PROJEKT( klasa III )
( klasa III )
Metoda projektu powstała na przełomie XIX i XX w. jako alternatywa dlanauczania tradycyjnego. Za jej twórcę uważa się W. H. Kilpatrika (USA).Dzięki niej istnieje możliwość stwarzania warunków, w których uczniowie zdobywają wiedzę samodzielnie poprzez: formułowanie problemu, planowanie sposobu jego rozwiązania oraz samodzielne rozwiązanie. Bardzo istotne według autora metody było założenie, że uczniowie mają działać w warunkach zbliżonych do tych, jakie spotkają w dorosłym życiu.
Ze względu na cele projektów wyróżniamy:
Praca metodą projektu umożliwia rozwijanie wielu umiejętności:
· Współpracy w grupie
· Podejmowania decyzji
· Wyrażania własnych poglądów
· Uważnego słuchania opinii innych
· Dzielenia się w grupie rolami i zadaniami
· Dokonywania samooceny
· Wdrażania do wystąpień publicznych
TEMAT Dzień Matki w naszej klasie
Materiały
· Karteczki
· Arkusze szarego papieru ze schematem gwiazdy (np.4)
· Pisaki - mazaki
· Masa mocująca
Przebieg
ETAP I Zainicjowanie i wybór projektu (tematu, zagadnienia)
Rozmowa z uczniami na temat: Jak w tym roku uczcimy święto naszych mam? Uczniowie podają propozycje (metoda burzy mózgów), które są zapisywane na tablicy, np.:
· wykonamy samodzielnie upominki dla naszych mam,
· przygotujemy spotkanie z mamami,
· opracujemy i wydamy gazetkę z okazji ich święta,...
W wyniku głosowania odbywa się wybór tematu do realizacji. Uczniowie indywidualnie podejmują decyzję, w którym zespole chcieliby pracować.
ETAP II Opracowanie instrukcji projektu
Uczniowie ustalają wspólnie:
· Co jest do zrobienia?
· Co może przeszkadzać w osiągnięciu celu?
· Jakie materiały, środki, narzędzia będą potrzebne?
· Co będzie efektem końcowym?
· Kto i za co będzie odpowiedzialny?
· Jak długo będziemy realizować projekt?
· Na czyją pomoc i wsparcie będziemy mogli liczyć?
Przykładowe rozwiązania:
ad. a)
uczniowie klasy III dla swoich mam
ad. b)
inscenizacjadekoracja salipoczęstunekupominki dla gości
ad. c)
w sali lekcyjnej lub w świetlicy
ad. d)
Praca w zespołach utworzonych przez nauczyciela (uwzględniono możliwości i uzdolnienia dzieci):zespół I - odpowiedzialni za przygotowanie inscenizacji (wyszukanie wierszy, przydzielenie roli wszystkim uczniom w klasie)zespół II - odpowiedzialni za przygotowanie dekoracji sali (opracowanie koncepcji, zgromadzenie materiałów, podział czynności)zespół III - odpowiedzialni za przygotowanie poczęstunku,...zespół IV - odpowiedzialni za przygotowanie...
ad. e)
dwa tygodnie przed Dniem Matki rozpoczynamy realizację prezentacja 25.05.200... godz. 16.00
ETAP III Realizacja projektu
Wskazówki metodyczne
· Zwróć uwagę na przestrzeganie wcześniej ustalonych reguł, np. terminów i miejsc konsultacji.
· Uprzedź o pracy metodą projektu rodziców, aby pozyskać ich do współpracy (wspieranie uczniów w realizacji ich zadań).
· Zaangażuj do współpracy w roli eksperta, np. nauczyciela muzyki, plastyki,...
ETAP IV Prezentacja projektu
Wskazówki metodycznePodczas realizacji tego etapu proponuję zaprosić gości, np. rodziców uczniów, przyszłego wychowawcę w kl. IV i innych nauczycieli.
Grupy prezentują efekty swojej pracy przed gośćmi i kolegami z klasy.
ETAP V Ocena projektu
Z trzech punktów:
odbiorcy:
gratulujemy...proponujemy...
wykonawcy:
współpraca w grupie...nasza prezentacja...
nauczyciel:
zaangażowanie uczniów...wykazanie się wiedzą...
magdazawada1