V Inteligencja emocjonalna.doc

(40 KB) Pobierz
V Inteligencja emocjonalna

V Inteligencja emocjonalna

 

Poziom IE ma wpływ na intelektualny i emocjonalny dobrostan

Kompetencje emocjonalne mają duże znaczenie dla inteligencji społecznej

 

„ucisz swoje zmysły, wyobraźnie i namiętność, a usłyszysz czysty głos prawdy wewnętrzne”

 

Impulsy emocjonalne motywują działanie | Emocje jako główne źródło emocji

 

2 funkcje wg Darwina

-ucieczka (strach) rozmnażanie (miłość)

-emocje uruchamiają system sygnalizacji służacy przetrwaniu

 

Rozum i emocje muszą działać razem

 

IE              Wysoka IE

-spostrzeganie, wyrażanie emocji                            -osoby nie są skłonne do popadania w depresje

-rozumienie i wykorzystywanie

-kierowanie nimi

-zdolność regulowania emocji

 

Emocje kształtują inne style przetwarzania informacji

 

Radosny nastrój ( indukcyjne)

-myślenie intuicyjne, ekspresywne

Smutny ( dedukcyjne)

-przemyślanie szczegółów, zwracanie na nie dużo  uwagi

 

IE

-słowne nazywanie emocji

-słowne zbiory z cienką granicą (  np. kojarzenie wściekłości i rozdrażnienia ze złością )

-łączenie emocji w różny sposób  ( tęsknota, żal a zarazem radość     -  spotkanie studentów po latach)

-rozpoznawanie zmian emocjonalnych

-regulowanie emocji pozwala utrzymywać, poprawiać nastrój, unikanie przykrych doznań

-lepsze rozumienie siebie i swoich reakcji z otoczeniem co zapewnie lepsze samopoczucie

 

Metanastrój

-myśli na temat nastroju np. wstyd że okazało się gniew ( wstyd jest  metanastrojem)

 

Mayer Salovey

2 skale samoopisowe

 

Skala stanów

Skala cech metanastroju  ( bada  działania poprawiania nastroju) – tylko trz wymiary uwaga, wyrazistość, poprawa . Pyta czy ludzie dysponują  IE  ale jej nie mierzą

 

 

 

 

WIELOCZYNNIKOWASKALA INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ  MEIS

-identyfikowanie (rozpoznawanie)

-posługiwanie

-rozumienie

-kierowanie emocjami

 

Bar-on  inwentarz ilorazu emocjonalnego

 

IE à inteligencja motywacyjna à samoregulacyjna

 

Ruminowanie

-bierne i nawracające się skupienie na objawach własnego cierpienia

-styl reagowania na stresującą sytuacje która wzmacnia i wydłuża stan depresyjny

 

Pennebaker

-ujawnianie na piśmie urazów emocjonalnych przynosi wiele korzyści

Stałe obserwowanie swoich nastrojów prowadzi do reakcji ruminacyjnych

 

Dystrakcja

-oddawanie się przyjemnym doświadczeniom w celu poprawienia nastroju (  prowadzi to do mniejszej ilości myśli negatywnych)

-oderwanie uwagi od negatywnego afektu

 

IE

-obdarzeni nią ludzi znajdują równowagę między przyjemnymi dystrakcjami a pogodzeniem się z własnymi uczuciami

-ludzie Ci częściej ujawniają swoje stany emocjonalne  | skuteczny sposób regulowania emocji

 

Symulacja procesu +    (pozytywna, dobra i korzystna)   satysfakcja z zapewniania nam działania , ważny jest sam proces osiągania celu)


Symulacja rezultatu – (niekorzystna )

 

Teoria Przepływu – Csikszentmihaiła  :D

-całkowite zatracenie się w jakiejś czynności

 

IE- ułatwia ocene wartości różnych celów

-jak się ją posiada ważniejsze są długofalowe cele

 

 

TEST KOLORÓW Max Luscher

-metoda projekcyjna

-pozwala określić czynniki prawidłowego funkcjonowania

-bada sferę emocjonalno-popędową

-nie ma ograniczeń wiekowych

-wyklucza tendencyjność i fałszowanie

-wykrywa symptomy chorobowe, somatyczne jak i psychiczne

Struktura kolorów jest stała

Np. ciemnoniebieski oznacza spokój i cisze

 

Kolor najbardziej lubiany na początku najmniej na koncu

 

Niebieski (noc) – spokój bierność

Jasnożółty (dzień) – nadzieja i aktywność

 

Czynność ataku i zdobywania –  czerwony   - aktywny

Przetrwanie(obrona) – zielony – charakter pasywny

 

Wpatrywanie  się w czerwień powoduje:

-wzrost ciśnienia krwi

-przyśpiesza oddech  i bicie serca

 

W kolor niebieski:

-spadek cisnienia krwi i spowalnie bicie serca i oddech

 

Teoria kontrastu

-może badać daltonistów

 

Niebieski + zielony à koncentryczne, bierne

Czerwony + żółty à ekscentryczne , aktywne

Zielony + czerwony à autonomiczne, samoregulujące, przyczynowe

Niebieski + żółty à regulowanie źródła zewnętrzne

 

Niebieski + czerwony – równowaga

Zielony + żółty – prowadzi do konfliktów

 

Zdrowy osobni, wolny od stresów i napięć preferuje kolory zasadnicze

-potrzeba zadowolenia, przewiązania, utrzymywania swojej pozycji, potrzeba działania, odnoszenia sukcesów, patrzenie w przyszłość

 

Kolory pomocnicze

-fioletowy

-czarny, brązowy, szary  à kolory achromatyczne (niekolorowe)

 

Badanie wykonuje się dwukrotnie.

 

 

PKIE

AKC - akceptowanie, wyrażanie i wykorzystywanie własnych emocji w działaniu,

EMP - empatia, czyli rozumienie i rozpoznawanie emocji innych ludzi,

KON - kontrola, także poznawcza, nad własnymi emocjami

ROZ - rozumienie i uświadamianie sobie własnych emocji.

 

Skala interpretacji Emocji -twarze

mierzy zdolnosc do spostrzegania emocji innych ludzi  | nie własnych |     z ekspresji mimicznej

Interpretacja:

np badany wykazuje niska wysoka zdolnosc do spostrzegania emocji z mimiki twarzy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin