PLAN - KONSPEKT
1. PRZEDMIOT: Przepisy ruchu drogowego
2. TEMAT: Przewóz ładunków. Oznakowanie.
3. CELE:
a) poznawczy – zapoznanie się z zasadami przewożenia ładunków oraz oznakowaniem
b) kształcący – wykształcenie właściwych reakcji i zachowań w trakcie zabezpieczenia i oznakowania ładunku
c) wychowawczy – zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa wynikające z przewożenia ładunków
4. METODA: wykład z wykorzystaniem podręcznika
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik
6. MIEJSCE: sala wykładowa
7. CZAS: 45’
8. PROWADZĄCY: Grzegorz Pelic
Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
- Przywitanie.
- Sprawdzenie obecności.
3’
Wprowadzenie
- Dzisiejszym tematem zajęć będzie przewóz ładunków i ich oznakowanie. Zwrócimy uwagę na to jak musimy zabezpieczyć ładunek i w jaki sposób go oznakować w świetle obowiązujących przepisów.
Część właściwa
Ładunek na pojeździe powinien być umieszczony w taki sposób, aby:
· Nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę, dopuszczalnej ładowności pojazdu lub dopuszczalnej masy całkowitej
· Nie naruszał stateczności pojazdu
· Nie utrudniał kierowania pojazdem
· Nie ograniczał widoczności drogi i nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych i innych tablic, w które pojazd jest zaopatrzony.
Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia i wywołaniem nadmiernego hałasu. Nie może mieć odrażającego wyglądu, ani też wydzielać odrażającej woni.
Ładunek wystający z tyłu pojazdu, na odległość większą niż 0,5m, oznacza się pasami białymi i czerwonymi bezpośrednio na ładunku lub tarczy na jego tylnej płaszczyźnie, albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej(np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić, co najmniej 1000cm², przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdego koloru. Ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło odblaskowe. Przy przewozach drewna długiego, zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi, dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarcza koloru pomarańczowego.
Ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, na odległość większą niż 0,5m, może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej, o wymiarach, co najmniej 50 x 50 cm, umieszczona przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4m.
Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. W przypadku motocykla lub motoroweru wielkość ta nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, ale też nie więcej niż 100kg.
35’
Podsumowanie
- Pamiętajmy! Gdy decydujemy się na przewóz ładunku pojazdem należy przede wszystkim zastanowić się czy dany ładunek jesteśmy w stanie przewieźć pojazdem. Następnie musimy zachować szczególną ostrożność przy zabezpieczeniu ładunku, oznakowaniu jak i w trakcie samej jazdy.
2‘
Część końcowa
- Pytania sprawdzające:
1. W jaki sposób powinien być umieszczony ładunek na pojeździe?
2. Podaj przykłady oznakowania ładunku?
boodek