FRASZKI PIESNI TRENY KOCHANOWSKIEGO.pdf

(106 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
„Fraszki” dziennikiem obserwacji i przeżyć Jana Kochanowskiego
Jan Kochanowski (1530–1584)
urodził się w Sycynie koło Radomia
zmarł w drodze na obrady sejmowe w Lublinie
etapy życia i twórczości
studia
Akademia Krakowska, gdzie opanował języki: łaciński, grecki, hebrajski
tam poznał poglądy filozofów starożytnych
Uniwersytet w Królewcu
nauka w Padwie (w tym mieście znajduje się tablica upamiętniająca pobyt poety)
zdobycie wiedzy o kulturze antycznej, literaturze i poetyce klasycznej
mecenasi: Filip Padniewski 1 , biskup Piotr Myszkowski 2 oraz Jan Firlej 3
europejskie podróże
pobyty w różnych miejscowościach we Włoszech
Francja (Paryż) – poznanie grupy poetyckiej „Plejada 4
nawiązanie osobistego kontaktu z Pierre’em Ronsardem 5
podjęcie decyzji opisaniu w języku polskim
czas pobytu na dworze
otrzymanie tytułu królewskiego sekretarza
poznanie mechanizmów tzw. wielkiej polityki, dyplomacji
staranna i wnikliwa obserwacja ludzi
pobyt w Czarnolesie
rezygnacja z błyskotliwej kariery dworskiej
odejście od świata na rzecz życia rodzinnego, dalekiego ówczesnej cywilizacji
ślub z Dorotą Podlodowską
śmierć dwóch córeczek – Urszuli i Hanny
pełnienie kilku funkcji politycznych i społecznych
utwory
Zuzanna (1562)
Szachy (1564–1566?)
Zgoda (1564)
Satyr, albo dziki mąż (1564)
Odprawa posłów greckich (1578)
Treny (1580)
Fraszki (1584)
Psałterz Dawidów (1579 – druk 1587)
„Fraszki”
całość składa się z trzech ksiąg
stworzył ponad 300 fraszek
1 Padniewski Filip – (1510–1572) podkanclerzy koronny 1559–62, biskup przemyski od 1560, krakowski od 1562; współredak-
tor aktu unii lubelskiej 1569.
2 Myszkowski Piotr – (1450–1505), wojewoda bełski od 1497, starosta lwowski i generalny ruski oraz dowódca obrony potocz-
nej 1499–1501, wojewoda łęczycki od 1501; obrona potoczna – w Polsce XV–XVI w. system obrony południowo-wschod-
nich granic przed najazdami Tatarów i Wołochów przy użyciu nielicznego (ok. 2–3 tys. jazdy i do 1 tys. piechoty) stałego woj-
ska zaciężnego; Wołosi – dawna nazwa ludności rumuńskiej (z domieszką albańskiej i południowosłowiańskiej), przeważnie
pasterskiej, która od XIV w. wędrowała wzdłuż Karpat od Podola, poprzez Beskidy, Gorce, część Podhala i Żywiecczyznę
(XV–XVI w.), po Morawy i Śląsk Cieszyński, osiadając w nowych siedzibach na prawie wołoskim.
3 Firlej Jan z Dąbrowicy – (1521–1574) wojewoda i starosta krakowski od 1572; 1563–74 marszałek wielki koronny; przywód-
ca stronnictwa królewskiego, zwolennik unii Polski z Wielkim Księstwem Litewskim; protektor kalwinów w Małopolsce.
4 Plejada – ( gr.) grupa 7 poetów francuskiego odrodzenia (poł. XVI w.); przywódca – Pierre de Ronsard; głosiła obronę praw
języka narodowego, odnowiła poezję francuską, opierając się na wzorach starożytnych i włoskich, wzbogaciła język literacki,
wprowadziła bądź upowszechniła nowe gatunki.
5 Ronsard [rąsa:r] Pierre de – (1524–1585) poeta francuski; główny przedstawiciel renesansowej poezji francuskiej, przywódca
Plejady; ody, hymny, sonety miłosne, poezje polityczne.
