16, 17.09.2009
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASIE IV „a” i IV „d”
Imię i nazwisko prowadzącego: Małgorzata Cmela
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 minut.
TEMAT LEKCJI: Uczymy się zawierać znajomości.
CELE LEKCJI:
Na poziomie umiejętności:
· Uczeń potrafi sporządzić notatkę o sobie.
· Uczeń potrafi wskazać swoje cechy: wartości i wady.
· Uczeń potrafi się zareklamować.
Na poziomie wiadomości:
· Uczeń wie, jakie informacje zawrzeć w notatce o sobie.
· Uczeń wie, czym interesują się jego koledzy.
Na poziomie postaw:
· Uczeń jest wdrażany i motywowany do dbałości o estetykę i etykę komunikacji językowej.
MATERIAŁY: podręcznik do języka polskiego (kl. IV „Między nami”), rebusy, notatki, kartki dla uczniów.
METODA: pogadanka heurystyczna, rebus.
FORMA PRACY: praca zbiorowa, praca indywidualna.
Etapy lekcji
Czynności
Nauczyciela
Ucznia
Umiejętności
Kluczowe
Zaangażowanie
-Nauczyciel wita się z klasą i informuje o celach lekcji;
- Nauczyciel prosi kilku uczniów o przeczytanie zadania domowego.
-Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie rebusów i mówi: Rozwiązanie tej zagadki powie nam, o czym będzie dziś lekcja.
-Nauczyciel pyta: Jakie jest rozwiązanie?
-Uczniowie odczytują swoje zadanie domowe.
-Uczeń rozdaje rebusy.
-Uczeń rozwiązują ćwiczenia.
-Uczeń odpowiada: Rozwiązaniem rebusu jest: Zawieramy znajomości.
-umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
- komunikacja: nauczyciel – uczeń
Badanie
- Nauczyciel pyta: Dlaczego zawieracie przyjaźń?
-Jakie cechy powinien posiadać przyjaciel?
-Nauczyciel mówi: Zapiszmy sobie teraz lekcji: UCZYMY SIĘ ZAWIERAĆ ZNAJOMOŚCI.
-Nauczyciel mówi: Otwórzcie podręczniki na stronie 25 i przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 1.
-Nauczyciel mówi: Przed chwilą mówiliśmy sobie, jakie cechy powinien posiadać przyjaciel, teraz napiszcie, jakie Wy macie cechy.
-Teraz proszę przeczytać polecenie do ćwiczenia 2.
- Przeczytajcie teraz ten tekst, który macie obok zdjęcia (po prawej stronie).
-Nauczyciel pyta: Jakie informacje podaje o sobie Piotrek?
- Proponowane odpowiedzi: Ponieważ chcę poznać nowych ludzi; ponieważ można z nimi porozmawiać; bawić się; ponieważ przyjaciel zawsze pomoże.
Proponowane odpowiedzi: Przyjaciel powinien być:
· Cierpliwy
· Radosny
· Uczciwy
· Szczery
· Oddany
· Bezinteresowny, itp.
- Uczniowie zapisują temat lekcji.
-Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
Opracuj diagram ze swoim imieniem wg wzoru.
-Uczniowie wykonują zadanie.
-Uczeń czyta polecenie: Napisz swoje imię. Do każdej litery dopisz imię innego ucznia z klasy w taki sposób, żeby powstała krzyżówka.
-Uczniowie czytają informacje w podręczniku.
-Proponowane odpowiedzi: Piotrek pisze jak ma na imię; do której klasy chodzi i jakie jest jego hobby.
- komunikacja: nauczyciel- uczeń
- mówienie
- umiejętność kreatywnego, logicznego myślenia
Prezentacja
-Nauczyciel prosi ucznia o rozdanie notatek (notatka w załączniku).
-Nauczyciel prosi o głośne przeczytanie notatki.
-Uczeń czyta notatkę na głos.
-czytanie
Przekształcanie
- Nauczyciel prosi: Przeczytajcie teraz polecenie do ćwiczenia 3.
-Wykonajcie to zadanie w zeszytach; skorzystajcie z waszej notatki.
-Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
-Nauczyciel prosi kilku uczniów o odczytanie swoich notatek.
-Nauczyciel prosi: Przeczytajcie polecenie do ćwiczenia 5a.
-Nauczyciel prosi kilku uczniów o głośne odczytanie swoich reklam.
-Uczeń czyta polecenie: Sporządź notatkę osobie do szkolnej rubryki.
Zawieramy znajomości:
Nie zapomnij umieścić w niej informacji o tym:
· Jak się nazywasz;
· Ile masz lat;
· Czym się interesujesz.
-Uczniowie odczytują swoje notatki.
-Uczniowie czytają.
a) Pamiętając o tym, że reklama zwraca uwagę tylko na najlepsze cechy, napisz na kartce krótką reklamę samego siebie.
- Uczniowie odczytują reklamy.
- łączenie teorii z praktyką
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
Podsumowanie
-Nauczyciel mówi: Jakie informacje należy napisać w notatce o sobie.
-Zapiszcie sobie zadanie domowe. Wykorzystaj tekst swojej reklamy i zrób do niej oprawę graficzną (narysuj coś, co by Cię charakteryzowało).
JEŚLI STARCZY CZASU TO ZAPYTAC, CZY ZNAJĄ JAKIEŚ ZASADY SAVOIRE- VIVRE, KTÓRE OBOWIĄZUJĄ PRZY POZNAWANIU SIĘ.
- W notatce trzeba napisać jak, ma się na imię, ile ma się lat i jakie są moje zainteresowania.
-samokształcenie
Mek Ża (drugie) a=y
czek Jo st ko
………………………………………………………………………………………………………….
Przy sporządzaniu notatki o sobie wykorzystać następujące zwroty:
Ø Mam na imię…/Nazywam się…/Jestem…
Ø Chodzę do klasy…/Mam… lat.
Ø...
kapulinka