Konspekt zajęcia z zakresu pojęć matematycznych „Pociąg krasnoludków”
Temat zajęcia: „Pociąg krasnoludków.
Cele:
- utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 3
- kształtowanie pojęć i umiejętności w zakresie logicznego myślenia
- ćwiczenie sprawności manualnych i grafomotorycznych (dokończ rysować tory, wytnij wcześniej pokolorowane krasnoludki i umieść je w odpowiednich wagonikach)
- utrwalenie podstawowych kolorów
Cele szczegółowe
Dziecko:
- potrafi prawidłowo przyporządkować,
- rozpoznaje cyfry 1,2,3
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- myśli logicznie,
- rozumie polecenia nauczycielki,
- rozwija sprawność manualną
- rozpoznaje i nazywa kolory: żółty, niebieski, czerwony, zielony
Formy pracy:
- zajęcia zorganizowane z całą grupą,
- zabawa ruchowa „Trzy pociągi”
- zajęcia indywidualne.
Metody:
- czynne: zadania stawiane dzieciom,
- percepcyjne: obserwacja i pokaz,
- słowne: rozmowy, objaśnienia i instrukcje żywego słowa (wiersz)
Pomoce: ilustracja przedstawiająca las z pociągiem krasnoludków, pomoce dla każdego dziecka – wzór 1 i 2, szarfy – niebieska, żółta, zielona, krążki w tych samych kolorach co szarfy
Literatura: wiersz – Pociąg krasnoludków – Krystyna Marciniak (mkpina)
Pociąg krasnoludków
Na małej stacji, ukrytej w lesie -
Stanął pociąg, co krasnoludki wiezie. -
Za lokomotywa stoją wagony; -
Jeden niebieski, drugi żółty a trzeci zielony. -
Wybiegły z niego trzy krasnoludki, -
Co miały różne kubraczki i butki. -
Każdy krasnoludek nazwał się inaczej, -
Zaraz ich tutaj poznacie. -
Pierwszy - Modraczek - w kubraczku modrym jak bławatki, -
Biegał po lesie i zrywał kwiatki. -
Drugi –Żółcik - żółciutki jak słoneczko, -
Przyglądał się na listku biedroneczkom. -
Trzeci – Zielonka – w zielonym kubraczku, -
Schował się wśród zielonych krzaczków. -
Uuuuu! – zagwizdała lokomotywa, -
Krasnoludki do siebie wzywa! -
Lecz one rozbiegły się po lesie, -
Czy wrócić im do pociągu pomożecie? -
Przebieg zajęcia:
1. Rozmowa wstępna nawiązująca do wycieczki na dworzec kolejowy.
2. Odsłonięcie tablicy z ilustracją przedstawiającą las – omówienie ilustracji z dziećmi.
3. Na tablicy:
- przeliczanie wagoników stojących za lokomotywą
- umieszczenie prawidłowych cyfr 1,2,3 wybranych spośród innych
- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi – jakiego koloru jest wagonik pierwszy, itp.
4. Recytacja wiersza własnego autorstwa „Pociąg krasnoludków”
- podczas recytacji odczepianie krasnoludków i przyczepianie ich w odpowiednie miejsca na ilustracji (Modraczek do ilustracji kwiatów, Żółcik obok biedronek na liściu. Zielonka – pomiędzy krzaczki)
5. Rozmowa na temat treści wiersza:
- ile było krasnoludków w pociągu?
- jak nazywał się pierwszy krasnoludek?
- dokąd on pobiegł? Co teraz robi?
- jak nazywał się drugi krasnoludek?
- komu przypatrywał się Żólcik?
- jak nazywał się trzeci krasnoludek?
- kto powie gdzie on się schował?
- ile jest wagoników?
- czego jest więcej: wagoników czy krasnoludków? (tyle samo)
6. Zabawa ruchowa „Trzy pociągi” – nauczycielka wyznacza trzy lokomotywy i proponuje aby dzieci ustawiły się za dowolna lokomotywą.(dzieci lokomotywy dostają szarfy różnych kolorów). Dzieci ustawione za niebieską lokomotywa to pociąg ekspresowy, za zieloną – towarowy, za żółtą – osobowy. Pociągi mogą jechać tylko wtedy, kiedy nauczycielka pokaże krążek odpowiedniego koloru. Najszybciej porusza się pociąg ekspresowy, potem osobowy a najwolniej towarowy.
7. Przy tablicy:
- Pomóżmy krasnoludkom wrócić do pociągu. W którym wagoniku będzie jechał Żółcik? W którym wagoniku będzie jechał Modraczek? Do którego wagonika wsiądzie Zielonka?
8. Objaśnienie zadania do wykonania przy stoliku – ( pomoce – wzór 1 i 2).
9. Działalność indywidualna przy stolikach
· instruktaż nauczyciela co do wykonania zadania:
- zaznaczenie kolorów wagoników w górnym lewym rogu (pierwszy na niebiesko, drugi na żółto, trzeci zielony) oraz koła na kolor czerwony
- kolorowanie pociągu wg instrukcji
- naklejanie wyciętych i wcześniej pokolorowanych krasnoludków do odpowiedniego wagonika
- rysowanie kresek pionowych od linijki do linijki – tory
a) sprawdzenie zadania i ocena umiejętności dzieci,
b) zakończenie zajęcia – prace porządkowe.
10. Wywieszenie prac na gazetce dla rodziców.
hania_asia