prawo.doc

(142 KB) Pobierz
Wykład 1

Wykład 1

Prawo transportowe funkcjonuje w dwóch aspektach: w prawie wewnętrznym i międzynarodowym- one się zazębiają.

Transport- dział gospodarki narodowej zajmujący się przemieszczaniem osób lub rzeczy z miejsca na miejsce przy użyciu określonych środków transportu.

Prawo transportowe- ogół przepisów regulujących krajowe i międzynarodowe prawo transportowe.

W skład krajowego prawa transportowego wchodzą: prawo cywilne, prawo przewozowe (charakter nadrzędny).

Prawo transportowe ma charakter majątkowy, odpłatny, jest umową wzajemną tzn. obie strony są obowiązane umową: jedna strona zobowiązuje się do wykonania usługi, a druba za to zapłacić.

Stosunki w umowie transportowej SA wzajemnie majątkowe, zawarte między dwoma podmiotami: osobą fizyczną i osoba prawną.

Podmiot kwalifikowany- nie może nim być osoba fizyczna. Są to firmy kwalifikowane transportowe.

Usługa transportowe- zajęcie o charakterze profesjonalnym.

Początkowo transport był regulowany zarządzeniami. Trochę się to zmienia poprzez taryfy-by to zdemonopolizować.

Podział prawa transportowego:

1. wg używanego środka transportu: prawo kolejowe, lądowe, żeglugi śródlądowej, lotnicze.

Nie ma prawa morskiego bo nie transportujemy do portów krajowych. Jest prawo międzynarodowe (kodeks morski). Prawo morskie reguluje prawo transportowe w odniesieniu do żeglugi śródlądowej.

2. wg systematyki prawa: *transport pocztowy (dokonuje się przewozu przesyłek lub zbiorczych ładunków pocztowych przy pomocy samochodów, kolei, lotnictwa. Przesyłki pocztowe są to przesyłki drobne); *transport kombinowany (mieszany, łamany); *transport multimodalny (intermodalne, przy użyciu wielu środków transportu); *transport komunalny (to nie tylko przewozy osób ale i towarów przy dostawach np. do domu opieki jakiś towarów).

Taksówki są transportem miejskim- służą mieszkańcom danego miasta, obszaru w którym są zarejestrowane.

*transport tramwajowy i autobusowy też komunalny. Umową jest wejście do pojazdu i zajęcie miejsca; *transport rurowy (rurociągowy).

Proces transportowy reguluje: Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, Ustawy ubezpieczeniowe: pojazdu, ładunku (eargo).

Konosament- umowa w transporcie morskim. Jest jako papier wartościowy. Z tyłu znajduje się indos (przeniesienie prawa).

Unormowania:

*1980 – Konwencja Genewska- regulacja w zakresie pojedynczych środków transportu. Odnosi się do transportu multimodalnego towarów. Została podpisana, ale nie weszła w życie, bo nie uzyskała kworum.

W Polsce umowę może ratyfikować prezydent, jest najważniejszą osobą. Musi mieć do tego plenipotencję- pełnomocnictwo nadawane przez Sejm wchodzące w życie z dniem podpisania.

*konwencja Barcelońska 1921- proces tranzytu, kwestia wolności tranzytu.

Prawo przewozowe” najważniejsza ustawa dotycząca transportu wewnętrznego z 15.11.1984r.

Tekst jednolity- marszałek sejmu tworzy z tekstu podstawowego i jego poprawek, stara ustawa i jej poprawki przestają obowiązywać. Takich zabiegów mogą dokonywać ministerstwa zainteresowane- tworząc teksty ujednolicone, ale one są pomocnicze. Skutek prawny wywołuje tekst jednolity.

Tekst jednolity „Prawa przewozowego” z 2001r. i do niego są zmiany.

Transport lotniczy reguluje p. przewozowe i p. lotnicze. Administracja opisana w ustawie „Prawo pocztowe” z 2003.

Ustawa „Prawo przewozowe” reguluje przewóz osób i rzeczy.

Regulaminy- prawo szczególne o charakterze normatywnym. Gdy nie możemy skorzystać z prawa przewozowego, gałęziowego czy kodeksu cywilnego. Lub stosuje się opłaty taryfowe, należy go często zmieniać.

Awizowanie- zobowiązuje się do informowania przez przewoźnika odbiorcę o tym że zaraz będzie na miejscu, by odbiorca mógł się przygotować do odbioru, pod względem logistycznym.

Przedawizacja- przewoźnik ma obowiązek poinformowania odbiorcę kilka dni wcześniej o tym że znajdzie się w umówionym miejscu i przed samym dojazdem poinformuje go że za chwile będzie. Po to by odbiorca się przygotował.

Kwestie awizacji i przed awizacji powinny być zawarte w umowie- bo chronią nadawcę i odbiorcę. Dla przewoźnika jest to niewygodne.

Przy spedycji obowiązuje zasada subsydiarności- wszyscy są odpowiedzialni.

Dozwolona samopomoc (stan wyższej konieczności, samoobrona).

Kodeks cywilny- w części szczególnej zobowiązań jest informacja o czynności przewozowej art. 774 itd. Występują tam uregulowania ogólne do rzeczy i osób lub uregulowania tylko do rzeczy lub tylko do osób.

Postępowania umowne mają pierwszeństwo przed ustawowymi.

Definicji przewoźnika nie ma w k.c. tylko w ustawach.

Przepisy juris kogentis- bezwzględnie obowiązujące, dotyczą każdego.

Przepisy uris dispozitiwis – względnie obowiązujące, dotyczą dwóch podmiotów. Wynikają stąd normy umowy.

Umowa o dzieło- umowa rezultatu, zapłata za wykonanie usługi. Gdy nie rozwiążemy naszego problemu w oparciu o umowę.

Terminy przedawnienia (art. 117)- przepisy szczególne do k.c., prawo przewozowe- w nim termin przedawnienia mija po roku. A w k.c. dla osób prawnych 3lata.

Posiedzenie sądu- sędzia jest po cywilnemu, bez stron.

Rozprawa- sędzia w todze, z udziałem stron postępowania.

Wykład 2

Prawo kolejowe- Międzynarodowa Konwencja Berneńska 1980r. o międzynarodowym przewozie kolejowym. Dz. Ust z 1985 34 poz. 158

Konwencja z 1950- Umowa Warszawska dotyczy transportu kolejowego w transporcie międzynarodowym w kontaktach z Europą Wschodnia i Azja.

Konwencja CRM o umowie drogowego transportu towarów 19.05.1956.

Regulacje krajowe dotyczące transportu kolejowego:

Ustawa o transporcie kolejowym z 2003 (dz. Ust. 2003 nr 86 poz. 789)

Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji, prywatyzacji PKP (dz. Ust. 2000 nr 84 poz.948).

Transport drogowy Ustawa o transporcie drogowym z 2001

Transport lotniczy Prawo lotnicze (jak najwięcej portów regionalnych, dążenia UE)

Konwencja chicagowska na podstawie której funkcjonuje Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego- regulacja międzynarodowa tzw. CAO

W Polsce: Konwencja Warszawska

Żegluga Śródlądowa Ustawa o żegludze śródlądowej z 12.12.2000. kwestie eksploatacyjne nie są w niej uregulowane tylko w kodeksie morskim.

Ustawa o przystaniach w portach morskich.

W Polsce za transport odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. To nie było dobre, bo nie można się wszystkim zajmować. Wiele projektów upadło np. Odra 2015, Autostrada A3.

Taryfy: W węższym zakresie taryfą jest cennik tj. tabela stawek za wykonanie określonej usługi transportowej. W szerszym zakresie jest to cennik plus zespół warunków na jakich przewoźnik podejmuje się wykonania usługi transportowej. Może zastępować umowę przewozową – ale tylko to szersze znaczenie.

Rodzaje taryf: 1.osobowe. 2.zeczowe (towarowe) – obie odnoszą się także do żeglugi śródlądowej. Regulowane ustawą prawo przewozowe.

Taryfy mają charakter normatywny- co nie jest dobre, bo ceny powinien regulować rynek.

Przy błędnie zastosowanej stawce taryfowej można dokonać zmian umowy. Gdy przewoźnik tego nie chce można wystąpić do sądu, ale będzie to trwało wieki.

Ustawa prawo przewozowe jest konstytucją prawa przewozowego. Kodeks cywilny ma charakter subsydiarny- gdy nie ma czegoś w prawie przewozowym korzystamy z kodeksu.

Umowa przewozu ma charakter kwalifikowany- tzn. stronami jej są podmioty prowadzące działalność gosp. (za wyjątkiem umowy o przewóz osób).

Przewoźnik z def.- osoba fizyczna lub osoba prawna prowadząca co najmniej działalność gospodarczą posiadająca wpis do ewidencji i prowadzić działalność w sposób ciągły.

Musi mięć status przewoźnika na mocy art. 4 o swobodzie dział gosp.

Umową przewozu jest zabranie kogoś na stopa- umowa nieodpłatna.

Przewoźnik-osoba prowadząca działalność zarobkową prowadząca ją w sposób profesjonalny.

Transport komunalny- komunikacja miejska, taksówki, riksz, bryczki.

Wyjazd taksówki w dalszą trasę też jest transportem komunalnym, a nie drogowym- wyjątek.

Wykroczenia szalbierstwa- przejazd bez biletu- więcej niż jedno wykroczenie do sądu grodzkiego. Niezapłacony bilet przedawnia się po dwóch latach.

Umowę przewozu: zawiera z jednej strony przewoźnik a z drugiej nadawca, pasażer, kontrahent. Umowa taka ma charakter zobowiązaniowy: przewoźnik zobowiązuje się do jej wykonania, a pasażer do zapłaty. Umowę tę kwalifikuje się do umów względnie obowiązujących- tylko dwóch stron dotyczy ta umowa i one są nią zobowiązane.

Ograniczona zdolność prawna może i nie może umożliwić lot do New York. To jest związane z tym że taki lot będzie znacząco obciążał budżet opiekuna prawnego i on za to nie zapłaci-wtedy nie może.

Umowa przewozu składa się (nie ma przewozu bez umowy). Trzy elementy: *elementy przedmiotowo istotne, *elementy naturalne (uboczne, postanowienia o charakterze ubocznym dotyczą typu danej formy prawnej np. przyjęte zwyczaje, ale istnienie ich nie powoduje nieważności umowy. Elementem ubocznym może być przygotowanie przesyłki do przewozu np. opakowanie, opisanie),* podmiotowo istotny (w formie warunku czyli zdarzenie przyszłe, niepewne oraz w formie terminu czyli zdarzenie przyszłe pewne).

Obowiązek przewozu wynika z samej umowy i z niczego innego wynikać nie może. Umowa zawiera wyznaczenie stron, stawkę i trasę przewozu.

List przewozowy jest wtórny w stosunku do umowy.

Wolność umów- można zawrzeć umowę na przewóz wszystkiego, byleby przewoźnik posiadał odpowiednie środki transportu do przewozu tych rzeczy w sposób bezpieczny. Umowa może by dowolna byle by była zgodna z ustawą, nie miała na celu obejścia przepisów ustawy i była zgodna z charakterem społecznym. W innym wypadku umowa z mocy prawa będzie nie ważna.

Obowiązek przewozu występuje wtedy: w transporcie osobowym- gdy informacje o przewozie zostały podane do publicznej widomości.

Przewóz można ograniczyć bądź wyłączyć.

Ze względu na skutki tego przewozu np. wieziemy chore osoby lub przewozimy materiał niebezpieczny.

Przewóz bagażu art. 778 k.c.

Rodzaje przewozu przy przewozie osób: 1. transport publiczny regulowany, 2. nieregulowany, 3. przewóz środkami wynajmowanymi, czarter i leasing. Różnią się osobą kierowcy, przy czarterze jest kierowca, 4. przewóz pracowników środkami transportowymi pracodawcy, 5. przewozy wojskowe, 6. przewozy okazyjne: nie odpłatne z grzeczności, osoba nie mająca statusu przewoźnika.

Cel umowy przewozu osób: przemieszczanie osoby z jednego miejsca na drugie; stronami i przewoźnik i pasażer (przy grupowych lider grupy- organizator przewozu, który posiada bilet, a członkowie grup kupon).

Elementy umowy przewozu osób: 1.przedmiot umowy przewozu, 2.trasę przewozu, 3.opłatę.

Zawarcie umowy odbywa się (w przewozie osób): złożenie oferty.

Dokument legitymizacyjny- bilet jest tym dokumentem. Pełni funkcję dokumentacyjną, uprawnia do przewozu. Wystawiany jednostronnie przez przewoźnika. Fakt akceptacji biletu przez pasażera skutkuje akceptacją warunków przewozu. Na bilecie: trasa przewozu, opłata za przewóz oraz inne dane podane przez podróżnego np. miejsce. Bilet nie jest papierem wartościowym, nie można go sprzedawać. Bilet jest dokumentem bezimiennym co do zasady. Tylko w transporcie lotniczym jest imienny. Ma jeszcze charakter imienny w komunikacji promowej, w komunikacji miejskiej przy bilecie miesięcznym.

Rozkład jazdy- art. 34 ust. prawo przewozowe. Muszą go zorganizować przewoźnicy przewozów regularnych, podać go do publicznej widomości 7 dni przed jego obowiązywaniem. Po to by podróżni mogli się do niego dostosować. Ma dostarczyć podróżnym określonych informacji: o zakresie świadczonych usług przez przewoźnika; terminach odjazdu i przyjazdu; wysokości opłat za przejazd (tego u nas nie ma). Rozkład jazdy jest rodzajem regulaminu.

Wykład 3

Prawa i obowiązki stron umowy przewozu.

obowiązek przewoźnika:

·       przemieszczanie danej osoby, rzeczy określoną trasą

·       zapewnienie  przez przewoźnika odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny podróży

·       zapewnienie wygody podróżnemu. Przewoźnik powinien podejmować określone zamierzenia ułatwiające korzystanie ze środków komunikacji, odpowiednich punktów odpraw (w Polsce ich nie ma). Przystanki i perony przystosowane do osób niepełnosprawnych-szczególnie na  wózkach inwalidzkich.

Do wyżej wymienionych obowiązków przewoźnik może, ale nie musi zmierzać.

Obowiązki podróżnego- on musi je spełniać!
uiszczanie opłaty za przejazd- z góry tzn. przed dokonaniem usługi w komunikacji regularnej, a w nieregularnej z dołu- czyli po dokonaniu usługi.

Uprawnienia podróżnego:

może dokonać zmiany umowy przewozu przez jednostronne oświadczenie woli, dotyczy to: *zmiany terminu przewozu; *odstąpić od umowy przewozu; *miejsca przeznaczenia; *klasy środka komunikacji- można z gorszego na lepsze, a z lepszego na gorsze nie!

Zmiana umowy może nastąpić przed rozpoczęciem podróży, w jej trakcie także ale w miejscach zatrzymania i tylko od tego miejsca.

W przypadku wolnych miejsc można dokonać zmiany umowy, inaczej nie.

Gdy przewóz nie może być wykonany  przewoźnik musi podstawić środek zastępczy, klasy niezgorszej niż środek pierwotny.

Przewóz bagażu-za nadbagaż płacimy jak za osobną usługę.

Bagaż podręczny-przewożony nieodpłatnie. Gdy przekracza normy taryfy przewozowej uiszczamy opłatę. Bagaż podręczny jest pod opieką pasażera, on za niego odpowiada.

Przewóz zwierząt- jest możliwy gdy współpasażerowie wyrażą na to zgodę lub np. pies jest w kagańcu i na smyczy i jedzie na kolanach- bez zgody pasażerów. Trzeba mieć świadectwo zdrowia zwierzęcia. Bilet dla zwierzęcia powinno się kupić.

Przewóz broni i amunicji- poinformowanie kierownika składu lub kierowcy o tym przewozie. Trzeba mieć pozwolenie na broń i posługiwanie się nią.

Przesyłka bagażowa- dokonuje się w oparciu uiszczenia opłaty. Zawarcie umowy na podstawie umowy przewozu- najlepiej gdy ma ona formę pisemną.

Kwit bagażowy- dokument bezimienny, tylko jest nr przesyłki. Dokument uniwersalny, co zwalnia przewoźnika od udowodnienia że przyjął/wydał przesyłkę danej osobie.

Odpowiedzialność przewoźnika za życie  i zdrowie podróżnego- czyny deliktowe- naprawa szkody przez osobę która ją wyrządziła. Przy przewozie trzeba udowodnić że szkoda wynika z działania osoby trzeciej, siły wyższej i winy własnej osoby podróżnej. Przewoźnik musi udowodnić jedną z wyżej wymienionych przyczyn.

Przy przewozie z grzeczności- sadzać autostopowiczów z przodu- szybciej udowodnimy swoją niewinność. Gdy siedzi z tyłu to wina w ryzyku i trzeba  udowodnić jedną z wyżej wymienionych przesłanek.

Przy przewozie kolejowym maszynista i właściciel taboru odpowiadają solidarnie za szkodę.

Szkoda sensu largo- to co straciłem i zostałem obrzucony błotem.

