Potrafię już dodawać i odejmować. Dodawanie, odejmowanie, rozdzielanie po kilka..doc

(41 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 34

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Potrafię już dodawać i odejmować

ZAGADNIENIE: Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie i rozdzielanie po kilka

 

„Iskierka” integrująca zabawa zespołowa

CEL: integrowanie grupy przez wspólne działanie

Kolejno „przekazujemy iskierkę” przez  uśmiech do sąsiada, zabawa trwa, iskierka powróci do rozpoczynającego zabawę.

 

Zgadnij moje imię” zabawa słowna

CEL: autoprezentacja, rozwijanie słuchu fonematycznego

Dzieci witają kolegę wypowiadając jego imię oskami np. witam M-i-ch-a-ł-k-a. Dziecko wywołane kontynuuje zabawę

 

„Maszerują dzieci drogą” zabawa ruchowa z piosenką

CEL:  utrwalenie kierunków w prawo i w lewo, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Dzieci maszerują po obwodzie koła jeden za drugim  do słów piosenki nr 63 cz. II   „W co się bawić z dziećmi ?. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz.

Maszerują dzieci drogą ,                             /marsz po obwodzie koła w prawo

raz dwa trzy                                                        /klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą, lewą nogą

Raz dwa, trzy                                          /j. w.

A nad drogą  słonko świeci

I uśmiecha się do dzieci                             /pokazujemy słonko-ręce wysoko nad głową

Raz, dwa ,raz, dwa, trzy!                            / klaszczą w ręce

Maszerują dzieci drogą                             /marsz po obwodzie koła w lewą stronę

Raz, dwa, trzy                                                / klaszczą rytmicznie w ręce

Prawą nogą , lewą nogą

Raz ,dwa ,trzy                                                        / j. w

Naprzód zuchy, naprzód śmiało

Będzie przygód tu niemało                             / pokazujemy dzieci , kolegów

Raz, dwa, raz, dwa, trzy!

 

„Potrafię już  dodawać i odejmować” – zabawa logiczna

CEL: manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania na zbiorach zastępczych              

1. dzielimy dzieci na 5 grup , pracują na dywanikach,

2. otrzymują tekturowe figury geometryczne  : trójkąt, prostokąt, kwadrat, pięciokąt,

3. tworzymy wiatraczki z figur poprzez  przypinanie klamerek po bokach figur, po równo z każdej strony np. po 3 lub w prostokącie po 2 i po 4 klamerki(tworzymy wiatraczki)

4. przeliczamy  i ustalamy liczbę klamerek w każdym wiatraczku

5. wspólnie budujemy działanie nie używając liczb tylko kropek  np. klamerki w trójkącie •••    •••   •••

 

Mały matematyk ” zabawa logiczna

CEL: porozumiewanie się z innymi w sytuacjach, gdy trzeba coś dołożyć lub zabrać

Każda para  dzieci otrzymuje dywanik i 20 liczmanów (kasztany , klocki itp.)

Wspólnie układamy historyjkę o Zosi i Tomku, umiejętnie tworzymy zadania tekstowe

Np. Zosia miała 2 cukierki  a Tomek 3 cukierki. Ile mieli razem ?

W koszyku było 8 jabłek. Zosia zabrała 3 jabłka. Ile zostało dla Tomka?

 

„Ważny wyraz” – ćwiczenia artykulacyjne (wiatr, wiatrak, wianek, wichura)

CEL: wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek  „wi”, rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z graficznym obrazem wyrazów, rozwijanie inwencji twórczej

Nauczycie prezentuje wiersz, a dzieci powtarzają wyrazy, które mają głoskę wi,

WICHURA

Wieje wiatr, będzie wichura.

Latawiec urwie ze sznura.

Zerwie Ewie z głowy wianek.

Spod wierzby wyrwie rumianek.

A wieczorem to wietrzysko

rozwieje wielkie mrowisko.

(„Rymowanki – utrwalanki” Materiały do ćwiczeń logopedycznych Dorota Krupa).

 

Ćwiczenia  grafomotoryczne

CEL: rozwijanie koordynacji wzrokoworuchowej, koncentracji uwagi

Dzieci otrzymują i wypełniają karty pracy  nr II10.

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenka

·         napisy

·         klamerki

·         figury geometryczne

·         karty pracy

 

 

 

 

 

wiatr    wiatrak

 

wianek 

 

wichura

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin