Wykład 6.doc

(61 KB) Pobierz
Wykład 6

Wykład 6

 

Strategie regulacji emocji oparte na bezpiecznym i mało-bezpiecznym przywiązaniu

 

 

Style przywiązania w okresie wczesnodziecięcym (Ainsworth, 1973)

n                    „Procedura nieznanej sytuacji” – matka lub inny opiekun wychodzi a badacze dokonują systematycznej obserwacji reakcji niemowlęcia na wyjście matki:

n                    = > zostały wyodrębnione 3 style przywiązania

q                    bezpieczne (ok. 70% dzieci) – dzieci reagują żalem na wyjście matki i radośnie witają ją po powrocie, szybko się uspokajają i wracają do eksploracji otoczenia oraz zabawy

q                    unikowe (ok. 20%) – nie protestują, kiedy mama wychodzi, a po je powrocie przejawiają skłonności unikowe, odwracają się, patrzą w inną stronę lub oddalają się

q                    lękowe (ok. 10%) – protestują przeciwko rozłączeniu z matką, ale mają trudności z ponownym połączeniem się z nią po jej powrocie. Charakterystyczne dla ich zachowania jest połączenie dramatycznych próśb o wzięcie na ręce z równoczesnym wyrywaniem się i domaganiem, aby pozostawić je na podłodze.

 

 

Style przywiązania w okresie dorosłości (Hazan i Shaver, 1987)

n                     bezpieczne: Stosunkowo łatwo zbliżyć mi się do innych ludzi. Czuję się dobrze mogąc na nich polegać i kiedy oni mogą polegać na mnie. Rzadko martwię się, że zostanę porzucony, czy że ktoś zanadto zbliży się do mnie

n                     unikowe: Czuję się nieswojo w obecności innych ludzi. Trudno jest mi całkowicie zaufać, pozwolić sobie na zależność od nich. Denerwuję się, kiedy ktoś jest blisko, a moi partnerzy w miłości chcą często większej intymności, niż ta, która jest dla mnie wystarczająca

n                     lękowe: Myślę, że inni ludzie nie chcą być ze mną tak blisko, jak ja chciałbym być z nimi. Często boję się, że mój partner nie kocha mnie naprawdę i chce mnie opuścić. Chciałbym zlać się w jedno z drugą osobą, i to pragnienie często odstrasza innych ludzi ode mnie

 

 

System przywiązania a inne behawioralne systemy (Bowlby, 1982/1969)

n                     Za rozwój bezpiecznego przywiązania „odpowiedzialny” jest, zaprogramowany ewolucyjnie, behawioralny system przywiązania (attachement behavioral system) – umożliwia on utrzymanie bliskiego kontaktu z matką lub innym opiekunem (figurą przywiązania) i pośredniczy w aktywacji innych systemów behawioralnych: eksploracji, afiliacji, opiekowania się innymi

n                     Zakłócenie poczucia bezpieczeństwa powstrzymuje aktywację innych behawioralnych systemów

n                     Zatem osoby z mało bezpiecznym przywiązaniem lub sytuacyjnie doświadczające zagrożenia są zaabsorbowane konfrontowaniem się z dystresem i dysponują mniejszymi zasobami potrzebnymi do eksploracji środowiska lub zważania na potrzeby innych

n                     Gdy jednak mają świadomość / poczucie, że mogą otrzymać wsparcie, gdy tylko go potrzebują, mogą bardziej angażować się w autonomiczne i opiekuńcze formy aktywności

 

 

 

 

 

Rozwój bezpiecznego przywiązania (Mikulincer i in., 2004)

W odpowiedzi na szukanie bliskości …

 

W odpowiedzi na szukanie bliskości …

 

Figura przywiązania jest dostępna

 

Poczucie bezpiecznego przywiązania

Efektywna ko-regulacja dystresu

 

KONSOLIDACJA KO-REGULACJI

Wzmacnianie poszukiwania bliskości

Wzmacnianie skuteczności ko-regulacji

 

Identyfikacja z f.p.  internalizacja ko-regulacji   aktywacja innych s.b.

 

KONSOLIDACJA SAMOREGULACJI

<f.p. – figura przywiązania; s.b – systemy behawioralne>

 

 

Rozwój wtórnych strategii przywiązania (Mikulincer i in., 2004)

<diagramik>

 

 

W jaki sposób figura przywiązania może być niedostępna? (Mikulincer i in., 2004)

Niedostępność figury przywiązania, jest związana z dwoma specyficznymi rodzajami bólu psychicznego

q                   w przywiązaniu unikowym ból pochodzi z:

n                     frustracji  potrzeb przywiązania

n                     niepowodzenia w zakresie utrzymania bliskości z figurą przywiązania

q                   w przywiązaniu lękowym ból pochodzi z:

n                     nieefektywnej ko-regulacji dystresu

n                     świadomości pozostawania samemu z podatnością na zranienie w obliczu zagrożenia

 

 

Strategie regulacji afektu a różne typy przywiązania (Mikulincer i in., 2004)

n                    w przywiązaniu bezpiecznym – sprawna samoregulacja afektu negatywnego, uwzględniająca korzystanie z dobrodziejstw afektu pozytywnego

n                    w przywiązaniu unikowym – mniej sprawna; wiąże się z dystansowaniem od negatywnych stanów afektywnych, ale niestety też od pozytywnych

n                    w przywiązaniu lękowym – mniej sprawna; wiąże się z podtrzymywaniem i wyolbrzymianiem negatywnego afektu, i jednoczesnym hamowaniem afektu pozytywnego.

 

 

Do czego strategie hiperaktywacji  „utrwalające” negatywny afekt są potrzebne?

n                    Mikulincer i in. (2004) uważają, że są potrzebne, gdyż:

q                    strategie hiperaktywacyjne czasem pozwalają skutecznie uzyskać uwagę oraz chwilowe poczucie bliskości i bezpieczeństwa (gdy partner jest dostępny i responsywny)

 

q                    aktywizacja strategii hiperaktywacyjnych, powiązanych z przekonaniami na temat tego, czego ktoś inny oczekuje (bezradności) pozwala, potwierdzić te przekonania i tym samym podtrzymać koncepcję siebie

 

q                    wyrażanie bólu oraz utrzymywanie koncepcji siebie jako osoby bezradnej i podatnej na zranienie czasem może pociągać za sobą pewien rodzaj współczucia

 

 

 

ZAKŁÓCENIA INTEGRUJĄCEJ I STERUJĄCEJ FUNKCJI OSOBOWOŚCI

czyli w zakresie:

q                     gospodarowania zasobami poznawczymi

q                     rozumienia siebie

q                     kontroli środowiska i samokontroli

q                     procesów biologicznych / fizjologicznych

 

 

Nieprawidłowe gospodarowanie zasobami poznawczymi

n                    zaburzenia uwagi

n                    Zaburzenia świadomości

 

ZABURZENIA UWAGI

n                    Uwaga – proces psychiczny decydujący o selekcjonowaniu i blokowaniu bodźców, pozwalający na utrzymanie ukierunkowanej aktywności

n                    Główne zakłócenia:

q                    Trudności z utrzymaniem uwagi przy bieżącym zadaniu (nadmierna przerzutność uwagi) – np. w stanie maniaklanym

q                    Trudności z przenoszeniem uwagi – np. w otępieniu

 

ZABURZENIA ŚWIADOMOŚCI

n                     Metafora świadomości: strumień światła lub oświetlonej sceny

n                     Świadomość:

q                     w węższym rozumieniu to przytomność: zdolność organizmu do jasnego zdawania sobie sprawy, rozeznania, odczuwania (świadomość rdzenna)

q                     w szerszym rozumieniu to samoświadomość : poczucie uświadamiania sobie siebie, czasu, przestrzeni (świadomość poszerzona o stan refleksji)

n                     Rodzaje zaburzeń świadomości:

q                     ilościowe

q                     jakościowe

 

 

Wstępna ocena stanu świadomości pacjenta dotyczy jego orientacji allopsychicznej i autopsychicznej …

n                    Dezorientacja allopsychiczna – niezdolność do prawidłowego określenia miejsca, czasu lub sytuacji

n                    Dezorientacja autopsychiczna – niezdolność do podania danych osobowych

n                    Przykład: 44-letni mężczyzna, uzależniony od alkoholu, przyjęty do szpitala psychiatrycznego z objawami abstynencyjnymi nie jest w stanie podać godziny (pomimo sprawnie działającego zegara na ścianie); twierdzi, że jest lipiec (przyjęcie w sierpniu), od stojącego obok sanitariusza domaga się przyniesienia „setki”

Ilościowe i jakościowe z. świadomości

n                    ilościowe (zakłócenia dotyczące natężenia / wyłączania „światła świadomości”)

q                    senność patologiczna

q                    półśpiączka (sen głęboki / sopor)

q                    śpiączka

n                    jakościowe (zakłócenia dotyczące jakości / zmiany „światła świadomości”)

q                    przymglenie

q                    zmącenie

q                    zwężenie

 

 

senność patologiczna

n                   charakterystyka:

q                   wyraźna skłonność do snu (osoba musi używać dużego wysiłku woli, aby nie usnąć)

q                   w przeciwieństwie do senności fizjologicznej pojawia się niezależnie od rytmu dobowego (np. rano po obudzeniu się)

n                   przyczyny:

q                   czynniki toksyczne, zakaźne (np. zapalenie mózgu), organiczne (guzy mózgu, urazy czaszkowo-mózgowe)

 

 

półśpiączka

n                   charakterystyka:

q                   przytomność jest wygaszona

q                   zachowana jest reaktywność (na krótko) na niektóre silniejsze bodźce łącznie z zachowaniem odruchów obronnych

n                   przyczyny:

q                   podobne jak w przypadku senności patologicznej

 

 

śpiączka

n                   charakterystyka:

q                   całkowite wyłączenie przytomności (stan nieprzytomności)

q                   brak wszelkiej reaktywności

q                   czas trwania: np. kilka minut, godzin, dni, tygodni

n                   typy (w zależności od etiologii)

q                   cukrzycowa, hipoglikemiczna, wątrobowa, pourazowa, udarowa, itp. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skala Glasgow do oceny poziomu przytomności

n                     otwieranie oczu

              1 - brak

              2 - na bodźce bólowe

              3 - na bodźce słowne (polecenie)

              4 - spontanicznie

n                     kontakt słowny

              1 - brak

              2 - niezrozumiale dźwięki, pojękiwanie

              3 – odpowiedź nieadekwatna, nie na temat lub krzyk

              4 - mowa chaotyczna, uwaga zachowana

              5 - zorientowany co do miejsca, czasu i własnej osoby

n                     reakcja ruchowa

              1 - brak

              2 - reakcja wyprostna na ból (sztywność z odmóżdżenia)

              3 - reakcja zgięciowa na ból (sztywność z odkorowania)

              4 - celowe ruchy zmierzające do uniknięcia bodźca bólowego (zginanie - wycofywanie kończyny)

              5 - lokalizuje bodziec bólowy

              6 - spełnia polecenia słowne dotyczące wykonania ruchu

 

(śpiączka: 3-8 punktów)

 

 

Jakościowe zaburzenia świadomości (zmiany strumienia świadomości):

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin