FRASZKI PIESNI TRENY KOCHANOWSKIEGO.pdf
(
106 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
„Fraszki” dziennikiem obserwacji i przeżyć Jana Kochanowskiego
•
Jan Kochanowski (1530–1584)
✔
urodził się w Sycynie koło Radomia
✔
zmarł w drodze na obrady sejmowe w Lublinie
✔
etapy życia i twórczości
✗
studia
➢
Akademia Krakowska, gdzie opanował języki: łaciński, grecki, hebrajski
➢
tam poznał poglądy filozofów starożytnych
➢
Uniwersytet w Królewcu
➢
nauka w Padwie (w tym mieście znajduje się tablica upamiętniająca pobyt poety)
➢
zdobycie wiedzy o kulturze antycznej, literaturze i poetyce klasycznej
➢
mecenasi: Filip Padniewski
1
,
biskup Piotr Myszkowski
2
oraz Jan Firlej
3
✗
europejskie podróże
➢
pobyty w różnych miejscowościach we Włoszech
➢
Francja (Paryż) – poznanie grupy poetyckiej „Plejada
4
”
➢
nawiązanie osobistego kontaktu z Pierre’em Ronsardem
5
➢
podjęcie decyzji opisaniu w języku polskim
✗
czas pobytu na dworze
➢
otrzymanie tytułu królewskiego sekretarza
➢
poznanie mechanizmów tzw. wielkiej polityki, dyplomacji
➢
staranna i wnikliwa obserwacja ludzi
✗
pobyt w Czarnolesie
➢
rezygnacja z błyskotliwej kariery dworskiej
➢
odejście od świata na rzecz życia rodzinnego, dalekiego ówczesnej cywilizacji
➢
ślub z Dorotą Podlodowską
➢
śmierć dwóch córeczek – Urszuli i Hanny
➢
pełnienie kilku funkcji politycznych i społecznych
•
utwory
✔
Zuzanna (1562)
✔
Szachy (1564–1566?)
✔
Zgoda (1564)
✔
Satyr, albo dziki mąż (1564)
✔
Odprawa posłów greckich (1578)
✔
Treny (1580)
✔
Fraszki (1584)
✔
Psałterz Dawidów (1579 – druk 1587)
•
„Fraszki”
✔
całość składa się z trzech ksiąg
✔
stworzył ponad 300 fraszek
1
Padniewski Filip
– (1510–1572) podkanclerzy koronny 1559–62, biskup przemyski od 1560, krakowski od 1562; współredak-
tor aktu unii lubelskiej 1569.
2
Myszkowski Piotr
– (1450–1505), wojewoda bełski od 1497, starosta lwowski i generalny ruski oraz dowódca obrony potocz-
nej 1499–1501, wojewoda łęczycki od 1501;
obrona potoczna
– w Polsce XV–XVI w. system obrony południowo-wschod-
nich granic przed najazdami Tatarów i Wołochów przy użyciu nielicznego (ok. 2–3 tys. jazdy i do 1 tys. piechoty) stałego woj-
ska zaciężnego;
Wołosi
– dawna nazwa ludności rumuńskiej (z domieszką albańskiej i południowosłowiańskiej), przeważnie
pasterskiej, która od XIV w. wędrowała wzdłuż Karpat od Podola, poprzez Beskidy, Gorce, część Podhala i Żywiecczyznę
(XV–XVI w.), po Morawy i Śląsk Cieszyński, osiadając w nowych siedzibach na prawie wołoskim.
3
Firlej Jan
z Dąbrowicy – (1521–1574) wojewoda i starosta krakowski od 1572; 1563–74 marszałek wielki koronny; przywód-
ca stronnictwa królewskiego, zwolennik unii Polski z Wielkim Księstwem Litewskim; protektor kalwinów w Małopolsce.
4
Plejada – (
gr.) grupa 7 poetów francuskiego odrodzenia (poł. XVI w.); przywódca – Pierre de Ronsard; głosiła obronę praw
języka narodowego, odnowiła poezję francuską, opierając się na wzorach starożytnych i włoskich, wzbogaciła język literacki,
wprowadziła bądź upowszechniła nowe gatunki.
5
Ronsard
[rąsa:r]
Pierre
de
– (1524–1585) poeta francuski; główny przedstawiciel renesansowej poezji francuskiej, przywódca
Plejady; ody, hymny, sonety miłosne, poezje polityczne.
1 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
✗
pisał je niemal przez całe życie
✗
duża ich część powstała w okresie dworskim
✔
podział fraszek
✗
anegdoty (narracyjne, dialogowe)
✗
odautorskie
➢
żartobliwe
➢
epitafia
➢
zwierzenia
➢
refleksyjne
➢
prowokujące tematem
•
problematyka i cechy „Fraszek”
✔
problematyka tych krótkich utworów obejmuje wszystkie aspekty naszego bytowania
✔
horacjańska afirmacja życia połączona z dążeniem do wewnętrznej równowagi ducha oraz intelektu
✔
doskonale oddają znakomity warsztat literacki mistrza z Czarnolasu
✗
wspaniale łączą dowcip, frywolność z dramatem czy niepokojem
➢
szczęście wymaga nie tylko poszukiwań, ale i odwagi oraz umiejętności zauważenia go w codzienności
✗
zawierają elementy autotematyczne (odautorskie uwagi o powstawaniu tekstów)
✗
wyróżniają się mistrzostwem ironii, refleksji, pointy
✔
fraszki są sumą humanistycznej, odrodzeniowej mądrości życia
•
najciekawsze fraszki
✔
„Do gór i lasów”
✗
forma lirycznej autobiografii
✔
„Do fraszek”
✗
refleksja o własnym pisarstwie
✔
„O żywocie ludzkim” („Fraszki to wszystko...”)
✗
świat przypomina teatr
✗
człowiek jest w nim marionetką
✗
Bóg uruchamia mechanizmy tej maszynerii
✗
czas i przemijanie stanowią o nietrwałości życia
✔
„Na zdrowie”
✗
głęboko uzasadniona filozoficzną pointą obserwacja codzienności człowieczej
✔
„Na dom w Czarnolesie”
✗
świat jest w swej harmonii doskonały, a przez to piękny
✗
Bóg staje się artystą budującym ład świata i zapewniającym człowiekowi dobrobyt
✔
„O żywocie ludzkim”
✗
człowiek stara się zdobyć jak najwięcej dóbr materialnych
✗
koncentruje uwagę na problemach doczesności
✗
Bóg nazwany Wieczną Myślą z wyrozumiałością patrzy na obyczaje „mięsopustne” i zachowanie ludzi
✔
„O doktorze Hiszpanie”
✗
scena z życia dworskiego
✗
typ utworu biesiadnego
✗
realizm wydarzeń
✗
hedonizm
✔
„Na nabożną”
✗
złośliwa satyra portretowa
✗
ukazanie różnicy między czynem a słowem bohaterki
✗
wykpienie głębokiej dewocji
„Raki”
✔
zabawa kompozycyjna
✔
czytanie wprost daje obraz kobiety pełnej cnót
✔
lektura wspak ukazuje portret niewiasty niestałej, zdradliwej
Utrwal terminy
fraszka
– (wł.
frasca
– gałązka, coś kruchego, błahostka) utwór o charakterze epigramatycznym; żartobliwy, kąśliwy
w uwagach oraz opisach; podstawą jest pomysł i pointa
2 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
mięsopust
– element widowiska zapustnego, podczas którego ludziom niskiego stanu rzucano jedzenie, drobne pienią-
dze, cenne drobiazgi; wydzierali oni sobie owe dary, kłócąc się i tratując, śmiejąc się zarazem, reagując dowcipnym
słowem bądź komentując wydarzenie
wiersz stychiczny
– utwór o kompozycji ciągłej, brak w nim strof; tekst bezzwrotkowy
W literaturze i sztukach pięknych
•
Jan Matejko, „Kochanowski jako poeta uwieńczony” (obraz)
•
Jan Sztaudynger, „Piórka” (fraszki)
•
Julian Tuwim, „Rzecz czarnoleska” (tom poetycki)
„Pieśni” Jana Kochanowskiego
•
„Pieśni”
✔
wydane pośmiertnie w Krakowie (1586) w zbiorze „Pieśni...” „Księgi dwoje”
✔
Kochanowski pisał je od 1560 roku
✗
był przekonany o trwałości i wielkości swego dzieła
✔
w literaturze polskiej nie istniała w pełni rozwinięta artystycznie tradycja tego gatunku
✗
na tym polu okazał się artystą oryginalnym, odkrywczym, pełnym inwencji intelektualnej
✗
traktował pieśni nie tylko jako utwory do śpiewania, lecz także jako teksty do lektury, analizy i refleksji
✔
klasyfikacja „Pieśni”:
✗
religijne
✗
miłosne
✗
biesiadne (towarzyskie)
✗
filozoficzne
✗
tyrtejskie
✔
różnorodność problemów
✗
bohaterką jest m.in. Fortuna, będąca symbolem szczęścia i zmienności losu
➢
króluje ona w świecie, w którym panują ład i harmonia, a Bóg oraz rozum ludzki są sprawcami tego porządku
✗