1 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
pisał je niemal przez całe życie
duża ich część powstała w okresie dworskim
podział fraszek
anegdoty (narracyjne, dialogowe)
odautorskie
żartobliwe
epitafia
zwierzenia
refleksyjne
prowokujące tematem
problematyka i cechy „Fraszek”
problematyka tych krótkich utworów obejmuje wszystkie aspekty naszego bytowania
horacjańska afirmacja życia połączona z dążeniem do wewnętrznej równowagi ducha oraz intelektu
doskonale oddają znakomity warsztat literacki mistrza z Czarnolasu
wspaniale łączą dowcip, frywolność z dramatem czy niepokojem
szczęście wymaga nie tylko poszukiwań, ale i odwagi oraz umiejętności zauważenia go w codzienności
zawierają elementy autotematyczne (odautorskie uwagi o powstawaniu tekstów)
wyróżniają się mistrzostwem ironii, refleksji, pointy
fraszki są sumą humanistycznej, odrodzeniowej mądrości życia
najciekawsze fraszki
„Do gór i lasów”
forma lirycznej autobiografii
„Do fraszek”
refleksja o własnym pisarstwie
„O żywocie ludzkim” („Fraszki to wszystko...”)
świat przypomina teatr
człowiek jest w nim marionetką
Bóg uruchamia mechanizmy tej maszynerii
czas i przemijanie stanowią o nietrwałości życia
„Na zdrowie”
głęboko uzasadniona filozoficzną pointą obserwacja codzienności człowieczej
„Na dom w Czarnolesie”
świat jest w swej harmonii doskonały, a przez to piękny
Bóg staje się artystą budującym ład świata i zapewniającym człowiekowi dobrobyt
„O żywocie ludzkim”
człowiek stara się zdobyć jak najwięcej dóbr materialnych
koncentruje uwagę na problemach doczesności
Bóg nazwany Wieczną Myślą z wyrozumiałością patrzy na obyczaje „mięsopustne” i zachowanie ludzi
„O doktorze Hiszpanie”
scena z życia dworskiego
typ utworu biesiadnego
realizm wydarzeń
hedonizm
„Na nabożną”
złośliwa satyra portretowa
ukazanie różnicy między czynem a słowem bohaterki
wykpienie głębokiej dewocji
„Raki”
zabawa kompozycyjna
czytanie wprost daje obraz kobiety pełnej cnót
lektura wspak ukazuje portret niewiasty niestałej, zdradliwej
Utrwal terminy
fraszka – (wł. frasca – gałązka, coś kruchego, błahostka) utwór o charakterze epigramatycznym; żartobliwy, kąśliwy
w uwagach oraz opisach; podstawą jest pomysł i pointa
2 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
mięsopust – element widowiska zapustnego, podczas którego ludziom niskiego stanu rzucano jedzenie, drobne pienią-
dze, cenne drobiazgi; wydzierali oni sobie owe dary, kłócąc się i tratując, śmiejąc się zarazem, reagując dowcipnym
słowem bądź komentując wydarzenie
wiersz stychiczny – utwór o kompozycji ciągłej, brak w nim strof; tekst bezzwrotkowy
W literaturze i sztukach pięknych
Jan Matejko, „Kochanowski jako poeta uwieńczony” (obraz)
Jan Sztaudynger, „Piórka” (fraszki)
Julian Tuwim, „Rzecz czarnoleska” (tom poetycki)
„Pieśni” Jana Kochanowskiego
„Pieśni”
wydane pośmiertnie w Krakowie (1586) w zbiorze „Pieśni...” „Księgi dwoje”
Kochanowski pisał je od 1560 roku
był przekonany o trwałości i wielkości swego dzieła
w literaturze polskiej nie istniała w pełni rozwinięta artystycznie tradycja tego gatunku
na tym polu okazał się artystą oryginalnym, odkrywczym, pełnym inwencji intelektualnej
traktował pieśni nie tylko jako utwory do śpiewania, lecz także jako teksty do lektury, analizy i refleksji
klasyfikacja „Pieśni”:
religijne
miłosne
biesiadne (towarzyskie)
filozoficzne
tyrtejskie
różnorodność problemów
bohaterką jest m.in. Fortuna, będąca symbolem szczęścia i zmienności losu
króluje ona w świecie, w którym panują ład i harmonia, a Bóg oraz rozum ludzki są sprawcami tego porządku
istotny dla człowieka jest wewnętrzny ład (stoicyzm), który pozwala mu znosić przeciwności losu
zabawa nie może prowadzić do rozpusty, być kaprysem chwili, poszukiwaniem łatwych przeżyć, które nie przyno-
szą nic wartościowego
nieśmiertelność człowieka zawarta jest w pamięci o nim, w doczesnej oraz pośmiertnej sławie i miłości
duża część pieśni nasycona jest renesansowym optymizmem
ukazuje ideał człowieka – humanisty
Kochanowski jest poetą o wysmakowanej kulturze pisania, głębokiej myśli filozoficznej, świadomości własnego
talentu
od Horacego przejął przekonanie, że twórca władający słowem należy do wybrańców mających magiczną siłę kre-
acji
wpływ Pierre’a Ronsarda na twórczość mistrza z Czarnolasu
problematyka wybranych utworów
Pieśń IX (Ks. I) – „Chcemy sobie być radzi”
utwór pełen optymizmu, radości, a także refleksji
elementy stoickie
zachowanie wewnętrznej równowagi
spokój wobec wyzwań losu
pojawienie się niestałej Fortuny
elementy epikurejskie to zauroczenie zabawą, biesiadą
nie ma ucieczki przed przyszłością
Bóg przygotował człowiekowi nawet to, czego on nie jest w stanie pojąć rozumem
Pieśń V (Ks. II) – „Pieśń o spustoszeniu Podola”
opis napadu Tatarów na Podole w roku 1575
utwór ma charakter tyrtejski
zawiera krytykę szlachty za:
anarchię
3 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
brak poczucia państwowości
życie ponad stan, podczas gdy brakuje pieniędzy na utrzymanie wojska
kraj staje się bezbronnym
pointa – należy przedkładać służbę ojczyźnie nad prywatne cele
„Nową przypowieść Polak sobie kupi,
Że i przed szkodą i po szkodzie głupi.”
Pieśń IX (Ks. II) – „Nie porzucaj nadzieje”
charakter stoicki
zachowanie spokoju, opanowania wobec wydarzeń – często sprzecznych – narzuconych przez los
trzeba zachować umiar i akceptować wyroki Boga
Pieśń XII (Ks. II) – (pieśń o cnocie)
„Nie masz, i po raz drugi nie masz wątpliwości.”
charakterystyka postaw człowieka: od zazdrości przez spokój aż po cnotę
najwyżej trzeba cenić obowiązek służby ojczyźnie
„A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym, co służą ojczyźnie.”
Pieśń XIX (Ks. II) zwana pieśnią o dobrej sławie
„Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy...”
należy dbać o swe dobre imię
człowiekiem nie można nazwać tego, który plami swój honor
sława – mimo pozornej ulotności – jest wartością trwałą
zasłużyć na sławę za życia można poprzez:
wiarę w Boga
śmierć na polu chwały w wojnie o wolność ojczyzny
pracę na rzecz wspólnego dobra
przestrzeganie prawa
niezmienność swych poglądów
szerzenie dobrych obyczajów
Pieśń XXV (Ks. II) – hymn do Boga
„Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne dary?”