Odpowiedzialność przewoźnika za opóźnienie przewozu-gdy wynika z tego szkoda (wina umyślna, rażące niedbalstwo) przewoźnik jest zobowiązany do jej naprawienia (domniemana wina przewoźnika).

Przewozy towarowe- przesyłka art. 351 (prawa przewozowego) rzeczy przyjęte do przewozu na podstawie jednego listu przewozowego lub innego dokumentu niż list przewozowy, w ustawodawstwie polskim.

Przesyłka towarowa wymaga doprecyzowania: określenie celu przemieszczania w miejscu nadania, miejsce przeznaczenia przesyłki towarowej.

Rodzaje przesyłek towarowych: według ciężaru lub objętości- to determinuje opłaty za te przesyłki-co uregulowane jest w cennikach lub taryfach. Taryfa może być umową, bo zawiera te same elementy co umowa przewozu.

Przesyłki towarowe dzielą się na dwa rodzaje:

·       drobne

·       masowe i cało-pojazdowe, -wagonowe, -całostatkowe.

Przesyłki dzielimy także na:

·       pojedyncze przesyłki

·       przesyłkę składającą się z wielu sztuk w ramach całopojazdowych.

Sztuka- pojedyncza rzecz (fizycznie i prawnie) lub też jednostka ładunkowa (kontener paleta)

Opakowanie- jest częścią przesyłki i dzieli jej los.

Przesyłka wg środka transportu: morska, kolejowa itd.

Przesyłka towarowa wg czasu dostawy: zwyczajna, pospieszna, ekspresowa.

Nie wszystkie rzeczy można przewozić (art. 36 prawa przewozowego)- tj. :

-materiały rozczepialne

-rozmiar, masa, właściwości, urządzenia, którymi dysponuje przewoźnik, warunki w jakich dokonywany jest transport- nie pozwalają na ich przewóz.

Można przewozić w/w wyłącznie, ale przy odpowiednich zezwoleniach, ekspertach itd. W warunkach szczególnych

Mogą być przewożone przesyłki szczególne tj.: zwłoki ludzkie, zwierzęta.

Wykład 4

Zawarcie umowy o przewóz przesyłki: umowa przewozu-konsensualna (art. 774 k.c.)- zgodne oświadczenie woli dwóch stron. Istotne by była zawarta w formie pisemnej-cele dowodowe.

Umowa realna ma z kolei charakter poza zgodnym oświadczeniem woli, występuje element przekazania rzeczy.

Gdy nie ma konieczności zawarcia umowy na piśmie to trzeba wydać dokument przewozowy.

List przewozowy: dowodzi zawarcia umowy i określa jej wejście, wystawienie listu ma charakter obligatoryjny. Listu nie trzeba do przesyłek bagażowych.

Co powinien zawierać list przewozowy- art. 38 prawa przewozowego!

Inne warunki danej umowy i sposobu przeznaczenia- np. w wypadku uszkodzenia. Protokół handlowy-przed oddaniem przesyłki uszkodzonej.

List przewozowy przede wszystkim pełni funkcję dowodową, tzn. stanowi dowód zawarcia umowy, jej treści jak i jej wykonania, tzn. list przewozowy jest dokumentem prywatnym. Stanowi dowód tego że osoba która podpisała list przewozowy złożyła oświadczenie zawarte w dokumencie. Nie trzeba zawierać taryf w liście bo wówczas musi być ona załącznikiem do tego listu.

Dokumenty urzędowe- sporządzone przez powołane do tego celu organy władzy publicznej; stanowi dowód tego co zostało w nich zaświadczone. Różnią się od prywatnego zakresem podmiotowym.

List przewozowy stanowi dowód że zawarte w nim oświadczenia pochodzą od osoby uprawnionej. Wystawcą listu jest nadawca, który do podpisuje i to jest zasada.

Wzmianki: data przyjęcia do przewozu, sposób naliczania należności przewozowej-podpisuje do przewoźnik. Ma on także obowiązek sprawdzić stan przesyłki. Oryginał listu towarzyszy przesyłce i wydawany jest odbiorcy. Kopia-wtórnik pozostaje u nadawcy jako dowód nadania. Wartość dowodowa wtórnika- nie stanowi dowodu na wykonanie umowy przewozu. Kopia druga-listu- ceduła zostaje u przewoźnika na miejscu dostarczenia.

Do listu czasami dołączamy odpowiednią dokumentacje: do odpraw celnych, certyfikaty bezpieczeństwa (ard), certyfikaty fitosanitarne, certyfikaty zdrowotne zwierząt.

W liście wskazówki dla przewoźnika jaką trasą mogą wykonać przewóz- mogą ale nie muszą być dołączone. Jeśli ten dokument jest w liście to przewoźnik musi się do niego dostosować. Jeśli pojawią się przeszkody w przewozie-przewoźnik musi zgłosić się do nadawcy. Jeśli nadawca nie odpowiada przewoźnik może dokonać likwidacji przesyłki.

Likwidacja przesyłki- w formie sprzedaży (najczęściej przetarg, licytacja) z czego przewoźnik odbiera sobie należność za przewóz a resztę zwraca nadawcy.

Ustalenie wartości rzeczy do przewozu-na podstawie rachunku sprzedaży, lub deklaruje ich wartość nadawca.

Załadunek- art. 34 prawa przewozowego-nadawca lub odbiorca. Przesyłki drobne- tak jest w praktyce, przesyłki duże- nadawca tak jest w praktyce. Moment załadowania- moment przeniesienia przesyłki na środek transportowy- tak się uważa, inaczej chwila przejęcia przez przewoźnika-jest to termin od którego należy wykonywać umowę przewozu. Przy wagonach krytych moment załadunku to moment zaplombowania wagonu.

Załadunek to czynność dwustronna w której przewoźnik jest dzierżycielem rzeczy. Nie jest jej właścicielem a jest w jej posiadaniu zależnym.

Rodzaje przesyłek: drobne, masowe. W transporcie pocztowym- przesyłki do 20 kg, gdy jest ich więcej niż 1 mogą się stać masowymi- całopojazdowymi. Termin przesyłek w transporcie kolejowym i drogowym: przesyłki zwyczajne i pospieszne.

Niektóre przesyłki nie są dopuszczone do przewozu ze względu na ich cechy szczególne: rzeczy których przewóz jest zabroniony w przepisach szczególnych: alkohol w torebkach, materiały radioaktywne; rzeczy które z powodu rozmiarów, masy i innych właściwości, warunków drogowych, warunków przewoźnika nie nadają się do przewozu daną gałęzią transportu; niebezpieczne rzeczy, np. kwas solny, broń, materiały wybuchowe.

Przewóz zwłok- przewóz rzeczy, co wynika z przepisów k.c.. w k.c. człowiek żywy jest inaczej traktowany niż jego zwłoki.

Nota bukowania- dotyczy ładunków drobnych, czarteropartia –fracht w transporcie morskim nieregularnym, konosament-żegluga regularna.

W transporcie kolejowym list przewozowy składa się z 4 egzemplarzy: oryginał (podpisany przez nadawce), ceduła (na którym dokonywane są wzmianki i stanowi dowód zawarcia umowy), grzbiet (pozostaje na stacji nadania), wtórnik (pozostaje u nadawcy i stanowi dowód nadania).

Prawa i obowiązki wysyłającego

·       Przygotowanie i opakowanie przedmiotu przesyłki, jeśli tego nie zrobi żądać w liście przewozowym oświadczenia wysyłającego o stanie przesyłki lub wymiany uszkodzonych rzeczy

·       Oznaczenie przesyłki i poszczególnych jej sztuk

·       Wpisanie w dokumencie przewozowym ciężaru, wago przesyłki, jak i jej liczby.

Przewoźnik może wykonać czynności ładunkowe na podstawie odrębnej umowy a niżeli umowa przewozu i za dodatkową opłatą.

Czy wydawca może przekazać obowiązek zapłaty na odbiorcę?

Może, inne osoby też mogą zapłacić za przewóz pod warunkiem że przewożnik się na to zgodzi lub nadawca.

Nadawca może zmienić treść umowy, gdy:

·       Przewoźnik zwrócił przesyłkę w miejscu nadania

·       Wydał przesyłkę w miejscu innym niż miejsce nadania

·       Wydał przesyłkę innej osobie niż ta określona w liście przewozowym

Przewoźnik może żądać wskazówek od odbiorcy gdy nie ma ich w liście przewozowym.

Przy wtórniku ważne jest by nadawca określił co się z przesyłką ma dziać, przez jej okazania.

Przewoźnik musi udzielić informacji odbiorcy czy nadawcy, chyba że:

·       Samo w sobie jest niewykonalne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin