Outsoursing w HoReCa.doc

(32 KB) Pobierz

Outsoursing w HoReCa

Rafał PASENIK


Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
R.Pasenik@wp.pl

Kelner w leasingu? Wady i zalety korzystania z zewnętrznych, wyspecjalizowanych agencji zajmujących się wypożyczaniem pracowników restauracji. Kiedy hotel może, a kiedy powinien z takiej formy korzystać.

Outsoursing w HoReCa

Pojęcie outsoursingu ma swoje źródło w języku angielskim, wywodzi się z połączenia dwóch słów: out – zewnętrzny, na zewnątrz i source – zasoby, środki, możliwości.
Ta koncepcja zarządzania opiera się na współpracy z firmami zewnętrznymi oferującymi potrzebną nam usługę lub produkt.
Dynamiczny rozwój branży HoReCa i stale rosnące wymagania Gości, wymuszają na właścicielach hoteli i restauracji określone działania. Rosnące tempo i zwiększające się koszty związane z zatrudnieniem pracowników stwarzają potrzebę wprowadzania outsourcingu na nasz grunt.

Z uwagi na moje dotychczasowe doświadczenia wyniesione z miejsc, w których pracowałem, jak również biorąc pod uwagę zakres działalności mojej firmy, chciałbym skoncentrować się na branży gastronomicznej i firmach oferujących usługę czasowego wynajmu kelnerów, kucharzy, barmanów i hostess.
Przedstawię zalety i wady korzystania z agencji kelnerskich. Wspólnie przyjrzymy się także warunkom, jakie należy wziąć pod uwagę decydując się na współpracę z firmą outsoursingową.

Główne zalety i wady współpracy z firmą zewnętrzną

ZALETY

1. Możliwość płynnego dostosowania się do
    wahań sezonowych (np. popyt)

2. Niskie koszty zatrudnienia:
  - brak kosztów urlopu
  - brak kosztów zwolnień lekarskich
  - obniżane koszty księgowo-administracyjne
    (umowy, Sanepid, rozliczenia roczne)
  - brak kosztów okresu wypowiedzenia

3. Oszczędność czasu i pieniędzy w
    poszukiwaniu nowych pracowników

4. Możliwość wymiany personelu bez
    ponoszenia kosztów dodatkowych.

5. Doświadczony i zarazem młody personel
    (doświadczenie w wielu miejscach pracy)

6. Oszczędność czasu i pieniędzy
    związanych z procedurami zatrudnienia
    przy rozpoczęciu działalności.

7. Na koniec miesiąca jedna faktura.

WADY

1. Brak wytworzenia więzi utożsamiającej
    pracownika z firmą

2. Dodatkowe szkolenia dla Pracowników
    agencji (orientacja w obiekcie, BHP,
    standardy obsługi obowiązującej w hotelu)

3. Brak możliwości zatrudnienia kelnera
    bezpośrednio bez zgody agencji.


Dodatkową zaletą korzystania z agencji kelnerskiej jest prawo do wymiany personelu tak często, jak tego potrzebujemy, aż do czasu, kiedy jego kompetencje będą nas w pełni satysfakcjonowały.
Zaletą pracowników agencji kelnerskich jest duże doświadczenie, zdobyte dzięki częstej zmianie miejsca pracy. Kelner dobrej agencji, poradzi sobie zarówno z obsługą rodzinnego przyjęcia, jak i z serwisem według protokołu dyplomatycznego.

Jak wybrać profesjonalną agencję kelnerską?

Przed rozpoczęciem współpracy z firmą zewnętrzną pamiętajmy, że wybrana przez nas agencja, będzie odpowiedzialna za bardzo ważną część działalności hotelu – gastronomiczną obsługę Gości. Dzięki profesjonalnej obsłudze możemy zyskać zaufanie wielu nowych Gości.
Dlatego też przedstawię Państwu kilka ważnych pytań do przyszłej firmy współpracującej.

  1. Jaki jest rodowód firmy (najlepsze są agencje prowadzone przez praktyków, dlatego warto wiedzieć kto jest właścicielem danej firmy) ?
  2. W którym momencie hotel ma prawo zatrudnić pracownika agencji na stałe?
  3. Jaki jest zakres szkolenia pracowników agencji?
  4. Czy agencja może przedstawić referencje innych Klientów?

Działalność firm outsourcing’owych to nowa jakość na polskim rynku hotelarsko-gastronomicznym. Jest to nowoczesna forma zarządzania, która pomaga osiągnąć zauważalne korzyści zarówno dla właścicieli obiektów jak i ich Gości.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin