Syllabus z psychologii emocji i motywacji_zajecia_niestacjonarne.doc

(55 KB) Pobierz
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania

Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania

Wydział Psychologii

Psychologia emocji i motywacji (ćwiczenia) 2009

Prowadzący: dr Tomasz Rowiński

 

PROGRAM ZAJĘĆ

 

Problematyka i cele zajęć:

Celem ćwiczeń jest poznanie podstawowych sposobów badania emocji i motywacji, ważnych tak z praktycznego, jak i z naukowego punktu widzenia. Zasadniczą część zajęć wypełni nabywanie umiejętności stosowania podstawowych metod diagnozujących różne aspekty emocjonalnej i motywacyjnej sfery osobowości człowieka. Uzupełnienie stanowić będzie prezentacja metod i metodologii mniej znanych, lecz o uznanej przez psychologów wartości.

 

Kryteria zaliczenia:

·         obecność na zajęciach – dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze; kolejne nieobecności muszą być usprawiedliwione i zobowiązują do odpowiedzi przy okazji kolokwium na dodatkowe pytanie z materiału przerobionego na opuszczonych zajęciach  

·         przygotowanie do zajęć oraz aktywność podczas zajęć

·         wypełnianie omawianych testów psychologicznych

·         zaliczenie kolokwium końcowego

·         propozycja: badania metodą „podaj znajomemu”

 

Literatura podstawowa:

Gasiul, H. (2002) Teorie emocje i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW

Maruszewski, M. (2000). Emocje i motywacje. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom II. Gdańsk: GWP, 319-521.

Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 00-183 Warszawa, ul. Stawki5/7 - www.practest.com.pl

Zajęcia I

Omówienie programu ćwiczeń i wymagań. Podstawowe wiadomości z psychometrii oraz przedstawienie sposobów badania emocji.

Literatura:

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN, rozdz. 15-18, s. 455-548.

Gasiul, H. (2002) Teorie emocje i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW, rozdz. IX.

 

Emocje w perspektywie semantycznej – jak definiować słowa, co oznaczać mogą poszczególne słowa „emocjonalne” w naszej kulturze, rozumienie poszczególnych słów na tle języka angielskiego i polskiego. Naturalny Metajęzyk Semantyczny jako propozycja definicji emocji w poszczególnych językach.

Literatura:

Wierzbicka, A. (2006). Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 19 – 53; 203 – 216.

 

Zajęcia II

Emocje w perspektywie biologicznej – mózg emocjonalny, psychofizjologiczne wskaźniki emocji.

 

Literatura:

Gasiul, H. (2002) Teorie emocje i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW: rozdz. IX, 214-221.

LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina.

Sosnowski, T.(2000). Psychofizjologia. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I. W: J. Strelau (red.), Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 131-178.

Gerrig, R.J., Zimbardo, P.G. (2006). Psychologia i życie. Wydanie Nowe. Warszawa: PWN, 54-92.

 

Emocje w perspektywie obserwatora - behawioralne metody pomiaru emocji – System Kodowania Ruchów Twarzy (FACS) P. Ekmana i I. Friesena.

Metody kwestionariuszowe pomiaru emocji – problem aprobaty społecznej. Kwestionariusz Aprobaty Społecznej S. Drwala i A. Wilczyńskiej.

 

Literatura:

Draheim, S. E. (2001). System kodowania ruchów twarzy (FACS) jako metoda mierzenia zachowań mimicznych: procedura-rzetelność-zastosowania. Psychologia-etiologia-genetyka, 3-4, 97-113.

Ekman, P. (2003). Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie. Warszawa: WN PWN.

Ekman, P., Davidson, R.J. (1998). Natura emocji. Gdańsk: GWP, 205-226,

Drwal, R.Ł., Wilczyńska, J.T. (1980). Opracowanie Kwestionariusza Aprobaty Społecznej, Przegląd Psychologiczny, 23 (3).

 

Zajęcia III

Emocje w  perspektywie podmiotu – nastrój. Skala Nastroju UMACL. Określenie stanu i cechy w badaniu emocji – The Scale Train Anxiety Inventory (STAI) - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku Spielbergera.; SEG – Skala Ekspresji Gniewu dla dzieci i młodzieży.

Literatura:

Goryńska, E. (2005). Przymiotnikowa Skala Nastroju (UMACL). Podręcznik. Warszawa: PTP PTP.

Forgas,J.P.,Vargas,P.T. (2005). Wpływ nastroju na społeczne oceny i rozumowanie. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: 446-465

Ohman,A. (2005). Strach i lęk z perspektywy ewolucyjnej, poznawczej i klinicznej. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: 719-740.

Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Podręcznik. Warszawa: PTP PTP, 12-28, 47-54.

Lemerise, E.A. Dodge, K.A. (2005). Rozwój złości i wrogich interakcji. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: GWP, 745-757.

 

Zajęcia IV

Emocje samoświadomościoweThe Test of Self-Conscious Affect (TOSCA) J.P. Tangney, R.L. Dearing, P.E. Wagner, R. Gramazow

 

Literatura:

Żylicz, P.O. (2006). Praca psychoterapeutyczna z osobami doświadczającymi poczucia winy. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Praktyka. Warszawa: ENETEIA(507-518).

Lewis, M. (2005). Emocje samoświadomościowe zażenowanie, duma wstyd, poczucie winy w: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, ss. 780-795.

 

Emocje w perspektywie podmiotu - empatia. Index Reaktywności Interpersonalnej M. Davisa.

 

Literatura:

Eisenberg,N. (2005). Empatia i współczucie. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: GWP, 849-862.

Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP.

Siek, S. (1993) Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: ATK,454-459.

Rembowski, J. (1989). Empatia – studium psychologiczne. Warszawa: PWN.

 

Zajęcia V

Emocje w perspektywie podmiotu – inteligencja emocjonalna.

Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE) A. Jaworowskiej i A. Matczak;

Skala Inteligencji Emocjonalnej – Twarze A. Matczak, I. Piekarskiej i E. Studniarek.

 

Literatura:

Salovey, P., Bedell, B.T., Detweiler, J.B., Mayer, J.D. (2005). Aktualne kierunki w badaniach nad inteligencją emocjonalną. W: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: GWP, 634-651.

Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE). Podręcznik. Warszawa: PTP PTP.

Matczak, M, Piearska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej – Twarze (SIE-T). Podręcznik. Warszawa: PTP PTP.

 

Zajęcia VI

Emocje w perspektywie podmiotu - kontrola emocjonalna.

Kwestionariusz Kontroli Emocjonalnej (KKE) – Brzezińskiego.

 

Literatura:

Brzeziński, J. (1973). Kształtowanie się mechanizmu kontroli emocjonalnej. Kwartalnik pedagogiczny, 18(3), 99-108.

Ekman, P., Davidson, R.J. (1998). Natura emocji. Gdańsk: GWP, 227-242.

Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Rozważania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 201-213

 

Nadawanie znaczeń – wartościowanie.

Metoda Konfrontacji z Sobą H. Hermansa.

 

Literatura:

Hermans, H.J., Hermans-Jensen, E. (2000). Autonarracje. Tworzenie znaczeń w psychoterapii. Warszawa: PTP PTP.

 

Zajęcia VII

 

Motywacja jako wymiar dążenia do celu i wytrwałości oraz orientacji motywacyjnej.

Skala Kontroli Działania ACS-90 J. Kuhla w adaptacji M. Marszał-Wiśniewskiej.

 

Literatura:

Marszał-Wiśniewska, M. (2002). Adaptacja Skali Kontroli Działania J. Kuhla (ACS-90), Studia Psychologiczne, 40, 77-102.

 

Zajęcia VIII

Wartości jako podstawa motywacji.

Skala Wartości Schelerowskich, Skala Wartości Rokeacha. Kwestionariusz do Badania Kryzysów w Wartościowaniu (KBKW) Olesia.

 

Literatura:

Brzozowski, P. (1995). Skala Wartości Schelerowskich – SWS. Podręcznik. Warszawa: PTP PTP.

Brzozowski, P. (1996). Skala Wartości /SW/. Polska adaptacja Value Survey M. Rokeacha. Podręcznik. Warszawa: PTP PTP.

Oleś, P. (1989). Kwestionariusz do Badania Kryzysów w Wartościowaniu. Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych.

 

Poszukiwanie sensu życia jako podstawa motywacji. Skala Sensu Życia (PLT) Crumbagha i Maholicka. Test SONG J.C. Crumbaugha

 

Literatura:

Siek, S. (1993) Wybrane metody badania osobowości. Warszawa: Wyd. ATK, s. 446-453.

Popielski, K. (1987). Testy egzystencjalne: metody badania frustracji egzystencjalnej i nerwicy noogennej. W: K. Popielski, Człowiek – pytanie otwarte. Lublin: RW KUL, s. 237-261.

Popielski, K. (1993). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia. Lublin: RW KUL.

Frankl V.E. (1971). Homo patiens. Próba wyjasnienia sensu cierpienia. Warszawa: PAX.

 

KOLOKWIUM PISEMNE NA OSTANICH 45 MINUTACH

I

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin