17,18.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „a” i IV „d”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Jak dzielimy wypowiedzenia?- powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi przyporządkować rodzaj wypowiedzi do podanych zdań.
· Uczeń potrafi odróżnić logiczną wypowiedź od przypadkowego „zlepku” słów.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń powtarza, czym jest wypowiedź..
· Uczeń wie, jakie są rodzaje wypowiedzeń ze względu na cel wypowiedzi.
Na poziomie postaw:
· Uczeń aktywnie bierze udział w lekcji.
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: zeszyt ćwiczeń do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), kartki z wykreślaną, ćwiczenia-notatka.
METODA: pogadanka heurystyczna.
FORMA PRACY: praca zbiorowa i indywidualna.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie „wykreślanek” i mówi: Wykonanie tego ćwiczenia powie Wam, co będziemy dzisiaj robić na lekcji.
-Nauczycie pyta: Jakie jest rozwiązanie?
-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.; uczniowie rozwiązują ćwiczenie.
- Hasłem „wykreślani” jest: ĆWICZYMY WYPOWIEDZENIE.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- komunikacja: nauczyciel – uczeń
Badanie
-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie temat dzisiejszej: JAK DZIELIMY WYPOWIEDZENIA?- POWTÓRZENIE I UTRWALENIE WIADOMOŚCI.
-Nauczyciel mówi: Przypomnijmy sobie: co to jest wypowiedzenie?
-Ze względu na cel wypowiedzi wypowiedzenia dzielimy na…?
-Uczniowie przepisują temat do zeszytów.
-Uczeń odpowiada: Wypowiedzenie to zrozumiała, uporządkowana gramatycznie informacja przekazana za pomocą słów.
-Oznajmienie, pytanie i rozkaz.
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
Prezentacja
-Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie ćwiczeń- notatek.
-Nauczyciel prosi: Przeczytajmy polecenie do ćwiczenia 1.
Proszę to ćwiczenie wykonać indywidualnie. Możecie korzystać z Waszych notatek.
-Odczytajmy to ćwiczenie na głos.
-Wykonajcie teraz ćwiczenie 2.
-Nauczyciel mówi: Wklejcie sobie te ćwiczenia po tematem lekcji.
-Uczeń wykonuje polecenie.
-Uczeń czyta: Uzupełnij luki.
-Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia.
-Uczeń odczytuje: Wypowiedzeniem nazywamy ZROZUMIAŁĄ i UPORZĄDKOWANĄ gramatycznie informację, która przekazana jest za pomocą SŁÓW.
Wypowiedzenie zaczynamy WIELKĄ literą. Kończymy zaś: KROPKĄ, WYKRZYKNIKIEM lub znakiem ZAPYTANIA- zależy to od CELU wypowiedzi.
- Uczniowie wykonują polecenie.
-Uczniowie wykonują zadanie.
- twórcze rozwiązywanie problemu
-pisanie
-czytanie
Przekształcanie
- Nauczyciel mówi: Otwórzcie teraz zeszyty ćwiczeń na stronie 49.
-Proszę o przeczytanie polecenia do ćwiczenia 1.
-Przejdźmy do kolejnego ćwiczenia.
-Proszę przeczytać polecenie do ćwiczenia 4.
-Uczeń czyta: Zamaluj jednym kolorem pola, które nie zawierają zrozumiałej informacji, a drugim pola, które zawierają.
Pola, które zawierają: Jestem jeszcze mała; Czy będę mieć dużo przyjaciół?; Bardzo lubię podróżować; Słodycze, to jest to!; Pięknie czytam!; Poznawać świat; Ciepły szal; Cudownie?; Kocham szkołę;
Pola, które nie zawierają: Cię noc; Wozem dwa warkocze; Ona wy; W za?; Rzeka piąty; Czytać książkami; Was ona mieć; Ma czegoś sukienka; To dobro się?; Byś, coś, oczy; Myśleć pod!; Ciesząc się w dół; Uprzejmie rude.
-Uczeń czyta: Psotny chochlik „posklejał” wyrazy w tekście i powycinał znaki interpunkcyjne informujące o końcu wypowiedzeń. Oddziel od siebie wyrazy i wypowiedzenia pionowymi kreskami i wpisz brakujące znaki interpunkcyjne.
Maryla spojrzała na Anię. Jej serce ścisnął ból na widoku bladej twarzyczki wyrażającej rozpacz. Rozpacz niewinnego stworzenia znów zamykanego w klatce, z której właśnie się wyrwało. Poczuła, że jeśli nie zostawi Ani na Zielonym Wzgórzu, spojrzenie będzie prześladowało ją do końca życia. Oddać z powrotem to dziecko tylko, dlatego, że nie jest chłopcem? Nie, nigdy! Postanowiła zatrzymać Anię, nic jednak głośno nie mówiąc.
- Uczeń czyta polecenie: obok wypowiedzi zapisz ich rodzaj.
Ø Zbliż się, dziecko! rozkaz
Ø Czy ktoś widział podobne piegi? pytanie
Ø Ania rozpłakała się. oznajmienie
Ø Czy to moja wina? pytanie
Ø Chodźże bliżej, mała! rozkaz
Ø I jeszcze raz tupnięcie. oznajmienie
- zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
-mówienie
Podsumowanie
-Czym jest wypowiedzenie?
-Jakie mamy rodzaje wypowiedzeń ze względu na cel wypowiedzi?
-Zapiszmy zadanie domowe.
Zeszyt ćwiczeń, strona 50, ćwiczenia 5.
-Wypowiedzenie jest to zrozumiała i uporządkowana gramatycznie informacja.
-Ze względu na cel wypowiedzi wypowiedzenia dzielimy na: rozkaz, pytanie i oznajmienie.
-Uczniowie zapisują zadanie domowe.
-samokształcenie
- komunikacja nauczyciel-uczeń
Wykreśl wszystkie słowa(13), jakie kojarzą Ci się z językiem polskim; odczytaj hasło z pozostałych liter.
K
C
Z
Y
T
A
N
U
S
Ć
P
O
D
M
I
kapulinka