kończy cykl pieśni w zbiorze
pełen pokory i radosnej subtelności hymn wielbiący Boga
emanuje renesansowym optymizmem
ukazuje świat pełen harmonii, którą współtworzą: uroda natury, ufność w Boga i ludzka świadomość istnienia
Stwórcy Doskonałego
„Pieśń świętojańska o Sobótce”
na cykl składają się wypowiedzi 12 panien poprzedzone opisem obrzędu świętojańskiego
pogański kult ku czci Kupał y 6 adaptowany do nowych warunków religijnych
odbywa się on na wsi, w nocy 23/24 czerwca
każda z panien (symbole 12 miesięcy roku) dzieli się refleksjami na temat życia wiejskiego
często uważa się ten utwór za początek polskiej sielanki
Utrwal terminy
horacjanizm – połączenie elementów filozofii stoickiej oraz epikurejskiej; źródłem określenia jest twórczość Horace-
go „mąż dobry” – to artysta żyjący w zgodzie z naturą, normami etycznymi, uczciwy obywatel
6 kupała, kupalnocka – (mit. słow.) obchody letniego przesilenia słonecznego u dawnych Słowian (na ziemiach polskich – so-
bótka); tańce wokół ognia, zbierano zioła.
4 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
sylva – źródła leżą w liryce hiszpańskiej; utwór skonstruowany z 7- i 11-zgłoskowych wersów, nieregularna budowa
stroficzna, różne układy rymów
virtus (cnota) – męstwo, doskonałość charakteru; zasada szczęścia, życie w zgodzie z nią oznaczało kreowanie swego
losu na kształt dzieła sztuki
W literaturze i sztukach pięknych
Charles Baudelaire, „Albatros” (wiersz)
Konstanty Ildefons Gałczyński, „Pieśni”
„Treny” Jana Kochanowskiego
„Treny”
ich powstanie wiąże się ze śmiercią niespełna trzyletniej córki Urszulki (1579)
do pierwszego wydania (1580) poeta dołączył na końcu tekst „Epitafium Hannie Kochanowskiej” – córce, która
zmarła po zgonie Urszuli
cykl 19 tekstów otwiera inskrypcja dedykacyjna
zawiera ona charakterystykę Urszulki – jej „cnót” i „przymiotów”
bohaterami swoistego pamiętnika cierpienia, żalu i rozpaczy są ojciec i córka
należy zwrócić uwagę na formę autoanalizy przeżyć oraz wielość doznań psychicznych
cykl uważa się za najbardziej dojrzałą literacko wypowiedź Kochanowskiego
prof. Jerzy Ziomek uważa, że „Treny” są dowodem na istnienie kryzysu myśli renesansowej (jest to wszak schyłek
epoki)
charakterystyczny układ kompozycyjno-artystyczny trenu
apoteoza cnót i zalet zmarłej osoby
manifestacja ogromu nieszczęścia, poniesionej straty
kreacja żalu, rozpaczy
pocieszenie
pouczenie, refleksje – element dydaktyczny
tej formule konstrukcyjnej podporządkował się w całym cyklu nieszczęśliwy ojciec
cechy „Trenów”
konstrukcja
treny I–VIII
opisowe
narastanie bólu
IX–XI
szczytowy punkt bólu ojcowskiego
XII–XVIII
powolna zgoda na fakt śmierci córki
tworzenie filozofii pozwalającej zrozumieć ciężką sytuację
XIX
(we śnie) pojawia się matka poety z Urszulką na ręku
wyzwanie losu trzeba znieść z godnością i mądrością
„Treny” są trwałym, lirycznym pomnikiem miłości ojca do własnego dziecka, a także trwałości życia rodzinnego
cykl posiada bardzo starannie i kunsztownie przemyślaną kompozycję
początkowo dominuje bunt, niezgoda, zwątpienie w Boga dopuszczającego do takich tragedii
od trenu XII pojawia się Bóg, który pozwala cierpiącemu człowiekowi pokonać załamanie
autor staje wobec ciągle aktualnego i otwartego problemu życia oraz śmierci
cykl stawia fundamentalne dla życia pytania, dając przy tym nieliczne odpowiedzi
stąd już blisko do postawy pełnej wiary i pokory wobec Fortuny, Boga i tajemnic naszej egzystencji
problematyka wybranych tekstów
„Tren IX”
zwątpienie w stoicyzm, postawę życiową, która nie okazała się pomocna w obliczu tragedii ojcowskiej
brak ukojenia w wierze
5 z 8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin