Fizjologia - egzamin.docx

(17 KB) Pobierz

1.Wyjaśnij co nazywamy potencjałem spoczynkowym błony komórkowej. Różnica między środowiskiem wewnętrznym komórki a jej otoczeniem. Neuron, obok naładowanych ujemnie cząsteczek białek nie przechodzący przez pory w błonie komórkowej ma większe stężenie jonów K+ wewnątrz jonów Na na wewnątrz komórki. Jony K+ mogą przechodzić przez pory w błonie komórkowej niemal swobodnie, natomiast jony Na+ przemieszczają się tylko w minimalnym stopniu. Pompa sodowo potasowa zapobiega wyrównywaniu stężeń jonów po obu stronach błony kom utrzymując stały potencjał spoczynkowy komórki. 2.Opisz przebieg potencjału czynnościowego komórki nerwowej. a)stan spoczynkowy, b)depolaryzacja (stan uczynnienie komórki), c)rozbudzenie się potencjału czynnościowego, d)depolaryzacja, e)powrót do stanu spoczynkowego wskutek działania pompy sodowo-potasowej. 3.Przedstaw budowę synapsy nerwowo-mięśniowej. Opisz w jaki sposób odbywa się przekaźnictwo nerwowo-mięśniowe. Budowa: komórka presynaptyczna (wejście), kom postsynaptyczna, synteza transmiterów synaptycznych. Płytką motoryczną przekazuje impuls na włókno nerwowe, nerw ruchowy uwalnia neurotransmitery, które łączą się z receptorami w sarkolemnie, to połączenie powoduje depolaryzację i powstawanie potencjału czynnościowego, powstały potencjał rozprzestrzenia się do wnętrza komórki i powoduje skurcz włókna mięśniowego. Jednocześnie następuje rozkład acetylocholiny za pomocą enzymu acetylocholino esterazy. 4.Scharakteryzuj receptory znajdujące się w mięśniach i stawach. -Receptory kinestetyczne w torebkach stawowych są wrażliwe na pozycję i ruch w stawach. -Narządy ścięgnowe Golgiego odbierają zmieny napięcia rozwijane przez mięśnie na ścięgno oraz dostarczają inf o sile skurczu mięśnia.–wrzecionka mięśniowe są wrażliwe na wielkość rozciągania mięśni. Odruchowy mięsień jest wyzwolony, aby stawiać opór dalszemu rozciąganiu. Gdy włókna mięśniowe zrośnięte z wrzecionkiem nerwowo mięśniowym zostaną rozciągnięte, neurony z wrzecionek przesyłają informacje do ośrodkowego układu nerwowego. Wrzecionka nerwowo mięśniowe zbudowane z kilku wyspecjalizowanych włókien mięśniowych, Sugeruje, że pod wpływem treningu siły może częściowo zmniejszyć się hamowanie pracujących mięśni, poprzez podniesienie progu pobudliwości narządów Golgiego powodując rozwijanie większej siły. Gdy są stymulowane w wyniku skurczu mięśnia powodują hamowanie kurczących się mięśni. Podobnie jak wrzecionko nerwowo mięśniową jest wrażliwe na rozciąganie. 5.Omów rolę sympatycznej(współczulnej) i parasympatycznej (przywspół) części autonomicznego układu nerwowegoczęść parasympatyczna, odpowiada za porządek trawienia, składowania moczu, wydzielania gruczołów i zachowania energii: układ ten zwiększa swą aktywnośc w stanie spoczynku, nastepuje obniżenie tętna, pobudzenie czynności w układzie pokarmowym, dokurczenie naczyń wieńcowych i oskrzeli. Część sympatyczna: walcz lub uciekaj, przygotuj ciało do stawienia czoła znacznemu stresowi lub aktywności fizycznej. Ułatwia odpowiedz motoryczną przez wzrost: HR i siły skurczu serca, przepływu krwi do serca i aktywnych mieśni, aktywności umysłowej i szybkości odpowiedzi, tempa wymiany gazowej po między płucami a krwią, ciśnienia krwi, przemian metabolicznych, uwalniania glukozy z wątroby. 6.Przedstaw budowę włókna mięśniowego : miofibryle zbudowanę są z: sarkomerów najważniejszych funkcjonalnych jednostek mięśnia- sarkom er stanowią nici dwóch białek miozyny i aktyny które odpowiadają za skurcz mięśnia, miozyna jest grubym fi lamentem z kuleczkowatą główką na jednym końcu. Budowa: pojedyncza komórka mięsniowa nosi nazwę włókna mięśniowego, włókno mięśniowe jest otoczone błoną komórkową zwana sarkolemmą, cytoplazma komórki mięśniowej nosi nazwę sarkoplazmu, w obrębie sarkoplazmy  kanaliki umożliwiają transport substancji i przekazywanie impulsów nerwowych przez całe włókna mięśniowe, podczas gdy siateczka sarkoplazmatyczna magazynuje wapń. 8. Opisz mechanizm skurczu mięsnia szkieletowego: neuron ruchowy uwalnia neurotransmiter acetylocholine. Acetylocholina łączy się z receptorami sarkolemmy, sarkolemma ulega depolaryzacji, która wzdłuż kanalików dociera do siateczki sarkoplazmatycznej, zostaje wyzwolone uwalnianie jonów CA2+. Jony te wiążą się z tropaniną w pilamencie aktyny, troponina wnosi cząsteczki tropioniozyny i odsłania miejsca aktywne niż aktyny. Główki miozyny przyłączają się do filo tentów aktyny i następuje wniknięcie nitek aktyny między nitki miozyny, główki miozyny przechylają się i ciągną nitki aktyny powodując ślizganie się obu nici względem siebie. Bezpośrednim źródłem energii do skurczu mięsnia jest ATP, energia ta jest niezbędna do połączenia główki miozyny w centrum aktywnym aktyny jak też rozrywania mostów poprzecznych. 9. Omów i scharakteryzuj poszczególne typy włókien mięśniowych: włókna wolnokurczliwe- wysokie zdolności tlenowe i duża odporność na zmęczenie, niskie zdolności beztlenowe, mała siła jednostki motorycznej, wolna prędkość skurczu, od 10 do 180włókien na neuron ruchowy, niski rozwój siateczki sarkoplazmatycznej. Włókna szybkokurczliwe- umiarkowane zdolności tlenowe i umiarkowana odporność na zmęczenie, wysokie zdolności beztlenowe i duża siła jednostki motorycznej, wysoka prędkość skurczu, wysoki rozwój siateczki sarkoplazmatycznej, od 300 do 800włókien na neuron ruchowy. FTB-szybkokurczliwy, małe zdolności tlenowe i niska odporność na zmęczenie, wysoka prędkość skurczu. 10. Wymień 3systemy generujące energie do skurczu mięsnia: system fosfagenowy, system glikoli tyczny, system tlenowy. 11. Scharakteryzuj fosfagenowy system energetycznej komórki mięśniowej: system zapobiega wyczerpaniu energii na drodze odbudowy ATP. Proces przebiega bez udziału tlenu. Jeden mol ATP powstaje z jednego mola fosfokreatyny. 12. Scharakteryzuj glikolityczny system energetyczny komóki mięśniowej : wymaga 12 reakcji enzymatycznych, podczas których następuje rozpad gukozy i glikogenu i powstaje ATP. Szybkość tworzenia ATP w procesie glikolizy jest ok. półtora raza szybsza w porównaniu z szybkością jego syntezy w reakcjach z udziałem tlenu. Kwas pirogronowy produkowany w glikolizie anaerobowej ulega przemianie w kwas mlekowy. Glikoliza zachodząca w systemie glikoli tycznym jest anaerobowa( beztlenowa). 13. Wymień najważniejsze cechy tlenowego systemu energetycznego komórki mięśniowej: wykorzystuje udział tlenu do produkcji energii, utlenianie komórkowe zachodzi na wewnątrz strony błony mitochondrialnej, może wyprodukować więcej energii ATP niż system beztlenowy, pełni  główną rolę w produkcji energii podczas wysiłków wytrzymałościowych. 15. Przedstaw zagrożenia zdrowotne braku aktywności ruchowej: brak ruchu jest w podobnym stopniu niebezpieczny dla naszego zdrowia jak palenie papierosów, a także zwiększa ryzyko występowania następujących schorzeń: choroby serca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, osteoporoza, udar mózgu, depresja, rak jelita grubego. Wszystkie te schorzenia zwiększają ryzyko przedwczesnego zgonu. 16. Przedstaw metody oceny należnej masy ciała: densylometryna, antropometryczna, spektrotometr w bliskiej podczerwieni, bioelektryczna impedancji. 17. Wymień zalety i ograniczenia stosowania diety i aktywności ruchowej w regulacji masy ciała: aktywność ruchowa rzadko występuje jako dodatkowy trening, najczęściej modyfikuje się charakter i intensywność stosowanych wysiłków o ile nie zakłóca to programu treningowego. Dieta redukcyjna: ujemny bilans energetyczny, obniżenie masy ciała od 0,5 do 1kg na tydzień, dzienne od 500 do 1000kcal na dobę, od 3500 do 7000kcal na tydzień. Wartosc energetyczna diety zależy od: płci, masy ciała, dobowego wydatku energetycznego. 18. Opisz podstawowe zasady doboru wysiłku do redukcji tkanki tłuszczowej: zasady treningu zdrowotnego: ćwiczyć systematycznie cały rok minimum 3razy w tyg, wykonywac głównie cwiczenia dynamiczne min30min, cwiczenia wykonywac rozgrzewką a Kończyc wyciszającymi cwiczeniami 5-10min, intensywność ćwiczeń powinna Stanowic 60% możliwości, cwicz w terenie o miękkim podłożu.19.przedstaw 2główne rodzaje zmęczenia i ich fizjologiczne znaczenie: zmeczenie fizyczne- zmiany dotyczące przede wszystkim układu mięśniowego człowieka, zmęczenie psychiczne- zmiany dotyczące układu nerwowego. Zmięcznie jest to spadek zdolności do pracy które rozwinęło się podczas pracy i jest jej następstwem w zależności od przebiegu. Zmęczenie fizyczne (objawy)- pocenie się, spadek wydajności, zmiany w układzie biochemicznym mięsnia, wyczerpanie zapasów energetycznych. Zmęczenie psychiczne (objawy)- zmniejszenie stopnia koncentracji, spadek motywacji i wydajności pracy, zaburzenia emocjonalne.  20. Podaj definicję progu beztlenowego oraz omów znaczenie tego wskaźnika dla dyscyplin wytrzymałościowych: Próg anaerobowy – intensywność wysiłku fizycznego, po przekroczeniu której stężenie mleczanu we krwi zaczyna systematycznie (czasem gwałtownie) wzrastać – wysiłek tlenowy przechodzi w mieszany i dalej w beztlenowy. 21. Omów przydatność oznaczeń stężenia mleczanu we krwi w diagnostyce wysiłkowej: próg mleczanowy- punkt na krzywej mleczanowej podczas wysiłku o stopniowej intensywności, od którego rozpoczyna się akumulacja mleczanu we krwi powyżej poziomu spoczynkowego. Gwałtowny wzrost stężenia mleczanu we krwi pojawiające się wraz ze wzrostem intensywności wysiłku może być wynikiem wzrostu produkcji mleczanu lub obniżeniem tempa usuwana mleczanu we krwi. Próg mleczanowy uwazany jest za wartościowy wskaźnik potencjału badanego do wysiłków wytrzymałościowych. Próg mleczanowy-próg beztlenowy wyrażany w %VO2max jest jednym z najlepszych wyznaczników prędkości atlety w dyscyplinach wytrzymałościowych. U osób nietrenujących próg mleczanowy odpowiada od 50 do 60% ich VO2max natomiast u zawodników czołowych 70-80%vo2max. 22. Scharakteryzuj zdolności tlenowe i beztlenowe dzieci i młodzieży: u mężczyzn VO2max występuje w wieku od 17 do 21lat i obniża się liniowo z wiekiem. U kobiet vo2max wyst. W wieku od 12do 15lat a obserwowane obniżanie się wartości tego wskaźnika po 15roku życia można wiązac z ograniczeniem aktywności ruchowej dziewcząt. Bezwzględnie vo2max litr na min jest niższe u dzieci niż u dorosłych w podobnym poziomie treningu. Wydolnosc beztlenowa dzieci spoczynkowe zasoby ATP i PC..są zbliżone do dorosłych, co nie ogranicza zdolności do wykonywania 10-15wysiłków. Niższe nasilenie przemian glikoli tycznych i niższa produkcja mleczanu podczas wysiłku maxymalnego chłopców 11-15lat, wzrost stężenia 0,9mol/litr. Niższa zdolność do wykonywania wysiłków beztlenowych u dzieci w porównywaniu do dorosłych. Beztlenowa moc średnia jak jej pik są również nizsze lecz zdolności do powtarzania kolejnych wysiłków jest większa niż u dorosłych. 23. Omów rozwój siły mięśniowej wraz z wiekiem: przyrost mięsni następuje zasadniczo poprzez hypertrofię istniejących włókien z brakiem lub niewielką hyperprazją. Długosc mięsni ulega wydłuzeniu wraz z długością kosci zarówno w skutek zwiększenia liczby sarkomerów jak i zwiększenia długości istniejących sarkomerów. Miesnie chłopców osiągają 50%masy ciała w wieku od 18do 25lat, u dziewczat odpowiadają 40%masy ciała od 16do20lat. 24. Wymień róznice w termoregulacji pomiędzy dziecmi a dorosłymi: dzieci w większym stopniu narażone są na stres termiczny niż dorośli. Utrata ciepła przez parowanie jest mniejsza u dzieci z powodu mniejszej produkcji potu. Utrata ciepła przewodzonego jest wieksza co zwiększa ryzyko hipotermii w chłodnym otoczeniu. Aklimatyzacja jest wolniejsza u chłopców niż u mężczyzn, u dziewczat brak. Dzieciom należy zapewnic w czasie ćwiczeń dostep do napojów. Cieczenia w extremalnych warunkach powinny być minimalizowane. 25. Scharakteryzuj zmiany w zasobach tkanki tłuszczowej w organizmie podczas dorastania: w procesie fizycznego dojrzewania zawartość tkanki tłuszczowej osiąga średnio 15% u chłopców a 25% u dziewcząt. Gdy dziewczęta osiągają dojrzałośc płciową ich poziom estrogenów wzrasta co wpływa na skłonność do odkładania tkanki tłuszczowej. Potwierdzono że liczba komórek tłuszczowych może zwiększac się przez całe życie a nie tak jak sądzono we wczesnych latach życia, rozmiar komórek tłuszczowych może ulegac wzrostowi przez całe życie, zasoby tłuszczu zależą od diety i aktywności ruchowej i uwarunkowań genetycznych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin