Zawieramy znajomości.konspekt.doc

(1030 KB) Pobierz

16, 17.09.2009

 

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE IV „a” i  IV „d”

 

 

Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela

Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.

 

 

TEMAT LEKCJI: Uczymy się zawierać znajomości.

 

CELE LEKCJI:

Na poziomie umiejętności:

·         Uczeń potrafi sporządzić notatkę o sobie.

·         Uczeń potrafi wskazać swoje cechy: wartości i wady.

·         Uczeń potrafi się zareklamować.

 

Na poziomie wiadomości:

·         Uczeń wie, jakie informacje zawrzeć w notatce o sobie.

·         Uczeń wie, czym interesują się jego koledzy.

 

Na poziomie postaw:

·         Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.

 

MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), rebusy, notatki, kartki dla uczniów.

 

METODA: pogadanka heurystyczna, rebus.

 

FORMA PRACY: praca zbiorowa, praca indywidualna.

 

 

Etapy lekcji

Czynności

Nauczyciela

Czynności

Ucznia

Umiejętności

Kluczowe

Zaangażowanie

-Nauczyciel wita się z klasą
i informuje o celach lekcji;

- Nauczyciel prosi kilku uczniów
o przeczytanie zadania domowego.

 

-Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie rebusów i mówi: Rozwiązanie tej zagadki powie nam, o czym będzie dziś lekcja.

 

-Nauczyciel pyta: Jakie jest rozwiązanie?

 

 

-Uczniowie odczytują swoje zadanie domowe.

 

-Uczeń rozdaje rebusy.

 

-Uczeń rozwiązują ćwiczenia.

 

 

-Uczeń odpowiada: Rozwiązaniem rebusu jest: Zawieramy znajomości.

-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

- komunikacja: nauczyciel – uczeń

 

Badanie

- Nauczyciel pyta: Dlaczego zawieracie przyjaźń?

 

-Jakie cechy powinien posiadać przyjaciel?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie teraz lekcji: UCZYMY
SIĘ ZAWIERAĆ ZNAJOMOŚCI.

 

-Nauczyciel mówi: Otwórzcie podręczniki na stronie 25
i przeczytajcie polecenie
do ćwiczenia 1.

 

 

-Nauczyciel mówi: Przed chwilą mówiliśmy sobie, jakie cechy powinien posiadać przyjaciel, teraz napiszcie, jakie Wy macie cechy.

 

 

-Teraz proszę przeczytać polecenie do ćwiczenia 2.

 

 

 

 

- Przeczytajcie teraz ten tekst, który macie obok zdjęcia
(po prawej stronie).

 

 

-Nauczyciel pyta: Jakie informacje podaje o sobie Piotrek?

 

 

 

- Proponowane odpowiedzi: Ponieważ chcę poznać nowych ludzi; ponieważ można z nimi porozmawiać; bawić się; ponieważ przyjaciel zawsze pomoże.

 

Proponowane odpowiedzi: Przyjaciel powinien być:

·         Cierpliwy

·         Radosny

·         Uczciwy

·         Szczery

·         Oddany

·         Bezinteresowny, itp.

 

 

- Uczniowie zapisują temat lekcji.

 

 

 

-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

Opracuj diagram ze swoim imieniem wg wzoru.

 

 

-Uczniowie wykonują zadanie.

 

 

 

 

 

 

-Uczeń czyta polecenie: Napisz swoje imię. Do każdej litery dopisz imię innego ucznia z klasy w taki sposób, żeby powstała krzyżówka.

 

 

-Uczniowie czytają informacje
w podręczniku.

 

 

-Proponowane odpowiedzi: Piotrek pisze jak ma na imię; do której klasy chodzi i jakie jest jego hobby.

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

- mówienie

- umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia

 

Prezentacja

-Nauczyciel prosi ucznia
o rozdanie notatek (notatka
w załączniku).

 

-Nauczyciel prosi o głośne przeczytanie notatki.

-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

 

-Uczeń czyta notatkę na głos.

-czytanie

 

Przekształcanie

- Nauczyciel prosi: Przeczytajcie teraz polecenie do ćwiczenia 3.

 

 

 

 

 

 

 

-Wykonajcie to zadanie
w zeszytach; skorzystajcie
z waszej notatki.

 

-Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

 

-Nauczyciel prosi kilku uczniów
o odczytanie swoich notatek.

 

-Nauczyciel prosi: Przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 5a.

 

 

 

 

-Nauczyciel prosi kilku uczniów
o głośne odczytanie swoich reklam.

 

-Uczeń czyta polecenie: Sporządź notatkę osobie do szkolnej rubryki.

Zawieramy znajomości:

Nie zapomnij umieścić w niej informacji o tym:

·         Jak się nazywasz;

·         Ile masz lat;

·         Czym się interesujesz.

 

 

 

 

 

-Uczniowie wykonują zadanie.

 

 

-Uczniowie odczytują swoje notatki.

 

 

-Uczniowie czytają.

a) Pamiętając o tym, że reklama zwraca uwagę tylko na najlepsze cechy, napisz na kartce krótką reklamę samego siebie.

 

- Uczniowie odczytują reklamy.

 

- łączenie teorii
z praktyką

- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce

 

Podsumowanie

-Nauczyciel mówi: Jakie informacje należy napisać
w notatce o sobie.

 

-Zapiszcie sobie zadanie domowe. Wykorzystaj tekst swojej reklamy i zrób do niej oprawę graficzną (narysuj coś, co by Cię charakteryzowało).

 

JEŚLI STARCZY CZASU
TO ZAPYTAC, CZY ZNAJĄ JAKIEŚ ZASADY SAVOIRE- VIVRE, KTÓRE OBOWIĄZUJĄ PRZY POZNAWANIU SIĘ.

- W notatce trzeba napisać jak,
ma się na imię, ile ma się lat i jakie są moje zainteresowania.

 

-samokształcenie

- komunikacja: nauczyciel- uczeń

 

 

                                                       

          Mek                                            Ża                 (drugie) a=y

                                                                                                                                                                                                        











                                

                           

  czek                                   Jo                                st                            ko                                                                     

 

 

………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

Przy sporządzaniu notatki o sobie wykorzystać następujące zwroty:

Ø       Mam na imię…/Nazywam się…/Jestem…

Ø       Chodzę do klasy…/Mam… lat.

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin