Plan IX.doc

(82 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

WRZESIEŃ 2009

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

1.      Moje przedszkole

2.      Bezpieczny przedszkolak

3.      Ja w przedszkolu

4.      Jak o siebie dbam

 

CELE OGÓLNE:

 

 

·        stwarzanie atmosfery przyjaznego i bezpiecznego środowiska;

·        nawiązywanie bliskiego kontaktu z nauczycielem i nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb;

·        poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i na jego terenie;

·        poznawanie zasad regulujących zachowania w sali przedszkolnej;

·        wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie;

·        udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;

·        nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć w kontaktach indywidualnych i zespołowych;

·        doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych;

·        poznawanie zasad higienicznego i zdrowego trybu życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MOJE PRZEDSZKOLE

Cele szczegółowe

Dzieci:

- wchodzą odważnie do sali przedszkolnej;

- przedstawiają się i zapoznają imiona kolegów i koleżanek;

- nawiązują pierwsze znajomości i kontakty koleżeńskie;

- znają pomieszczenia, z których uczą się prawidłowo korzystać;

- potrafią odnaleźć swój znaczek w szatni, na krzesełku i w łazience;

- informują nauczycieli o swoich potrzebach, proszą o pomoc;

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.

Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.

Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.

Zabawy organizowane w kółeczku – „Balonik”, „Kółko graniaste”.

Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.

Zabawy dowolne na dywanie.

·        „Poznajemy przedszkole i nowych kolegów” – zapoznanie dzieci z nową salą i pomieszczeniami w przedszkolu, z których dzieci każdego dnia będą korzystać. Opowiadanie nauczycielki o Kącikach Zabaw i zwyczajach panujących w przedszkolu.

·        Zabawa edukacyjna „Mam na imię..” -  zapoznanie wszystkich dzieci przez samodzielne przedstawianie się z wykorzystaniem pacynki.

·        „Śpiące dzieci” – ćwiczenia logarytmiczne.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – dzieci nabierają wiary w swoje możliwości i pokonują nieśmiałość.

·        Zabawa paluszkowa „Rodzinka” – dzieci pokazują kolejne palce ręki jednocześnie wypowiadając tekst – ćwiczenia pamięci i koordynacji ruchowo – słuchowej.

·        Zabawa przy piosence „Krasnoludki” – próba powtarzania ilustracji ruchowej do utworu za nauczycielką.

·        Wysłuchanie wiersza J. Straburzyńskiej „Moje trzy latka” – dzieci zapamiętują fragmenty wiersza , pamiętają, jak wygląda ich znaczek.

Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.

Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.

Zabawy połączone ze śpiewem: „Balonik”, „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź”.

 

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Pogadanka z dziećmi na temat nie oddalania się od nauczycielki w ogrodzie.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD.

Pogadanka na temat bezpiecznej i zgodnej zabawy w sali i ogrodzie.

Nauka samodzielnego zdejmowania ubranek przed snem.

Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat zachowania oraz pierwszych dni pobytu w przedszkolu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- adaptują się w nowym środowisku;

- znają zasady warunkujące bezpieczeństwo na terenie przedszkola;

- znają podstawy bezpiecznego poruszania się po drodze pod opieką dorosłych;

- zapamiętują słowa krótkich rymowanek, rozumieją ich znaczenie;

- znają zasady zachowania się w sali przedszkolnej i reguły zgodnej zabawy;

- zacieśniają więzi z kolegami i nauczycielami;

- odważnie wypowiadają swoje zdanie w kontaktach indywidualnych i zespołowych;

- poznają wybrane przybory plastyczne, uczą się z nich korzystać.

 

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Dowolne zabawy na dywanie wybranymi przez dzieci zabawkami.

Zabawy w kącikach zainteresowań – zgodna zabawa w niewielkich grupkach.

Zabawy organizacyjno-porządkowe inicjowane przez nauczycielkę: „ Balonik”, „Kółko graniaste”, „Jedzie pociąg”, „Niedźwiedź”.

Zabawa melodyczno – rytmiczna „Kłębek”.

Zabawa ruchowa „Myszko do domu”

Zabawa ruchowa, ćwiczenie koncentracji, uwagi i schematu swojego ciała „Stop”.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

Zabawy stolikowe rozwijające percepcję, koncentrację, pamięć i umiejętności manualne – puzzle, układanki, proste gry planszowe i zabawki magnetyczne.

Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.

·        „Na ulicy” – omówienie plakatu przedstawiającego ruch drogowy. Próby wspólnego wskazania właściwych i niewłaściwych zachowań podczas przechodzenia przez jezdnię.

·        Zabawa dydaktyczna „Na pasach” z wykorzystaniem makiety sygnalizatora świetlnego – nauka właściwego reagowania na sygnały świetlne.

·        „Czerwone światło stój” – nauka na pamięć krótkiej rymowanki o sygnalizacji świetlnej połączona z ruchem.

·        „Sygnalizator” – praca plastyczna – malowanie sygnalizatora świetlnego farbami plakatowymi. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie i użycie pędzelka i zachowanie porządku w miejscu pracy.

·        Zabawa dydaktyczna „Co to za zabawka?” – rozpoznawanie zabawek na podstawie wydawanych przez nie odgłosów. Wspólne porządkowanie zabawek.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw ćwiczeń na dywanie według pomysłu nauczycielki – rozwijanie motoryki dużej.

·        „Dziewuszka” – ilustracja ruchowa do piosenki. Próby samodzielnego śpiewania i pokazywania.

·        Ćwiczenia oddechowe – „Wyścig piłeczek”

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

Nauka prawidłowego poruszania się w „pociągu”.

Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Zabawy na świeżym powietrzu organizowane przez nauczycielkę – „Balonik”, „Stary niedźwiedź”, podskoki, skręty, wymachy rąk.

Śpiew i ilustracja ruchowa piosenki „Dziewuszka” – ćwiczenia na podwórku przedszkolnym.

 

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Słuchanie opowiadań i nagrań CD podczas leżakowania. Dbanie o ciszę podczas odpoczynku śpiących kolegów i koleżanek. Nauka samodzielnego zdejmowania ubranek.

Zwrócenie uwagi na odkładanie na odpowiednie półeczki elementów garderoby przed wyjściem na podwórko i po powrocie.

Rozmowy nauczycielki z dziećmi. Wspólne omawianie ilustracji w książkach. Wdrażanie dzieci do samodzielnego wydawania sądów i opinii dotyczących otaczającego świata. Zwrócenie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi.

Swobodne rozmowy indywidualne i zbiorowe z dziećmi.

Wspólna zabawa z nauczycielką. Wdrażanie do odpowiedzialności za porządek w sali.

Rozmowy indywidualne z rodzicami, dzielenie się uwagami i obserwacjami dotyczącymi dzieci.

 

 

 

JA W PRZEDSZKOLU

 

Cele szczegółowe:

Dzieci:

- skupiają się na słuchanym wierszu;

- wiedzą, gdzie należy odkładać własne rzeczy oraz zabawki i przybory przedszkolne;

- rozumieją znaczenie pojęcia „para”, potrafią dobrać w pary elementy garderoby i pasujące do siebie obrazki;

- liczą prawidłowo w zakresie 3, potrafią wskazać zbiory trzyelementowe;

- potrafią nazwać najważniejsze części swojego ciała;

- potrafią tworzyć z plasteliny wskazane przez nauczycielkę proste formy;

- tworzą opinie na temat głównego bohatera opowiadania, rozumieją przyczyny jego zachowań;

- wiedzą jak postępować z otrzymanym podręcznikiem; omawiają zawarte w nim ilustracje;

- uważnie słuchają i wykonują polecenia nauczycielki dotyczące pracy w książce.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Zabawy stolikowe rozwijające sprawność manualną i intelektualną – puzzle, układanki.

Zabawy dowolne na dywanie.

Przeglądanie książeczek, czytanie wybranych pozycji przez nauczycielkę i omawianie ich z dziećmi.

Zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne różnego rodzaju klockami.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe organizowane przez nauczycielkę: „Rodzina pajacyków”, „Balonik”, „Tańczące pajacyki”, „Powtórz po mnie”, „Myszko, do domku”, Prysznic”.

Zabawy w kącikach zainteresowań. Wchodzenie w różnego rodzaju role podczas zabawy.

·        Słuchanie wiersza „Trzylatku” I. Salach dzieci pamiętają miejsce przechowania swoich rzeczy (sala, szatnia, łazienka), potrafią skoncentrować uwagę na wierszyku, który recytuje nauczycielka z pomocą pacynki.

·        Zabawa edukacyjna „Poszukaj do pary”. Opowiadanie nauczycielki „Misie i rękawice” – dzieci łączą przedmioty w pary.

·        Zabawa ruchowa z liczeniem „Wieszamy pranie” – dzieci liczą w zakresie 3.

·        „To jestem ja” – Zabawa ruchowa ćwicząca znajomość schematu własnego ciała. Zapamiętanie nazw najważniejszych części ciała.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw na podstawie przewodnika metodycznego – dzieci doskonalą umiejętność czworakowania w różnych kierunkach. Nabywają umiejętność ćwiczenia w parach.

·        Zabawy plastyczne „W Plastelinkowie” – nauka lepienia form wskazanych przez nauczycielkę – kulek wężyków różnej wielkości.

·        „Pajacyk Fik-Myk” – poznanie głównego bohatera książki. Wysłuchanie i omówienie opowiadania B. Szurowskiej „Smutna przygoda pajacyka”, wyciągnięcie wniosków z usłyszanej historyjki. Oglądanie ilustracji w książce, odpowiedzi na pytania nauczycielki.

·        „Pajacyki” – wykonanie pajacyków z kart pracy przy pomocy nauczycielki.

 

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin