Pedagogika przedszkolna- wykłady s.IV.docx

(92 KB) Pobierz

Przedszkolna

Brakuje z i 23.03

2.03.11 przedszkolna

 

T: Przygotowanie do nauki czytania u dzieci w wieku przedszkolnym

Przygotowanie do nauki czytania u dzieci w wieku przedszkolnym

rozpoczynamy już u dzieci 3 letnich, przygotowując dziecko z roku na rok do kolejnej grupy wiekowej, wzbogacając jednocześnie wiedzę dziecka, umiejętności, sprawności  nawyki

 

Nauka jest systemem społecznie wypracowanych i sprawdzonych

        Sprawnością zdolności wykonywania czegoś;

        Umiejętności - wyćwiczona sprawność;

        Nawyków - czynność wykonywana automatycznie.

 

Nasilenie procesu przygotowania do podjęcia czytania przypada na grupę dzieci 6- letnich, ale już w drugim półroczu u dzieci 5-letnich też nasila się ten proces.

 

Nauka czytania składa się z dwóch

etapów:

1. Przygotowanie dziecka do nauki czytania;

2. właściwa nauka czytania

 

Przygotowanie dziecka do nauki czytania W tym etapie wyróżniamy 3 rodzaje ćwiczeń

·       Ćwiczenie słuchu fonetycznego,

·       Ćwiczenie artykulacyjne,

·       Analiza i synteza łatwych wyrazów prostej budowie fonetycznej zgodnej z zapisem.

 

Kształcenie słuchu fonetycznego polega na rozróżnianiu, identyfikowaniu i reprodukowaniu fonemów (dźwięków) i ich zespołów (słów). Inaczej mówiąc słuch fonetyczny polega na rozróżnianiu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, twardych i miękkich

 

Ćwiczenie tego słuchu rozpoczynamy od najmłodszych lat. Przebiegają one przez kitka etapów:

        Uświadomienie dzieciom, że wyraz składa się z głosek;

        Wyodrębnienie głoski w nagłosie (na początku wyrazu), dobrze gdyby to pierwsza samogłoska;

        Wyodrębnienie głoski w wygłosie czyli na końcu wyrazu,             

        Wyodrębnienie głoski w śródgłosie, czyli w środku wyrazu (określamy, o którą głoskę nam chodzi);

        Wyodrębnienie wszystkich głosek wyrazu, wyodrębnienie ich miejsca.


C:\Users\Izabela\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\HQ9VOUJJ\MC900436209[1].png

Do ćwiczeń o słuchu fonetycznego, wykorzystujemy słownik

obrazkowo- wyrazowy (tworzymy dodając kolejno obrazki; tworzymy go od wyrazów najkrótszych do najdłuższych.

                                           

Po pewnym czasie dziecko poznaje te wyrazy i czyta je, chociaż nie zna liter. Takie czytanie nazywamy czytaniem globalnym. Ćwiczenia słuchu fonetycznego realizujemy jednocześnie z 2 ćwiczeniami artykulacyjnymi i z ćwiczeniami z dokonywaniem analizy

syntezy.

             

Ćwiczenia artykulacyjne   przygotowują dziecko do czytania. Ćwiczenia mają ważne znaczenie (z uwagi na prawidłową mowę dziecka). Chodzi o tempo, siłę, modulację głosu. Dajemy sami przykład właściwej wymowy.

 

analiza i synteza łatwych wyraz o prostej budowie fonetycznej zgodnej z zapisem. Te ćwiczenia rozpoczynamy od analizy i syntezy słuchowej, gdzie dziecko tytko na bazie jednego zmysłu (słuchu) ma dokonać podziału wyrazu na głoski i dokonać syntezy. Bardzo ważne jest aby dobrze wykonać analizę.

 

Analizę i syntezę słuchową można dokonywać w różnych sytuacjach,

które dostarcza pobyt w przedszkolu np: podczas czynność samoobsługowych, wycieczek itd.

 

Do analizy słuchowej dołączamy  analizę wzrokową np. prosimy



dziecko aby narysowało tyle kółek I     ile jest głosek w wyrazie.   pod obrazkiem dzieci zamieszczają szare kartoniki, tyle ile słyszą głosek.

-schemat wyrazu

 

 

Do analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej nie należy wykorzystywać takich gdzie występują dwuznaki isz,cz,dz oraz zmiękczanie, i wyrazów, w których nie występują ściągnięcia (jabłko-japko), upodobnienie

  łódka-udka, utrata dźwięczności np. zat-sat, bez-bes, kwiat-kfiat, gdzie występują dyftongi, auto-ałto, aula-ałla

 

W toku tego etapu możemy zapoznać dzieci z samogłoskami i spółgłoskami. Samogłoski- kolor czerwony, spółgłoski-  kolor niebieski. Znając samogłoski i spółgłoski dzieci umieszczają pod obrazkiem model wyrazu z nakrywek czerwonych (C ) i niebieskich (N)





model wyrazu:





 

 

Zgłoska, to inaczej sylaba, to tle dźwięków ile powiemy przy otwarciu ust. Przy dokonywaniu analizy i syntezy słuchowo-wzrokoy posługujemy się 8 klasami materiału językowego

 

8      klas materiału językowego:

1.   I klasa-wyrazy jednosylabowe dwugłoskowe typu: ul,as

2.   II klasa-wyrazy dwusylabowe trzygłoskowe np. Ola, Ala, Ula, Ela

3.   III klasa-wyrazy jednosylabowe trzygłoskowe np. kot, dom, ii

4.   IV klasa-wyrazy dwusylabowe czterogłoskowe np. tata,

 

5.   V klasa-wyrazy jednosylabowe 4-5 głoskowe np. kret, sklep

6.   VI klasa-wyrazy dwusylabowe 5 głosko we, w których pierwsza sylaba kończy się samogłoską np. brama, palec

7.   VII 1 klasa-wyrazy dwusylabowe 5-6 głoskowe gdzie sylaba kończy się spółgłoską np. piłka, lalka

8.   VIII klasa-wyrazy 3 sylabowe 6 głoskowe np. malina

 

W dokonywaniu analizy i syntezy wyrazów należy wykorzystywać różnego typu pomoce, przedmioty codziennego użytku. Ćwiczenia w analizie i syntezie powinny być stosowane często, stosujemy je przy różnych sprzyjających okazjach ale powinny trwać krótko

 

Należy pamiętać, że wszystkie spółgłoski wymawiamy krótko.

każda głoska izolowana, szczególnie spółgłoska brzmi inaczej niż w obrębie słowa stąd też należy w ćwiczeniach dla dzieci spółgłoski łączyć z samogłoskami np. ko, ka,ku, ke

 

Pierwszy etap nauki czytania trwa tak długo dopóty wszystkie dzieci osiągną umiejętność dokonywania analizy i syntezy wyrazów.

 

2. Właściwa nauka czytania

        Drugi etap polega na wprowadzeniu 23 liter małych i wielkich drukowanych i pisanych

        zakładamy , że tygodniowo wprowadza sie jedną literę, a wcześniejsze utrwalamy kolejność wprowadzania liter jest uzależniona od rodzaju wyprawki, jaką wykorzystujemy w pracy z dziećmi.  wprowadzamy samogłoski: O ... utrwalanie tych liter.

 

9.03.11 przedszkolna wykład 15

T: Metody nauki czytania w edukacji przedszkolne

 

wyróżnia sie 4 metody początkowej nauki czytania do których zaliczymy:

·       Metody syntetyczne

·       Metody analityczne

·       Metody analityczno- syntetyczne

·       Metoda globalna

 

Metody syntetyczne jako najstarsze ze znanych metod nauk czytania polegają na przechodzeniu od elementu — dźwięku lub litery do całości—wyrazu lub zdania.

 

Ze względu na podstawę syntezy wyróżnia się metodę

alfabetyczną zwaną również sylabizowaniem;

fonetyczną nazywaną także głoskową

sylabową określaną mianem zgłoskowej

Metoda alfabetyczna polega na dokładnym na dokładnymi poznaniu liter, a następnie składaniu ich w sylaby. Z powstałych sylab tworzy wyrazy, które stanowią podstawi czytanego tekstu.

 

metoda fonetyczna opiera sie na zapoznaniu dzieci z samogłoskami wymawianymi w sposób fonetyczny uszeregowanymi według podobieństwa zarówno brzmienia jak i wymowy. Po poznaniu wszystkich głosek oraz ich kształtu i wymowy następuje przejście do czynności składania poszczególnych dźwięków w

wyrazy.

Metoda sylabowa polega na rozpoczęciu nauki czytania od sylab samogłoskowych takich jak: a, e, i, o, u, y, poprzez sylaby złożone z dźwięku spółgłoskowego, np.   ma me, mi, mo do poznania sylab w których samogłoska wyprzedza spółgłoskę np.: ul, om, AM

 

W takcie dalszej nauki dziecko poznaje sylaby w których oprócz samogłoski występuje zbitka dwóch lub więcej spółgłosek np. kra, brda.

 

opanowanie nauki czytania tą metodą owocuje nabyciem  umiejętności samorzutnego wyodrębniania sylab z pojedynczych liter poprzez powtarzanie wyróżnionej litery w szeregu sylab, np.: dar, doadas

 

Metody analityczne charakteryzują się stosowaniem w nauce czytania   jednostek językowych mający określone znaczenie, jak wyraz, część zdania bądź zdanie.

 

do metod analitycznych zaliczamy metody:

wyrazową zdaniową

 

Metoda wyrazowa rozpoczyna naukę czytania od zapoznania  dziecka z określonym wyrazem lub wyrazami w połączeniu z ilustracją poprzez słuchanie jego brzmienia. Gdy dziecko potrafi już rozpoznać te wyrazy w tekście odbywa się analiza słuchowo wzrokowa na elementy składowe, literowo-zgłoskowe wyrazów

 

Metod a zdaniowa jednostkę językową tworzy logiczna całość którą stanowi zdanie. Cykle zdaniowe oparte są na obrazkach które nadają się do inscenizacji lecz każde za zdań może zawierać tylko jedną nową literę

 

Metody analityczno- syntetyczne za punkt wyjścia w początkowej nauce czytania przyjmują wyraz lub wzrokowej następuje przejście od zdania do wyrazu lub od wyraz  do sylaby, głoski lub litery.

 

Wyróżniamy dwa rodzaje metod

analityczno-syntetycznych:

zgłoskową

wyrazową,    

Kryterium podziału stanowi przedmiot analizy

W metodzie zgł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin