać pytań w stylu "Do you know that...?" (Wiesz, że...?).

§         Na zakończenie listu spytaj o zdrowie, rodzinę i ewentualnie zaproponuj spotkanie. Pozdrów adresata i jego rodzinę.

§         Na zakończenie użyj zwrotów w stylu: Looking forward to seeing you (Czekam na spotkanie z Tobą), Give my regards to (Pozdrów), See you soon (Do zobaczenia wkrótce), (Best) love (coś w stylu "uściski"), Best wishes (Najlepsze życzenia), With all my love (Z całą moją miłością), Your sincere friend (Twój szczery przyjaciel), XX (symbol pocałunku) itp.

§         Podpis powinien znajdować się bezpośrednio pod zwrotem pożegnalnym.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin