zabawa i zabawki dzisiaj - konferencja.pdf
(
1207 KB
)
Pobierz
240912168 UNPDF
Zabawa i zabawki dzisiaj
Konferencja w Erfurcie
• ELŻBIETA JASZCZYSZYN
• ELŻBIETA HAtABURDA(Białystok)
(Niemcy) odbyła się XXII Między
narodowa Konferencja Naukowa
Play and Toys Today
organizowana przez Inter
national Council For Children's Play (ICCP).
Patronat naukowy sprawował Uniwersytet w
Erfurcie, Wydział Wspierania Badań. Do Erfur-
tu - stolicy Turyngii - przybyło ponad 90 osób.
W konferencji wzięli udział naukowcy z Euro
py, USA i Azji (Indie, Kazachstan) specjalizują
cy się w problematyce badawczej dotyczącej zna
czenia zabawy i zabawek dla rozwoju dziecka.
Miejscem obrad plenarnych był Wydział Fi
lozofii Uniwersytetu w Erfurcie. Konferencję
otworzył Rimmert van der Kooij - przewodni
czący ICCP. Dodatkowo głos zabrała Dagmar
Schi pański - minister Turyngii ds. Oświaty i Kul
tury oraz Manfred Bergsdorf - rektor Uniwer
sytetu.
Uczestnicy konferencji wysłuchali 18 wykła
dów w sesji plenarnej. Wśród prelegentów byli
przedstawiciele gospodarzy, USA, Portugalii,
Norwegii, Kazachstanu, Finlandii, Austrii, Buł
garii,
Holandii, Estonii, Grecji
i Polski. Dodat
kowo obrady odbywały się w 5 sekcjach tema
tycznych, skupionych wokół następujących
zagadnień:
I. Znaczenie zabawy i zabawek dla okresu
dzieciństwa,
II. Zabawka, zabawa i plac zabaw,
III. Wychowawcze aspekty zabawy,
IV. Dziedzictwo kulturowe w zabawie,
V. Zabawa w erze multimediów.
Ze względu na aktywne uczestnictwo w sek
cji III, pragniemy bliżej przedstawić trzy znaczą
ce, naszym zdaniem, zagadnienia analizowane
w jej ramach. W gronie uczestników dysputy z
Bułgarii, Chorwacji, Czech, Niemiec, Norwegii,
Polski, Słowenii, Ukrainy, USA i Węgier rozwa
żano proces zabawy w kontekście kulturowym,
uniwersalnym oraz edukacyjnym.
Spośród
pre
zentowanych wystąpień naszą uwagę przyciągnę
ły te, poświęcone problematyce zabawy dzieci w
wieku przedszkolnym.
Interesujące dla praktyki badania zaprezen
towała dr K M Gregory (USA). Dotyczyły one
udzielania słownej zachęty przez osobę dorosłą
dzieciom 3-5-letnim w celu podniesienia stop
nia złożoności ich budowli z klocków. Autorka
zasygnalizowała konieczność rozpoznania etapu
rozwoju umiejętności budowania, na którym jest
Lalki z
rysami
twarzy
osób
z
zespołem
Downa
dziecko. Stanowi to punkt wyjścia do określenia
poziomu myślenia logicznego - stopień skom
plikowania budowli jest jego wskaźnikiem. Przy
jęcie takiego toku postępowania przez nauczy
cieli pomoże im w dwojaki sposób: 1) pomaga
dorosłym lepiej zrozumieć ideę indywidualnego
tempa rozwoju dziecka; 2) czyni to ich pracę z
dziećmi bardziej efektywną.
Zastosowanie aktywności ruchowej, muzycz
nej i intersemiotycznej we wczesnej edukacji sta
nowiło temat wystąpienia dr K. Krasoń (Polska).
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
W/2001
W
dniach 6.06. - 8.06.2001 w Erfurcie
Ekspresja i doświadczanie siebie poprzez ruch,
zastosowanie gestu w kreowaniu indywidualnej
historii o sobie pomaga w przeanalizowaniu do
świadczeń z przeszłości. Jest jedną z możliwych
metod samooszacowania, próbą radzenia sobie
z
t ra u matyczny m i doświadczeniami (od których
nie są wolne nawet małe dzieci), punktem wyj
ścia w procesie terapii.
T. Hansen (Norwegia) zanalizowała szorstkie
i impulsywne zachowania dzieci sześcioletnich
względem siebie w zabawach określonych przez
nią jako R&T
(Rough and tumbie play).
Danych
do analizy dostarczyły prowadzone przez nią i jej
studentów obserwacje oraz wywiady z nauczycie
lami. Wyniki pokazały, że zwłaszcza chłopcy chęt
nie wybierają tego typu zabawy. Chęć uczestni
czenia w nich cieszy, jest „zaraźliwa" i szybko
przenosi się na inne dzieci. Uczestnicy traktują ją
jako zabawę
z
elementami „walki" (bojową), któ
ra wyzwala chęć współzawodnictwa oraz jako
sprawdzian ich siły; dotyczy to nie tyle przewagi
fizycznej, ile dominacji psychicznej nad innymi
osobami. Wielu nauczycieli ignoruje ten typ za
baw, próbuje je zastopować lub po prostu zabra
nia w nie się bawić. Powodów tego stanu rzeczy,
zdaniem T. Hansen, jest kilka: 1) uciążliwa z po
wodu hałasu aktywność dzieci w takiej zabawie;
2) poglądy nauczycieli - „my nie akceptujemy
bojowości i wojny"; 3) obawa przed utratą kon
troli nad sytuacją; 4) niedostateczna wiedza o roli
zabaw typu R&T jako - dziecięcego uspołecznia
nia się i przygotowywania do szkoły (ustalanie
miejsca w hierarchii społecznej).
Tradycyjnie dorośli nie zachęcają do tego
typu zabaw. T. Hansen sygnalizuje potrzebę po-
szerzania wiedzy dorosłych na temat R&T i
zmiany podejścia do niej. R&T, jej zdaniem, jest
to krok ku dalszemu okresowi rozwojowemu.
Zabawy R&T wyciskają lekkie piętno na dalszym
życiu człowieka.
Wiele wystąpień poświęcono potrzebom
dzieci w kontekście „dobrej" zabawki. Bodźcem
aktywizującym do działania w zabawie może być
m.in. a) zgromadzony materiał, który „zmusza"
do formułowania pytań o nazwę, sposób wyko
rzystania, przyczynę, skutek, przeznaczenie wy
tworu, przewidywanie, projektowanie wykorzy
stania, b) dostępność zabawki (w zasięgu ręki w
„skrzyni skarbów", kąciki tematyczne), c) sam
nauczyciel, który odpowiednio formułuje zada-
Anatomiczny
miś
nia, eksponuje środki (zabawki, sprzęty itp.) i jest
przykładem człowieka aktywnego poznawczo
(lubi działać, wiedzieć, wymyślać).
Prowadzone badania w Austrii (W. Hartman),
Polsce (E. Jaszczyszyn, E. Hałaburda), USA (J.
E. Johnson, P.- Y. Chang) i na Tajwanie (M.-Ch.
Lin) pokazały, że zabawka może odegrać swoją
rolę wtedy, gdy obdarowany ją zaakceptuje, może
ją wykorzystywać w każdej chwili i ma do tego
celu zapewnione miejsce, swobodę działania i -
co najważniejsze - odpowiednią, sprzyjającą at
mosferę. Dzieci chcą zabawek znanych im z re
klam, ale również oczekują miękkich, przyjaznych
misiów i lal, tradycyjnych zabawek ludowych
(typu: „kogucik na patyku"), wykonanych z drew
na kolorowych klocków
i
pudełek wkładanych
jedno w drugie, kul, sześcianów itp. Zaobserwo
wane niewielkie różnice w oczekiwaniach dzieci
wynikają jedynie z kontekstu kulturowego.
Integralną
częścią
konferencji były spotka
nia badaczy z producentami zabawek. Z możli
wości pobawienia się prezentowanymi zabawka
mi skwapliwie korzystali
wszyscy uczestnicy
konferencji. Nikt nie ominął fröblowskich da
rów, które na czas konferencji wypożyczono z
Muzeum im. Friedricha Fröbla. wystawa poka
zała też najnowsze trendy w ich produkcji. Kry
terium doboru wystawców stanowiło uwzględ
nianie przez nich tradycji fröblowskiej, ponieważ
właśnie w Turyngii w 1782 roku urodził się Frie
drich Fröbel.
10/2001
Wszystkie prezentowane zabawki mieściły się
w kategorii „dobrej zabawki", były wykonane
przede wszystkim z naturalnych materiałów
(drewno, tkanina, wełna owcza, sznurki), wielko
ścią dostosowane do możliwości manualnych
dziecka. Można się było nimi bawić na wiele róż
nych sposobów oraz były bezpieczne dla ich ma
łych użytkowników. Uwagę uczestników konfe
rencji zwrócił „anatomiczny miś". Dzięki
suwakom na pluszowej łapie, nodze i brzuchu
można zajrzeć do wnętrza misia. Pomyślany zo
stał jako zabawka medyczna, za pomocą której
lekarz może małemu pacjentowi pokazać i wy
tłumaczyć istotę zabiegu, któremu będzie podda
wany. Redukuje to poziom lęku przed zabiegiem.
W grupie lalek promowano lalki - szmacianki
oraz zupełną nowość na rynku polskim - lalki z
rysami twarzy osób z zespołem Downa.
Bardzo użyteczne wydały się nam zabawki
służące ilustrowaniu upływu czasu. Produkowa
ne ręcznie z drewna, w małej manufakturze,
budziły powszechne zainteresowanie. Bajecznie
kolorowe, przestrzenne zegary, ukazujące prze
mijanie pór roku, następstwo dnia i nocy oraz
związane z tym zmiany w przyrodzie mogłyby
znaleźć miejsce w niejednym polskim przedszko-
m
lu, gdyby nie... cena (ok. 300 DM).
Zadbano równieżo szeroką gamę katalogów
- -
; :
zabawek i ulotek, dzięki czemu każdy z uczest
ników mógł wystawiane zabawki i pomysły za-
v
brać z sobą". •
Krasnal - uczeń
UWAGĄ CZYTELNICY 1 PRENUMERATORZY
Uprzejmie przypominamy, że nasze czasopismo można na
w prenumeracie.
Warunki prenumeraty zamieszczamy na stronach 639, 640
WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU
Plik z chomika:
magdazawada1
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
programy psychologiczne
!! ZABAWY ZE ŚPIEWEM!!!
♦ Koki, upięcia, warkocze
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
aniołek-ruchomy do złożenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin