86_O PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ.pdf

(268 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20060851Lj
©Kancelaria Sejmu
s. 1/21
USTAWA
z dnia 14 marca 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Opracowano na pod-
stawie: t.j. Dz.U. z
2006 r. Nr 122, poz.
851, Nr 104, poz. 708,
Nr 143, poz. 1032, Nr
170, poz. 1217, Nr
171, poz. 1225, Nr
220, poz. 1600, z 2007
r. Nr 176, poz. 1238,
z 2008 r. Nr 227, poz.
1505, Nr 234, poz.
1570, z 2009 r. Nr 18,
poz. 97, Nr 20, poz.
106.
Rozdział 1
Zadania i zakres działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Art. 1.
Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia
publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:
1) higieny środowiska,
2) higieny pracy w zakładach pracy,
3) higieny radiacyjnej,
4) higieny procesów nauczania i wychowania,
5) higieny wypoczynku i rekreacji,
6) zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
7) higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt
oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne
- w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i
uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób za-
kaźnych i zawodowych.
Art. 2.
Wykonywanie zadań określonych w art. 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego
i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i
przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych
warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.
Art. 3.
Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegawcze-
go nadzoru sanitarnego należy w szczególności:
1) uzgadnianie projektów planów zagospodarowania przestrzennego woje-
wództwa, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz
ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu pod względem
wymagań higienicznych i zdrowotnych,
2009-02-23
©Kancelaria Sejmu
s. 2/21
2) uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicz-
nych i zdrowotnych dotyczących:
a) budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych,
statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych,
b) nowych materiałów i procesów technologicznych przed ich
zastosowaniem w produkcji lub budownictwie,
3) uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych, statków
morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych oraz środków komunikacji
lądowej,
4) inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania
negatywnym wpływom czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i bio-
logicznych na zdrowie ludzi.
Art. 4.
1. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego
nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających
wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:
1) higieny środowiska, a zwłaszcza wody do spożycia, czystości powietrza at-
mosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresie usta-
lonym w odrębnych przepisach,
2) utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, zakładów pracy,
instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz oso-
bowego i towarowego transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i mor-
skiego,
3) warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz
warunków żywienia zbiorowego,
3a) nadzoru nad jakością zdrowotną żywności,
4) warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałów
i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz in-
nymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi,
5) warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania po-
wstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami
pracy,
6) higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szko-
łach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych
oraz w ośrodkach wypoczynku,
7) higieny procesów nauczania,
[8) przestrzegania przez osoby wprowadzające substancje lub preparaty che-
miczne do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez użyt-
kowników substancji lub preparatów chemicznych obowiązków wynikających
z ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicz-
nych (Dz.U. Nr 11, poz. 84, z późn. zm. 1) ),]
w art. 4 w ust. 1: no-
we brzmienie pkt 8 i
uchylenie pkt 8a i 8b
wchodzi w życie z dn.
24.02.2009 r. (Dz. U.
z 2009 r. Nr 20, poz.
106)
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 123, poz.
1350 i Nr 125, poz. 1367, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 142, poz. 1187, z 2003 r. Nr 189, poz.
1852, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 179, poz. 1485.
2009-02-23
96451597.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 3/21
<8) przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzające
do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje chemiczne, preparaty
chemiczne lub wyroby obowiązków wynikających z ustawy z dnia 11
stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr
11, poz. 84, z późn. zm. 2) ) oraz z rozporządzeń Wspólnot Europejskich
wymienionych w tej ustawie;>
[8a) warunków i ograniczeń wprowadzenia do obrotu i stosowania oraz wła-
ściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających
środki powierzchniowo czynne określonych przepisami rozporządzenia (WE)
nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w
sprawie detergentów (Dz.Urz. WE L 104 z 8.04.2004, str. 1; Dz.Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 48);
8b) przestrzegania obowiązków wynikających z rozporządzenia (WE) nr
304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. doty-
czącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz.Urz. WE L 63
z 6.03.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 11, t. 46, str. 65, z późn. zm.);]
9) przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory katego-
rii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o prze-
ciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485), rozporządzenia (WE)
Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w
sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia (WE) Rady nr
111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady nadzorowania
handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzeci-
mi.
2. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego
nadzoru sanitarnego należy również kontrola przestrzegania przepisów dotyczą-
cych wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych
oraz ich stosowania w działalności zawodowej.
Art. 5.
Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegania i
zwalczania chorób, o których mowa w art. 2, należy:
1) dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
2) opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeci-
wepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji zakładom opieki zdrowotnej
oraz kontrola realizacji tych programów i planów,
3) ustalanie zakresu i terminów szczepień ochronnych oraz sprawowanie nadzo-
ru w tym zakresie,
4) wydawanie zarządzeń i decyzji lub występowanie do innych organów o ich
wydanie - w wypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób za-
kaźnych,
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 123,
poz. 1350 i Nr 125, poz. 1367, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 142, poz. 1187, z 2003 r. Nr 189,
poz. 1852, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 121, poz. 1263, z 2005 r. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r.
Nr 171, poz. 1225, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505
oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 106.
2009-02-23
96451597.002.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 4/21
4a) wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku
podstaw do jej stwierdzenia,
5) planowanie i organizowanie sanitarnego zabezpieczenia granic państwa,
6) nadzór sanitarny nad ruchem pasażerskim i towarowym w morskich i lotni-
czych portach oraz przystaniach,
7) udzielanie poradnictwa w zakresie spraw sanitarno-epidemiologicznych leka-
rzom okrętowym i personelowi pomocniczo-lekarskiemu, zatrudnionemu na
statkach morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych,
8) kierowanie akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjaz-
dach i zgromadzeniach.
Art. 6.
Państwowa Inspekcja Sanitarna inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i
nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w celu ukształtowania odpowiednich
postaw i zachowań zdrowotnych, a w szczególności:
1) inicjuje i wytycza kierunki przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania
społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowania za-
sad higieny i racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz
umiejętności udzielania pierwszej pomocy,
2) pobudza aktywność społeczną do działań na rzecz własnego zdrowia,
3) udziela porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatyw-
nego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych
na zdrowie ludzi,
4) ocenia działalność oświatowo-zdrowotną prowadzoną przez szkoły i inne pla-
cówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego prze-
kazywania, zakłady opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje
oraz udziela im pomocy w prowadzeniu tej działalności.
Art. 6a.
1. Do zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy również wydawane opinii co
do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europej-
skiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspo-
magana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków
pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.
2. Opinie, o których mowa w ust. 1, są wydawane na wniosek podmiotu ubiegają-
cego się o pomoc finansową.
Rozdział 2
Organizacja Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Art. 7.
1. Państwowa Inspekcja Sanitarna podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2. Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako cen-
tralny organ administracji rządowej.
2009-02-23
©Kancelaria Sejmu
s. 5/21
3. Główny Inspektor Sanitarny zadania wykonuje przy pomocy Głównego Inspek-
toratu Sanitarnego.
4. Organizację Głównego Inspektoratu Sanitarnego określa statut nadany w drodze
rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
Art. 8.
1. Główny Inspektor Sanitarny jest centralnym organem administracji rządowej
podległym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
[2. Głównego Inspektora Sanitarnego powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród
osób należących do państwowego zasobu kadrowego, na wniosek ministra wła-
ściwego do spraw zdrowia.]
<2. Głównego Inspektora Sanitarnego powołuje Prezes Rady Ministrów, spo-
śród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na
wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia.>
3. Prezes Rady Ministrów odwołuje Głównego Inspektora Sanitarnego.
[4. Zastępców Głównego Inspektora Sanitarnego w liczbie dwóch powołuje, spo-
śród osób należących do państwowego zasobu kadrowego, minister właściwy do
spraw zdrowia, na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego. Minister właści-
wy do spraw zdrowia, na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego, odwołuje
jego zastępców.]
<4. Zastępców Głównego Inspektora Sanitarnego w liczbie 2 powołuje, spo-
śród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, mi-
nister właściwy do spraw zdrowia, na wniosek Głównego Inspektora Sani-
tarnego. Minister właściwy do spraw zdrowia, na wniosek Głównego In-
spektora Sanitarnego, odwołuje jego zastępców.>
5. Nadzór nad Głównym Inspektorem Sanitarnym sprawuje minister właściwy do
spraw zdrowia.
<6. Stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego może zajmować osoba, któ-
ra:
1) jest lekarzem i uzyskała, w trybie przewidzianym w odrębnych przepi-
sach, specjalizację w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w re-
alizacji zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub
umyślne przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż
pracy na stanowisku kierowniczym;
7) posiada wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Państwowej
Inspekcji Sanitarnej.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wy-
kaz specjalizacji w dziedzinach medycyny mających zastosowanie w reali-
zacji zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, mając na względzie jej zada-
nia.
zmiany w art. 8
wchodzą w życie z
dn. 24.03.2009 r.
(Dz.U. z 2008 r. Nr
227, poz. 1505)
2009-02-23
Zgłoś jeśli naruszono regulamin