istotny dla człowieka jest wewnętrzny ład (stoicyzm), który pozwala mu znosić przeciwności losu
✗
zabawa nie może prowadzić do rozpusty, być kaprysem chwili, poszukiwaniem łatwych przeżyć, które nie przyno-
szą nic wartościowego
✗
nieśmiertelność człowieka zawarta jest w pamięci o nim, w doczesnej oraz pośmiertnej sławie i miłości
✗
duża część pieśni nasycona jest renesansowym optymizmem
✗
ukazuje ideał człowieka – humanisty
✔
Kochanowski jest poetą o wysmakowanej kulturze pisania, głębokiej myśli filozoficznej, świadomości własnego
talentu
✗
od Horacego przejął przekonanie, że twórca władający słowem należy do wybrańców mających magiczną siłę kre-
acji
✗
wpływ Pierre’a Ronsarda na twórczość mistrza z Czarnolasu
•
problematyka wybranych utworów
✔
Pieśń IX (Ks. I) – „Chcemy sobie być radzi”
✗
utwór pełen optymizmu, radości, a także refleksji
✗
elementy stoickie
✗
zachowanie wewnętrznej równowagi
➢
spokój wobec wyzwań losu
✗
pojawienie się niestałej Fortuny
✗
elementy epikurejskie to zauroczenie zabawą, biesiadą
✗
nie ma ucieczki przed przyszłością
➢
Bóg przygotował człowiekowi nawet to, czego on nie jest w stanie pojąć rozumem
✔
Pieśń V (Ks. II) – „Pieśń o spustoszeniu Podola”
✗
opis napadu Tatarów na Podole w roku 1575
✗
utwór ma charakter tyrtejski
✗
zawiera krytykę szlachty za:
➢
anarchię
3 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
➢
brak poczucia państwowości
➢
życie ponad stan, podczas gdy brakuje pieniędzy na utrzymanie wojska
➢
kraj staje się bezbronnym
✗
pointa – należy przedkładać służbę ojczyźnie nad prywatne cele
„Nową przypowieść Polak sobie kupi,
Że i przed szkodą i po szkodzie głupi.”
✔
Pieśń IX (Ks. II) – „Nie porzucaj nadzieje”
✗
charakter stoicki
✗
zachowanie spokoju, opanowania wobec wydarzeń – często sprzecznych – narzuconych przez los
✗
trzeba zachować umiar i akceptować wyroki Boga
✔
Pieśń XII (Ks. II) – (pieśń o cnocie)
„Nie masz, i po raz drugi nie masz wątpliwości.”
✗
charakterystyka postaw człowieka: od zazdrości przez spokój aż po cnotę
✗
najwyżej trzeba cenić obowiązek służby ojczyźnie
„A jeśli komu droga otwarta do nieba,
Tym, co służą ojczyźnie.”
✔
Pieśń XIX (Ks. II) zwana pieśnią o dobrej sławie
„Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy...”
✗
należy dbać o swe dobre imię
➢
człowiekiem nie można nazwać tego, który plami swój honor
✗
sława – mimo pozornej ulotności – jest wartością trwałą
✗
zasłużyć na sławę za życia można poprzez:
➢
wiarę w Boga
➢
śmierć na polu chwały w wojnie o wolność ojczyzny
➢
pracę na rzecz wspólnego dobra
➢
przestrzeganie prawa
➢
niezmienność swych poglądów
➢
szerzenie dobrych obyczajów
✔
Pieśń XXV (Ks. II) – hymn do Boga
„Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne dary?”
✗
kończy cykl pieśni w zbiorze
✗
pełen pokory i radosnej subtelności hymn wielbiący Boga
✗
emanuje renesansowym optymizmem
✗
ukazuje świat pełen harmonii, którą współtworzą: uroda natury, ufność w Boga i ludzka świadomość istnienia
Stwórcy Doskonałego
✔
„Pieśń świętojańska o Sobótce”
✗
na cykl składają się wypowiedzi 12 panien poprzedzone opisem obrzędu świętojańskiego
➢
pogański kult ku czci Kupał
y
6
adaptowany do nowych warunków religijnych
➢
odbywa się on na wsi, w nocy 23/24 czerwca
✗
każda z panien (symbole 12 miesięcy roku) dzieli się refleksjami na temat życia wiejskiego
✗
często uważa się ten utwór za początek polskiej sielanki
Utrwal terminy
horacjanizm
– połączenie elementów filozofii stoickiej oraz epikurejskiej; źródłem określenia jest twórczość Horace-
go „mąż dobry” – to artysta żyjący w zgodzie z naturą, normami etycznymi, uczciwy obywatel
6
kupała, kupalnocka
– (mit. słow.) obchody letniego przesilenia słonecznego u dawnych Słowian (na ziemiach polskich – so-
bótka); tańce wokół ognia, zbierano zioła.
4 z 8
„FRASZKI”, „PIEŚNI”, „TRENY”, „ODPRAWA POSŁÓW GRECKICH” JANA KOCHANOWSKIEGO
sylva
– źródła leżą w liryce hiszpańskiej; utwór skonstruowany z 7- i 11-zgłoskowych wersów, nieregularna budowa
stroficzna, różne układy rymów
virtus
(cnota) – męstwo, doskonałość charakteru; zasada szczęścia, życie w zgodzie z nią oznaczało kreowanie swego
losu na kształt dzieła sztuki
W literaturze i sztukach pięknych
•
Charles Baudelaire, „Albatros” (wiersz)
•
Konstanty Ildefons Gałczyński, „Pieśni”
„Treny” Jana Kochanowskiego
•
„Treny”
✔
ich powstanie wiąże się ze śmiercią niespełna trzyletniej córki Urszulki (1579)
✔
do pierwszego wydania (1580) poeta dołączył na końcu tekst „Epitafium Hannie Kochanowskiej” – córce, która
zmarła po zgonie Urszuli
✔
cykl 19 tekstów otwiera inskrypcja dedykacyjna
✗
zawiera ona charakterystykę Urszulki – jej „cnót” i „przymiotów”
✔
bohaterami swoistego pamiętnika cierpienia, żalu i rozpaczy są ojciec i córka
✗
należy zwrócić uwagę na formę autoanalizy przeżyć oraz wielość doznań psychicznych
✔
cykl uważa się za najbardziej dojrzałą literacko wypowiedź Kochanowskiego
✗
prof. Jerzy Ziomek uważa, że „Treny” są dowodem na istnienie kryzysu myśli renesansowej (jest to wszak schyłek
epoki)
✔
charakterystyczny układ kompozycyjno-artystyczny trenu
✗
apoteoza cnót i zalet zmarłej osoby
✗
manifestacja ogromu nieszczęścia, poniesionej straty
✗
kreacja żalu, rozpaczy
✗
pocieszenie
✗
pouczenie, refleksje – element dydaktyczny
✔
tej formule konstrukcyjnej podporządkował się w całym cyklu nieszczęśliwy ojciec
•
cechy „Trenów”
✔
konstrukcja
✗
treny I–VIII
➢
opisowe
➢
narastanie bólu
✗
IX–XI
➢
szczytowy punkt bólu ojcowskiego
✗
XII–XVIII
➢
powolna zgoda na fakt śmierci córki
➢
tworzenie filozofii pozwalającej zrozumieć ciężką sytuację
✗
XIX
➢
(we śnie) pojawia się matka poety z Urszulką na ręku
➢
wyzwanie losu trzeba znieść z godnością i mądrością
✔
„Treny” są trwałym, lirycznym pomnikiem miłości ojca do własnego dziecka, a także trwałości życia rodzinnego
✔
cykl posiada bardzo starannie i kunsztownie przemyślaną kompozycję
✗
początkowo dominuje bunt, niezgoda, zwątpienie w Boga dopuszczającego do takich tragedii
✗
od trenu XII pojawia się Bóg, który pozwala cierpiącemu człowiekowi pokonać załamanie
✗
autor staje wobec ciągle aktualnego i otwartego problemu życia oraz śmierci
➢
cykl stawia fundamentalne dla życia pytania, dając przy tym nieliczne odpowiedzi
✗
stąd już blisko do postawy pełnej wiary i pokory wobec Fortuny, Boga i tajemnic naszej egzystencji
•
problematyka wybranych tekstów
✔
„Tren IX”
✗
zwątpienie w stoicyzm, postawę życiową, która nie okazała się pomocna w obliczu tragedii ojcowskiej
✗
brak ukojenia w wierze
5 z 8
Plik z chomika:
savanka17
Inne pliki z tego folderu:
ZYWOT CZLOWIEKA POCZCIWEGO I KROTKA ROZPRAWA MIKOLAJA REJA.pdf
(73 KB)
SIELANKI SZYMONOWICA.pdf
(76 KB)
KAZANIA SEJMOWE SKARGI.pdf
(76 KB)
FRANCESCO PETRARCA.pdf
(56 KB)
DEKAMERON BOCCACCIA.pdf
(76 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 Antyk
02 Średniowiecze
04 Barok
05 Oświecenie
06 Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin