Prezentacja_ktora_robi_wrazenie_Projekty_z_klasa_prewra.pdf

(1936 KB) Pobierz
Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą
732406002.003.png
Idź do
Prezentacja, która robi
wrażenie. Projekty z klasą
• Spis treści
Tłumaczenie: Sławomir Kupisz
ISBN: 978-83-246-2747-9
Format: 168×237, stron: 176
Katalog książek
Twój koszyk
• Jak stworzyć dobry konspekt prezentacji?
• Jak zaprojektować estetyczne slajdy?
• Jak stworzyć interesującą fabułę?
To naprawdę musiało kiedyś nastąpić! Jak każdemu profesjonaliście, także i Tobie przyszło zmierzyć
się z zadaniem przygotowania „bardzo ważnej” i zapewne „bardzo pilnej” prezentacji… Zasada
pierwsza – tylko bez paniki! Zasada druga – poznaj wszystkie zasady! Znajdziesz je w tym oto
podręczniku, przeznaczonym dla wszystkich, którzy nie tylko chcą stworzyć profesjonalną, estetyczną
prezentację, lecz zamierzają także skutecznie przykuć uwagę i oczarować swoich słuchaczy.
Jeśli dotąd nie potrałeś dokładnie określić, dlaczego jedne prezentacje są dobre, a inne nie, teraz,
ku przestrodze, otrzymasz wyczerpującą odpowiedź. Dowiesz się, od czego trzeba zacząć pracę
nad prezentacją oraz jak najlepiej ją rozplanować. Poznasz wszystkie zasady tworzenia perfekcyjnych
wizualnie, przejrzystych i przyciągających uwagę slajdów oraz przeczytasz co nieco o tworzeniu
i porządkowaniu treści, aby była ciekawa dla odbiorców. Zgłębisz kwestie techniczne związane
z estetyką prezentacji, jak również czynniki psychologiczne, decydujące o jej atrakcyjności dla
słuchaczy. Odkryjesz, jak dobrze stosować i wkomponowywać elementy dodatkowe, takie jak
animacje, graki, zdjęcia i dźwięki. A gdy już opanujesz wszystkie zasady, nauczysz się świadomie
i efektownie je łamać!
Dzięki tej książce dowiesz się między innymi, jak:
• nakreślić logiczną strukturę prezentacji;
• zadbać o przejrzystość prezentowanych treści;
• wyselekcjonować i uporządkować materiał;
• zbudować wciągającą fabułę;
• profesjonalnie zaprojektować wygląd slajdów
(formatować tekst, dobierać tła, czcionki, kolory itp.);
• dodawać ciekawe efekty i elementy multimedialne;
• robić wrażenie na swoich słuchaczach.
Opanuj sztukę projektowania i tworzenia skutecznych prezentacji!
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2010
732406002.004.png 732406002.005.png
Spis treści
Przedmowa .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Czym jest prezentacja? .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Czy prezentacja musi mieć postać cyfrową? .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Moje.doświadczenia... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Tak, postać cyfrowa będzie optymalna .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Zła prezentacja, czyli jaka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Struktura. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Prezentujący. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Prezentacja. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Dobra prezentacja. Jak to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Wyraź.to.słowami... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Oprogramowanie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Apple.Keynote... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Microsoft.PowerPoint... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Google.Presently... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
OpenOice.Impress... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2 Grunt to przygotowanie . 25
Plan, organizacja, konspekt .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Stare,.dobre.karteczki.samoprzylepne. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Funkcja.konspektu.w.programie.do.tworzenia.prezentacji... . . . . . . . . . 28
Mapy.myśli.i.chmury.tematów... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Widoki.Sortowanie.slajdów.i.Stykówka... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
o ptymaliZuj Zawartość
Cztery zasady tworzenia prezentacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3 Przejrzystość . 33
Skracaj tekst! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Unikaj.rozbudowanych.zdań.złożonych... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Notatki.zachowaj.dla.siebie... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4
Z anim ZacZniesZ projekt
1 Od czego zacząć? . 11
732406002.006.png
Stosuj.stronę.czynną... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Unikaj.rzeczowników.odczasownikowych. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Nie.bój.się.eksperymentów.z.edytowaniem.tekstu. .. . . . . . . . . . . . . . . . 41
Czasem.od.tekstu.uciec.się.nie.da…. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Rozprosz tekst! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Użyj.tylu.slajdów,.ile.trzeba. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Z ilu slajdów powinna być złożona prezentacja? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Kiedy.potrzeba.—.grupuj!.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Kiedy nie da się uniknąć zagęszczenia informacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Przejrzystość.designu... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
4 Trafność . 53
Animacja ogniskuje uwagę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Przejścia.i.animacje.jako.dopełnienie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Twórz.wyraźne.przejścia.między.głównymi.wątkami... . . . . . . . . . . . . . . 68
Używaj.przejść.do.nakierowywania.publiczności.. . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Używaj.animacji.do.obrazowania.i.objaśniania... . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Animuj.wykresy.dla.większej.przejrzystości. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Kilka faktów o animacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
6 Fabuła . 73
Wprowadź swoich słuchaczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Powiedz, dokąd zmierzasz .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Tekst a obraz .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Odkryj ludzki wymiar opowieści .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Słuchacz.też.człowiek... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Opowiadaj adekwatne historie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Zróżnicuj tempo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Zakończ wyraźnie .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Zostaw czas na pytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
5
Pozbądź się zbędnego materiału .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Logo.nie.musi.być.na.każdym.slajdzie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Tła .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Proste.tła.dla.złożonych.informacji. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Kiedy.można.używać.bogatych.i.szczegółowych.teł?. .. . . . . . . . . . . . . . 59
Nie używaj durnych klipartów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Wybieraj zdjęcia o adekwatnej treści .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Filmy.i.animacje... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
5 Animacje . 63
732406002.001.png
p rojektowanie slajdów
Twórz.kontrast.krojem.pisma... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Twórz.kontrast.kolorem. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Kontrast.ugruntowuje.treść.przekazu... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Kontrast.organizuje.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Kontrast.przyciąga.uwagę. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
8 Powtarzanie . 93
Powtórzenia.tworzą.spójną.estetykę... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Stosuj.jednolity.styl... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Powtórz.obraz,.ale.trochę.inaczej... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Jedność.w.różnorodności... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Znajduj.powtarzające.się.motywy.i.wzmacniaj.je... . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Powtarzalne.nie.znaczy.jednakowe... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
9 Wyrównanie . 103
Wyrównanie.porządkuje.slajd... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Wyrównanie.porządkuje.sekwencję.slajdów. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Wyrównanie.ujednolica.prezentację... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Wyrównane.slajdy.świadczą.o.Twojej.bystrości... . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Wyrównaniem.zorganizujesz.wszystko... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Burz.porządek.świadomie. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
10 Odległość . 111
Twórz.związki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Przestrzeń.negatywna.nie.jest.zła. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
...unikaj.jednak.uwięzionej.przestrzeni.negatywnej. .. . . . . . . . . . . . . . . 114
Bliskość.zwiększa.klarowność.i.porządkuje.przestrzeń... . . . . . . . . . . . 115
Odległość.jest.punktem.wyjścia... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
11 Połącz wszystko w całość . 117
Które zasady tu działają? .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
6
Cztery zasady tworzenia prezentacji .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
7 Kontrast . 85
732406002.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin